Lightroom5 tuplaa
-
Lightroom5 tuplaa
Hei osaisiko kukaan kertoa mitä tai minkä mokan teen kun minulle kertyy Allphotographs kansioon samasta kuvasta 4 ja jopa enemmän kuvia ,ja jos alan niitä poistamaan niin joistain kansioista häviää kuvat jotka sinne kuuluu.
minulla on kyllä täppi kohdassa että ohjelma ei tuo duplikaatteja. ???
t Pekka
minulla on kyllä täppi kohdassa että ohjelma ei tuo duplikaatteja. ???
t Pekka
-
- Viesti:
Voisit ensin katsoa, onko ne duplikaatit mahdollisesti virtuaalikopioita. Niitten idea on siis se, että samasta kuvasta voi muokata erilaisia loppuversioita. Eivät vie levytilaa, kun vain muokkaukset talletetaan. Virtuaalikopion pikkukuvakkeessa on vasemmassa alalaidassa sellainen "taitos", vasemmassa ylänurkassa kopion järjestysnumero ja Metadatan "filename"-kentästä näkee, että ne pohjautuvat samaan alkuperäiskuvaan.
Noita virtuaalikopioita syntyy ehkä helpoiten niin, että kun siirrät kuvia collections-kansiohin, niin siinä yhteydessä kysytään, tehdäänkö kansioon siirretystä kuvasta virtuaalikopio. Tällöin kansioon siirretty kuva säilyy samanlaisena, vaikka alkuperäistä muokattaisiin uudestaan.
Jos kyse ei ole virtuaalikopiosta, niin sitten voisit katsoa, mistä todellisesta levykansiosta nuo samanlaiset kuvat tulevat. Kuvan päällä kakkosnäppäimelleä löytyy toiminto "Show in Finder / Show in Exploder", jolla näkee missä levyn kansiossa kuva sijaitsee. Tuosta tiedosta voisi ehkä päätellä, miksi kuvat tulevat useampaan kertaan katalogiin.
Noita virtuaalikopioita syntyy ehkä helpoiten niin, että kun siirrät kuvia collections-kansiohin, niin siinä yhteydessä kysytään, tehdäänkö kansioon siirretystä kuvasta virtuaalikopio. Tällöin kansioon siirretty kuva säilyy samanlaisena, vaikka alkuperäistä muokattaisiin uudestaan.
Jos kyse ei ole virtuaalikopiosta, niin sitten voisit katsoa, mistä todellisesta levykansiosta nuo samanlaiset kuvat tulevat. Kuvan päällä kakkosnäppäimelleä löytyy toiminto "Show in Finder / Show in Exploder", jolla näkee missä levyn kansiossa kuva sijaitsee. Tuosta tiedosta voisi ehkä päätellä, miksi kuvat tulevat useampaan kertaan katalogiin.
olli Rinne http://www.digifaq.info/
-
Minusta tuntuu ,että Lightroom on minulle ongelma :Olen vuosikausia räpeltänyt Photarilla ja sitten vaihdoin Lightroomiin ja sitten ongelmat alkoi . On kuvia hävinnyt kokonaan ja sitten moninkertaistunut ja mitä ohjettesi mukaan yritin katsoa ,niin neljästä kuvasta yksi oli missing ja kolme original kuvaa . Ihmettelen kovasti ohjelman logiikkaa
Tiedän että tämä on tietokanta ohjelma ,mutta joku juttu mitä en tajua. Tuntuu että kuvakirjasto on aina vaan enemmän sekaisin ,mitä pitempään tätä sählää.
Tiedän että tämä on tietokanta ohjelma ,mutta joku juttu mitä en tajua. Tuntuu että kuvakirjasto on aina vaan enemmän sekaisin ,mitä pitempään tätä sählää.
Viimeksi muokannut pejyl, Marras 20, 2015 19 : 25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Oletko katsonut resurssienhallinnan kautta tuon tilanteen että onko kuvat siellä tallessa? Itsellä tuo Lightroom teki tuodessa useita fyysisiä kopioita kuvista. Aivan ongelmaton tuo Lightroom ei ole, mutta muutenhan se on hyvä ohjelma. Potkan kirja on hyvä lähteä sitä Lightroomiin tutustumaan kun etenee kirjan mukaan. Se on siis hyvä ummikolle jolla ei ole mitään hajua koko ohjelmasta. Kuitenkin suurin haaste on tuonti ja asetukset. Kun se toimii oikein, niin se on sangen vaivaton (teoriassa).
