HDR-kuvaus
-
HDR-kuvaus
Kamerasta löytyi tuollainenkin moodi. Nyt kiinnostaisi ymmärtää sen tarpeellisuutta ja käyttökelpoisuutta.
Kamera ottanee 3 kuvaa eri valotusarvoilla joista sitten prosessoidaan yksi epätarkka kuva? Eli soveltuu vain jalustalta kuvaukseen staattisiin kohteisiin?
Kamera ottanee 3 kuvaa eri valotusarvoilla joista sitten prosessoidaan yksi epätarkka kuva? Eli soveltuu vain jalustalta kuvaukseen staattisiin kohteisiin?
Digitaalinen kuvanmuodotusväline
-
- Viesti:
-
-
Onhan tuota käytetty jo aika pitkän aikaa. Lightroom tai Photari tai jokin erillinen ohjelma osaa nitoa ne peräkkäiset haarukoidut otokset yhteen ja prosessia voi säätää monella tavalla.panman kirjoitti:Maisemakuvauksessa voisi olla hyödyllinen, kunhan ei tuule. Jotenkin miellän tämän turhakkeeksi. Markkinointiosaston keksimä "hienous"?Hel_NiS kirjoitti:Nimenomaan. Kolme kuvaa päällisin. Ei sovi kameran liikkua valotusten aikana. Eikä maiseman.
Niitä HDR:iä pitää vain osata kuvata ja ymmärtää menetelmät ja rajoitukset. Eli jalusta käyttöön, ei liikkuvia kohteita jne.
Ei se mikään markkinoinnin keksintö ole vaan kameraan sisään tuotu juttu jonka ennen pystyi tekemään vain jälkikäsittelyssä tietokoneella.
Ilmeisesti et lainkaan ymmärrä mistä niissä on kyse joten luulet viisaana ettei sillä mitään tee. Se on vain sinä se ongelma, et vain osaa. ;-)
-
-
Olen kokeillut tuota systeemiä ja ei se mitenkään turha ole. Varmaan on helpompaa saada loistava lopputulos aikaan isolla koneella, mutta jos tietää mitä tekee, saa kamerankin säädöillä ihan ok lopputuloksia.Snagge kirjoitti:Luulen että tällä "markkinointiyksikön keksimällä turhakkeella" tarkoitettiin sitä kuinka "turha" ominaisuus tuo on itse kamerassa kun loppupeleissä säädöt tehdään helpommin, paremmin, tarkemmin photarilla tai muulla ohjelmalla ja isolla näytöllä.
-
Onhan tuo HDR kätevä tekniikka, mutta olen samaa mieltä, että se kannattaa ehdottomasti tehdä itse jälkikäteen. Silti, ihan yhtä lailla kätevä ominaisuus se siinä kamerassakin on kuin esimerkiksi jpg kuvaus.
Varsinkin pienempikennoisissa kameroissa HDR antaa mukavasti lisädynamiikkaa joissain tilanteissa, mutta kyllähän tuota yleensä ennemminkin käytetään omanlaisen lookin saamiseksi. Itse harvemmin tulee käytettyä, kun enimmäkseen tulee otettua kuvia liikkuvista kohteista, mutta esimerkiksi Trey Ratcliffillä on kyllä hienoja HDR kuvia
Varsinkin pienempikennoisissa kameroissa HDR antaa mukavasti lisädynamiikkaa joissain tilanteissa, mutta kyllähän tuota yleensä ennemminkin käytetään omanlaisen lookin saamiseksi. Itse harvemmin tulee käytettyä, kun enimmäkseen tulee otettua kuvia liikkuvista kohteista, mutta esimerkiksi Trey Ratcliffillä on kyllä hienoja HDR kuvia
-
- Viesti:
-
Käyttökelpoisuus tuntuu vaan olevan vähän hakusessa. Suuren kontrastin maisemakuvauksessa tuosta olisi hyötyä, mutta kun melkein aina tulee ja sitten puiden/pensaiden lehdet liikkuvat niin kuvan tarkkuus ei ole sitä mitä toivotaan.Naranek kirjoitti:Eli jalusta käyttöön, ei liikkuvia kohteita jne.
Ilmeisesti et lainkaan ymmärrä mistä niissä on kyse joten luulet viisaana ettei sillä mitään tee. Se on vain sinä se ongelma, et vain osaa. ;-)
En oikein ymmärrä minkälaiseen kuvaustilanteeseen tuo sopisi.
Kokeillaan jalustan kanssa kunhan kinopää ilmestyy postista.
Digitaalinen kuvanmuodotusväline