Mikä matkakameraksi
-
Mikä matkakameraksi
Suosittele matkoilla pääasiassa maisemakuvaukseen sopivaa kameraa näillä spekseillä:
- mahdollisuus laajislinssiin (muuta ei ehkä tarvitakaan) priimalla valovoimalla
- raw-tallennus
- pieni ja kevyt
- mielellään vaatimattoman näköinen ja kestävä
- nopea tarkennus, nopea laukaisu
- kuvanlaatu erinomainen
- reilusti alle tonnin hinta, mitä alempi sitä parempi.
Täyskennoista järkkäriä en uskalla raahata mukana, mutta haluaisin laadukkaita kuvia reissuilta. Löytyyköhän sopivaa vehjettä?
- mahdollisuus laajislinssiin (muuta ei ehkä tarvitakaan) priimalla valovoimalla
- raw-tallennus
- pieni ja kevyt
- kuvanlaatu erinomainen
Täyskennoista järkkäriä en uskalla raahata mukana, mutta haluaisin laadukkaita kuvia reissuilta. Löytyyköhän sopivaa vehjettä?
-
Re: Mikä matkakameraksi
Yksi vaihtoehto voisi olla esim. Canon Eos M ja siihen 22mm f2-prime. Kameraa on saanut 18-55mm:n kanssa jo reilu vuosi sitten parinsadan euron hintaan (esim Gigantista) ja tuota 22mm:ää ebaystä 70 eurolla. Siinä on suht iso kenno ja muutenkin hyvä kuvanlaatu. Koko on primen kanssa mallia taskuunmenevä.PaPo kirjoitti:Suosittele matkoilla pääasiassa maisemakuvaukseen sopivaa kameraa näillä spekseillä:
- raw-tallennus
- pieni ja kevyt
- kuvanlaatu erinomainen
Nopeasta tarkennuksesta ja laukaisusta en osaa sanoa, mutta vaatimattoman näkönen ja kestävä se ainakin on. Oma jäi veneen keulalle yöks kaatosateeseen eikä siinä kuivaamisen jälkeen ole tähänkään päivään mennessä ongelmia ilmennyt. On se saattanut kolahtaakin johonkin joskus, rymykamera kun minulle on :)
-
En osaa kameraa suositella mutta listassasi pisti silmään tuo tärkeä asia.PaPo kirjoitti: - mielellään vaatimattoman näköinen ja kestävä
Varkaille kalliin näköinen kamera on yhtä kiinnostava kuin mummon käsilaukku tai kaulakoru. Helppo muuttaa rahaksi. Niitä viedään melkoisesti. Itse luin jostain hyvän ohjeen jota jo kerkesin kokeilemaan. Laita (järkkäriin, objektiiviin) sopivaan paikkaan kuvaamista häiritsemätön korjaus ilmastointiteipillä. Näkyvä teippaus on asia joka sammuttaa tavaratarjontaa tutkivan varkaan kiinnostuksen kuulemma tehokkaasti.
-
- Viesti:
Omilla matkoilla ollut aina oma järkkäri mukana eikä ikinä ole ollut mitään pelkoa sen suhteen. Riippuu tietysti paljon siitäkin missä liikkuu. Muutenhan tuollainen ei ole kätevä matkakamera todellakaan.PaPo kirjoitti:Täyskennoista järkkäriä en uskalla raahata mukana, ...
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
-
- Viesti:
Mulla vastaavan kameran virkaa toimittaa E-M5 + 12-40/2.8. Uskoisin että tuota komboa rupeaa saamaan jo tonnin pintaan. Toi ei kyllä mene taskuun mut on suhteellisen näppärän kokoinen ja jämäkkä näpeissä. Oon käyttänyt tota myös aika karmeassa kelissä Islannissa ja hyvin pelittää!
Toinen vaihtoehto voisi olla jo mainittu LX100 jos sen millit riittää eikä optiikkaa tartte vaihtaa.
Toinen vaihtoehto voisi olla jo mainittu LX100 jos sen millit riittää eikä optiikkaa tartte vaihtaa.
-
- Viesti:
-
Se on kyllä aivan totta :DVille^K kirjoitti:Mulla oli ennen E-M5:sta toi. Totesin täys*askaksi. Sen kameran käyttäminen manuaalimoodissa on aivan hirveän tuskallinen projekti.telf kirjoitti:Onko Nikon 1 sarja pois sulettu? esim V1 + 18.5mm. Voi sanoa, että tässä on jo kohtuu hyvä ja halpa setti? jää rahaa toiseenki reissuun.
-
-
Kun ottaa laajennetun kotivakuutuksen voit huoleta reisata kameran kanssa missä päin maailmaa tahansa. Itse olen reissaillut ympäri maailmaa arvokkaat kuvausvälineet repussa eikä ole koskaan mitään sattunut. Kun pitää kaikki tavarat käden ulottuvilla, niin ei sinulta mitään varasteta.onninpoika kirjoitti:En osaa kameraa suositella mutta listassasi pisti silmään tuo tärkeä asia.PaPo kirjoitti: - mielellään vaatimattoman näköinen ja kestävä
Varkaille kalliin näköinen kamera on yhtä kiinnostava kuin mummon käsilaukku tai kaulakoru. Helppo muuttaa rahaksi. Niitä viedään melkoisesti. Itse luin jostain hyvän ohjeen jota jo kerkesin kokeilemaan. Laita (järkkäriin, objektiiviin) sopivaan paikkaan kuvaamista häiritsemätön korjaus ilmastointiteipillä. Näkyvä teippaus on asia joka sammuttaa tavaratarjontaa tutkivan varkaan kiinnostuksen kuulemma tehokkaasti.
-
Kannattaa muistaa että niitäkin on jotka voi antaa puukkoa vastineeksi tavaroille. Ehkä siksi vaatimaton parempi. Vakuutus ei paljoa auta ku on puukko kylessä.kairaba kirjoitti:Kun ottaa laajennetun kotivakuutuksen voit huoleta reisata kameran kanssa missä päin maailmaa tahansa. Itse olen reissaillut ympäri maailmaa arvokkaat kuvausvälineet repussa eikä ole koskaan mitään sattunut. Kun pitää kaikki tavarat käden ulottuvilla, niin ei sinulta mitään varasteta.onninpoika kirjoitti:En osaa kameraa suositella mutta listassasi pisti silmään tuo tärkeä asia.PaPo kirjoitti: - mielellään vaatimattoman näköinen ja kestävä
-
Sen puukon voi saada kylkeensä myös Suomessa, mutta tietenkin jokainen itse määrittelee oman pelkotilansa kun matkustaa.telf kirjoitti:Kannattaa muistaa että niitäkin on jotka voi antaa puukkoa vastineeksi tavaroille. Ehkä siksi vaatimaton parempi. Vakuutus ei paljoa auta ku on puukko kylessä.kairaba kirjoitti:Kun ottaa laajennetun kotivakuutuksen voit huoleta reisata kameran kanssa missä päin maailmaa tahansa. Itse olen reissaillut ympäri maailmaa arvokkaat kuvausvälineet repussa eikä ole koskaan mitään sattunut. Kun pitää kaikki tavarat käden ulottuvilla, niin ei sinulta mitään varasteta.onninpoika kirjoitti: En osaa kameraa suositella mutta listassasi pisti silmään tuo tärkeä asia.
-
Ja mikä on laadun raja? Parhaat tuuman kennon pokkarit pääsevät hyvin lähelle isompikennoisten kuvanlaatua... joku Sony RX-100 III-iV tai Canon 7x jalustalla varustettuna on kova sana, vielä kun kuvaat RAWilla. Jopa ilman jalustaa kelpaa moneen käyttöön, ja ovat taatusti huomaamattomia.PaPo kirjoitti: Täyskennoista järkkäriä en uskalla raahata mukana, mutta haluaisin laadukkaita kuvia reissuilta. Löytyyköhän sopivaa vehjettä?
