Varmaan tätä joku muukin tällä foorumilla joskus kuvannut. 2011 kun otin kuvan en osannut säätää tästä mitään järkevää. Onnistuiko nyt paremmin? Käsittelystä ois kiva kuulla kommentteja, täysin tyytyväinen en ole vieläkään. Klikkaamalla isompaa.
Hylky rannalla
-
- Viesti:
Hylky rannalla
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
-
- Viesti:
Hylyt ja romut ovat aina kiinnostavia!
Niinkuin aina, kommenttini ovat vain kuvan pohdintaa harrastelijan näkökulmasta, eivätkä autoritatiivisia toteamuksia siitä, miltä kuvan pitäisi näyttää tai miten se olisi pitänyt ottaa. Omissa kuvissanikin riittää parsittavaa vaikka millä mitalla. No, tällä vastuuvapauslausekkeella...
Olisin ehkä kuvannut hylkyä hieman matalammalta, ehkä vieläkin lähempää ja ottanut kuvaan mukaan horisonttia, mutta vaikea sanoa kun ei ole ollut paikan päällä. Halusin nähdä missä ympäristössä tämä hylky oli, rantakivien lisäksi. Valittu kuvakulma on rajatumpi, jolla ehkä itse hylkyä on haluttu nostaa paremmin esiin. Tästä oikeastaan pääsen itse kuvan pohdintaan.
Kuvassa on potentiaalia, mutta se on mielestäni hieman kontrastiton ja lattea, eikä hylky erotu taustan levän peittämistä kivistä niin hyvin kuin kenties voisi. Se on kuitenkin kuvan pääaihe. Pyörittelin tuota huvikseni Lightroomissa, jossa pyrin nostamaan esiin itse hylkyä taustasta melko rohkeasti. Sainkin sitä mielestäni nostettua esiin aika mukavasti, kohdistettua katsetta siihen ja tuotua kuvaan hieman lisää sävyjä ja kolmiulotteisuutta.
Kuvassa on kyllä luonnollisuutta. Tuollaiselta tuo hylky varmasti näyttää hieman harmaana päivänä. Ajattelin kuvaa katsoessani, että tästä voisi tehdä dramaattisemmankin tulkinnan. Nämä ovat tietenkin makuasioita.
Tällaisia kun löytäisi useammin. Niin paljon sävyjä, tekstuureja, muotoja ja tarinoita.
Niinkuin aina, kommenttini ovat vain kuvan pohdintaa harrastelijan näkökulmasta, eivätkä autoritatiivisia toteamuksia siitä, miltä kuvan pitäisi näyttää tai miten se olisi pitänyt ottaa. Omissa kuvissanikin riittää parsittavaa vaikka millä mitalla. No, tällä vastuuvapauslausekkeella...
Olisin ehkä kuvannut hylkyä hieman matalammalta, ehkä vieläkin lähempää ja ottanut kuvaan mukaan horisonttia, mutta vaikea sanoa kun ei ole ollut paikan päällä. Halusin nähdä missä ympäristössä tämä hylky oli, rantakivien lisäksi. Valittu kuvakulma on rajatumpi, jolla ehkä itse hylkyä on haluttu nostaa paremmin esiin. Tästä oikeastaan pääsen itse kuvan pohdintaan.
Kuvassa on potentiaalia, mutta se on mielestäni hieman kontrastiton ja lattea, eikä hylky erotu taustan levän peittämistä kivistä niin hyvin kuin kenties voisi. Se on kuitenkin kuvan pääaihe. Pyörittelin tuota huvikseni Lightroomissa, jossa pyrin nostamaan esiin itse hylkyä taustasta melko rohkeasti. Sainkin sitä mielestäni nostettua esiin aika mukavasti, kohdistettua katsetta siihen ja tuotua kuvaan hieman lisää sävyjä ja kolmiulotteisuutta.
