Siirtyminen markettijärkkäristä harrastelijatasolle
-
- Viestit: 12
- Liittynyt: Joulu 03, 2014 16 : 18
Siirtyminen markettijärkkäristä harrastelijatasolle
Kuvaaminen rupesi kiinnostamaan sen verran, että rupesi tekemään mieli vähän parempaa Canonin 100D:n tilalle ja hankin Canonin 6D:n sekä Sigman 35mm F/1.4 DG HSM objektiivin + 430 II salaman, joka tosin on vielä paketissa.
Linssi kiinni uuteen runkoon ja eikun testailemaan oman lapsen kuvaamista. Omaan silmään ero on huomattava kirkkaassa ja sisätiloissa aivan järkyttävän suuri vanhan ja uuden kaluston välillä. Ei kyllä harmita tippaakaan 2500 EUR investointi, vaikka olihan se suuri summa rahaa amatööriharrastajalle.
Nyt kun hallussa on nämä ihan perusjutut; valotusaika, aukko, herkkyys jne kameran säädöistä, niin seuraavaksi on tarkoitus hankkia Adoben Lightroom ja siirtyä JPEG-kuvista RAW:n maailmaan.
Alla on linkki päivän testikuviin, jotka tosiaan ovat kameran omaa JPEG-tuotosta. Mitä noista käytännössä parannetaan vielä tuolla Lightroomissa? Omaan silmään nuo näyttävät tällä 28" 4K-näytöllä jo aivan riittävän teräviltä ja värikkäiltä.
http://alita.hnsk.net/~lao/uuden%206d-k ... testailua/
Minulle on aina toitotettu, että kuvaaja on mikä se merkkitsee paljon, mutta kyllä sanon, että kalusto auttaa aivan hirveästi!
Onko täällä muita, ketkä ovat saaneet suuria ahaa-elämyksiä kaluston vaihdosta hieman parempaan harrastuksen alkuvaiheissa?
Linssi kiinni uuteen runkoon ja eikun testailemaan oman lapsen kuvaamista. Omaan silmään ero on huomattava kirkkaassa ja sisätiloissa aivan järkyttävän suuri vanhan ja uuden kaluston välillä. Ei kyllä harmita tippaakaan 2500 EUR investointi, vaikka olihan se suuri summa rahaa amatööriharrastajalle.
Nyt kun hallussa on nämä ihan perusjutut; valotusaika, aukko, herkkyys jne kameran säädöistä, niin seuraavaksi on tarkoitus hankkia Adoben Lightroom ja siirtyä JPEG-kuvista RAW:n maailmaan.
Alla on linkki päivän testikuviin, jotka tosiaan ovat kameran omaa JPEG-tuotosta. Mitä noista käytännössä parannetaan vielä tuolla Lightroomissa? Omaan silmään nuo näyttävät tällä 28" 4K-näytöllä jo aivan riittävän teräviltä ja värikkäiltä.
http://alita.hnsk.net/~lao/uuden%206d-k ... testailua/
Minulle on aina toitotettu, että kuvaaja on mikä se merkkitsee paljon, mutta kyllä sanon, että kalusto auttaa aivan hirveästi!
Onko täällä muita, ketkä ovat saaneet suuria ahaa-elämyksiä kaluston vaihdosta hieman parempaan harrastuksen alkuvaiheissa?
-
- Viestit: 3426
- Liittynyt: Marras 29, 2006 17 : 00
- Paikkakunta: Lappeenranta
- Viesti:
Osa kuvista on ainakin huti tarkentuneita. Johtuneeko pieleen tarkentavasta Sigmasta vaiko kuvaajan moka? Ensinmainittuun voisi auttaa tarkennuksen hienosäätö, jälkimmäiseen reeni :)
Eikai noille tarvitse mitään missään lightroomissa tehdä jos kelpaavat sellaisenaan.
Eikai noille tarvitse mitään missään lightroomissa tehdä jos kelpaavat sellaisenaan.
