Edelleen näyttelyä odotellessa. Saattaisi jopa olla Varkauteen ajon väärti...
---
Kuvasta: tällainenkin typerä kuva panee ajattelemaan. Miksi kaksi oikeanpuoleista on pienempiä? Miksi kierrätysmerkki puuttuu vasemmanpuoleisilta? Miksen minä näe näitä?
Eko Eko
-
- Viesti:
-
- Viesti:
Ei ole helppoa löytää ympäristöstään tuikitavallisia kohteita ja ottaa niistä kuvia, jotka kuitenkin ovat kiinnostavia. Välillä on vaikea yksilöidä, mikä hasselin kuvissa kiehtoo niin paljon, mutta ilmaisun selkeys ja visuaalinen rytmi ovat tärkeitä elementtejä. Niissä on mielestäni myös paljon filosofista syvyyttä.
Olen miettinyt hasselin valokuvia paljon, niiden dualistista olio-tulkinta suhdetta ja huomasin, että hasselin kuvat ovat Kantilaisessa mielessä transendentaaleja; ne nousevat havaintokokemuksen yläpuolelle.
Transendentaalin idealismin tavoin hasselin kuvissa kohde itse - ding an sich, noumenon - ja fenomenon, eli se miten kohde ilmenee havainnoitsijalleen, ovat keskeisessä osassa havaintokokemusta.
Lainaan Toni Kannistoa filosofia.fi sivustolta kohdasta Kant: Olio sinänsä:
Näyttelyä täälläkin toivotaan ja odotellaan!
Olen miettinyt hasselin valokuvia paljon, niiden dualistista olio-tulkinta suhdetta ja huomasin, että hasselin kuvat ovat Kantilaisessa mielessä transendentaaleja; ne nousevat havaintokokemuksen yläpuolelle.
Transendentaalin idealismin tavoin hasselin kuvissa kohde itse - ding an sich, noumenon - ja fenomenon, eli se miten kohde ilmenee havainnoitsijalleen, ovat keskeisessä osassa havaintokokemusta.
Lainaan Toni Kannistoa filosofia.fi sivustolta kohdasta Kant: Olio sinänsä:
Tämäkin kuva vahvisti käsitystäni tästä suhteesta.Toni Kannisto, filosofia.fi kirjoitti:Olio sinänsä (Ding an sich) (transsendentaalinen objekti, noumeeni) on yksi Kantin filosofian ja erityisesti transsendentaalisen idealismin keskeisimpiä käsitteitä. Kantin mukaan kokemuksemme on aina vain ilmiöistä (Erscheinung), eli olioista kuten ne meille näyttäytyvät. Se ei siten koskaan ole olioista sinänsä, eli olioista kuten ne ovat havainnoimisestamme riippumatta. Kantin mukaan olioista sinänsä ei voida saavuttaa mitään tietoa, mutta ne on kuitenkin oletettava, jotta kokemuksen mahdollisuus voitaisiin selittää. Idea on se, että jotta jokin voisi ilmetä kokemuksessamme, on oltava jotakin joka ilmenee. Tämä ilmenevä ei itse kuitenkaan voi olla ilmiö, sillä se juuri tekee ilmenemisen mahdolliseksi. Sen on siis oltava olio sinänsä.
Näyttelyä täälläkin toivotaan ja odotellaan!
Sapere aude.
---
flickr
---
flickr