Nissin Di600 salama, piti olla high speed sync?!?
-
Nissin Di600 salama, piti olla high speed sync?!?
Jes, eli tuli ostettua Canonin D600 kameraan tollanen Nissinin salama.
Kattelin netistä specsejä ja valmistajan sivuilla luki että "Flash duration : 1/800sec. to 1/20,000sec."
Nyt kun kotona testailin, niin tossa on se kameran oma 1/200 shutter speedin rajotus salamalle. Ja nyt kun luin lisää, niin ilmeisesti vasta kalliimmassa mallissa olisi ollut tollanen High Speed Sync.
Eli nyt mietityttää että voiko tota kikkailla jotenkin toimimaan, vai oliko ihan vaan kakka sijoitus. Sisäkuvaukseen nimenomaan hain kun pitäs saaha liikettä pysäytettyä.
Ja edelleen mietityttää että mitä tolla Flash duration : 1/800sec. to 1/20,000sec- tiedolla nyt sitten tekee?
Valmistajan specsit: http://www.nissindigital.com/di600_spec.html
Kattelin netistä specsejä ja valmistajan sivuilla luki että "Flash duration : 1/800sec. to 1/20,000sec."
Nyt kun kotona testailin, niin tossa on se kameran oma 1/200 shutter speedin rajotus salamalle. Ja nyt kun luin lisää, niin ilmeisesti vasta kalliimmassa mallissa olisi ollut tollanen High Speed Sync.
Eli nyt mietityttää että voiko tota kikkailla jotenkin toimimaan, vai oliko ihan vaan kakka sijoitus. Sisäkuvaukseen nimenomaan hain kun pitäs saaha liikettä pysäytettyä.
Ja edelleen mietityttää että mitä tolla Flash duration : 1/800sec. to 1/20,000sec- tiedolla nyt sitten tekee?
Valmistajan specsit: http://www.nissindigital.com/di600_spec.html
-
-
Juu, salamassa "hi-speed sync" tarkoittaa itse asiassa stroboa, joka kestää sen koko synkka-ajan. Ja siksi se on niin tehoton, jos siinä siis edes on sitä. Itse en moista käytä koskaan, koska en juuri kuvaa ulkona salamalla.
Tuolla välähdyksen kesto-tiedolla tekee ainakin sen, että siitä voi päätellä, onnistuuko jonkin nopean toiminnan pysäyttäminen salaman avulla.
Tuolla välähdyksen kesto-tiedolla tekee ainakin sen, että siitä voi päätellä, onnistuuko jonkin nopean toiminnan pysäyttäminen salaman avulla.
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
Joo luin että toi high speed sync laskee valotehoa, koska sillon se salama heittää monta pienempää välähdystä, jotta kaikki suljinasennot sais valoa ja ei tulis niitä mustia palkkeja kuvaan. Eli strobo niinku sanoit.OskuK kirjoitti:Juu, salamassa "hi-speed sync" tarkoittaa itse asiassa stroboa, joka kestää sen koko synkka-ajan. Ja siksi se on niin tehoton, jos siinä siis edes on sitä. Itse en moista käytä koskaan, koska en juuri kuvaa ulkona salamalla.
Tätä mä en just snaijaa, eli mun kameralla nopein tilanne on tasan 1/200 sekuntia riippumatta salamasta, koska sen nopeampaa kamera ei suostu ottamaan tolla salamalle.OskuK kirjoitti: Tuolla välähdyksen kesto-tiedolla tekee ainakin sen, että siitä voi päätellä, onnistuuko jonkin nopean toiminnan pysäyttäminen salaman avulla.
Eli mitä mä hyödyn tiedosta, että salama pystyy 1/20 000sec kuvaan, kun kamera vaan tallentaa max 1/200.
-
-
Se että suljin on pidempään auki ei aina vaikuta, kun salama on jo pysäyttänyt liikkeen. Olen ottanut tippuvasta pisarasta kuvia sekunnilla, ja silti pisara pysähtyy ilmaan, kun salaman lyhyt väläys on sen siihen juurruttanut. Koita, digiillä kokeileminen ei maksa mitään ;-)jaykiiwi kirjoitti:Tätä mä en just snaijaa, eli mun kameralla nopein tilanne on tasan 1/200 sekuntia riippumatta salamasta, koska sen nopeampaa kamera ei suostu ottamaan tolla salamalle.OskuK kirjoitti: Tuolla välähdyksen kesto-tiedolla tekee ainakin sen, että siitä voi päätellä, onnistuuko jonkin nopean toiminnan pysäyttäminen salaman avulla.
