Hei,
Luin tuossa muutaman aiemman keskustelun keikkakuvauksesta mutta vielä jäi paljon kysyttävää..
Olen menossa huomenna ottamaan kuvia ihmisistä baarissa, eli humalaisista, en makeaa kuvaa hevilevyn kanteen.
Kalusto:
Olympus OM-D E-M5
Olympus M.ZUIKO DIGITAL 25 mm f/1,8
Samyang 7.5 mm 1:3.5 UMC Fish-eye MFT ‐kalansilmäobjektiivi
YongNuo Speedlite YN-460II ‐salama
Sirui T-005KX kolmijalka ja C-10X kuulapää
1. Minkälaista ISO-arvoa pidetään siedettävänä tuolla kalustolla? Kohinaa ilmeisesti saa pois photarilla mutta kuinka paljon? Mikä olisi teidän maksimi? Tärkeämpää on siis saada edes muutama onnistunut kuva kuin että missään kuvassa ei ole kohinaa, mutta kuva on musta
2. Kameran valikossa on kohinan poisto, tekeekö se saman kuin photoshop? Voiko se olla aina päällä, vaikka kuvaisin pienimmällä ISOlla? Onko siitä jotain haittaa?
3. Käytänkö pistemittausta silläkin uhalla että se sattuu johonkin valokiilaan tms.? vai onko joku muu parempi? Keikalla bändiä kuvatessa tuota ilmeisesti suositaan.
4. Minulla on tuon speedliten lisäksi kameran oma mini-salama, pitäisikö käyttää molempia vai pelkästään toista? esim. speedlite katon kautta ja pikkusalama suoraan naamaan?
5. Muistan joskus kuulleeni kuvaustekniikasta, missä on pitkä valotusaika, ja salama välähtää lopuksi pysäyttäen liikkeen, en muista kirveelläkään tämän tekniikan nimeä. Toimiiko se myös toisinpäin? että salama välähtää ensin ja loppu aika kerätään värejä kuvaan?
Saako näillä laitteilla salaman ajastettua välähtämään vasta lopuksi, kuinka?
6. Onko jotain muuta mielenkiintoista tekniikkaa tuohon baarikuvaukseen?
7. Keikkakuvissa huudettiin salaman puolesta ja vastaan, mikä nyt on se lopullinen vastaus? Päteekö sama myös niiden ihmisten kuvaamiseen?
8. http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... ight=baari Onko tässä kuvassa (missä sheikkeri on ilmassa) käytetty salamaa että on saatu liike pysäytettyä?
9. Jos haluan käyttää haarukointia (että edes yksi kuva onnistuisi[millä kamera ilmeisesti valoittaa erilailla ja ottaa monta kuvaa]) mitä näistä lukemattomista pitäisi käyttää? AE BKT, WB BKT, FL BKT, ISO BKT, ART BKT. Entä mitä tarkoittaa esim AE BKT takaa löytävä lisävalikko 2f 1.0ev..?
10. Kameran valikossa EV-askel on 1/3EV, onko tämä hyvä? Olisiko siitä syytä muuttaa? Missä tilanteissa?
11. ISO-askel 1/EV vai 1EV? Missä tilanteissa tätä pitää vaihtaa?
12. Sarjakuvaus alkaa tökkimään (laskee siis esim. alle sen valitun 5kuvaa sekunnissa), johtuuko tämä kamerasta? Kuvaan RAWia.
Muistikortti on Class-10, onko se liian hidas?
Se mistä olen varma on että RAWia räiskitään sormet ristissä sarjatulella liian kirkkaana ja himmennellään sitten jälkikäteen...
Kiitos sinulle, joka vaivaudut vastaamaan! :)
Aloittelija haluaa tietää lisää baarikuvauksesta ja kameran
-
- Viestit: 11
- Liittynyt: Maalis 03, 2016 19 : 10
-
- Viestit: 4808
- Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
- Viesti:
Re: Aloittelija haluaa tietää lisää baarikuvauksesta ja kame
Kuulostaa vahvasti, että ei ole kovasti kokemusta tämän tyyppisestä kuvauksesta. Toivottavasti ei ole kyse mistään "pakko onnistua" -tyyppisestä kuvauksista. Kannattaisi ehkä yrittää opetella vähän kerrassaan yksittäisiä kameran ominaisuuksia ja kuvaustekniikoita,
Baarien valaistus voi olla monenlaista. Ensimmäinen homma olisi arvioida paikan päällä: voiko kuvata luonnonvalolla, syntyykö riittävä tärähdyksen ja liike-epäterävyyden esto halutulla iso-herkkyydellä/suljinajalla/valovoimalla, voiko käyttää heijastettua salamaa.
