Ostin viime vuoden lopulla Ricoh GR-pokkarin katukuvauskameraksi. Monella tapaa soiva peli.
Yksi tyyli mitä oon treenannu on pitää kameraa tuossa noin rinnan kohdalla snap focus säädettynä metriin tai puoleentoista ja ottaa kuvia siitä mitä tulee vastaan. Tässä muutama esimerkki. Blogissa lisää: http://jukkatilus.tumblr.com/
Olen kuvannut Coolpix A:lla aivan samallla tekniikalla. Rinnalta kameraa voi sitten kätsysti nostaa ylemmäs jos siltä tuntuu ja tilanne sallii. Käytän yleensä myös sarjakuvausta, niin tulee enemmän materiaalia työstettäväksi :-)
Muutama oma kuva helsinkistreetistä jo löytyy ja oon aina silloin tällöin sinne tarjonnut lisää. Ehkä tuota voi koittaa myös. Pääasia on kuitenkin kuvata :)
Ykkönen ja kolmonen ovat mielenkiintoisia. Ykkösessä on vahva tunnelma, kuin ruutu pohjoismaisesta umpisynkästä dekkarista, tai sen mainosjulisteesta. Kolmas on osuvalla hetkellä kuvattu; ei päätä, ei kättä, tai ainoastaan mekaaninen käden tynkä. Hyvä ajoitus.
Joo kakkoskuvassa setä on huomannut selvästi tiukan mimmin. Ykkösestä tulee mieleen Pasilan aseman murjottajat (tm) jotka joko kyrpiintyneenä venaavat junaa tai kiirehtivät lähijunasta toiseen.