-
Lightroomin kanssa kannattaa mennä aluksi aivan peruslinjalla ja ohjeiden mukaan, ja välttää "omia virityksiä". veikkaan että tässä on kyse Ollin vinkaamasta asiasta, eikä kuvia ole oikeasti kuin se yksi kpl.
Itse ohjelmassa on aika vähän vikaa, mutta logiikka on kieltämättä melkoisesti erilainen kuin vanhanaikaisessa Photarissa. Jos on cc-käyttäjä, niin silloinhan Photari käynnistetään yleensä Lightroomin sisältä, se on siis tavallaan Lightroomin apuohjelma.
Sanon tämän vielä kerran vaikka se itsestäänselvää onkin. Importeeraa kuvat heti LR:n sisään, äläkä sen jälkeen koskaan räpellä kuvia tai niiden kansioita käyttöjärjestelmän kautta!
Itse ohjelmassa on aika vähän vikaa, mutta logiikka on kieltämättä melkoisesti erilainen kuin vanhanaikaisessa Photarissa. Jos on cc-käyttäjä, niin silloinhan Photari käynnistetään yleensä Lightroomin sisältä, se on siis tavallaan Lightroomin apuohjelma.
Sanon tämän vielä kerran vaikka se itsestäänselvää onkin. Importeeraa kuvat heti LR:n sisään, äläkä sen jälkeen koskaan räpellä kuvia tai niiden kansioita käyttöjärjestelmän kautta!
-
Viittaa kovasti siihen, että tiedostojärjestelmään on tehty LR:n ulkopuolelta muutoksia.pejyl kirjoitti:Minusta tuntuu ,että Lightroom on minulle ongelma :Olen vuosikausia räpeltänyt Photarilla ja sitten vaihdoin Lightroomiin ja sitten ongelmat alkoi . On kuvia hävinnyt kokonaan ja sitten moninkertaistunut ja mitä ohjettesi mukaan yritin katsoa ,niin neljästä kuvasta yksi oli missing ja kolme original kuvaa . Ihmettelen kovasti ohjelman logiikkaa.
Kun olet tuonut kuvat LR:ään, niin kuvien tiedostoja tai kansioita ei saa muuttaa mitenkään! (poislukien itse LR:stä)
LR:ssä on kyllä tietokanta, mutta tietokannassa ei säilytetä itse kuvia. Kuvat ovat normaaleissa levytiedoissa ja niissä kansioissa mihin ne importatessa on sijoitettu. Tai siis pitäisi olla, jos et ole niitä siirrellyt tai editoinut muilla ohjelmilla.pejyl kirjoitti:Tiedän että tämä on tietokanta ohjelma ,mutta joku juttu mitä en tajua. Tuntuu että kuvakirjasto on aina vaan enemmän sekaisin ,mitä pitempään tätä sählää.
Itse tietokannassa säilytetään vain kuvan metatietoja ja sinun kuvaan tekemiä säätöjä ja muutoksia.
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
-
Samalla tavoin noi ohjelmat (Bridge ja Lightroom) suhtautuvat kansiorakenteeseen (mun tietääkseni).pejyl kirjoitti:Kiitos kaikille ;) Otin Photarin ja sen mukana Bridgen jolla kansiorakenne pysyy ojennuksessa Täytyy hieman funtsia tuota Lightroomia sivussa ,Ehkä se joskus valkenee
"Photari + Camera RAW + Bridge" on vanhempi, kun taas Lightroom on rakennettu nimenomaan valokuvaajille:
Lightroom:lla voit tehdä kaiken, mitä digikuville tarvitsee (erikoismuokkauksia lukuunottamatta, joita tuskin käytät).The key is while photographers use Adobe Bridge, Camera RAW & Photoshop, Lightroom was built for photographers.
Sen sijaan ohjelmayhdistelmällä Photoshop, Bridge ja Adobe Camera RAW joudut käyttämään kolmea ohjelmaa työnkulussasi.
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
-
Nyt kun olen käynyt läpi kuvakansioita Bridgellä ,niin joka kansiossa on ollut 3-6 kopiota melkein joka kuvasta,ja kun ne näkyvät Bridgen hakemistossa ,niin eikös ne ole silloin levytilaa vieviä kuvia. Sain juuri ns Perhekansion käytyä läpi,kuvia oli alkuun yli 3000 ja poistojen jäljelle jäi 1206 kuvaa. Että näin minä olin Lightroomilla saanut sotkua aikaan ;)