Toinen "Noise filter" tekee ohjelmallista kohinanpoistoa. Ei vaikuta Raw-kuviin. Ei varsinaisesti haittaakaan, mutta JPEG:stä voi korkeilla asetuksilla ja herkkyyksillä tulla pehmeitä.
Jos katto tai seinä on vaalea ja neutraali, niin heijastettu salama auttaa monella tavalla. Periaatteessa pikkusalama kengästä ja irrallaan oleva salama sivulta ylhäältä olisi hieno homma, mutta vaatii järjestelyjä.
Kuva 2: salama vasemmalta ja pitkä suljinaika
Kuva 3: arvaisin luonnonvalo ja pitkähkö valotus
Kuvan 4 sarjassa: on luultavasti salama vasemmalta ja pitkähkö valotus.
WB ottaa erilaisen valkotasapainon, FL haarukoi salaman tehoa, ISO herkkyyttä ja ART suodatinta.
1/3 EV asetuksella säätyy 200, 260, 320, 400, siis pienemmin askelin.
Kannattaisi kyllä mielummin pyrkiä seuraamaan tilanteita ja kuvaamaan yksittäisiä hyviä kuvia kuvia kuin, että kuvaa sarjana kaikki kuvat susiksi. Homma menee niin, että sinä kuvaat eikä kamera.
Baarien valaistus voi olla monenlaista. Ensimmäinen homma olisi arvioida paikan päällä: voiko kuvata luonnonvalolla, syntyykö riittävä tärähdyksen ja liike-epäterävyyden esto halutulla iso-herkkyydellä/suljinajalla/valovoimalla, voiko käyttää heijastettua salamaa.
Itselläni on E-M10, joka on suunnilleen samanlainen kennoltaan. Ilman salamaa uskallan nostaa Raw-kuvalla herkkyyden jonnekin 6400:aan ja poistan sitten kohinat Lightroomissa. Salaman kanssa harvoin yli 800:n. Mutta oma kohinan kestävyys kuvassa on aika henkilökohtaista.SamGoWild kirjoitti: 1. Minkälaista ISO-arvoa pidetään siedettävänä tuolla kalustolla? Kohinaa ilmeisesti saa pois photarilla mutta kuinka paljon? Mikä olisi teidän maksimi? Tärkeämpää on siis saada edes muutama onnistunut kuva kuin että missään kuvassa ei ole kohinaa, mutta kuva on musta
Siellä on kaksi erilaista. "Noise reduction" vaikuttaa pitkissä valotuksissa, kuvaten valotuksen jälkeen saman mittaisen "pimeän ruudun". Poistaa "kuumia pikseleitä" ja vastaavia. Hidastaa kuvaamista.2. Kameran valikossa on kohinan poisto, tekeekö se saman kuin photoshop? Voiko se olla aina päällä, vaikka kuvaisin pienimmällä ISOlla? Onko siitä jotain haittaa?
Toinen "Noise filter" tekee ohjelmallista kohinanpoistoa. Ei vaikuta Raw-kuviin. Ei varsinaisesti haittaakaan, mutta JPEG:stä voi korkeilla asetuksilla ja herkkyyksillä tulla pehmeitä.
Jos saat mittauspisteen siihen ihmisen ihoon, niin sitten toimii.3. Käytänkö pistemittausta silläkin uhalla että se sattuu johonkin valokiilaan tms.? vai onko joku muu parempi? Keikalla bändiä kuvatessa tuota ilmeisesti suositaan.
Salaman ongelma tuollaisessa kuvauksessa on yleensä se, että se valaisee lähimmän kohteen (kasvot) liikaa ja muuten huonosti. Lisäksi suoraan kameran suunnasta tuleva valo on huonosti muotoilevaa.4. Minulla on tuon speedliten lisäksi kameran oma mini-salama, pitäisikö käyttää molempia vai pelkästään toista? esim. speedlite katon kautta ja pikkusalama suoraan naamaan?
Jos katto tai seinä on vaalea ja neutraali, niin heijastettu salama auttaa monella tavalla. Periaatteessa pikkusalama kengästä ja irrallaan oleva salama sivulta ylhäältä olisi hieno homma, mutta vaatii järjestelyjä.
Slow sync:ksi tuota usein kutsutaan. Yhdistetään pitempi valotusaika ja salama. Yleensä se toimii juuri niin, että salama välähtää valotuksen alussa. Jos salama välähtää lopuksi, niin tuota kutsutaan "second curtain" -salamaksi, toisen verhon salamaksi. Pikaisesti muistelisin, että tämä jälkimmäinen ei onnistu ainakaan noilla salamoilla.5. Muistan joskus kuulleeni kuvaustekniikasta, missä on pitkä valotusaika, ja salama välähtää lopuksi pysäyttäen liikkeen, en muista kirveelläkään tämän tekniikan nimeä. Toimiiko se myös toisinpäin? että salama välähtää ensin ja loppu aika kerätään värejä kuvaan?
Saako näillä laitteilla salaman ajastettua välähtämään vasta lopuksi, kuinka?
Heijastettu salama ja/tai slow sync voisi antaa alkuun parempia kuvia. Korkea herkkyys ja vallitsevalla valolla kuvaus ehkä, jos baarissa on valoa.6. Onko jotain muuta mielenkiintoista tekniikkaa tuohon baarikuvaukseen?
Jos kohdan 4 ongelmat opettelee kiertämään, niin salama on toimiva hämärässä sisätilassa.7. Keikkakuvissa huudettiin salaman puolesta ja vastaan, mikä nyt on se lopullinen vastaus? Päteekö sama myös niiden ihmisten kuvaamiseen?
Kuvassa 1 on ainakin kaksi salamaa eri puolilla kuvaajaa. Salama pysäyttää ja lyhyt valotuskin.8. http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... ight=baari Onko tässä kuvassa (missä sheikkeri on ilmassa) käytetty salamaa että on saatu liike pysäytettyä?
Kuva 2: salama vasemmalta ja pitkä suljinaika
Kuva 3: arvaisin luonnonvalo ja pitkähkö valotus
Kuvan 4 sarjassa: on luultavasti salama vasemmalta ja pitkähkö valotus.
AE haarukoi valotusta, lisävalikko kertoo montako erilaista valotusta ja millä valotuksen vaihtelulla. Muista laittaa myös sarjakuvaus päälle.9. Jos haluan käyttää haarukointia (että edes yksi kuva onnistuisi[millä kamera ilmeisesti valoittaa erilailla ja ottaa monta kuvaa]) mitä näistä lukemattomista pitäisi käyttää? AE BKT, WB BKT, FL BKT, ISO BKT, ART BKT. Entä mitä tarkoittaa esim AE BKT takaa löytävä lisävalikko 2f 1.0ev..?
WB ottaa erilaisen valkotasapainon, FL haarukoi salaman tehoa, ISO herkkyyttä ja ART suodatinta.
On hyvä, ei ole syytä. Siis kertoo, miten paljon valotus muuttuu kun käännät säätöruuvia yhden napsauksen.10. Kameran valikossa EV-askel on 1/3EV, onko tämä hyvä? Olisiko siitä syytä muuttaa? Missä tilanteissa?
Itse käytän 1 EV:tä. Tällöin herkkyys säätyy 200,400,800,1600 jne.11. ISO-askel 1/EV vai 1EV? Missä tilanteissa tätä pitää vaihtaa?
1/3 EV asetuksella säätyy 200, 260, 320, 400, siis pienemmin askelin.
Kameran puskurit voivat loppua tai sinulla on tuo pitkien valotusten kohinanpoisto päällä. Korttikin voi olla hidas.12. Sarjakuvaus alkaa tökkimään (laskee siis esim. alle sen valitun 5kuvaa sekunnissa), johtuuko tämä kamerasta? Kuvaan RAWia.
Muistikortti on Class-10, onko se liian hidas?
Kannattaisi kyllä mielummin pyrkiä seuraamaan tilanteita ja kuvaamaan yksittäisiä hyviä kuvia kuvia kuin, että kuvaa sarjana kaikki kuvat susiksi. Homma menee niin, että sinä kuvaat eikä kamera.
olli Rinne http://www.digifaq.info/
-
- Viestit: 6531
- Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
- Paikkakunta: Vantaa
Menee aika tavalla ohi aiheen, mutta nostelenpa hattua täältä sivusta Ollin vastaukselle ja henkilölle ylipäätään. Hienoa kulttuuria ja arvostan todella.
Showreel:
https://vimeo.com/814152881
https://vimeo.com/814152881
-
- Viestit: 11
- Liittynyt: Maalis 03, 2016 19 : 10
Kyllä kumarrus ja hatunnosto täältäkin Ollille! Hienoa saada vastauksia mitkä ymmärtää :)
Paikalla on ammattivalokuvaajia eli kyseessä on siis lähinnä erinomainen tilaisuus harjoitella.. Mitään paineita en tästä tilaisuudesta ajatellut ottaa.
