Jpegin suurentamisen parantava voima

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
Tatule

Jpegin suurentamisen parantava voima

Viesti Kirjoittaja Tatule »

Pidempään olen ihmetellyt sitä, että kun RAWista konvertoidun jpeg-kuvan avaa Windowsin kuvakatseluohjelmassa, kuva on aika epäterävä ja suttuinen. Mutta kun suurentaa (zoom in) kuvaa terävyys palaa. Miksi näin? Pitää Lightroomin exportissa huomioida jotain tämän välttämiseksi? Tiedoston koko, sharpening (yleensä asetuksena screen+high), ...? Vai onko tämä puhtaasti Windows Liven ominaisuus?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
olli R
Viesti:

Re: Jpegin suurentamisen parantava voima

Viesti Kirjoittaja olli R »

Tatule kirjoitti:Pidempään olen ihmetellyt sitä, että kun RAWista konvertoidun jpeg-kuvan avaa Windowsin kuvakatseluohjelmassa, kuva on aika epäterävä ja suttuinen.
Ongelma on toki se, että se Windowsin kuvankäsittelyohjelma näyttää sen kuvan pienennettynä. Vasta zoomaus alkaa näyttää sitä täydellä pikselitarkkuudella.

Pienentäminen pääsääntöisesti sumentaa kuvaa ja se kaipaa yleensä uuden terävöityksen sen jälkeen. Lisäksi kuvan pienennystapoja on useanlaisia, osa on nopeita, mutta kuvanlaatu kärsii, osa taas hitaampia mutta parempaa jälkeä tekeviä. Enpä osaa sanoa sen tarkemmin, mitä wintöötin kuvankatselu käyttää.

Eli et todennäköisesti pysty siinä Lightroomin exportissa tekemään asialle mitään, muuta kuin tekemään sillä suoraan ruudulle paremmin sopivan pienennöksen.
Tatule

Mikähän olisi sitten hyvä kuvan koko? Tämän asti olen exportannut pienentämättä mitä 7D tuottaa.
paaton

Viesti Kirjoittaja paaton »

Tatule kirjoitti:Mikähän olisi sitten hyvä kuvan koko? Tämän asti olen exportannut pienentämättä mitä 7D tuottaa.
No sehän riippuu näytöstä. Parasta laatua saat exportaamalla kuvat näytön natiivi tarkkuudella. Mitään hyötyähän ei liiasta resoluutiosta ole, koska se pitää skaalata kuitenkin näytön resoluutioon ennen katselua.

Yllättävän moni ohjelma tekee näitä skaalauksia väärin. Esimerkiksi flickr_n nykyinen kuvankatselu osaa suurentaa kuvan keskeltä klikkaamalla, mutta se muuttaa kuvan puuroksi.

Sen windowsin oletus katselusoftan voi kyllä muistaakseni vaihtaa parempaan. Hyviä ehdotuksia ei kyllä ole, koska olen käyttänyt ligtroomia jo kauan. Muistaakseni faststone niminen softa oli toimiva.
Rockford
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

paaton kirjoitti:Muistaakseni faststone niminen softa oli toimiva.
Jep, tuo on mulla käytössä päivittäin.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
iikkoo

Viesti Kirjoittaja iikkoo »

Rockford kirjoitti:
paaton kirjoitti:Muistaakseni faststone niminen softa oli toimiva.
Jep, tuo on mulla käytössä päivittäin.
+1
odzmo

Viesti Kirjoittaja odzmo »

paaton kirjoitti:
Tatule kirjoitti:Mikähän olisi sitten hyvä kuvan koko? Tämän asti olen exportannut pienentämättä mitä 7D tuottaa.
No sehän riippuu näytöstä. Parasta laatua saat exportaamalla kuvat näytön natiivi tarkkuudella. Mitään hyötyähän ei liiasta resoluutiosta ole, koska se pitää skaalata kuitenkin näytön resoluutioon ennen katselua.

Yllättävän moni ohjelma tekee näitä skaalauksia väärin. Esimerkiksi flickr_n nykyinen kuvankatselu osaa suurentaa kuvan keskeltä klikkaamalla, mutta se muuttaa kuvan puuroksi.

Sen windowsin oletus katselusoftan voi kyllä muistaakseni vaihtaa parempaan. Hyviä ehdotuksia ei kyllä ole, koska olen käyttänyt ligtroomia jo kauan. Muistaakseni faststone niminen softa oli toimiva.
IrfanView on ollut käytössä "aikojen alusta" asti ja sillä olen korvannut Windowsin oletuksen. Bonuksena sillä pystyy tekemään kaikenlaista kuvatiedostojen käsittelyä karvalakkimallin kuvasäätöjen lisäksi ("varsinaisina" kuvankäpistelyohjelmina wanha Lightroom ja wanha Photoshop Elements).

Kuten edellä on todettu, paras kuvan laatu (koko)näytössä saavutetaan, kun kuvan koko pikkelseinä on sellainen, että se "natsaa" näytön natiivin (luonnollisen) tarkkuuden kanssa. Miten tarkkuus "natsaa" riippuu tietenkin kuvasuhteesta.

Esimerkkinä 1920*1080 -näyttö:
- pystykuvassa maksimi korkeus = 1080 pikseliä (ja leveys tietysti enintään samoin 1080)
- vaakakuvassa maksimi leveys = 1920 pikseliä (korkeus enintään 1080)
- esim. kuvasuhteella 3:2 vaakakuva enintään 1620*1080 pikseliä ja pystykuva 720*1080

Katselua varten on muunkokoiset kuvat "vauhdissa runtattava" näytön pikseleihin sopiviksi. IrfanView'ssa ikkuna- ja kokoruutunäyttöasetuksia on valittavissa runsaasti, esimerkkinä ikkuna-asetukset (vastaavat asetukset löytyvät myös kokoruutunäyttöön):
- sovita (fit) ikkuna(n koko) kuvaan (=kuvan kokoon) (1:1)
- sovita kuvat ikkunaan
- sovita vain isot kuvat ikkunaan
- sovita kuvat ikkunan leveyteen
- sovita kuvat ikkunan korkeuteen
- sovita pienen kuvan sivu ikkunaan
- sovita kuvat työpöytään
- sovita vain isot kuvat työpöytään
- sovita kuvat työpydän leveyteen
- sovita kuvat työpöydän korkeuteen
- sovita pienen kuvan sivu työpöytään
- älä sovitä mitään

Sovittamiseen (fitting) on seuraavia lisäasetuksia:
- käytä uudelleennäytteistystä (resample) (parempi laatu)
- käytä uudelleennäytteistystä zoomauksessa
- terävöitä uudelleennäytteistyksen jälkeen

Nämä vaativat lisävääntöä koneelta esim. diashow'ssa, jolloin wanhempi kone saattaa näyttää useamman sekunnin ajan tiimalasia, kun katsotaan vaikkapa n. 5400*3600 pikselin jpg-kuvia.
SuperDrive

Viesti Kirjoittaja SuperDrive »

Irfanview on hyvä kuvien peruskatseluohjelma, jonka voi liittää tiedostotunnukseen ja siinä on myös perusmuokkaukset, sekä siirtymät kuvasta toiseen. Faststone on hieman monipuolisempi ohjelma, joka toimii paremmin itsenäisenä katseluympäristönä. Se Windowsin perusohjelma kannattaa vaihtaa.
Tatule

Eipä voi muuta sanoa kuin, että olenpas ollut idiootti. Exporttaaminen 1920x1080 - koossa teki ihmeitä. Kiitos kaikille!
Vastaa Viestiin