Kameran paikka autossa
-
- Viestit: 1242
- Liittynyt: Touko 11, 2011 13 : 59
Kameran paikka autossa
Varmasti hölmöistä hölmöin kysymys :D
Mutta.. Kuinka kuljetatte kameraa autossa silloin, kun mukana ei ole kameralaukkua tai kameran on hyvä olla nopeasti kuvausvalmiina esimerkiksi äkkinäisten säämuutosten takia tai autosta isompia eläimiä bongatessa?
Usein olen laittanut kaulahihnasta matkustajan penkin ympäri, niin pysyy jarrutuksissakin paikallaan vaan nykyisessä autossa ei enää hihna riitä tähän. Kartanlukijan jalkatilassa kamera taas lähtee helposti pyörimään jarrutuksissa / kaarteissa.
Kyllähän tähän keksii kaikenlaisia ratkaisuja alkaen jostakin vain autossa lojuvasta laukun tapaisesta, mutta jos jollakin on fiksu idea jo valmiina niin saa neuvoa tyhmää :)
Mutta.. Kuinka kuljetatte kameraa autossa silloin, kun mukana ei ole kameralaukkua tai kameran on hyvä olla nopeasti kuvausvalmiina esimerkiksi äkkinäisten säämuutosten takia tai autosta isompia eläimiä bongatessa?
Usein olen laittanut kaulahihnasta matkustajan penkin ympäri, niin pysyy jarrutuksissakin paikallaan vaan nykyisessä autossa ei enää hihna riitä tähän. Kartanlukijan jalkatilassa kamera taas lähtee helposti pyörimään jarrutuksissa / kaarteissa.
Kyllähän tähän keksii kaikenlaisia ratkaisuja alkaen jostakin vain autossa lojuvasta laukun tapaisesta, mutta jos jollakin on fiksu idea jo valmiina niin saa neuvoa tyhmää :)
Zone VI
-
- Viestit: 855
- Liittynyt: Maalis 16, 2008 9 : 05
jos mulla on kamera matkassa, niin mulla on myös laukkukin. jos autolla ajelen ja haluan, että kamera on valmiudessa, niin siinä repsikan penkillä se on ilman mitään kiinnityksiä. pitää ajella sen verran rauhallisemmin, ettei kamera lentele pitkin hyttiä.
CANON EOS 5Dmk2
12-24, 24-105, 50, 85, 135, 70-300, 1,5x telekonvertteri ja 2x telekonvertteri. sigmaa ja canonia.
www.pera8x.kuvat.fi
12-24, 24-105, 50, 85, 135, 70-300, 1,5x telekonvertteri ja 2x telekonvertteri. sigmaa ja canonia.
www.pera8x.kuvat.fi
-
- Viestit: 22694
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
-
- Viestit: 7318
- Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Vuokra-CC ollut ainoa auto jossa olen kuljettanut ilman laukkua kuten kysyit. Siinä mahtui keskikonsolin lokeroon, en muista mikä putki oli kiinni.
Omassa autossa joskus ollut lyhyitä matkoja itseni takana takajalkatilassa, jossa ei pääsi hirveästi seilaamaan jos on joku muukin laukku siellä. Yleensä haluan että tavarat on autossa niin että mitään ei lähde lentoo jos tekee äkkijarrutuksen tai vetäisee jonkin mutkan vähän lujempaa. Saksassa baanalla noita äkkijarrutuksia joskus tulee vaikka kuinka hyvin seuraa liikennettä edessä.
Omassa autossa joskus ollut lyhyitä matkoja itseni takana takajalkatilassa, jossa ei pääsi hirveästi seilaamaan jos on joku muukin laukku siellä. Yleensä haluan että tavarat on autossa niin että mitään ei lähde lentoo jos tekee äkkijarrutuksen tai vetäisee jonkin mutkan vähän lujempaa. Saksassa baanalla noita äkkijarrutuksia joskus tulee vaikka kuinka hyvin seuraa liikennettä edessä.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
-
- Viestit: 1438
- Liittynyt: Huhti 18, 2012 9 : 37
Re: Kameran paikka autossa
Tämä on minusta paras tapa. -Mitenkäs, yltääkö niskatuen ympäri?zone6 kirjoitti:Usein olen laittanut kaulahihnasta matkustajan penkin ympäri, niin pysyy jarrutuksissakin paikallaan vaan nykyisessä autossa ei enää hihna riitä tähän.