Kuvassa on kyllä luonnollisuutta. Tuollaiselta tuo hylky varmasti näyttää hieman harmaana päivänä. Ajattelin kuvaa katsoessani, että tästä voisi tehdä dramaattisemmankin tulkinnan. Nämä ovat tietenkin makuasioita.
Tällaisia kun löytäisi useammin. Niin paljon sävyjä, tekstuureja, muotoja ja tarinoita.
Sapere aude.
---
flickr
---
flickr
-
Kun kerran kysyt, niin kyllä tämä kuva menettelee, mutta siinä on myös ongelmia. Päällimmäisenä tulee mieleen huono valo sekä taustalla olevan rantaviivan sattuminen ikävästi kuvan yläosaan.
Eli olen Kryptoksen kanssa samaa mieltä sommittelusta, olisi voinut kuvata alempaa ja ehkä lähempääkin. Mutta siihen en usko, että säätämällä saataisiin valolle tehtyä ihmeitä. Ja vaikka saisitkin säädettyä kuvaa vielä hieman paremmaksi, niin kyllä valo on se iso asia näissä kuvissa - ja oikeastaan kaikissa kuvissa.
Eli olen Kryptoksen kanssa samaa mieltä sommittelusta, olisi voinut kuvata alempaa ja ehkä lähempääkin. Mutta siihen en usko, että säätämällä saataisiin valolle tehtyä ihmeitä. Ja vaikka saisitkin säädettyä kuvaa vielä hieman paremmaksi, niin kyllä valo on se iso asia näissä kuvissa - ja oikeastaan kaikissa kuvissa.
-
- Viesti:
-
Laajempaa ja lähempää, ympäristöä mukaan. Tällaisenaan kuva on lattean dokumentaarinen.
Uusi yritys paremmalla valolla.
(Samaa mieltä muiden kommentoijien kanssa siitä, että turha nysvätä kuvan kanssa, jos lähtökohta on muutenkin heikko. Kun kuvaan käyttää aikaa, kyky arvioida sen sisältöä latistuu.)
Uusi yritys paremmalla valolla.
(Samaa mieltä muiden kommentoijien kanssa siitä, että turha nysvätä kuvan kanssa, jos lähtökohta on muutenkin heikko. Kun kuvaan käyttää aikaa, kyky arvioida sen sisältöä latistuu.)
-
- Viesti:
Kiitos kommenteista kaikille!
Totta, en muista enää miksi en ottanut kuvaa jossa horisontti olisi mukana, hiukan erilaisia kuvakulmia otin, mutta en tuollaista.Kryptos kirjoitti:Halusin nähdä missä ympäristössä tämä hylky oli, rantakivien lisäksi. Valittu kuvakulma on rajatumpi, jolla ehkä itse hylkyä on haluttu nostaa paremmin esiin.
Tämähän siinä oli ongelmana ja kyllä tuota aika paljonkin LR:ssä jo käpistelin, mutta ei se silti erotu kunnolla taustasta. Yritin kyllä välttää lisäämästä liikaa dramattiikkaa tai epäluonnollisuutta, mutta lähtökohta en aika erilainen silti kuin tämä.Kryptos kirjoitti:Kuvassa on potentiaalia, mutta se on mielestäni hieman kontrastiton ja lattea, eikä hylky erotu taustan levän peittämistä kivistä niin hyvin kuin kenties voisi.
Kyllä, näinhän se menee. Tämä nyt vain oli kuva josta kiinnosti nähdä pystynkö nyt säätämisessä yhtään parempaan kuin aiemmin.nomad kirjoitti:... valo on se iso asia näissä kuvissa - ja oikeastaan kaikissa kuvissa.
Enkös mä aina kuvaa lattean dokumentaarista kuvaa. Jotenkin se vain tuntuu omalta tyyliltä. :-)moonshine kirjoitti:Tällaisenaan kuva on lattean dokumentaarinen.
Tästäkin samaa mieltä, siksi onkin kuva kuulla täällä palautetta.moonshine kirjoitti:Kun kuvaan käyttää aikaa, kyky arvioida sen sisältöä latistuu.)
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB