Win7/8 -> 10, lightroom ja photoshop

Kuvankäsittelyä, mitä vain
moonshine

Win7/8 -> 10, lightroom ja photoshop

Viesti Kirjoittaja moonshine »

Kokemuksia tänne ketjuun niiltä rohkeilta "betatestaajilta", jotka ovat päivittäneet win 10:een.

Pelaako kaikki softissa ongelmitta tai samoilla probleemilla? Seiskasta vai kasista kymppiin, adoben softien versiot?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
PAP

Re: Win7/8 -> 10, lightroom ja photoshop

Viesti Kirjoittaja PAP »

moonshine kirjoitti:Kokemuksia tänne ketjuun niiltä rohkeilta "betatestaajilta", jotka ovat päivittäneet win 10:een.

Pelaako kaikki softissa ongelmitta tai samoilla probleemilla? Seiskasta vai kasista kymppiin, adoben softien versiot?
Pariin koneeseen päivitin virallisen kympin keskiviikkona joissa oli sekä LR että PS CC. Testailin koko kevään insider-ohjelman myötä Adoben tuotteita eikä noissä mitään ihmeellistä ollut - toimii siinä missä seiskalla ja kasilla.
Viimeksi muokannut PAP, Elo 03, 2015 20 : 01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tle

Viesti Kirjoittaja tle »

Minulla on käytössä Win 10 Pro englannin kielisenä ja olen keskiviikkoisen päivityksen jälkeen testaillut Lightroom 6, Premiere elements 12 ja Photoshot elements 12 ohjelmia.

Toistaiseksi kaikki toimii kuten ennenkin.

8.1 versioon verrattuna on tämä 10 taas windows.

Tapsa
kapa21

Viesti Kirjoittaja kapa21 »

tle kirjoitti:
8.1 versioon verrattuna on tämä 10 taas windows.

Tapsa
Hyvässä vai pahassa?
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Jotain seiskan ja kasin välistä tosiaan. Hyvin onnistui asennus läpääriin, jossa tosin ei ole photareita koskaan ollutkaan...

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
mremonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Ohessa ihan hyvä artikkeli päivittämisestä:
https://photographylife.com/how-to-upgr ... windows-10
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
mremonen
Viesti:

Päivitin kymppiin... ei tämä nyt ainakaan vielä mitään pohjatonta ilontunnetta ole aiheuttanut. Olin varmaan ainoa ihminen maailmassa, joka oli tyytyväinen 8.1:een.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Naranek

Viesti Kirjoittaja Naranek »

En tule ikinä päivittämään kymppiin. Lukekaapa mitä Jyrki Kasvi sanoo sen tietoturvallisuudesta ja siitä mihin suostutte kun ruksaatte hyväksyvänne ehdot. Ette ihan myy mikkisoftalle esikoispoikaanne, mutta melkein.

http://yle.fi/uutiset/windows_10_uudist ... en/8195454
Sakke_K

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

Jäi vähän epäselväksi kuinka monta rastia pitää laittaa tuohon +40 sivun sopimukseen, ettei koko sieluaan myy...??
--------
Aves!
mremonen
Viesti:

No, mulla ei ole koneessa mikrofonia eikä kameraa... sijaintitieto muuttuu pöytäkoneessa aika vähän. Cortanaa mulla ei ole käytössä ja disabloin ne oikoluku- ym fiitserit. Tokihan mikkisoft voi tehdä mitä haluaa rasteista huolimatta, mutta niinhän ne tekee kaikki muutkin. Esimerkiksi nämä puheohjatut telkkarit kierrättää kaiken puheen siellä valmistajalla, kun TV:ssä ei ole puheentunnistuksen vaatimaa prosessointitehoa.