-
- Viestit: 34035
- Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05
Re: Kameran paikka autossa
Jos kamera on löysällä hinhalla niskatuen ympäri, nin nopeassa pysähdyksessä se heilahtaa voimalla ...mikäs olisi ottaa kamera naamaansa, siinähän se usein muutenkin on ;-)rolsen kirjoitti:Tämä on minusta paras tapa. -Mitenkäs, yltääkö niskatuen ympäri?zone6 kirjoitti:Usein olen laittanut kaulahihnasta matkustajan penkin ympäri, niin pysyy jarrutuksissakin paikallaan vaan nykyisessä autossa ei enää hihna riitä tähän.
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
- Viestit: 300
- Liittynyt: Touko 03, 2004 10 : 39
- Paikkakunta: Lahti
- Viesti:
-
- Viestit: 1438
- Liittynyt: Huhti 18, 2012 9 : 37
Re: Kameran paikka autossa
Pikkuvikoja ;)OskuK kirjoitti:Jos kamera on löysällä hinhalla niskatuen ympäri, nin nopeassa pysähdyksessä se heilahtaa voimalla ...mikäs olisi ottaa kamera naamaansa, siinähän se usein muutenkin on ;-)rolsen kirjoitti:Tämä on minusta paras tapa. -Mitenkäs, yltääkö niskatuen ympäri?zone6 kirjoitti:Usein olen laittanut kaulahihnasta matkustajan penkin ympäri, niin pysyy jarrutuksissakin paikallaan vaan nykyisessä autossa ei enää hihna riitä tähän.
-
- Viestit: 302
- Liittynyt: Joulu 02, 2008 21 : 13
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
-
- Viestit: 37
- Liittynyt: Syys 21, 2007 12 : 12
Itsellähän tuo pysyy hyvin pelkääjän penkillä ongelmitta.
Mutta tämä kysymys kyllä herätti sisäisen innovaattorini.
Ilmeinen ratkaisuehdotus/kysymys: mikset yksinkertaisesti osta pidempää hihnaa?
Ja sitten pellepelotonversio: pikakiinnikeviritys, jolla kameran voi iskeä kiinni kojelautaan (samalla saisi venäläistyylisen dashcamin!), pelkääjän penkin kylkeen, jalkatilan tai keskitunnelin kylkeen tai miksei vaikka kattoon. En löytänyt pikaisella googlauksella sopivaa, mutta ehkä tällaisesta voisi moisen modifioida, vaikka aika kallis onkin aihioksi:
https://peakdesign.com/store/capture
Mahtanee löytyä kiinaversioitakin jo jos vaan jaksaa etsiä.
Mutta tämä kysymys kyllä herätti sisäisen innovaattorini.
Ilmeinen ratkaisuehdotus/kysymys: mikset yksinkertaisesti osta pidempää hihnaa?
Ja sitten pellepelotonversio: pikakiinnikeviritys, jolla kameran voi iskeä kiinni kojelautaan (samalla saisi venäläistyylisen dashcamin!), pelkääjän penkin kylkeen, jalkatilan tai keskitunnelin kylkeen tai miksei vaikka kattoon. En löytänyt pikaisella googlauksella sopivaa, mutta ehkä tällaisesta voisi moisen modifioida, vaikka aika kallis onkin aihioksi:
https://peakdesign.com/store/capture
Mahtanee löytyä kiinaversioitakin jo jos vaan jaksaa etsiä.
-
- Viestit: 615
- Liittynyt: Marras 19, 2010 13 : 26
- Paikkakunta: Espoo
Mä olen yrittänyt pitää matkustamon mahdollisimman tavaravapaana. Pistän yleensä jopa kauppakassin takatilaan, vaikka kotimatka on alle kilometrin ja sekin 40:n kympin rajotusta.
Syynä on vaan kauhukuvat lihaa jauhavavista esineistä matkustamossa, kun eteen tulee äkkipysäytyksen syy.
Impulssi, joka äkkipysähdyksessä generoituu on helposti karmivan suuri, kuten energiakin 0.5*m*v^2. Tuon kun valjastaa möyhimään ja leikkaamaan lihaa, niin sillä saa paljon aikaan.
Äkkijarrurukset on vaarallisia lähinnä kameralle, mutta luiskahdus ojaan ja pysähdys siltarumpuun on raju jo neljän kympin nopeudessa. Siinä lähtee matkustamon irtotavara liikkelle yli 10m/s nopeudella.
Syynä on vaan kauhukuvat lihaa jauhavavista esineistä matkustamossa, kun eteen tulee äkkipysäytyksen syy.
Impulssi, joka äkkipysähdyksessä generoituu on helposti karmivan suuri, kuten energiakin 0.5*m*v^2. Tuon kun valjastaa möyhimään ja leikkaamaan lihaa, niin sillä saa paljon aikaan.
Äkkijarrurukset on vaarallisia lähinnä kameralle, mutta luiskahdus ojaan ja pysähdys siltarumpuun on raju jo neljän kympin nopeudessa. Siinä lähtee matkustamon irtotavara liikkelle yli 10m/s nopeudella.
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
-
- Viestit: 855
- Liittynyt: Maalis 16, 2008 9 : 05
jos jatketaan tällä äkkipysäytys linjalla, niin autokoulun 2 vaiheessa pääsi sellaseen "testipenkkiin", mikä oli siis auton penkki, jossa turvavyöt. se oli sellasilla kiskoilla, mikä liukuu alamäkeen pari metriä. kiskojen päässä oli stoppari, mihinkä penkki sitten stoppaa. tällä oli tarkoitus siis havainnoida äkkipysäyksen voimaa. jos en ihan väärin muista, niin tuo kiihtyi n.7km/h vauhtiin ja stoppasi sitten todellakin äkkipysäksenä. tuokin vauhti rysäytti jo ihan mukavasti.
tosin ei ihan vertailukelpoinen, koska autot painuu kasaan ja äkkipysäytys ei ole ihan vastaava. jos autolla ajaa 7km tunnissa vaikka puuhun, niin se jysäys on paljon pienempi. puskurit ja nokka painuu kasaan. mitä kovempaa sen enemmän. no, kuitenkin että jos tulee äkkipysäytys, niin neljänkympinkin vauhti on jo melko kovaa.
tosin ei ihan vertailukelpoinen, koska autot painuu kasaan ja äkkipysäytys ei ole ihan vastaava. jos autolla ajaa 7km tunnissa vaikka puuhun, niin se jysäys on paljon pienempi. puskurit ja nokka painuu kasaan. mitä kovempaa sen enemmän. no, kuitenkin että jos tulee äkkipysäytys, niin neljänkympinkin vauhti on jo melko kovaa.
CANON EOS 5Dmk2
12-24, 24-105, 50, 85, 135, 70-300, 1,5x telekonvertteri ja 2x telekonvertteri. sigmaa ja canonia.
www.pera8x.kuvat.fi
12-24, 24-105, 50, 85, 135, 70-300, 1,5x telekonvertteri ja 2x telekonvertteri. sigmaa ja canonia.
www.pera8x.kuvat.fi
-
- Viestit: 1242
- Liittynyt: Touko 11, 2011 13 : 59
Niglu kirjoitti:Itsellähän tuo pysyy hyvin pelkääjän penkillä ongelmitta.
Mutta tämä kysymys kyllä herätti sisäisen innovaattorini.
Ilmeinen ratkaisuehdotus/kysymys: mikset yksinkertaisesti osta pidempää hihnaa?
Ja sitten pellepelotonversio: pikakiinnikeviritys, jolla kameran voi iskeä kiinni kojelautaan (samalla saisi venäläistyylisen dashcamin!), pelkääjän penkin kylkeen, jalkatilan tai keskitunnelin kylkeen tai miksei vaikka kattoon. En löytänyt pikaisella googlauksella sopivaa, mutta ehkä tällaisesta voisi moisen modifioida, vaikka aika kallis onkin aihioksi:
https://peakdesign.com/store/capture
Mahtanee löytyä kiinaversioitakin jo jos vaan jaksaa etsiä.
Jotain pikakiinnitystä olen välillä miettinytkin. Kamera pysyisi pyörimättä ja sen saisi nopeasti irti. Ehkä kuitenkin noin kameran kokoinen laukku joka on aina autossa on lopulta se helppo.