*etelä-karjalan VALOKUVAPRIKAATIKENRAALI spegen armollisella ylennyksellä*
http://tonskulus.kuvat.fi/
http://tonskulus.kuvat.fi/
-
- Viestit: 12
- Liittynyt: Joulu 03, 2014 16 : 18
Sitä tässä itsekkin mietin, että kun jotkut kuvat ovat 100% tarkentuneita, juuri oikeaan paikkaan ja jotkut aavistuksen pielessä, että onko vika kuvaajassa vai objektiivissa vai molemmissa :)
Objektiivin mukana sai tilattua netistä USB DOCK -telakkan, jolla ilmeisesti tuota voi säätää? Onko säätäminen vaikeaa, ettei vaan mene huononmaksi? Kun kuvaavasta johtuvasta epätarkkuudesta tässä puhutaan luultavasti...
Objektiivin mukana sai tilattua netistä USB DOCK -telakkan, jolla ilmeisesti tuota voi säätää? Onko säätäminen vaikeaa, ettei vaan mene huononmaksi? Kun kuvaavasta johtuvasta epätarkkuudesta tässä puhutaan luultavasti...
-
- Viestit: 3426
- Liittynyt: Marras 29, 2006 17 : 00
- Paikkakunta: Lappeenranta
- Viesti:
Sillä dockilla säädetään tarkennus eri etäisyyksille kohdalleen mukana tulevalla ohjelmistolla. Ihan suositeltava toimenpide kyllä.
No joku varmaan osaa tarkemmin neuvoa, mie en ole noihin Sigmoihin juuri sekaantunut noiden mahdollisten tarkennusvikojen vuoksi.
Käytätkö yhtä- vai kaikkia tarkennuspisteitä? Tuollaisissa kohteissa olisi suotavaa yhden pisteen käyttö ettei kamera ala arpoa tarkennusta johnkin muualle. Tarkennuksen osuvuus kohdalleen on sinänsä helppo tarkistaa. Laittaa kameran jalustalle ja tarkentaa johonkin selkeään kohteeseen, vaikkapa viistosti sanomalehteen niin näkee osuuko terävin alue tarkennuspisteen kohdalle vai meneekö ohi jne.
No joku varmaan osaa tarkemmin neuvoa, mie en ole noihin Sigmoihin juuri sekaantunut noiden mahdollisten tarkennusvikojen vuoksi.
Käytätkö yhtä- vai kaikkia tarkennuspisteitä? Tuollaisissa kohteissa olisi suotavaa yhden pisteen käyttö ettei kamera ala arpoa tarkennusta johnkin muualle. Tarkennuksen osuvuus kohdalleen on sinänsä helppo tarkistaa. Laittaa kameran jalustalle ja tarkentaa johonkin selkeään kohteeseen, vaikkapa viistosti sanomalehteen niin näkee osuuko terävin alue tarkennuspisteen kohdalle vai meneekö ohi jne.
*etelä-karjalan VALOKUVAPRIKAATIKENRAALI spegen armollisella ylennyksellä*
http://tonskulus.kuvat.fi/
http://tonskulus.kuvat.fi/
-
- Viestit: 6168
- Liittynyt: Touko 12, 2003 10 : 55
Kyllähän hyvä tai taitava kuvaaja saa edullisella kalustolla hyviä kuvia. Mutta ei noihin kliseisiin kannata tarttua vaan keskittyä siihen omaan juttuun. Eli nauttia kuvaamisesta ja mahdollisesti löytää näkemys, jossa kehitytään eteenpäin. Uusilla leluilla moni saa uutta virtaa kuvaamiseen. Kuitenkin moni löytää enemmin tai myöhemmin sen yhdistelmän joka tuntuu omaan kuvaamiseen luontevimmalta.
Kuvia voi ottaa jpg tai raw muodossa. Hyvissä olosuhteissa sillä kuvamuodolla ei ole niin väliä. Hankalat olosuhteet sitten alkaa vaatimaan sitä jälkikäsittelyä enemmän. Esimerkiksi tuo viimeisin kuva sisätiloista on sellainen. Ulkona kannattaa koettaa hyödyntää olosuhteita mahdollisimman hyvin. Noista kuvista näkee kuinka siellä on ollut nätti aurinko jota olisi voinut hyödyntää. Nimimerkki Paaton kuvia jos käyt tsekkaamassa, niin saat varmasti kiinni jutusta mitä haen nyt.
