Kuvankäsittelystä
-
- Viestit: 102
- Liittynyt: Marras 06, 2013 10 : 20
Kuvankäsittelystä
Osaisikos joku heittää jotain nyrkkisääntöä raw-kuvien käsittelyyn rakeisuuden ja terävöimisen suhteen?
Valkotasapainon tsekkaan ja säädän tummuudet/vaaleudet kohdilleen. Mutta sitten tuo rakeisuuden pois saaminen ja terävöiminen, ettei tule ylikäsiteltyä? Minkä verran ja mitä kannattaisi säätää? Toki joka kuva on erillainen, mutta suurin piirtein? Jatkan sitten työstöä gimpillä tämän vaiheen jälkeen.
Onko teillä itsellänne yleensä jotain peruslähtökohtaa mistä alatte hakea oikeita säätöjä?
Ja siis leikkikaluna nyt RawTherapee.
Valkotasapainon tsekkaan ja säädän tummuudet/vaaleudet kohdilleen. Mutta sitten tuo rakeisuuden pois saaminen ja terävöiminen, ettei tule ylikäsiteltyä? Minkä verran ja mitä kannattaisi säätää? Toki joka kuva on erillainen, mutta suurin piirtein? Jatkan sitten työstöä gimpillä tämän vaiheen jälkeen.
Onko teillä itsellänne yleensä jotain peruslähtökohtaa mistä alatte hakea oikeita säätöjä?
Ja siis leikkikaluna nyt RawTherapee.
-
- Viestit: 294
- Liittynyt: Touko 07, 2011 7 : 26
- Paikkakunta: Järvenpää
- Viesti:
Itse käytän lightroomia.
CA:t pois, noise reductionia niin että kuvasta ei tule liian pehmeää, jos on tärkeitä yksityiskohtia (esim. macro) niin niitä silmällä pitäen ettei liian pehmeäksi mene ja tällä tasapainottelen terävöittämisen kanssa.
Jos tämän jälkeen jää jonnekin kuvaan selkeää kohinaa niin sitten radial filtterillä vähennän tarvittaessa kohinaa tai vain ihan tietyltä alalta. (tätä harvemmin mutta jos on ihan pakko)
1:1 koossa tai 2:1, lopputulos täytyy olla semmoinen että miellyttää silmää, kyllä sen pidemmän päälle huomaa mikä on liian pehmeää ja mikä liian kohinaista, semmosta kompromissiä niiden väliltä se taitaa vähän olla.
CA:t pois, noise reductionia niin että kuvasta ei tule liian pehmeää, jos on tärkeitä yksityiskohtia (esim. macro) niin niitä silmällä pitäen ettei liian pehmeäksi mene ja tällä tasapainottelen terävöittämisen kanssa.
Jos tämän jälkeen jää jonnekin kuvaan selkeää kohinaa niin sitten radial filtterillä vähennän tarvittaessa kohinaa tai vain ihan tietyltä alalta. (tätä harvemmin mutta jos on ihan pakko)
1:1 koossa tai 2:1, lopputulos täytyy olla semmoinen että miellyttää silmää, kyllä sen pidemmän päälle huomaa mikä on liian pehmeää ja mikä liian kohinaista, semmosta kompromissiä niiden väliltä se taitaa vähän olla.
-
- Viestit: 80
- Liittynyt: Kesä 03, 2011 20 : 40
Enpä tiedä mitä RT:n versiota käytät, itellä on nyt koneella 4.2.222. Siinä on krominanssikohinan poistoon automaattinen versio joka vielä ilmoittaa kuvan kohinan lukuarvoina (mean ja high), luminanssin näkee vaikka 1:1 suhteessa hyvin ja voi poistaa liukusäätimellä haluamakseen. Wavelet levels työkalussa on edge sharpnes säädin jolla näkee hyvin koska jäljelle jäänyt kohina alkaa terävöityä.
-
- Viestit: 12118
- Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
- Viesti:
-
- Viestit: 102
- Liittynyt: Marras 06, 2013 10 : 20
Kiitos vinkeistä, näillä taas vähän eteenpäin :)
Käytössä on 4.2.30.
Testailin nyt Noise Reductionin kanssa niin, että en koskenut siihen Chrominanceen (mean ja high näkyvissä muttei hajua miten niitä pitäisi tulkita...), Luminance detail nolliin ja aloin lisäillä luminance slideria. Methodina lab. Jotenkin tuntuu vaikealta hahmottaa milloin sitä on sopivasti, mutta kai se testailemalla löytyy...
