Käynnistin koneen, ja yritin Suomenojan retken jälkeen ladata Lightroom:iin saadut kuvat. Ei kuulemma ole sellaista levyä, johon käynnistyskuvakkeen exe:n osoite viittaa.
D-levy ei myöskään tullut enää Windows:n tiedostoselaimeen. Auuuuts! Tunsin myös palaneen kumin hajun seuraavaksi nenään. Aijai jai ai ai.
Mulla oli kaikki kuvat ja Lightroom:n tietokanta siellä. Myös suurin osa asennetuista ohjelmista, mukaan lukien uusi LR 6.
Stressiunet heti, ja sen jälkeen mietintämyssy päähän:
Se ei välttämättä ole kuitenkaan levyasema. Mulla on sähkönsyöttö levyasemille paneelin kautta. Paneelista valitaan mitkä levyt lähtee pyörimään. Näin samassa koneessa voi olla useita käyttöjärjestelmiä, ilman että ne tai niiden sovellukset näkevät toisiaan. (Mä olen joskus saanut koneen tuhannen sykkyrälle, kun kaikki datat, sovellukset ja ties mitkä on samoilla kovaleyillä)
No kone auki ja ihmettelemään pöydän alla. Ja melkein ensimmäisenä sattui näkökenttään liitin, jossa on selvä pyöreä sulaeen muovin ympyrä. Perhana tää on liitin, jossa on oikosulku. Ja kun lisää tutkin, niin se on juuri powerikaapeli, joka syöttää D-levylle sähköä. Ei muuta kuin yksi käyttämätön paneelilta tuleva liitin kiinni asemaan ja kone käyntiin. Jesss - D-asema käynnistyi ja toimii normaalisti!
Montakohan päivää tipahti elinajanodotteesta.
Seuraavaksi palanut liitin sivareilla pois ja eristysnauhaa johtojen päihin, sekä kone kiinni. Ja arvatkaas pistinkö varmuuskopiot menemään välittömaästi Synology:n NAS-asemalle:)
Tulipahan muutenkin mietittyä mitä varmuuskopionnista saattaa puuttua. Mulla ei esimerkiksi ole hajuakaan mitä kaikkia ohjelmia koneeseen on asennettu ja mistä ne on saatu. Mä varmuuskopioin vain dataa, en ohjelmia.
Että tällainen selviytymistarina.
Levy hajos - huh mikä pelästys
-
Levy hajos - huh mikä pelästys
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
-
Tämä on hyvä huomio - ja itsellä sama vika. Miljoona ohjelmaa asennettuna, mutta ei mitään käryä lopulta että mitä ja minkä takia. Pitkän ajan harmi kun vähitellen tajuaa mitä taas puuttuukaan ja mikähän ohjelma taas tämän ongelman ratkaisikaan... Ei tähän naulaan mitään hyvää vasaraa kellään olisi?Mulla ei esimerkiksi ole hajuakaan mitä kaikkia ohjelmia koneeseen on asennettu ja mistä ne on saatu. Mä varmuuskopioin vain dataa, en ohjelmia.
Juu, data on kyllä varmuuskopioitu.
-
Mun mielestä ohjelmissa on sama vika kun fyysisessä tavarassa. Kertyy kaikenlaista rojua nurkkiin, josta lopulta käyttää vain pientä osaa. Siispä joskus tekee terää aloittaa kirjaimellisesti puhtaalta pöydältä. Se kun on digitaalisessa maailmassa huomattavasti helpompaa, kun tarvittaessa 99% ohjelmista saa ladattua netistä viidessä minuutissa. Toki kaikkien ostettujen ohjelmien lisenssit on varmassa tallessa.Niämine kirjoitti:Tämä on hyvä huomio - ja itsellä sama vika. Miljoona ohjelmaa asennettuna, mutta ei mitään käryä lopulta että mitä ja minkä takia. Pitkän ajan harmi kun vähitellen tajuaa mitä taas puuttuukaan ja mikähän ohjelma taas tämän ongelman ratkaisikaan... Ei tähän naulaan mitään hyvää vasaraa kellään olisi?Mulla ei esimerkiksi ole hajuakaan mitä kaikkia ohjelmia koneeseen on asennettu ja mistä ne on saatu. Mä varmuuskopioin vain dataa, en ohjelmia.
EOS 5DmkII, 24-70 F/2.8L II, 35 F/2, 50 F/1.4 USM, 50 F/1.4 SMC Takumar, 100 F/2.8 Macro USM, 70-200 F/2.8L IS II
-
Tuttu jutu. Aina joku laite joskus päättää lähettää ilmoille käytetyn sähkön hajua :-)
Itselläni on USB kaapelin päässä kotelo johon voi laittaa SATA kovon. Nuo esim 1 teran kovot ovat jo melkoisen edullisia, alle 50€ nettikaupoissa. Olen peilannut läppärin kovon ulkoiselle asemalle ja käytän sitä myös varmuuskopiointiasemana. SyncToy on hyvä softa tuon homman tekemiseksi.