Kuvia voi ottaa jpg tai raw muodossa. Hyvissä olosuhteissa sillä kuvamuodolla ei ole niin väliä. Hankalat olosuhteet sitten alkaa vaatimaan sitä jälkikäsittelyä enemmän. Esimerkiksi tuo viimeisin kuva sisätiloista on sellainen. Ulkona kannattaa koettaa hyödyntää olosuhteita mahdollisimman hyvin. Noista kuvista näkee kuinka siellä on ollut nätti aurinko jota olisi voinut hyödyntää. Nimimerkki Paaton kuvia jos käyt tsekkaamassa, niin saat varmasti kiinni jutusta mitä haen nyt.
-
- Viestit: 4487
- Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19
Re: Siirtyminen markettijärkkäristä harrastelijatasolle
Sitä voi sanoa ahaa-elämykseksi, kun vaihdoin 300D:n 5D classiciin. Minusta kinokennossa on vain "sitä jotain", ja 5D oli kaikilla muillakin osa-alueilla murskaavan ylivoimainen.laoz kirjoitti:Onko täällä muita, ketkä ovat saaneet suuria ahaa-elämyksiä kaluston vaihdosta hieman parempaan harrastuksen alkuvaiheissa?
Ei se varmaan kuviani parantanut valokuvauksellisesti, eikä hyvä kalusto tee kenestäkään yhtään parempaa kuvaajaa, mutta kun on tekniikkaintoilijan luonne, hienoilla leluilla on paljon kivampi leikkiä. Se on ainakin minulle tärkein asia kuvaamisessa.
Hannu
-
- Viestit: 7318
- Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Re: Siirtyminen markettijärkkäristä harrastelijatasolle
Sitten kun olet kuvannut enemmän sulle alkaa luultavasti muodostua paremmin käsitys siitä millaiset kuvat toimii parhaiten omaan silmään ja sen myötä alkaa yleensä myös löytyä ideaa siihen jälkikäsittelyyn. Mutta kuten edellisetkin vastaajat on sanoneet, älä tee mitään niin kauan kun et tunne siihen tarvetta.laoz kirjoitti:Alla on linkki päivän testikuviin, jotka tosiaan ovat kameran omaa JPEG-tuotosta. Mitä noista käytännössä parannetaan vielä tuolla Lightroomissa?
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
-
- Viestit: 3920
- Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
- Viesti:
Monta hyvää vinkkiä, lisäänpä oman rikkani rokkaan.
Opettele kamerasi hyvin, eli lue manuaali huolella. Kun tunnet kamerasi, voit käyttää hyödyksi sen ominaisuudet. Kun tuollaista vauhtiveijaria kuvaa, siinä ei ole enää aikaa lukea manuaalia tai arpoa asetuksia. EOS 6D on hyvä ja monipuolinen kamera, kuvaan sillä itsekin.
Jos ns. Back-button tarkennustapa ei ole sinulle tuttu, suosittelen lämpimästi tutustumaan siihen. Erityisesti tuollaisen ikiliikkujan kuvaamisessa uskoisin siitä olevan sinulle hyötyä, mutta omasta mielestäni se on ns. perinteistä "suljinnappi puoliväliin" tarkennustapaa parempi kaikin tavoin muutenkin. Jos englanti sujuu, Tony Northrup esittelee sitä lyhyesti tässä: https://www.youtube.com/watch?v=8PN9R0D3pF0
Lähde perusasioista liikkeelle ja opettele pikkuhiljaa lisää. Mielessäsi on jo raw kuvaamiseen siirtyminen, ja totta on että sillä saat periaatteessa nostettua kuvan teknistä laatua. Kaikki kameran kennolle tallentunut informaatio sisältyy raw-tiedostoon. Kameran tekemä JPG hävittää kuvasta informaatiota. En kuitenkaan heti murehtisi tätä. Saat JPG kuvillakin hyviä muistoja ja hetkiä talletetuksi. Raw ja esim. Lightroom avaa sitten uusia mahdollisuuksia, kun tuntuu että haluat ottaa askelen eteenpäin. Se askel kannattaa kyllä ottaa, kun olet valmis.