Ja kannattaa luopua plussakorteista ja muista etuohjelmista. Myös tänne kirjautuminen jättää digitaalisen jalanjäljen... Tai joku iTunes tai Netflix. Puhelimen simmikortista puhumattakaan. Skeptikoille suosittelen siirtymään -80 -luvulle ja sen aikaisiin tekniikoihin.
---
blogi
Pan

Viesti Kirjoittaja Pan »

Naranek kirjoitti:Lukekaapa mitä Jyrki Kasvi sanoo sen tietoturvallisuudesta ja siitä mihin suostutte kun ruksaatte hyväksyvänne ehdot. Ette ihan myy mikkisoftalle esikoispoikaanne, mutta melkein.

http://yle.fi/uutiset/windows_10_uudist ... en/8195454
Päivitin pikkuläppärini W10:iin ja kävin asetuksista kaikki kohdat läpi. Mutta ennen päivitystä poistin kaikki WLAN salasanat ja tein asennuksen verkkopiuhan läpi. Suuren osan noista MS:lle lähetettävistä tiedoista pystyy laittamaan pois päältä. Ja kun ei kirjaudu automaattisesti MS:n eikä muillekaan tilille, niin ei sinne myöskään mitään lähde.

Asenneus ja päivitykset hoituvat kirjautumatta MS:n tilille

*edit*
Jos ei ole kirjautuneena MS:lle, niin Cortona ei ole käynnissä
Naranek

Viesti Kirjoittaja Naranek »

Mitä nyt kaikki missä selaat, mitä kirjoitat, käymiesi saittien salasanat jne. menee mikkisoftalle ja mitään et voi tehdä. Tietty jos käyttösi on sellainen että kone ei koskaan ole kiinni verkossa, niin siitä vain....
mremonen
Viesti:

No, mulla ei ole cortanaa käytössä, ei uutta selainta (tosin ei taida chrome olla sen parempi), en ole loggautuneena microsoft-tilille eikä ole microsoftin (tai muunkaan pahiksen) sähköpostitilejä käytössä.

Ja onhan MS pystynyt halutessaan lukemaan sähköpostit tähänkin asti, jos on ollut Outlook (ex-hotmail) käytössä.

Hieman kyllä hämmästyttää, mitä MS kuvittelee mun WLAN-salasanoilla tekevänsä...

Edittiä:
Tollasilla asetuksilla mennään. Voihan se olla, ettei Windows sitten noita "kunnioita", mutta en oikein näe että tilanne juuri eroaa siitä mitä Google tekee jo tällä hetkellä Chromen ja Androidin avulla. Tai Apple... kaikkien ylistämä Applen "user experience" rakentuu sen varaan, että joka ainoa vehje tietää mitä olet tekemässä ja/tai tehnyt.
---
blogi
Pan

Viesti Kirjoittaja Pan »

Naranek kirjoitti:Mitä nyt kaikki missä selaat, mitä kirjoitat, käymiesi saittien salasanat jne. menee mikkisoftalle ja mitään et voi tehdä. Tietty jos käyttösi on sellainen että kone ei koskaan ole kiinni verkossa, niin siitä vain....
Tuota väitettä en usko. Jos se olisi totta, niin siitä olisi jo noussut niin iso haloo, ettei koko tuotetta olisi koskaan uskallettu tuoda markkinoille. Edge-selain tupeksii kyllä javascriptien kanssa (jos ne on sallittu). Ja lisäksi se kertoo nettisaiteille olevansa Chrome. Eikä Edge ole niin nopea kuin joissain medioissa on kerrottu.

Ja kuten mainitsin, niin suurimman osan MS:lle välitettävästä tiedosta saa laitettua pois päältä. Myös incognitoselain ja virtuaalikoneen käyttö vähentävät jäljitettävyyttä.
mremonen kirjoitti:Hieman kyllä hämmästyttää, mitä MS kuvittelee mun WLAN-salasanoilla tekevänsä
Luovat maailmanlaajuisen hotspot-tietokannan salasanoineen, johin kaikki krakkerit yrittävät päästäkäsiksi. Ja samalla se menee kaikille facebook, skype ja outlook-ystäviesi W10-koneille, jos heilläkin on WiFi Share sallittu. Ja edelleen ystävien ystäville ja ...

Tämä antaa kuprujen tekijöille mahdollisuuden käyttää jonkun muun verkkoa luvattomiin tekoihinsa. Kun siitä jää sinun yhteytesi IP-osoite jonnekin talteen, niin pian saattaa poliisi tai joku muu viranomainen soitella ovikelloasi ja kysellä mitä tulikaan tehtyä esim. TOR-verkossa.

Eli pikapikaa vaan laittamaan omaan WLANiin MAC-suodatus päälle. Siis vain itse määritellyille koneille sisäänpääsy.
mremonen
Viesti:

Pan kirjoitti:
mremonen kirjoitti:Hieman kyllä hämmästyttää, mitä MS kuvittelee mun WLAN-salasanoilla tekevänsä
Luovat maailmanlaajuisen hotspot-tietokannan salasanoineen, johin kaikki krakkerit yrittävät päästäkäsiksi. Ja samalla se menee kaikille facebook, skype ja outlook-ystäviesi W10-koneille, jos heilläkin on WiFi Share sallittu. Ja edelleen ystävien ystäville ja ...
Tää on kyllä taas "hieman" kummallinen viritys. Jotenkin ymmärtäisin vielä sen, että Win haluaisi jakaa mun WLAN-kredentiaalita kaikkien mun omien päätelaitteiden kanssa, jolloin ei tarvitsisi erikseen niitä ylläpitää esim. puhelimessa ja läppärissä, mutta mitä perkelettä siihen koko maailmaa taas sotketaan.
kysellä mitä tulikaan tehtyä esim. TOR-verkossa.
Se olisi kyllä itsekin kiva tietää...
Eli pikapikaa vaan laittamaan omaan WLANiin MAC-suodatus päälle. Siis vain itse määritellyille koneille sisäänpääsy.
No, eihän tuokaan ole mikään 100% suojaus, mutta tyhjää parempi.

---
Peruslähtökohtana mulla on ollut se, että koneen käyttäjätili(-t) pidetään erossa Windows-tileistä.
---
blogi
tle

Viesti Kirjoittaja tle »

kapa21:

Hyvässä mielessä. Nyt käynnistettävät ohjelmat ovat ikkunassa, jonka kokoa voi muuttaa mieleisekseen, ohjelma sammuu yläkulman ruksista jne. Minulla on windows pöytäkoneessa, enkä pitänyt lainkaan win8 modern käyttöliittymästä, jossa sovellus varasti koko näytön itselleen...

Toistaiseksi olen varsin tyytyväinen tähän kymppiin. Yksityisyysasetuksia olen ruuvaillut tiukemmiksi, mutta muuten näyttää hyvältä.

PS. Useampi työpöytä sopii myös minun käyttöön.

Tapsa
mremonen
Viesti:

tle kirjoitti:Nyt käynnistettävät ohjelmat ovat ikkunassa, jonka kokoa voi muuttaa mieleisekseen, ohjelma sammuu yläkulman ruksista jne. Minulla on windows pöytäkoneessa, enkä pitänyt lainkaan win8 modern käyttöliittymästä, jossa sovellus varasti koko näytön itselleen...
Itse ajoin kasia aina desktop-moodissa. Joten siihen nähden ei muutosta tullut lainkaan.
---
blogi
Jussi M

Viesti Kirjoittaja Jussi M »

Heittämällä meni kahteen koneeseen:
- Lenovon I7 Win 8.1 -> Win 10 home
- Surface Pro I5 Win 8.1 -> Win 10 Pro
Ainoa softa joka kiukutteli oli F-Securen Safe tässä pöytäkoneessa, mutta siihenkin puski sitten heti päivityksen.

LR pelittää Photoshop elements myös. Kaikki Win 8.1 puolelta migroitui nätisti Win 10 osastolle.
Jussi
KeijoK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KeijoK »

Jussi M kirjoitti:Heittämällä meni kahteen koneeseen:
...
- Surface Pro I5 Win 8.1 -> Win 10 Pro
...
Mulla kans Surface Pro. Miten päivitit, tuliko tarjolle se valmisteltu asennus vai latasitko manuaalisesti asennustiedoston? Mulla se valmisteltu vielä odottaa ja olenkin aprikoinut uskaltaako päivittää manuaalisesti...
Pan

Viesti Kirjoittaja Pan »

Tuo MAC-suodatus täytyy tehdä modemissa, jos erillinen WLAN-reititin ei sitä salli. Ja sen WLAN verkon nimen voi piilottaa purkin asetuksista, oli se erillinen tai modemiin sisällytetty
Vastaa Viestiin