Yksi kovo toimi kaatopaikkana johon kopioin ja arkistoin kaikki kameran RAW-tiedostot ja siirrän sieltä työasemalle prosessoidut jpg-filet.
Itselläni on USB kaapelin päässä kotelo johon voi laittaa SATA kovon. Nuo esim 1 teran kovot ovat jo melkoisen edullisia, alle 50€ nettikaupoissa. Olen peilannut läppärin kovon ulkoiselle asemalle ja käytän sitä myös varmuuskopiointiasemana. SyncToy on hyvä softa tuon homman tekemiseksi.
Yksi kovo toimi kaatopaikkana johon kopioin ja arkistoin kaikki kameran RAW-tiedostot ja siirrän sieltä työasemalle prosessoidut jpg-filet.
-
Nyt en ihan noista kuvauksista ymmärtänyt mikä teillä oli ongelma, käyttöjärjestelmälevyllehän kertyy aina kaikenlaista ja voipa sinne tulla päästetyksi sellainen haittaohjelmakin joka ei ilman koko levyn formatointia sieltä lähde.
Siksi käyttöjärjestelmälevystä pitää aina olla olemassa sellainen varmuuskopio joka on tehty kaikkien asiallisten ohjelmien asennuksen jälkeen, kun on todettu kaiken olevan kunnossa ja ennen kuin konetta aletaan varsinaisesti käyttää mihinkään. Siis sellainen jossa kaikki käytettävät ohjelmat on asennettu ja ne sekä käyttis on päivitetty ajan tasalle. Windowsin omat työkalut riittävät vallan mainiosti tämän tekemiseen, ei siihen mitään ylimääräisiä tarvita.
Tämä tuli itselleni taas esiin kun ostin käyttislevyksi uuden SSD-levyn. Tietysti sain maanantaikappaleen joka sekosi muutaman päivän käytön jälkeen. Kaupasta uusi vastaava takuuseen, ja koneeseen kiinni ja winukan asennuslevyn kautta recovery siitä tehdystä imagesta. Kone toimi taas alle tunnin päästä. Ilman tätä olisi taas asennuksiin ja päivityksiin mennyt pari iltaa.
Mitään muuta dataahan ei pidä säilyttää ikinä ohjelmien seassa käyttislevyllä vaan erillisillä varastolevyillä jotka tokikin varmennetaan viikottain koneen ulkopuolelle, eikös niin? jos näin ei toimi niin saa vikatilanteissa syyttää vain itseään.
Siksi käyttöjärjestelmälevystä pitää aina olla olemassa sellainen varmuuskopio joka on tehty kaikkien asiallisten ohjelmien asennuksen jälkeen, kun on todettu kaiken olevan kunnossa ja ennen kuin konetta aletaan varsinaisesti käyttää mihinkään. Siis sellainen jossa kaikki käytettävät ohjelmat on asennettu ja ne sekä käyttis on päivitetty ajan tasalle. Windowsin omat työkalut riittävät vallan mainiosti tämän tekemiseen, ei siihen mitään ylimääräisiä tarvita.
Tämä tuli itselleni taas esiin kun ostin käyttislevyksi uuden SSD-levyn. Tietysti sain maanantaikappaleen joka sekosi muutaman päivän käytön jälkeen. Kaupasta uusi vastaava takuuseen, ja koneeseen kiinni ja winukan asennuslevyn kautta recovery siitä tehdystä imagesta. Kone toimi taas alle tunnin päästä. Ilman tätä olisi taas asennuksiin ja päivityksiin mennyt pari iltaa.
Mitään muuta dataahan ei pidä säilyttää ikinä ohjelmien seassa käyttislevyllä vaan erillisillä varastolevyillä jotka tokikin varmennetaan viikottain koneen ulkopuolelle, eikös niin? jos näin ei toimi niin saa vikatilanteissa syyttää vain itseään.
-
Eihän kannettavissa kait ole kuin yksi levy. Yleensä.Naranek kirjoitti:Mitään muuta dataahan ei pidä säilyttää ikinä ohjelmien seassa käyttislevyllä vaan erillisillä varastolevyillä jotka tokikin varmennetaan viikottain koneen ulkopuolelle, eikös niin? jos näin ei toimi niin saa vikatilanteissa syyttää vain itseään.
Mulla on pöydän alla musta ja iso floortop, myös käyttislevynä SSD ja suht rajoitettu koko, joten sille ei koko ohjelma-repertuaaria millään sovi. Olen antanut myös periksi tosta käyttiksen varmuuskopiosta. Koko käyttis menee uudestaan asennettavaksi jos iskee viirus tai levy hajoaa. Eikä tuo niin usein tapahdu, että nyt kotikäytössä olisi mahdoton paikka. Kun firman kannattavuus ei ole kyseessä.
Levy missä on datata ja pääosa sovelluksista, on paljon hankalampi tapaus. Edellisessä konesukupolvessa säilytin sovellusten asennuskelpoisia kopioita yhdessä hakemistossa, josta ne peilattiin varmuuskopiolle. Tästäkin olen luopunut. Kai musta on tullut fatalisti.
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.