Minulle aikanaan siirtyminen raw-kuvaamiseen avasi uuden maailman, ja harrastukseni otti suuren harppauksen eteenpäin. Samanlainen tunne tuli kun siirryin crop-kennoisesta kamerasta full-frame kameraan, ja kun aloin ymmärtämään kuinka tärkeää hyvä optiikka todella on valokuvalle. Sinulla on hyvä kamera, joten älä osta huonoa optiikkaa. Se on väärä paikka säästää.
Nyt pohdin kalustoni päivittämistä, mutta tosiasia on, että valokuvaustaitoni ei tule kaluston päivittämisellä kasvamaan tippaakaan. Kuvaan vain usein sellaisissa olosuhteissa, missä - näin perustelen itselleni - pari aukkoa laajemmasta dynamiikasta olisi hyötyä. Keksin kyllä varmasti muitakin erinomaisen hyviä ja painavasti perusteltuja syitä kunhan tässä vielä vähän aikaa tuumin.
Valokuvaustaidot kehittyvät kuvaamalla, kalusto vaihtuu siinä matkan varrella muista syistä.
Matti Sulanto mainitsi jossakin blogissaan, että valokuvassa on kyse neljästä asiasta: valosta, aiheesta, sommittelusta ja tarinasta, jotakuinkin tuossa järjestyksessä. Tuosta on - ainakin minun - helppoa olla samaa mieltä.
Ilman valoa ei ole kuvaa. Jos aihe on tylsä kuvasta on vaikea saada mielenkiintoista. Jos sommittelu on huono, hyvässäkin valossa (kiinnostavassa, kauniissa) kiinnostavastakin kohteesta otettu kuva voi jäädä jotenkin valjuksi. Jos valo on sopiva, kohde on kiinnostava, sommittelu on onnistunut ja kuvaan liittyy vielä kiinnostava tarina, ollaan jo hienojen kuvien alkulähteillä.
Kuvaa paljon, mutta ajatuksella. Arkisistakin tilanteista saa hienoja kuvia, kun kuvaa ajatuksella. Täällä DC.netissä on hyviä esimerkkejä tällaisesta.
Joskus aiemmin tällä foorumilla kirjoitin Roland Barthesin kirjassaan Camera Lucida esittelemistä käsitteistä studium ja punctum: studium voidaan käsittää valokuvan ideana, valokuvaajan aikomuksena, mitä hän haluaa kuvallaan kertoa ja välittää, ja jonka katsoja joutuu ikäänkuin käänteisesti tulkitsemaan. Punctum on taas valokuvassa 'se jokin' - jokin yksityiskohta tai asia joka nousee esiin valokuvasta ja kiinnittää katsojan huomion. Punctum on usein se, joka tekee tavanomaisesta poikkeuksellisen. Näistä konsepteista on paljon laajempia tulkintoja, mutta nämä ovat yksinkertaistettuja ja käytännöllisiä.
Tämä valokuvaan liitetty dualismi on minulle hyödyllinen ajatusmalli, kun mietin valokuvaa, joko silloin kun olen ottamassa valokuvaa, tai kun katson muiden ottamia kuvia.
Laita kuvia näytille tuonne Linkkejä kuviin ja gallerioihin. Sieltä saa aina välillä palautettakin. Jokseenkin suoraviivaisesti. :)
Opettele kamerasi hyvin, eli lue manuaali huolella. Kun tunnet kamerasi, voit käyttää hyödyksi sen ominaisuudet. Kun tuollaista vauhtiveijaria kuvaa, siinä ei ole enää aikaa lukea manuaalia tai arpoa asetuksia. EOS 6D on hyvä ja monipuolinen kamera, kuvaan sillä itsekin.
