Budjettikiikarit

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
Vastaa Viestiin
moonshine

Budjettikiikarit

Viesti Kirjoittaja moonshine »

Ois kiva olla erittäin satunnaiseen käyttöön olemassa kiikarit, mieluiten vieläpä kompakti malli, joka kulkee kätevästi mukana.

Laadun tulisi olla sellainen, että niiden käyttö on mukavaa ja pitäisi vielä mielellään maksaa sata rahaa tai alle.

Oisko näillä spekseille tarjontaa? Ymmärrys näistä härpäkkeistä aika nollassa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Sakke_K

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

Alle satasella en kyllä ostaisi edes satunnaiskäyttöön, jos kiikareilla on siis tyyliin yhtään käyttöä. Tässä muutama edullisimmasta päästä, koko pienestä isompaa kohti:

Asahi Pentax 8,5x21 Papilio II, 160 euroa
Nikon 8x30 Monarch 7, 295 e
Olympus 8x42 EXPS I porroprisma, 200 e

Satasella jos ostat uutena, niin niistä ei ole mulla tietoa... eli mieluummin vaikka käytetty jos saa neuvoa. Toisaalta, on tuolla Lintuvarusteessa alle satasen uusia, ja tuolla tuskin ihan kuraa kehtaavat pitää hyllyssä, esim. Focus 8x40 DPS I porroprisma.

Tuo 8x suurennus on paras yleiskäyttöön. Toivottavasti löytyy hyvät kiikarit, esim. tuolla Lintuvarusteessa kyllä neuvotaan jos haluaa kysellä tarkemmin.
--------
Aves!
jka71
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jka71 »

Sakke_K kirjoitti: Asahi Pentax 8,5x21 Papilio II, 160 euroa
Mulla on tästä mallista 6,5x suurentavat perhosharrastukseen. Mielestäni mun parhaat kiikarit. Helpot katsottavat eikä silmät väsy. Ainoa vain ettei ole vesitiiviit, mutta harvemmin tulee päiväperhosia katseltua sateella. Joskus tietenkin kesäinen sadekuuro on yllättäny :)

Näyttää tulleen uusi malli. Onkohan II-malli vesitiivis?
Kryptos
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

Ursan tarjonta kannattaa myös tarkastaa, varsinkin jos on jäsen (alennus). Hyvälaatuisia ja alkaen hyvin kohtuullisista hinnoista, esim.
https://www.ursa.fi/kauppa/tuote/aloitu ... tukseen-2/

Muut: https://www.ursa.fi/kauppa/tuote-osasto ... -jalustat/

Suuremmat mallit ovat erityisesti tähtitaivaan tarkasteluun tarkoitettuja, mutta aloituspaketin 10x50 tai toinen Naturesport malli 7x50 voisivat olla tutustumisen väärtejä ja sopivat myös yleiskiikareiksi. 10x alkaa olla jo suurennoksena sitä luokkaa, että käsi saa olla vakaa. Sakken ehdottama 8x on varmasti juuri hyvä yleiskäyttöön. Myötäilen myös näkemystä siitä, että alle satasen kiikareita ei kannata edes harkita.
Sapere aude.
---
flickr
JukkaP.
Viesti:

Re: Budjettikiikarit

Viesti Kirjoittaja JukkaP. »

moonshine kirjoitti:Ois kiva olla erittäin satunnaiseen käyttöön olemassa kiikarit, mieluiten vieläpä kompakti malli, joka kulkee kätevästi mukana.

Laadun tulisi olla sellainen, että niiden käyttö on mukavaa ja pitäisi vielä mielellään maksaa sata rahaa tai alle.

Oisko näillä spekseille tarjontaa? Ymmärrys näistä härpäkkeistä aika nollassa.
Itsellä on ollut nämä: Olympus 7 x 21 PC III ns. vitoskiikarina. Mutta, kuten täälläkin on todettu muussa yhteydessä; paras kampe on se, joka on mukana. Tällaista kysyjä varmaan tarkoitti. Vakavampaan käyttöön sitten muita. Monien halpojen kattoprismojen laatuvaihtelut ovat sitä luokkaa, että myös ns. merkkiliikkeet myyvät kuraa. Siispä ihan tällainen perus porro riittää. Valovoima ei tietenkään ole kummoinen ihan fyysisistä rajoitteista johtuen.
jaeaetee

Viesti Kirjoittaja jaeaetee »

Mulla on ollut nämä http://www.telefoto.fi/tuote/527/3839/o ... 8x40-dps-i jo jokusen vuoden. Hyvin tyytyväinen olen ollut, 40mm optiikalla saa jo ihan ok kirkkaan kuvan. Tarjouksesta silloin tällöin noita on saanut 65-70 eurolla muistaakseni..
Reijol

Viesti Kirjoittaja Reijol »

Monien kokeilujen jälkeen olen päätynyt nykyiseen kalustooni johon olen tyytyväinen. Helposti mukana kulkevana kiikarina on Nikon Prostaff 7s 8x30, kuva on terävä ja kirkkaammalla ilmalla kontrastikaskin, ei siis mikään hämäräkiikari mutta ennen kaikkea pieni ja kevyt. Tulee helposti otettua matkaan.

