Canon IXUS vika, onko korjattavissa?
-
Canon IXUS vika, onko korjattavissa?
Hei
Minulla on reilut viisi vuotta sitten ostettu Canon IXUS 80 IS, jota on käytetty vähän ja säilytetty siististi suojarasiassaan. Edellisen kerran kameraa oli käytetty ehkä vuosi sitten. Eilen latasin akun, laitoin virrat päälle mutta kamera onkin rikki. Ruutu pysyy pimeänä paitsi että siihen tulee teksti: "Häiriö, käynnistä uudelleen." Uudelleen käynnistäminen tai akun irrottaminen ei ratkaise asiaa. Zoomi tuli ekalla käynnistyksellä ulos, eikä palaa enää takaisin sisään. Eli tässä häiriöllä viitattaneen juuri zoomin häiriöön(?) Olen kevyesti yrittänyt työntää zoomia sisään mutta se ei vaikuta mitenkään ja kovemmalla voimalla ei varmastikaan kannata yrittää. Onko kamera nyt roskiskamaa vai jotenkin kohtuullisin kustannuksin korjattavissa?
Minulla on reilut viisi vuotta sitten ostettu Canon IXUS 80 IS, jota on käytetty vähän ja säilytetty siististi suojarasiassaan. Edellisen kerran kameraa oli käytetty ehkä vuosi sitten. Eilen latasin akun, laitoin virrat päälle mutta kamera onkin rikki. Ruutu pysyy pimeänä paitsi että siihen tulee teksti: "Häiriö, käynnistä uudelleen." Uudelleen käynnistäminen tai akun irrottaminen ei ratkaise asiaa. Zoomi tuli ekalla käynnistyksellä ulos, eikä palaa enää takaisin sisään. Eli tässä häiriöllä viitattaneen juuri zoomin häiriöön(?) Olen kevyesti yrittänyt työntää zoomia sisään mutta se ei vaikuta mitenkään ja kovemmalla voimalla ei varmastikaan kannata yrittää. Onko kamera nyt roskiskamaa vai jotenkin kohtuullisin kustannuksin korjattavissa?
-
- Viesti:
Jos se ongelma on objektiivissa, voi kova vääntrly auttaa. Minulla oli S100:n putki jumissa, selkeästi hieman vinossa, mutta väänsin putkea niin alkoi taas toimimaan. Jossain muussa ketjussa tuo auttoi myös.
Yrittäkö kamera liikuttaa putkea? Jos yrittää, tuo todennäköisemmin auttaa.
Jesse Kyytinen
jessekyytinen.wordpress.comSamyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
jessekyytinen.wordpress.comSamyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
-
- Viesti:
Kannattaa kokeilla. Laita virta päälle ja samalla väännä puolelta toiselle. Joskus toimii, joskus ei.JKyytinen kirjoitti:Jos se ongelma on objektiivissa, voi kova vääntrly auttaa. Minulla oli S100:n putki jumissa, selkeästi hieman vinossa, mutta väänsin putkea niin alkoi taas toimimaan. Jossain muussa ketjussa tuo auttoi myös.
-
Canon ixus
Ei se zoomi liikahda vääntämällä. En myöskään tiedä johtuuko vikailmoitus lainkaan zoomista. Pitää varmaan heittää kamera roskiin. (Pitää vaan ottaa muistikortti talteen.)
-
- Viesti:
Re: Canon ixus
Jos et koske siihen, yrittääkö se liikkua, pitääkö ääntä?Paivi1 kirjoitti:Ei se zoomi liikahda vääntämällä.
Jesse Kyytinen
-
Onkohan akun jännite riittävän korkea? Sekin voisi jumittaa kameran, jos jännite alkaa laskea koneiston liikuttaessa zoomin mekaniikkaa (joka vie suhteessa enemmän virtaa) ja kamera voi kieltäytyä suorittamasta toimenpidettä loppuun ja tehdä virheilmoituksen? Senhän pitäisi toimia näin silloin, jos zoomi menee jumiin roskan tai mekaanisen vian tai ohjurien öljyjen kuivumisen yms yms takia.
Edellinen on puhdas arvaus, mutta kuulostaisi loogiselta.
..
Edellinen on puhdas arvaus, mutta kuulostaisi loogiselta.
..
-
Ei yritä liikkua.
Pitää ääntä, piippailee ja sitten perään tulee toisenlaista vähemmän matalaa ääntä, jota en osaa kuvailla. Se on ehkä aavistuksen verran sellaista, kuin otettaisiin monta kuvaa peräkkäin hyvin nopeassa tahdissa (3 kertaa sekunnissa)
Akun jännitteestä en osaa sanoa muuta kuin että kyseessä on alkuperäinen akku, jonka muutama päivä sitten latasin, tosin siinä oli vielä virtaa jäljellä jonkin verran. Ja nyt muistankin, että laitoin kameran kerran onnistuneesti päälle juuri siinä vaiheessa, kun sen pitkästä aikaa muutama päivä sitten käynnistin, koska muistan nähneeni ruudussa elilaisia symboleita jotka siinä normaalisti kuuluukin näkyä. Sen jälkeen kuitenkin sammutin virran ja latasin akun koska ajattelin, että se tuskin kestää enää kauan koska kamera on ollut käyttämättömänä ainakin vuoden. Ja kun laitoin akun takaisin kameraan niin tuli tämä ongelma. (Olen tarkistanut, että akku on laitettu kameraan takaisin oikeinpäin :) )
Pitää ääntä, piippailee ja sitten perään tulee toisenlaista vähemmän matalaa ääntä, jota en osaa kuvailla. Se on ehkä aavistuksen verran sellaista, kuin otettaisiin monta kuvaa peräkkäin hyvin nopeassa tahdissa (3 kertaa sekunnissa)
Akun jännitteestä en osaa sanoa muuta kuin että kyseessä on alkuperäinen akku, jonka muutama päivä sitten latasin, tosin siinä oli vielä virtaa jäljellä jonkin verran. Ja nyt muistankin, että laitoin kameran kerran onnistuneesti päälle juuri siinä vaiheessa, kun sen pitkästä aikaa muutama päivä sitten käynnistin, koska muistan nähneeni ruudussa elilaisia symboleita jotka siinä normaalisti kuuluukin näkyä. Sen jälkeen kuitenkin sammutin virran ja latasin akun koska ajattelin, että se tuskin kestää enää kauan koska kamera on ollut käyttämättömänä ainakin vuoden. Ja kun laitoin akun takaisin kameraan niin tuli tämä ongelma. (Olen tarkistanut, että akku on laitettu kameraan takaisin oikeinpäin :) )
-
Canon ixus
Koska näytössä näkyy virheilmoitusteksi, niin luulisin akun toimivan, oletan että muutoin näyttö olisi täysin musta.
-
Re: Canon ixus
Se ilmoitus voi näkyä siitä huolimatta, että akun virranantokyky on alhainen. Akun kennossahan voi olla vikaa ja siksi eniten virtaa vievät toiminnot eivät toimi kunnolla. Tätä voisi ehkä testata laittamalla kameran johdon päähän, eli lataa akkua itse kamerassa irtolaturin sijaan ja kokeile samalla käynnistyykö laite. En ole ihan varma, mutta toisissa laitteissa kamera käyttää latausvirtaa myös itse kameran ylläpitoon ja tällöin jännite on aina riittävän suuri eri toimintoihin.Paivi1 kirjoitti:Koska näytössä näkyy virheilmoitusteksi, niin luulisin akun toimivan, oletan että muutoin näyttö olisi täysin musta.
..
-
- Viesti:
-
Canon ixus
Minun kamerani ei ole tippunut missään vaiheessa, joten sen vaihtoehdon voi poissulkea.
Taidan heittää tämän kameran pois.
Kiitos kaikille vastauksista.
Taidan heittää tämän kameran pois.
Kiitos kaikille vastauksista.