ISOt ja salamat on tähän asti jäänyt käyttämättä lähes kokonaan koska yleensä tulee päivällä oltua liikkeellä ja ne harvat kerrat iltaisin on räpsitty jalustalta.
Kiitos!
Paikalla on ammattivalokuvaajia eli kyseessä on siis lähinnä erinomainen tilaisuus harjoitella.. Mitään paineita en tästä tilaisuudesta ajatellut ottaa.
ISOt ja salamat on tähän asti jäänyt käyttämättä lähes kokonaan koska yleensä tulee päivällä oltua liikkeellä ja ne harvat kerrat iltaisin on räpsitty jalustalta.
Kiitos!
-
- Viestit: 4808
- Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
- Viesti:
Sen verran vielä, että eikös tuo 460 ole ihan manuaalisalama. Eli siis joudut miettimään myös salaman säädön paikan päällä. Jos kuvattavien etäisyys vaihtelee, niin valoa tulee eri tavoin.
Ja taas se pikkusalama olisi TTL, se taitaa kallistua ylös, mutta riittääköhän teho heijastamiseen.
Jos ei ole paineita, niin voisit kokeilla sitä tapaa, mitä minä käytän usein tuon tyyppisessä bilekuvauksessa:
- Kuvaa testikuvia ilman salamaa niin, että säädät kameran manuaalitilassa aikaa, aukkoa ja herkkyyttä sellaiseksi, että saat kuvaan "tunnelmaa". Eli kuvassa erottuu paikan valot ja jonkin verran seiniä yms. Voi olla aavistuksen hämärää. Liikkuvien ihmisten ei tarvitse olla teräviä. Suljinaika vähintään jotain 1/15-1/60 luokkaa, niin kameran vakaaja estää käsissä tärähtämisen. Optiikaksi tuo 25mm.
- Lisää TTL-salama mukaan. Kameran asetukseista salamalle "slow sync". (Ja on tuolla muuten toisen verhon asetuskin, toiminee vain TTL-salamalla.)
- Kuvaa.
Tavoitteena on siis saada kuvia, jossa salaman valaisema kohde pysähtyy nopealla salaman valolla. Taustalla saakin olla liike-epäterävyyttä, sillä ei ole väliä. Tuloksena voi olla jotain tämän näköistä:
http://digifaq.info/otr/portfolio_other ... G_0399.jpg
Tämä on tyypillinen tapa tehdä "slow sync" -kuvia. Periaatteessa voisi käyttää myös ajan esivalintaa (T-tila), mutta manuaalilla saa aukonkin mieleisekseen. Jos tilan valaisu ei muutu radikaalisti, niin kameran manuaalitila toimii ihan hyvin ja salaman TTL hoitaa kohteen valaisun kuntoon.
Ja taas se pikkusalama olisi TTL, se taitaa kallistua ylös, mutta riittääköhän teho heijastamiseen.
Jos ei ole paineita, niin voisit kokeilla sitä tapaa, mitä minä käytän usein tuon tyyppisessä bilekuvauksessa:
- Kuvaa testikuvia ilman salamaa niin, että säädät kameran manuaalitilassa aikaa, aukkoa ja herkkyyttä sellaiseksi, että saat kuvaan "tunnelmaa". Eli kuvassa erottuu paikan valot ja jonkin verran seiniä yms. Voi olla aavistuksen hämärää. Liikkuvien ihmisten ei tarvitse olla teräviä. Suljinaika vähintään jotain 1/15-1/60 luokkaa, niin kameran vakaaja estää käsissä tärähtämisen. Optiikaksi tuo 25mm.
- Lisää TTL-salama mukaan. Kameran asetukseista salamalle "slow sync". (Ja on tuolla muuten toisen verhon asetuskin, toiminee vain TTL-salamalla.)
- Kuvaa.
Tavoitteena on siis saada kuvia, jossa salaman valaisema kohde pysähtyy nopealla salaman valolla. Taustalla saakin olla liike-epäterävyyttä, sillä ei ole väliä. Tuloksena voi olla jotain tämän näköistä:
http://digifaq.info/otr/portfolio_other ... G_0399.jpg
Tämä on tyypillinen tapa tehdä "slow sync" -kuvia. Periaatteessa voisi käyttää myös ajan esivalintaa (T-tila), mutta manuaalilla saa aukonkin mieleisekseen. Jos tilan valaisu ei muutu radikaalisti, niin kameran manuaalitila toimii ihan hyvin ja salaman TTL hoitaa kohteen valaisun kuntoon.
olli Rinne http://www.digifaq.info/