Isompana kiikarina on sitten Pentax Marine 7x50. Siinä on kiikari joka löi ällikällä heti kun ekaa kertaa sen läpi katsoi. Tuli heti tunne että tässä se on. Varmaan löytyy parempiakin mutta tuskin tuohon hintatasoon. Lisänä sitten vielä se vedenkestävyys.

Tär5keintä mielestäni on se että suurennus on välillä 6...8, ei ainakaan yhtään enempää. Muuten käsien tutina pilaa hyvänkin kiikarin. Jalustan kanssa on tietysti toisin. Itse käytän ylivoimaisesti eniten Nikonia sen keveyden takia.
-Reijo-
evehtari

Viesti Kirjoittaja evehtari »

Ostin noin vuosi sitten Braun 8x32 WP Trekking kiikarit ja maksoin 99€.
Erälehden testivoittaja 3/2012. Nyt hintaseurannassa halvin hinta 119€.
Pärjää hyvin vertailussa Hawke 8x43 Frontier ED kiikareille, jotka minulla myös on, ovat vain kevyemmat esim. vaelluksella.
JukkaP.
Viesti:

evehtari kirjoitti:Ostin noin vuosi sitten Braun 8x32 WP Trekking kiikarit ja maksoin 99€.
Erälehden testivoittaja 3/2012. Nyt hintaseurannassa halvin hinta 119€.
Pärjää hyvin vertailussa Hawke 8x43 Frontier ED kiikareille, jotka minulla myös on, ovat vain kevyemmat esim. vaelluksella.
Jep, ääni minultakin Braunille. Olen kylläkin ainoastaan liikkeen pihalla tuolla tuijottanut, mutta aika hyvät ovat.
lehik

Viesti Kirjoittaja lehik »

Olin jo lähellä suositella Focuksen budjettikiikareita, koska lähes 5 vuotta sitten ostamani Focus Action 10x42 -kiikarit olivat olleet hintaansa (79€) nähden varsin hyvä ostos. Piirto ei nyt reunoja myöten ollut ihan priimaa, mutta ihan mukava niitä oli käyttää.

Reilu vuosi sitten havaitsin ongelman diopterisäädön kanssa; Jostakin syystä sen joutui vääntämään äärimmilleen "miinuspuolelle", jotta kuva olisi ok (vika ei ollut silmissä, muilla kiikareilla ei juurikaan tarvinnut säätää nollakohdasta). Sitten kun mulle hiljattain selvisi, että kiikareissa olikin peräti viiden vuoden takuu, vein ne takaisin myyjäliikkeeseen...

Virhe.

Jo parin päivän päästä sain tiedon, että kiikarit vaihdetaan takuuvaihtona uusiin. Mikäs sen mukavampaa. Kävin hakemassa kiikarit kaupasta ja kotona totesin, että molemmat puolet oli toispuoleisesti "softit", eikä kuvaa saanut skarpiksi oikein millään. Yhteydenotto kauppaan ja vaihtamaan taas uusiin. Hyllystä testaamani viides(!) yksilö vaikutti jokseenkin ok:lta ja otin sen, tosin ei tuokaan entisen veroinen ole. Muutamat yksilöt olivat aivan jäätävän surkeita.

Lyhyesti sanottuna, älä osta Focuksen malleja, jos et pääse testaamaan niitä. Kuulemma 8x -malleissa on ollut vielä enemmän ongelmia, tosin vaikea kuvitella, että miten se on edes mahdollista. Liekö tämäkin niitä tapauksia, että tuotantopuolella on säästetty väärästä kohdasta.

Taidan alkaa säästämään "oikeita kiikareita" varten.

Edit: Lisätty kursivoituna pieni "loivennus" viimeiseen tekstikappaleeseen.
lehik

Viesti Kirjoittaja lehik »

Otin vielä yhteyttä suoraan Focus Nordicciin. Kuulemma ko. kiikarimalli on tuotettu samalla tehtaalla jo vuosikaudet, eikä minkäänlaista palautetta laadun heikkenemisestä ole tullut. Lupasivat selvitellä asiaa, mitä se sitten käytännössä tarkoittaakin.