Eli mitä mä hyödyn tiedosta, että salama pystyy 1/20 000sec kuvaan, kun kamera vaan tallentaa max 1/200.
Tuossa esim tutun pikkukaverin kanssa kokeilujamme surkealla pokkarilla.
Viimeksi muokannut OskuK, Touko 06, 2015 21 : 38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
-
Joo noni nyt snaijasin!
Itse asiassa kattelin tosta jo aiemmin videota:
https://www.youtube.com/watch?v=is1JMu_khbs
Ymmärsin vaan että tossa videolla se onnisttui koska oli studiovehkeet, mutta ton saa skulaamaan ihan jo oman kameran sisäsellä salamallakin.
Kysymys!
Koitin eilen kuvata golfmailan ja pallon osumahetkeö, mutta en saanut kyllä em tavalla sitä kokonaan pysäytettyä.
Eli mailan lapa ja pallo jäi vähän sumeeksi.
Eli onko ideoita, miten sen saisi kunnolla "freezed"?
Kokeilin käyttää niin tota ulkoista salamaa kuin myös sisästä eri asetuksillä.
Siitä mailan varresta vapautuu melko paljon energiaa, eli siinä varressa on melkosen nopeaa värähtelyä.
Itse asiassa kattelin tosta jo aiemmin videota:
https://www.youtube.com/watch?v=is1JMu_khbs
Ymmärsin vaan että tossa videolla se onnisttui koska oli studiovehkeet, mutta ton saa skulaamaan ihan jo oman kameran sisäsellä salamallakin.
Kysymys!
Koitin eilen kuvata golfmailan ja pallon osumahetkeö, mutta en saanut kyllä em tavalla sitä kokonaan pysäytettyä.
Eli mailan lapa ja pallo jäi vähän sumeeksi.
Eli onko ideoita, miten sen saisi kunnolla "freezed"?
Kokeilin käyttää niin tota ulkoista salamaa kuin myös sisästä eri asetuksillä.
Siitä mailan varresta vapautuu melko paljon energiaa, eli siinä varressa on melkosen nopeaa värähtelyä.
-
-
Mielenkiintoista.OskuK kirjoitti:Jos puhutaan normisalameeraamisesta niin: Mitä vähemmän on muuta valoa, sitä terävämpänä salama pysäyttää, ja mitä lähempää, eli mitä vähemmän salama käyttää tehoaan, sitä lyhyempi on sen välähdysaika.
"Mitä vähemmän on muuta valoa, sitä terävämpänä salama pysäyttää,"
Ok, eli siis yöllä sai kaikkein terävimmät kuvat tolla tekniikalla?
"mitä lähempää, eli mitä vähemmän salama käyttää tehoaan, sitä lyhyempi on sen välähdysaika."
Lähemmäksi ei enää päässy.
Osaatko sanoa että miten toi salama säätelee sitä omaa välähdyksen kestoaikaa?
Eli siis kun se on ilmoitettu "1/800sec. to 1/20,000sec.", niin millä asetuksilla se olisi nopein? Sitä ei saa itse valita.
Sitä salaman tehoa saa kyllä säätää. Eli jos se pistäis minimiin ni oisko lyhyempi aika? Jostain luin näin, mutta en ole varma että onko mikään ylinen sääntö?
-
- Viesti:
Pikkusalamoilla: mitä vähempi tehoa, sitä lyhyempi kesto. Ja tämän takia salama kohteen lähelle, kameran etäisyydellä ei ole merkitystä.jaykiiwi kirjoitti:Sitä salaman tehoa saa kyllä säätää. Eli jos se pistäis minimiin ni oisko lyhyempi aika?
Studiosalamoilla tämä ei välttämättä päde.
Ja taas se pimeys siksi, ettei se muu valo valaise kohdetta ja aiheuta liike-epäterävyyttä.
olli Rinne http://www.digifaq.info/
-
Jeps, itellä se salama oli siis kamerassa kiinni. Ei ole vielä hankittuna sitä lähetinhässäkkää.olli R kirjoitti:Pikkusalamoilla: mitä vähempi tehoa, sitä lyhyempi kesto. Ja tämän takia salama kohteen lähelle, kameran etäisyydellä ei ole merkitystä.jaykiiwi kirjoitti:Sitä salaman tehoa saa kyllä säätää. Eli jos se pistäis minimiin ni oisko lyhyempi aika?