Jos ns. Back-button tarkennustapa ei ole sinulle tuttu, suosittelen lämpimästi tutustumaan siihen. Erityisesti tuollaisen ikiliikkujan kuvaamisessa uskoisin siitä olevan sinulle hyötyä, mutta omasta mielestäni se on ns. perinteistä "suljinnappi puoliväliin" tarkennustapaa parempi kaikin tavoin muutenkin. Jos englanti sujuu, Tony Northrup esittelee sitä lyhyesti tässä: https://www.youtube.com/watch?v=8PN9R0D3pF0
Lähde perusasioista liikkeelle ja opettele pikkuhiljaa lisää. Mielessäsi on jo raw kuvaamiseen siirtyminen, ja totta on että sillä saat periaatteessa nostettua kuvan teknistä laatua. Kaikki kameran kennolle tallentunut informaatio sisältyy raw-tiedostoon. Kameran tekemä JPG hävittää kuvasta informaatiota. En kuitenkaan heti murehtisi tätä. Saat JPG kuvillakin hyviä muistoja ja hetkiä talletetuksi. Raw ja esim. Lightroom avaa sitten uusia mahdollisuuksia, kun tuntuu että haluat ottaa askelen eteenpäin. Se askel kannattaa kyllä ottaa, kun olet valmis.
Minulle aikanaan siirtyminen raw-kuvaamiseen avasi uuden maailman, ja harrastukseni otti suuren harppauksen eteenpäin. Samanlainen tunne tuli kun siirryin crop-kennoisesta kamerasta full-frame kameraan, ja kun aloin ymmärtämään kuinka tärkeää hyvä optiikka todella on valokuvalle. Sinulla on hyvä kamera, joten älä osta huonoa optiikkaa. Se on väärä paikka säästää.
Nyt pohdin kalustoni päivittämistä, mutta tosiasia on, että valokuvaustaitoni ei tule kaluston päivittämisellä kasvamaan tippaakaan. Kuvaan vain usein sellaisissa olosuhteissa, missä - näin perustelen itselleni - pari aukkoa laajemmasta dynamiikasta olisi hyötyä. Keksin kyllä varmasti muitakin erinomaisen hyviä ja painavasti perusteltuja syitä kunhan tässä vielä vähän aikaa tuumin.
Valokuvaustaidot kehittyvät kuvaamalla, kalusto vaihtuu siinä matkan varrella muista syistä.
Matti Sulanto mainitsi jossakin blogissaan, että valokuvassa on kyse neljästä asiasta: valosta, aiheesta, sommittelusta ja tarinasta, jotakuinkin tuossa järjestyksessä. Tuosta on - ainakin minun - helppoa olla samaa mieltä.
Ilman valoa ei ole kuvaa. Jos aihe on tylsä kuvasta on vaikea saada mielenkiintoista. Jos sommittelu on huono, hyvässäkin valossa (kiinnostavassa, kauniissa) kiinnostavastakin kohteesta otettu kuva voi jäädä jotenkin valjuksi. Jos valo on sopiva, kohde on kiinnostava, sommittelu on onnistunut ja kuvaan liittyy vielä kiinnostava tarina, ollaan jo hienojen kuvien alkulähteillä.
Kuvaa paljon, mutta ajatuksella. Arkisistakin tilanteista saa hienoja kuvia, kun kuvaa ajatuksella. Täällä DC.netissä on hyviä esimerkkejä tällaisesta.
Joskus aiemmin tällä foorumilla kirjoitin Roland Barthesin kirjassaan Camera Lucida esittelemistä käsitteistä studium ja punctum: studium voidaan käsittää valokuvan ideana, valokuvaajan aikomuksena, mitä hän haluaa kuvallaan kertoa ja välittää, ja jonka katsoja joutuu ikäänkuin käänteisesti tulkitsemaan. Punctum on taas valokuvassa 'se jokin' - jokin yksityiskohta tai asia joka nousee esiin valokuvasta ja kiinnittää katsojan huomion. Punctum on usein se, joka tekee tavanomaisesta poikkeuksellisen. Näistä konsepteista on paljon laajempia tulkintoja, mutta nämä ovat yksinkertaistettuja ja käytännöllisiä.
Tämä valokuvaan liitetty dualismi on minulle hyödyllinen ajatusmalli, kun mietin valokuvaa, joko silloin kun olen ottamassa valokuvaa, tai kun katson muiden ottamia kuvia.
Laita kuvia näytille tuonne Linkkejä kuviin ja gallerioihin. Sieltä saa aina välillä palautettakin. Jokseenkin suoraviivaisesti. :)
Sapere aude.
---
flickr
---
flickr
-
- Viestit: 1584
- Liittynyt: Joulu 21, 2013 19 : 03
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Kannattaa kuitenkin aloittaa kuvaamaan vaikka RAW+JEPG ainakin tärkeimmissä kuvissa, että niistä saa myöhemmin enemmän irti.Kryptos kirjoitti:Kameran tekemä JPG hävittää kuvasta informaatiota. En kuitenkaan heti murehtisi tätä. Saat JPG kuvillakin hyviä muistoja ja hetkiä talletetuksi. Raw ja esim. Lightroom avaa sitten uusia mahdollisuuksia, kun tuntuu että haluat ottaa askelen eteenpäin. Se askel kannattaa kyllä ottaa, kun olet valmis.
Jesse Kyytinen
jessekyytinen.wordpress.comSamyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
jessekyytinen.wordpress.comSamyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
-
- Viestit: 12
- Liittynyt: Joulu 03, 2014 16 : 18
Kiitoksia vaan hyvistä kommenteista ja vinkeistä! Näihän se on, että kaikki lähti siitä, että halusin dokumentoida lapsen kasvua ja kehitystä kännykkäkameraa paremmin ja ostin sen markettijärkkärin.
Peruslähtökohta, että haluan dokumentoida tilanteet talteen ei tule muuttumaan, taidetta en tule ikinä tekemään, eikä visuaaliset ja kuvalliset lahjat siihen ikinä riittäisikään. Haluan tallentaa tilanteen, että siitä välittyy tunnelma, aivan kuin kuvan katsoja olisi itse paikalla. Editoidut yliterävöitetyt ja karkitetut kontrastihirmukuvat eivät kiinnosta.
Lapsi on tosiaan haastava kuvattava, kun se liikkuu vauhdilla ja juuri sinne minne itse haluaa. Pitää kokeilla erilaisia tarkennustapoja ja tutki mikä sopii itselle parhaiten.
Peruslähtökohta, että haluan dokumentoida tilanteet talteen ei tule muuttumaan, taidetta en tule ikinä tekemään, eikä visuaaliset ja kuvalliset lahjat siihen ikinä riittäisikään. Haluan tallentaa tilanteen, että siitä välittyy tunnelma, aivan kuin kuvan katsoja olisi itse paikalla. Editoidut yliterävöitetyt ja karkitetut kontrastihirmukuvat eivät kiinnosta.
Lapsi on tosiaan haastava kuvattava, kun se liikkuu vauhdilla ja juuri sinne minne itse haluaa. Pitää kokeilla erilaisia tarkennustapoja ja tutki mikä sopii itselle parhaiten.
-
- Viestit: 1584
- Liittynyt: Joulu 21, 2013 19 : 03
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Niitähän se esiasetus-JPEG juuri tekee...laoz kirjoitti:Editoidut yliterävöitetyt ja karkitetut kontrastihirmukuvat eivät kiinnosta.
Jesse Kyytinen
jessekyytinen.wordpress.comSamyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
jessekyytinen.wordpress.comSamyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
-
- Viestit: 34035
- Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05
-
- Viestit: 684
- Liittynyt: Heinä 20, 2013 15 : 50
-
- Viestit: 440
- Liittynyt: Helmi 16, 2004 15 : 19
- Paikkakunta: Nokia
Tuossa 6d + 35art -kombossa on kyllä jotain taikaa. Monenmoista putkea löytyy repusta, mutta positiivisimmin kuvia koneelle purkaessa yllättää aina tuo kyseinen yhdistelmä. Paitsi että on kokonsa puolesta kuin tehty 6d:lle, on siinä jäljessä jotain uniikkia. Tarkennusmoottorikin pysyy hyvin esim liikkuvien lasten perässä, siinä missä vaikkapa sigman 85/1.4 joutuu vähän taistelemaan.
-
- Viestit: 12118
- Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
- Viesti:
-
- Viestit: 6280
- Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
- Paikkakunta: Helsinki
-
- Viestit: 34035
- Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05