uusi kamera ja eri värit

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Vastaa Viestiin
BasicDude

uusi kamera ja eri värit

Viesti Kirjoittaja BasicDude »

Aloitellaas tällainen threadi.

Sukupolven vaihdos tuli kameroissa itselleni. Vaihto D700/D3 maailmasta D4 maailmaan.
Mikä tässä vaihdoksesa yllätti on se, että värit ovat mielestäni paljon huonommat ja kuvat vaativat paljon enemmän säätämistä ja vääntämistä ACR:llä.
Nikon D700:sta on kyllä muistaakseni ylistetty värien osalta mutta en osannut arvata että sävyissä voi olla niin julmetun iso ero. Täytyy vissiin tutustua kalibrointi ja viritys maailmaan.

Laittakaapa tähän omia kokemuksia ja vinkkejä kameroiden "sukupolven" vaihdoksesta omassa käytössänne.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

Minulla on täsmälleen vastakkainen kokemus mainitsemastasi sukupolvierosta. D700 kuvat ovat säätämättöminä todella platkuja kun Df:n kuville riittää peruskäytössä valotuksen hienosäätö.

Softana LR Adobe cc:ssä.

Df:ssä toimii muuten hyvin kun camera calibration panelista lisää sinisen saturaatiota. Se kannattaa laittaa kameran presettiin, niin tulee importeeratessa kaikkien kuvien perusasetukseen. Varmaan sama toimii D4/4s kanssa.

Sukupolvierosta huolimatta nämä Nikonin matalan resoluution täyskärit tuottavat mielestäni pohjimmiltaan samanlaista kuvaa, vrt. Sony-kennoiset korkean reson mallit. Viimemainittujen kanssa minulla on ollut enemmän vaikeuksia värien kanssa.
BasicDude

Näissä asioissa tietysi oman mausteensa soppaan tuo se, että ihmiset näkevät värit eri tavalla.
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

BasicDude kirjoitti:Näissä asioissa tietysi oman mausteensa soppaan tuo se, että ihmiset näkevät värit eri tavalla.
Joo mutta kyllä minulla D700:n tuottama jälki suoraan kamerasta on todella platkua ja kontrastitonta. Ihan samanlaista siitä silti saa kuin uusien uudemmistakin Df/D4 Nikoneista.
BasicDude

Onko kellään kokemusta X-rite Colorcheckeristä?
tvap

Viesti Kirjoittaja tvap »

Adoben väriprofiilit eri kameroille eivät taida tuottaa yhteneväistä lopputulosta. Joskus oli samaa ihmettelyä Canonin eri malleista.

tepa
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Adobe profiili harvoin on se ykkösvalinta mutta Sonyn ja a7r2:n kanssa osuu omaan tarpeeseen kerrankin kohdalleen.
adapteri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja adapteri »

Tarkista Ken Rockwellin sivuilta, millaiset perusasetukset kameraan pitää tehdä. Sen jälkeen kuvat eivät ole haaleita.
BasicDude

adapteri kirjoitti:Tarkista Ken Rockwellin sivuilta, millaiset perusasetukset kameraan pitää tehdä. Sen jälkeen kuvat eivät ole haaleita.
😂
Valottaja

Viesti Kirjoittaja Valottaja »

Tästä olisi tietysti mielenkiintoista nähdä esimerkkikuvat jotka tukisivat tekstiä tällaisessa aiheessa hyvin.
Eli olisiko sinulla BasicDude laittaa muutama vertailukelpoinen kuva näytille? ( D4 <> D700 )

Aihe kiinnostaa itseäni koska kuvaan D4:lla. Katselin hieman olisiko noiden kuvien värimaailmassa parantamisen varaa, mutta minusta ne näyttävät 'luonnollisilta' ( LR6 käytössä ) vaan pitäisikö niiden mahdollisesti näyttää värikkäämmiltä, ovatko ne sittenkin platkuja...
BasicDude

Mulla oli testikuvia mutta kerkesin ne jo poistamaan. Viikonloppuna kun on aikaa niin voin taas testailla niin saa kuvia näytille.
moonshine

Viesti Kirjoittaja moonshine »

Jos ei itse jaksa/osaa säätää, päteviä kolmannen osapuolen profiileja on myös saatavilla. Muistaakseni Huelight on aikasta hyvä.
BasicDude

Itseasiassa ostin tuo Huelightin..Ihan nopeesti kokeilin.. Pitää testailla lisää.
akukanka

Värit

Viesti Kirjoittaja akukanka »

Adobe rgb käytän ja ihan normaali keskihintainen näyttö.

Oma kokemus on että

D3s/D3/D700 värit ovat "kalpeita" varsinkin huonossa valaistuksessa eli ei toista korkealla ISO:lla yhtä hyvin värejä kun D4, jonka kanssa tosin välillä oli ongelmaa kun kuva oli joko vihertävä tai punertava, no kuvaa rawina ja säätää sitten miten tahtoo. Mutta D4 ei ole D3s nähden mielestäni kovinkaan paljon jos yhtään parempi kohinassa, se, missä se on parempi on nimenomaan värien toisto ja ero D3s on näkyvä.
Experte

Viesti Kirjoittaja Experte »

Kameran profiilit ovat myös jonkin verran yksilöllisiä jopa saman kameramallin sisällä. Adoben profiilit ovat ainoastaan Adoben näkemyksiä oikeasta värimaailmasta enkä vetäisi sen perusteella johtopäätöksiä millaiset värit jossain kamerassa on.

Adobella on myös mahdollisuus käyttää kameroiden "omia" profiileita, jotka tosin myös ovat Adoben omia.

Itse olen ollut tyytyväinen QPCardin profiileihin joilla saa lähes indenttisiä tuloksia eri kameramallien kesken. Minulla on myös X-riten Colorchecker, joka on erittäin laadukkaasti tehty väritaulu, mutta sen värit ovat valittu jo filmiajoilta matkien ihon, taivaan, ruohon ym. sävyjä, eikä mielestäni sovellu niin hyvin profilointiin.
zone6

Viesti Kirjoittaja zone6 »

Millä tavalla Adobe tekee kalibrointinsa. Onko kaikille kameroille joku yhteinen targetti, johon pyritään?

Kameroiden omista ohjelmistoistahan värintoisto poikkeaa paljonkin, mutta ei ei ole tullut vertailtua kuinka ero eri kameroiden välillä.

Onko tulos olennaisesti parempi, jos kalibroi kaksi eri kameraa käyttäen jotakin targettia verrattuna siihen, että käyttää suoraan Adoben lähtökohtaa?
Zone VI
Experte

Viesti Kirjoittaja Experte »

Adobe ei ole koskaan paljastanut, kuinka profiilinsa tekevät, mutta voi olettaa, että ohjelmat ja välineet ovat sellaisia jotka ovat tavallisen tallojan ulottumattomissa.

Jos itse kalibroi kameransa, niin silloin kalibrointi on siinä mielessä tarkempi, että se on juuri kyseistä yksilöä varten. Kameroiden kennoissa on kuitenkin jonkin verran yksilöeroja, etenkin jos ovat eri valmistuserää tms. Omia profiileja voi myös muokata oman makunsa mukaisesti niin halutessaan.

Suurin etu tulee siinä, että jos itse kalibroi, voi tehdä omat profiilit eri valonlähteille: päivänvalo, salama, loisteputki, led ja hehkulamppu/halogeeni. Yksi profiili ei mitenkään taivu erilaisiin valonlähteisiin eikä pelkkä valkotasapainon korjaus riitä.
Valottaja

BasicDude kirjoitti:Mulla oli testikuvia mutta kerkesin ne jo poistamaan. Viikonloppuna kun on aikaa niin voin taas testailla niin saa kuvia näytille.
Onnistuitko löytämään aikaa tälle, jos kyllä, niin laitathan kuvia näytille - kiitos.
Valottaja

Valottaja kirjoitti:
BasicDude kirjoitti:Mulla oli testikuvia mutta kerkesin ne jo poistamaan. Viikonloppuna kun on aikaa niin voin taas testailla niin saa kuvia näytille.
Onnistuitko löytämään aikaa tälle, jos kyllä, niin laitathan kuvia näytille - kiitos.
Hei BasicDude, et kai lähtenyt keilaamaan kuvaamisen sijaan?
Vastaa Viestiin