Studiosalamoilla tämä ei välttämättä päde.
Ja taas se pimeys siksi, ettei se muu valo valaise kohdetta ja aiheuta liike-epäterävyyttä.
-
-
Kyllä se HS onnistuu, mutta silloin pitää ottaa käyttöön manuaalinen säätö. Siis kamerasta M-asetuksella valotus esim 1/1000s ja salamassa HS-asetus päälle ja valon määrää säädetään salamassa manuaalisesti. hakemalla löytyy käyttökelpoiiset yhdistelmät.jaykiiwi kirjoitti:...mun kameralla nopein tilanne on tasan 1/200 sekuntia riippumatta salamasta, koska sen nopeampaa kamera ei suostu ottamaan tolla salamalle.
Ja ainakaan mun youngnuon triggereillä ei HS -synkki onnistu. Lienee liikaa viivettä triggerillä. Muistaakseni Elinchromen triggereillä HS:kin onnistuisi. Vaan en ole koskaan päässyt kokeilemaan.
-
Joo löysin salamasäädöt kamerasta. TEstailin ottaa kuvia eri tehoilla ero on kyllä huisi.OskuK kirjoitti:Nikoneissa saa M-tilassa klisuteltua niitä osatehoja, pienimmällä teholla nopein, kts netistä pikaisesti kaivamani taulukko jostain salamasta. Varsinaisesti tehoa ei siis säädetä, vaan vain kestoa.
Canon 600D kohdalla en kyllä löytäny mtn tollasta taulukkoa.
-
Taulukkoa ei löytynyt, mutta seuraavaa sanotaan valmistajan sivuilla Nissin Di600:Pan kirjoitti:OskuK:n taulukko on salamakohtainen, joten etsi oman salamasi vastaavaa. Esim. vesipisarakruunujen kuvaaminen edellyttää max 1/16000 s pituista aikaa.jaykiiwi kirjoitti: Canon 600D kohdalla en kyllä löytäny mtn tollasta taulukkoa.
Manual(Variable power) : 6 levels : Full - 1/2 - 1/4 - 1/8 - 1/16 - 1/32 powers
Flash duration : 1/800sec. to 1/20,000sec.
Eli ilmesesti tosta suunnilleen saa nuo ajat hahmotettua:
Full = 1/800sec
1/32 = 1/20,000sec.
Mites muuten kun en saa tota salamaa välähtämään pelkästään yksinään, vaikka kaikkia säätöjä olen kokeillut ja kattonut noita ohjeita netsitä.
Eli vaikka asetan ulkosen salaman välähtämään yksinään, niin se kameran sisänen tulee aina mukaan.
Ja kamerana siis Canon 600D
-
- Viesti:
Mutta salaman pitää tukea tätä, ja sitä ei tuo Di600 tee.Pan kirjoitti:Kyllä se HS onnistuu, mutta silloin pitää ottaa käyttöön manuaalinen säätö.
Ja onnistuu se vaikka täysautomaatilla, jos salama ja kamera tukevat HSS:ää.
Puhutko edelleen tilanteesta, jossa salama on kiinni kamerassa? Jos, niin sitten jotain on rikki. Todennäköisesti salamakengässä oleva pieni mikrokytkin on pudonnut paikaltaan, eikä tunnista, että ulkoinen salama on kengässä. Se kytkin on siinä kengän reunuksen alla:jaykiiwi kirjoitti:Mites muuten kun en saa tota salamaa välähtämään pelkästään yksinään, vaikka kaikkia säätöjä olen kokeillut ja kattonut noita ohjeita netsitä.
http://static.photo.net/attachments/bbo ... 123584.jpg
Jos taas puhut tilanteesta, jossa ohjaat irtonaista ulkoista salamaa, niin kameran salaman valoa käytetään sen ulkoisen ohjaamiseen. Jos sisäinen on kytketty "pois päältä", niin se välkkyy varsinaisen laukaisun aikana mahdollisimman pienellä teholla.
olli Rinne http://www.digifaq.info/