Aikaisemmin kamerani olivat aina isoja ja mallia vain jalustalta, joten näitä kuljetusongelmia ei ollut. Nyt on sentään "pieni" kamera - dslr akkukahvalla - joten se kulkee mukana ihan erilailla, mutta usein mukanani on laukkuna vain sellainen olkalaukusta modifioitu kameralaukku, johon ko. runko ei objektiivin kanssa mahdu. Laukun tarkoitus onkin kuljettaa lähinnä pari muuta objektiivia, suotimia yms. sälää.
Ehkä pienen vain kameraa varten olevan autolaukun saisi jotenkin kiinni matkustajan jalkatilaan. Pitää miettiä.
Irtaallaan en tosiaan oikein enään uskalla kun muutaman kerran kamera lähtenyt pomppimaan ja pyörimään pahasti. Ja nämä ovat vielä sellaisia tavallisia liikennetilanteita. Äkkitilanne tai onnettomuus niin silloin lentävä kamera ei ole kiva. Siinä vaiheessa välttämättä itse kameran kohtalo ei ole huolista suurin... Vaan sen kameran iskun vastaanottavan pään kohtalo.
Zone VI
-
- Viestit: 1242
- Liittynyt: Touko 11, 2011 13 : 59
Tällainen klipsihän menisi suoraan turvavyöhön eikä siitä pääsisi kolauttamaan ketään. Voisi olla jopa paras idea!Niglu kirjoitti:
Ja sitten pellepelotonversio: pikakiinnikeviritys, jolla kameran voi iskeä kiinni kojelautaan (samalla saisi venäläistyylisen dashcamin!), pelkääjän penkin kylkeen, jalkatilan tai keskitunnelin kylkeen tai miksei vaikka kattoon. En löytänyt pikaisella googlauksella sopivaa, mutta ehkä tällaisesta voisi moisen modifioida, vaikka aika kallis onkin aihioksi:
https://peakdesign.com/store/capture
Zone VI
-
- Viestit: 22694
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
Mulla oli vauhtia jotain 70 km/h kun matka tyssäs puuhun, Canonit kesti, niska ei...turvavyö vetäs kylkiluun poikki.pera8x kirjoitti:jos jatketaan tällä äkkipysäytys linjalla, niin autokoulun 2 vaiheessa pääsi sellaseen "testipenkkiin", mikä oli siis auton penkki, jossa turvavyöt. se oli sellasilla kiskoilla, mikä liukuu alamäkeen pari metriä. kiskojen päässä oli stoppari, mihinkä penkki sitten stoppaa. tällä oli tarkoitus siis havainnoida äkkipysäyksen voimaa. jos en ihan väärin muista, niin tuo kiihtyi n.7km/h vauhtiin ja stoppasi sitten todellakin äkkipysäksenä. tuokin vauhti rysäytti jo ihan mukavasti.
tosin ei ihan vertailukelpoinen, koska autot painuu kasaan ja äkkipysäytys ei ole ihan vastaava. jos autolla ajaa 7km tunnissa vaikka puuhun, niin se jysäys on paljon pienempi. puskurit ja nokka painuu kasaan. mitä kovempaa sen enemmän. no, kuitenkin että jos tulee äkkipysäytys, niin neljänkympinkin vauhti on jo melko kovaa.
-
- Viestit: 37
- Liittynyt: Syys 21, 2007 12 : 12
No enpäs ajatellut ihan noin pitkälle, mutta kyllä, kaikenlaisiin vöihin ja eritoten reppujen olkahihnoihin kiinnitettäväksi tuo on alunperin tehty.Tällainen klipsihän menisi suoraan turvavyöhön eikä siitä pääsisi kolauttamaan ketään. Voisi olla jopa paras idea!
Jos apukuskin paikka on tyhjä niin vetää siitä turvavyön kiinni ja tämä kiinni siihen, kokeilemalla varmaan selviää onko paras paikka viistohihna vai lantio-osa. Vyö antaa periksi kun kameraa kurkottelee mutta äkkijärrutuksissa yms. turvavyö lukittuu ja pitää kameran paikoillaan.
Kuljettajan hihnaan en oikein suosittelisi tuota kiinnittämään. On tiellä ja kolisee autosta noustessa ja mikä olennaisinta, kolarissa kamera jäisi kuljettajan ja airbagin väliin ja työntyisi suoraan kuvaajan sisälmyksiin.