Käytössä on 4.2.30.
Testailin nyt Noise Reductionin kanssa niin, että en koskenut siihen Chrominanceen (mean ja high näkyvissä muttei hajua miten niitä pitäisi tulkita...), Luminance detail nolliin ja aloin lisäillä luminance slideria. Methodina lab. Jotenkin tuntuu vaikealta hahmottaa milloin sitä on sopivasti, mutta kai se testailemalla löytyy...
-
- Viestit: 390
- Liittynyt: Elo 28, 2008 13 : 14
Vanhana -70 ja -80 luvun ja Tri-X ja Agfapan 400 käyttäjänä vierastan rakeetonta kuvaa myös digiformaatissa.JuhaM kirjoitti:Yleensä en koske noise nappuloihin ollenkaan. "Luonnollinen" kohina on paljon paremman näköistä kuin siloiteltu muovipinta.
Terävöitys loppukäytön mukaan, näyttö, tuloste, paino....
Tuo on tietenkin niin makuasia kuin olla saattaa, mutta käytän yleensä kohinapoistoa hyvin vähän.
Mielestäni se, että "rae" tai "kohina" on terävää, niin sen tuoma efekti on oikeampi kuin täysin pehmeäksi "himmennetty" kuva.
Korostan kuitenkin jokaisen omaa näkemystä ja mieltymystä, ei liene sitä yhtä ja oikeaa näkemystä tästäkään asiasta.
Ystävällisesti.
Effeuno
-
- Viestit: 1312
- Liittynyt: Heinä 27, 2010 21 : 08
Sanosin, että sitten kun mennään korkeiden isojen puolelle, kamerakohtaisesti, kannattaa vasta miettiä kohinan pienentämistä maltillisesti.
"Oikeat asetukset" riippuu myös paljoti optiikasta.
Muovisenoloiset kuvat ovat usein juuri yliterävöityksen ja kohinanpoiston tulosta.
Verkosta löytyy hyviä seikkaperäisiä artikkeleita terävöityksestä ja kohinanpoistosta ohjelmakohtaisesti.
"Oikeat asetukset" riippuu myös paljoti optiikasta.
Muovisenoloiset kuvat ovat usein juuri yliterävöityksen ja kohinanpoiston tulosta.
Verkosta löytyy hyviä seikkaperäisiä artikkeleita terävöityksestä ja kohinanpoistosta ohjelmakohtaisesti.
-
- Viestit: 3426
- Liittynyt: Marras 29, 2006 17 : 00
- Paikkakunta: Lappeenranta
- Viesti:
Samoilla linjoilla täälläkin. Lightroomissa käytän vakioasetuksia terävöinnille ja kohinanpoistolle aina ISO1600:aan asti.moonshine kirjoitti:Sanosin, että sitten kun mennään korkeiden isojen puolelle, kamerakohtaisesti, kannattaa vasta miettiä kohinan pienentämistä maltillisesti.
"Oikeat asetukset" riippuu myös paljoti optiikasta.
Muovisenoloiset kuvat ovat usein juuri yliterävöityksen ja kohinanpoiston tulosta.
Verkosta löytyy hyviä seikkaperäisiä artikkeleita terävöityksestä ja kohinanpoistosta ohjelmakohtaisesti.
Terävöitys: amount 50, radius 0.8, detail 20, masking 25. Pientä hienosäätöä tarvittaessa ja kuvakohtaisesti.
Kohinanpoisto: chrominance 25%, luminance 0%.
Nettikokoon pienennetyssä kuvassa pienet kohinat käytännössä katoaa muutenkin tyystin. Pienennettyyn kuvaan lievä jälkiterävöitys photarissa 0.1 säteellä.
*etelä-karjalan VALOKUVAPRIKAATIKENRAALI spegen armollisella ylennyksellä*
http://tonskulus.kuvat.fi/
http://tonskulus.kuvat.fi/
-
- Viestit: 1584
- Liittynyt: Joulu 21, 2013 19 : 03
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Cropeilla jouduin jo matalilla ISOilla käyttämään kohinanpoistoa vähänkin tummemmissa kuvissa, kun 5D3 ja ISO1600 ei tuota oikein valotettuna mitään ongelmia.moonshine kirjoitti:Sanosin, että sitten kun mennään korkeiden isojen puolelle, kamerakohtaisesti, kannattaa vasta miettiä kohinan pienentämistä maltillisesti.