Voihan asia tietenkin olla niinkin, että mulle oli alunperin sattunut harvinaisen hyvä yksilö, joka ei ole normilaadun kanssa vertailukelpoinen. Toisaalta, jos normaali laatu on edellisessä viestissä kuvatun kaltaista, en voi suositella kyseistä kiikarimallia kenellekään. Sen sijaan aiempien kiikarieni tasoiset olisi hintaan nähden varsin hyvä ostos.

Jos nyt joku kuitenkin kyseistä mallia harkitsee, niin suosittelen varmistamaan, että kiikareita on mahdollista testata ennen ostopäätöstä.
JukkaP.
Viesti:

lehik kirjoitti:Otin vielä yhteyttä suoraan Focus Nordicciin. Kuulemma ko. kiikarimalli on tuotettu samalla tehtaalla jo vuosikaudet, eikä minkäänlaista palautetta laadun heikkenemisestä ole tullut. Lupasivat selvitellä asiaa, mitä se sitten käytännössä tarkoittaakin.

Voihan asia tietenkin olla niinkin, että mulle oli alunperin sattunut harvinaisen hyvä yksilö, joka ei ole normilaadun kanssa vertailukelpoinen. Toisaalta, jos normaali laatu on edellisessä viestissä kuvatun kaltaista, en voi suositella kyseistä kiikarimallia kenellekään. Sen sijaan aiempien kiikarieni tasoiset olisi hintaan nähden varsin hyvä ostos.

Jos nyt joku kuitenkin kyseistä mallia harkitsee, niin suosittelen varmistamaan, että kiikareita on mahdollista testata ennen ostopäätöstä.
Mitenhän tämän muotoilisi...sinulla on ollut aluksi todella hyvää tuuria. Siis superhyvää. Ihan samaa voi sanoa esim. Lugerin yksiputkisista, minulla vaan ei ole ollut tuuria.
Reijol

Viesti Kirjoittaja Reijol »

lehik kirjoitti:
Lyhyesti sanottuna, älä osta Focuksen malleja, jos et pääse testaamaan niitä. Kuulemma 8x -malleissa on ollut vielä enemmän ongelmia, tosin vaikea kuvitella, että miten se on edes mahdollista. Liekö tämäkin niitä tapauksia, että tuotantopuolella on säästetty väärästä kohdasta.

Ensinnäkin anteeksi että en lukenut säikeen aloittajan kriteereitä huolellisesti, tarjokkaani ovat tuplasti liian kalliita. Mutta mielestäni triplasti sen väärttejä.

Tärkein pointtini kuitenkin on se että ostin nuo kiikarit ihan kivijalkamyymälästä jossa ne sai käydä kadun varrella testaamassa, Ja sai hyväksi havaitut mukaansa. Maksoi varmaan pikkuisen enemmän mutta maksoi vaivan. Ja on sielulla rauha.

Poika aikoinaan osti hyvämaineiset tähtikiikarit "halvalla" eräästä V-alkuisesta postihuijausliikkeestä, olivat täyttä kuraa mutta takuupalautettuna eivät todenneet mitään vikaa joten keinot oli vähissä. Shit happens.
-Reijo-
JukkaP.
Viesti:

Reijol kirjoitti:
lehik kirjoitti:

Ensinnäkin anteeksi että en lukenut säikeen aloittajan kriteereitä huolellisesti, tarjokkaani ovat tuplasti liian kalliita. Mutta mielestäni triplasti sen väärttejä.

Tärkein pointtini kuitenkin on se että ostin nuo kiikarit ihan kivijalkamyymälästä jossa ne sai käydä kadun varrella testaamassa, Ja sai hyväksi havaitut mukaansa. Maksoi varmaan pikkuisen enemmän mutta maksoi vaivan. Ja on sielulla rauha.

Poika aikoinaan osti hyvämaineiset tähtikiikarit "halvalla" eräästä V-alkuisesta postihuijausliikkeestä, olivat täyttä kuraa mutta takuupalautettuna eivät todenneet mitään vikaa joten keinot oli vähissä. Shit happens.
Tämäkin asiaa, mutta kokokin kasvaa. Vastaavat Nikonit löytyy minultakin ja myös sellaiset laajakulma versiot ja kyllähän valovoimaa tulee roimasti lisää. Varottaisin myös noista vanhoista huippukiikareista, vaikka kuinka niitä hehkutettaisiin. Poikkeuksiakin on, mutta tarkkana saa olla. Ja suosittelen kyllä testaamaan liikkeessä sellaisia nykyajan supereita, niin pystyy sitten arvioimaan millaisen laadun on valmis hyväksymään.
Vastaa Viestiin