--------
Aves!
Aves!
-
+1Sakke_K kirjoitti:Ja mikä on laadun raja? Parhaat tuuman kennon pokkarit pääsevät hyvin lähelle isompikennoisten kuvanlaatua... joku Sony RX-100 III-iV tai Canon 7x jalustalla varustettuna on kova sana, vielä kun kuvaat RAWilla. Jopa ilman jalustaa kelpaa moneen käyttöön, ja ovat taatusti huomaamattomia.PaPo kirjoitti: Täyskennoista järkkäriä en uskalla raahata mukana, mutta haluaisin laadukkaita kuvia reissuilta. Löytyyköhän sopivaa vehjettä?
Mä tyrkyttäisin soneja myös.
Showreel:
https://vimeo.com/814152881
https://vimeo.com/814152881
-
Pelkotilaan tai ison järkkärin esittelyintoon voi myös vaikuttaa myös se, missä matkustelee. Jopa 190 cm pitkänä kaljuna/rumana jätkänä on tullut vuosien varrella jouduttua ryöstöyrityksen kohteeksi mm. Mexico Cityssä ja Buenos Airesissa erään talouskriisimellakoinin aikaan.kairaba kirjoitti:Sen puukon voi saada kylkeensä myös Suomessa, mutta tietenkin jokainen itse määrittelee oman pelkotilansa kun matkustaa.
On olemassa kaupunkeja joissa en liiku puku päällä, läppärilaukuksi helposti "IBM"-tekstistä tunnistettavan laukun kanssa jne. vaikka duunihommat voisivat sitä vaatiakin. Rupuisen/pienen oloinen kamera vetää huomiota paljon vähemmän kuin isolla Nikon Pro-tekstein varustetulla kamerahihnalla D810 + akkukahva + 70-200 + salama. Kovat jätkät (tm) toki tekee yksin ylläkuvatulla Nikon-setillä katukuvausta öisessä Phnom Penh:ssä, mutta joillekin voi olla ihan järkevää harrastaa pientä riskinhallintaa.
-
Niinpä!kairaba kirjoitti:Sen puukon voi saada kylkeensä myös Suomessa, mutta tietenkin jokainen itse määrittelee oman pelkotilansa kun matkustaa.telf kirjoitti:Kannattaa muistaa että niitäkin on jotka voi antaa puukkoa vastineeksi tavaroille. Ehkä siksi vaatimaton parempi. Vakuutus ei paljoa auta ku on puukko kylessä.kairaba kirjoitti: Kun ottaa laajennetun kotivakuutuksen voit huoleta reisata kameran kanssa missä päin maailmaa tahansa. Itse olen reissaillut ympäri maailmaa arvokkaat kuvausvälineet repussa eikä ole koskaan mitään sattunut. Kun pitää kaikki tavarat käden ulottuvilla, niin ei sinulta mitään varasteta.
-
Ite kattelisin käytettynä EM-5, sony nex-5n/6, nikon v1. Kaikkiin saa ainakin 24-28mm kinovastaavan lasin järkevän kokosena. Itellä pokkarin korvaajana nex-5n+16mm ja kulkee hyvin huomaamattomasti mukana, hyvässä valossa tarkennus nopea. Kestävyys ei varmaankaan samaa luokkaa em-5 ja v1 kanssa, mutta eipä tollanen paljoa maksa. V1 runkoa myydään jo satasella niin siinä on melko paljon kameraa sillä hinnalla.
Tosin jos on tottunut FF kennon kuvanlaatuun kuten minä, niin en katselisi mFT/CX runkoja, riippuu mistä on valmis tinkimään. Sonyjä katselisin siinä tapauksessa.
Tosin jos on tottunut FF kennon kuvanlaatuun kuten minä, niin en katselisi mFT/CX runkoja, riippuu mistä on valmis tinkimään. Sonyjä katselisin siinä tapauksessa.
-
- Viesti: