Canon IXUS vika, onko korjattavissa?

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
Vastaa Viestiin
Paivi1

Canon IXUS vika, onko korjattavissa?

Viesti Kirjoittaja Paivi1 »

Hei

Minulla on reilut viisi vuotta sitten ostettu Canon IXUS 80 IS, jota on käytetty vähän ja säilytetty siististi suojarasiassaan. Edellisen kerran kameraa oli käytetty ehkä vuosi sitten. Eilen latasin akun, laitoin virrat päälle mutta kamera onkin rikki. Ruutu pysyy pimeänä paitsi että siihen tulee teksti: "Häiriö, käynnistä uudelleen." Uudelleen käynnistäminen tai akun irrottaminen ei ratkaise asiaa. Zoomi tuli ekalla käynnistyksellä ulos, eikä palaa enää takaisin sisään. Eli tässä häiriöllä viitattaneen juuri zoomin häiriöön(?) Olen kevyesti yrittänyt työntää zoomia sisään mutta se ei vaikuta mitenkään ja kovemmalla voimalla ei varmastikaan kannata yrittää. Onko kamera nyt roskiskamaa vai jotenkin kohtuullisin kustannuksin korjattavissa?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
JKyytinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JKyytinen »

Jos se ongelma on objektiivissa, voi kova vääntrly auttaa. Minulla oli S100:n putki jumissa, selkeästi hieman vinossa, mutta väänsin putkea niin alkoi taas toimimaan. Jossain muussa ketjussa tuo auttoi myös.
Yrittäkö kamera liikuttaa putkea? Jos yrittää, tuo todennäköisemmin auttaa.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com
Samyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
Matti_JH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

JKyytinen kirjoitti:Jos se ongelma on objektiivissa, voi kova vääntrly auttaa. Minulla oli S100:n putki jumissa, selkeästi hieman vinossa, mutta väänsin putkea niin alkoi taas toimimaan. Jossain muussa ketjussa tuo auttoi myös.
Yrittäkö kamera liikuttaa putkea? Jos yrittää, tuo todennäköisemmin auttaa.
Kannattaa kokeilla. Laita virta päälle ja samalla väännä puolelta toiselle. Joskus toimii, joskus ei.
Paivi1

Canon ixus

Ei se zoomi liikahda vääntämällä. En myöskään tiedä johtuuko vikailmoitus lainkaan zoomista. Pitää varmaan heittää kamera roskiin. (Pitää vaan ottaa muistikortti talteen.)
JKyytinen
Viesti:

Re: Canon ixus

Viesti Kirjoittaja JKyytinen »

Paivi1 kirjoitti:Ei se zoomi liikahda vääntämällä.
Jos et koske siihen, yrittääkö se liikkua, pitääkö ääntä?
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com
Samyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
Munt

Viesti Kirjoittaja Munt »

Onkohan akun jännite riittävän korkea? Sekin voisi jumittaa kameran, jos jännite alkaa laskea koneiston liikuttaessa zoomin mekaniikkaa (joka vie suhteessa enemmän virtaa) ja kamera voi kieltäytyä suorittamasta toimenpidettä loppuun ja tehdä virheilmoituksen? Senhän pitäisi toimia näin silloin, jos zoomi menee jumiin roskan tai mekaanisen vian tai ohjurien öljyjen kuivumisen yms yms takia.
Edellinen on puhdas arvaus, mutta kuulostaisi loogiselta.

..
Paivi1

Ei yritä liikkua.

Pitää ääntä, piippailee ja sitten perään tulee toisenlaista vähemmän matalaa ääntä, jota en osaa kuvailla. Se on ehkä aavistuksen verran sellaista, kuin otettaisiin monta kuvaa peräkkäin hyvin nopeassa tahdissa (3 kertaa sekunnissa)

Akun jännitteestä en osaa sanoa muuta kuin että kyseessä on alkuperäinen akku, jonka muutama päivä sitten latasin, tosin siinä oli vielä virtaa jäljellä jonkin verran. Ja nyt muistankin, että laitoin kameran kerran onnistuneesti päälle juuri siinä vaiheessa, kun sen pitkästä aikaa muutama päivä sitten käynnistin, koska muistan nähneeni ruudussa elilaisia symboleita jotka siinä normaalisti kuuluukin näkyä. Sen jälkeen kuitenkin sammutin virran ja latasin akun koska ajattelin, että se tuskin kestää enää kauan koska kamera on ollut käyttämättömänä ainakin vuoden. Ja kun laitoin akun takaisin kameraan niin tuli tämä ongelma. (Olen tarkistanut, että akku on laitettu kameraan takaisin oikeinpäin :) )
Munt

Henkimaailman hommia. Akkuhan on voinut sanoa sopimuksen irti justiinsa latauksessa, mutta toisaalta kuulostaa siltä, että Ixuksen mekaniikka lähti henkimatkalle Japaniin. Lepää rauhassa 80 IS.

..
Paivi1

Canon ixus

Koska näytössä näkyy virheilmoitusteksi, niin luulisin akun toimivan, oletan että muutoin näyttö olisi täysin musta.
Munt

Re: Canon ixus

Paivi1 kirjoitti:Koska näytössä näkyy virheilmoitusteksi, niin luulisin akun toimivan, oletan että muutoin näyttö olisi täysin musta.
Se ilmoitus voi näkyä siitä huolimatta, että akun virranantokyky on alhainen. Akun kennossahan voi olla vikaa ja siksi eniten virtaa vievät toiminnot eivät toimi kunnolla. Tätä voisi ehkä testata laittamalla kameran johdon päähän, eli lataa akkua itse kamerassa irtolaturin sijaan ja kokeile samalla käynnistyykö laite. En ole ihan varma, mutta toisissa laitteissa kamera käyttää latausvirtaa myös itse kameran ylläpitoon ja tällöin jännite on aina riittävän suuri eri toimintoihin.

..
BacWooZ
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BacWooZ »

Yhden samantyylisesti oireilevan Ixuksen joskus purin. Se tosin oli tippunut tjsp. Sieltä oli yksi pikkuruinen muovinpala murtunut.
Nikon D3s, Canon EOS M, Lumia 1020, Olympus TG-2
Paivi1

Canon ixus

Minun kamerani ei ole tippunut missään vaiheessa, joten sen vaihtoehdon voi poissulkea.

Taidan heittää tämän kameran pois.

Kiitos kaikille vastauksista.
Vastaa Viestiin