Jesse Kyytinen
jessekyytinen.wordpress.comSamyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
jessekyytinen.wordpress.comSamyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
-
- Viestit: 176
- Liittynyt: Huhti 22, 2015 8 : 24
Ihan hyvää vertailuaJKyytinen kirjoitti:Cropeilla jouduin jo matalilla ISOilla käyttämään kohinanpoistoa vähänkin tummemmissa kuvissa, kun 5D3 ja ISO1600 ei tuota oikein valotettuna mitään ongelmia.moonshine kirjoitti:Sanosin, että sitten kun mennään korkeiden isojen puolelle, kamerakohtaisesti, kannattaa vasta miettiä kohinan pienentämistä maltillisesti.
-
- Viestit: 57
- Liittynyt: Maalis 11, 2014 12 : 24
Kysytään nyt täällä, kun RawTherapee:sta on ollut juttua:
1. RT tukee Adoben linssinkorjausprofiileja, mutta Adoben omalla lataajalla löytyy vain kolmannen osapuolen tekemiä profiileja ts. mistä löytyisi valmistajan alkuperäiset profiilit?
2. Onko RT:n valmiissa RAW-profiileissa sellaista profiilia, joka ei tee mitään raakatiedostolle (Neutral on ilmeisesti aika lähellä)?
1. RT tukee Adoben linssinkorjausprofiileja, mutta Adoben omalla lataajalla löytyy vain kolmannen osapuolen tekemiä profiileja ts. mistä löytyisi valmistajan alkuperäiset profiilit?
2. Onko RT:n valmiissa RAW-profiileissa sellaista profiilia, joka ei tee mitään raakatiedostolle (Neutral on ilmeisesti aika lähellä)?
-
- Viestit: 4808
- Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
- Viesti:
Kerro ensin, mitä sen "ei tehty mitään" -kuvan pitäisi muistuttaa.iomix kirjoitti:2. Onko RT:n valmiissa RAW-profiileissa sellaista profiilia, joka ei tee mitään raakatiedostolle (Neutral on ilmeisesti aika lähellä)?
Haluamasi täysin käsittelemätön kuva voisi näyttää suurennettuna suunnilleen tältä:
Ja jos taas ajattelet, että käsittelemätön kuva on samanlainen kuin otettu JPEG-kuva, niin muuta kokeeksi vaikka kameran valkotasapainoasetusta.
olli Rinne http://www.digifaq.info/
-
- Viestit: 57
- Liittynyt: Maalis 11, 2014 12 : 24
Ei tässä kuvaa ykkösiksi tai nolliksi oltu muuttamassa, vaan lähinnä tarkoituksena oli aloittaa RT:n RAW-presetin tekeminen puhtaalta pöydältä.olli R kirjoitti:Kerro ensin, mitä sen "ei tehty mitään" -kuvan pitäisi muistuttaa.iomix kirjoitti:2. Onko RT:n valmiissa RAW-profiileissa sellaista profiilia, joka ei tee mitään raakatiedostolle (Neutral on ilmeisesti aika lähellä)?
Haluamasi täysin käsittelemätön kuva voisi näyttää suurennettuna suunnilleen tältä:
Ja jos taas ajattelet, että käsittelemätön kuva on samanlainen kuin otettu JPEG-kuva, niin muuta kokeeksi vaikka kameran valkotasapainoasetusta.
-
- Viestit: 4808
- Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
- Viesti:
Joo, mutta kun raw-kuvassa ei ole "neutraalia" käsittelemätöntä vaihtoehtoa. Se on kennon antureiden arvoja, joita ei ole muutettu väreiksi. Sille tehdään aina jotain, jotta sitä voisi katsoa.
"Neutral" tai "Natural" -profiili voi tarkoittaa esim. sitä, että sillä saadaan jossain tavallisessa valonmäärässä 5500K -valoilla kuvattu keskiharmaa toistumaan niin, että värikanavien arvot ovat samat ja värisaturaatiot pystytään toistamaan jollakin testikortilla. Siis keskimääräisessä kuvaustilanteessa keskimääräinen toisto. Se on kuitenkin vain yhdet konversioparametrit toisten joukossa ja niillä tehdään ihan yhtä paljon "käsittelyä" kuin niillä muillakin profiileilla.
Tilanne on ihan sama kuin vaikkapa filmiaikana, jolloin eri filmityypit toistivat samassa tilanteessa otetun kuvan eri tavoin. Kuitenkaan ne eivät "käsitelleet" kuvaa eivätkä olleet sen enempää "väärissä väreissä" kuin mikään muukaan. Ihmisetkin havainnoivat värejä eri tavoin ja jollekin tietty filmi saattoi olla se oikea, kun toiselle toisenlainen filmi oli sellainen kuin hän näki tilanteen.
( Toisaalta on aika helpottavaa tajuta, että tavoitteena ei ole kuvassa toistaa värejä "oikein", vaan siten kuin kuvaaja haluaa. )
Eli siis presetissä ei ole paljoa väliä, millä profiililla lähdet liikkeelle. (On tosin hyvä idea määritellä tuo profiili, niin tietyn kokoisten säätöjen vaikutus on sama.) Preset sitten muuttaa noita konversioasetuksia taas, lähtökohtana on aina se sama Raw-kuva, riippumatta siitä valitusta profiilista.
Tässä itse asiassa on se Raw-kuvan ja Raw-konverttereiden voima, me ei tehdä säätöjä säätöjen päälle, vaan määritellään se "konversio", jolla tehdään sitten aina alkuperäisestä kuvasta kerralla lopullinen kuva.
"Neutral" tai "Natural" -profiili voi tarkoittaa esim. sitä, että sillä saadaan jossain tavallisessa valonmäärässä 5500K -valoilla kuvattu keskiharmaa toistumaan niin, että värikanavien arvot ovat samat ja värisaturaatiot pystytään toistamaan jollakin testikortilla. Siis keskimääräisessä kuvaustilanteessa keskimääräinen toisto. Se on kuitenkin vain yhdet konversioparametrit toisten joukossa ja niillä tehdään ihan yhtä paljon "käsittelyä" kuin niillä muillakin profiileilla.
Tilanne on ihan sama kuin vaikkapa filmiaikana, jolloin eri filmityypit toistivat samassa tilanteessa otetun kuvan eri tavoin. Kuitenkaan ne eivät "käsitelleet" kuvaa eivätkä olleet sen enempää "väärissä väreissä" kuin mikään muukaan. Ihmisetkin havainnoivat värejä eri tavoin ja jollekin tietty filmi saattoi olla se oikea, kun toiselle toisenlainen filmi oli sellainen kuin hän näki tilanteen.
( Toisaalta on aika helpottavaa tajuta, että tavoitteena ei ole kuvassa toistaa värejä "oikein", vaan siten kuin kuvaaja haluaa. )
Eli siis presetissä ei ole paljoa väliä, millä profiililla lähdet liikkeelle. (On tosin hyvä idea määritellä tuo profiili, niin tietyn kokoisten säätöjen vaikutus on sama.) Preset sitten muuttaa noita konversioasetuksia taas, lähtökohtana on aina se sama Raw-kuva, riippumatta siitä valitusta profiilista.
Tässä itse asiassa on se Raw-kuvan ja Raw-konverttereiden voima, me ei tehdä säätöjä säätöjen päälle, vaan määritellään se "konversio", jolla tehdään sitten aina alkuperäisestä kuvasta kerralla lopullinen kuva.
olli Rinne http://www.digifaq.info/
-
- Viestit: 1584
- Liittynyt: Joulu 21, 2013 19 : 03
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Valmistajan omalla ohjelmalla, esim Canonin DPP, pääsee lähimmäksi sitä "prosessoimatonta" kuvaa.
Jesse Kyytinen
jessekyytinen.wordpress.comSamyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
jessekyytinen.wordpress.comSamyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
-
- Viestit: 2366
- Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Ei ole olemassa prosessoimatonta kuvaa. Sensorin mittausdataa pitää prosessoida jotta kuva syntyy.JKyytinen kirjoitti:Valmistajan omalla ohjelmalla, esim Canonin DPP, pääsee lähimmäksi sitä "prosessoimatonta" kuvaa.
Valmistajan omalla ohjelmalla saadaan japanilaisen insinöörin näkemys pikselien järjestyksestä.