35 mm. prime, AF vai MF?

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
ManuP

35 mm. prime, AF vai MF?

Viesti Kirjoittaja ManuP »

Olen hankkimassa otsikossa mainittua lasia Pentaxiin. Polttoväliin olen päätynyt kittizoomilla tehtyjen koekuvien / tähtäilyjen perusteella. Vaihtoehtoina on nyt kaksi:

http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... objektiivi
Edullinen, AF, kevyt. Tai tämä:

http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... iivi-Penta
Valovomainen, MF, iso ja painava, hinnakas. Jostakin syystä houkuttelevampi kuitenkin.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

Vastaan af vs. mf kysymykseen. Automaattitarkennus lisää huomattavasti objektiivin käyttökelpoisuutta nopeissa tilanteissa. Ei sille voi mitään, mutta noin se on. 35mm on vieläpä sellainen snapshot-polttoväli jonka kanssa tulee usein kuvattua aika nopeatempoisesti.

Lisää silti listaasi Zeissin 35mm/2. Minulla on sellainen, enkä voi kuin kehua objektiivia - paitsi että se automaattitarkennus puuttuu. Elelenkin Zeissien kanssa välitilassa hyvää täyskennoista peilitöntä odotellen - silloin nämä savat uuden elämän.
jiihaa2

Viesti Kirjoittaja jiihaa2 »

Tuo samy on oikein hyvä lasi mutta en maksaisi siitä silti noin paljoa. Eipä kyllä ole tietoa miten niitä pentaxiin käytettynä liikkuu, mutta eikös siihen bajonettiin manuaali 35 millisiä ole pilvin pimein. Zeissit on mahtavia mutta maksaa myös hiukan.

Itsellä sigman art versio vei tuosta samyangista voiton af.n takia, asia on ihan niin kuin Nomad tuossa sanoo.
JPQ

Viesti Kirjoittaja JPQ »

Kyllä itse ottaisin AF lasin ehkä jo siksi että minulla mielikuva että 35mm/f1.4 painaa aika kovasti ja se mitä tuollaisella kuvailen ehkä itse eniten hyötyy kevydestä.
paaton

Viesti Kirjoittaja paaton »

nomad kirjoitti:Vastaan af vs. mf kysymykseen. Automaattitarkennus lisää huomattavasti objektiivin käyttökelpoisuutta nopeissa tilanteissa. Ei sille voi mitään, mutta noin se on. 35mm on vieläpä sellainen snapshot-polttoväli jonka kanssa tulee usein kuvattua aika nopeatempoisesti.

Lisää silti listaasi Zeissin 35mm/2. Minulla on sellainen, enkä voi kuin kehua objektiivia - paitsi että se automaattitarkennus puuttuu. Elelenkin Zeissien kanssa välitilassa hyvää täyskennoista peilitöntä odotellen - silloin nämä savat uuden elämän.
Pentax on croppi...

Minä ottaisin kuitenkin siihen valovoimaisen af lasin.
Vaikkapa sigman 30/1.4:n. Tuo da on muovi himmeli ja vielä pimeä sellainen.
nomad

paaton kirjoitti:
nomad kirjoitti:Vastaan af vs. mf kysymykseen. Automaattitarkennus lisää huomattavasti objektiivin käyttökelpoisuutta nopeissa tilanteissa. Ei sille voi mitään, mutta noin se on. 35mm on vieläpä sellainen snapshot-polttoväli jonka kanssa tulee usein kuvattua aika nopeatempoisesti.

Pentax on croppi...

Minä ottaisin kuitenkin siihen valovoimaisen af lasin.
Vaikkapa sigman 30/1.4:n. Tuo da on muovi himmeli ja vielä pimeä sellainen.
Ai niin, oli tarttunut minuunkin sen täyskennon odotus :-)

Sigman 30 millinen on tosiaan ihan hyvä valinta.
ManuP

Selailtuani ja tutkailtuani viikon verran päädyin tuollaiseen:

http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... -DG-Pentax

Otin riskin, vaikka näin tarinoita tarkennusvirheistä, painosta ym. Kehujakin tosin löysin, ja onhan se katu-uskottavan näköinen maalaisserkkujen mielestä varmaan. Amazonin hinta oli alle 400. Sittenpä totuus valkenee kun kapistus on hyppysissäni.
paaton

Viesti Kirjoittaja paaton »

Huono valinta. Suttu ja iso ff lasi.

Sigmalta olisi löytynyt uusi ja vanha 30/1.4, jotka ovat molemmat parempia vaihtoehtoja croppiin.
tjs68

Viesti Kirjoittaja tjs68 »

Joo, toi Sigma on aika huono varsinkin täydellä aukolla. Paranee kyllä hyväksi himmentämällä.

Mutta tuohon rahaan olisit saanut lähes erinomaisen Penan oman 35/F2:n ja se olisi ollut sen kaivatun 35mm. Samoin jos alkaa hifistelemään niin limited sarjasta löytyy 31 ja 35 milliset, molemmat jokseenkin huippuja mutta tyyriimpiä.
nomad

paaton kirjoitti:Huono valinta. Suttu ja iso ff lasi.

Sigmalta olisi löytynyt uusi ja vanha 30/1.4, jotka ovat molemmat parempia vaihtoehtoja croppiin.
Olen tasan samaa mieltä - ja sanon tämän kokemuken rintaäänellä sillä olen omistanut pari tuon sarjan Sigmaa (24mm ja 28). Mutta jos verkkokaupasta ostit, niin ainahan tuotteen voi palauttaa. Sitä kannattaa nyt harkita vakavasti.
ManuP

No jos olen omat rahani tuleen heittänyt, niin en syytä ketään muita. Katsotaan nyt mitä saamani pitää. Olen ihan tavallinen satunnainen näppäilijä, en ole perfektionisti.

Ostin 80-luvulla "testivoittaja" stereosarjan. Se oli elämäni huonoin ostos. 10 vuotta sitten ostin auton, jossa on portaaton vaihteisto ja olen siihen erittäin tyytyväinen. Kuitenkin bemaristit polkevat sen suohon esim. Suomi24-keskustelupalstoilla. Kaikki asiat eivät suinkaan ole sitä miltä ne näyttävät.
nomad

ManuP kirjoitti:No jos olen omat rahani tuleen heittänyt, niin en syytä ketään muita. Katsotaan nyt mitä saamani pitää. Olen ihan tavallinen satunnainen näppäilijä, en ole perfektionisti.

Ostin 80-luvulla "testivoittaja" stereosarjan. Se oli elämäni huonoin ostos. 10 vuotta sitten ostin auton, jossa on portaaton vaihteisto ja olen siihen erittäin tyytyväinen. Kuitenkin bemaristit polkevat sen suohon esim. Suomi24-keskustelupalstoilla. Kaikki asiat eivät suinkaan ole sitä miltä ne näyttävät.
Juu, mutta tuo objektiivi ei ole pelkästää optisesti keskinkertainen (tai primeksi jopa heikko). Sen miinuslistalle pitää lisätä myös kolho koko, heikohko tarkennus sekä Sigman vanhan koulun viimeistely. Suurin plussa on, että 28mm/1.8 tarkentuu lähelle. Täyskennoisessa se oli myös selvästi parempi kuin kroppikamerassa.
Rockford
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Itelläkin oli tuon sarjan 24mm versio aikoinaan. En minä sitä silloin niin huonona pitänyt, mutta käytinkin sitä lähinnä filmille.
ManuP kirjoitti:10 vuotta sitten ostin auton, jossa on portaaton vaihteisto ja olen siihen erittäin tyytyväinen. Kuitenkin bemaristit polkevat sen suohon esim. Suomi24-keskustelupalstoilla. Kaikki asiat eivät suinkaan ole sitä miltä ne näyttävät.
Ei kannata välittää meistä bemaristeista. :-) Bemaristien mielestä toisten bemaritkin on usein vääriä ja ainakin väärällä vaihteistolla. Parempi ajaa sillä mistä ite tykkää.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
aikaarska

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

ManuP kirjoitti:No jos olen omat rahani tuleen heittänyt, niin en syytä ketään muita. Katsotaan nyt mitä saamani pitää. Olen ihan tavallinen satunnainen näppäilijä, en ole perfektionisti.

Joo, ei tuota Sigmaa ainakaan Dyxumin foorumilla ihan huonoksi haukuttu. Sai 4 pojoo viidestä.

Tässä joku testannut Canon 6D rungossa kyseistä Sigmaa ja Carl Zeiss 2/28 ZE Distagonia keskenään:

http://goo.gl/xkO2AQ

Itseasiassa kaveri tykkäsi Sigmasta jonkunverran.

Ja olisihan tuosta Sigmasta tosiaan ihan kivaa valovoimaista laajista siihen tulevaan Pentaxin kinokennoiseen jos sellaisen joskus innostut hankkimaan.
APS-C Pentaxiin olisi ehkä löytynyt tosiaan tarkoituksenmukaisempi prime, mutta toivotaan, että löydät tuosta Sigmasta kuitenkin vielä ihan kivan pelin!
...Ja muuten se Pentaxin "muovinen" DA 35/2.4 on optisesti erittäin pätevä lasi. Tosi terävä heti täydestä aukosta lähtien ja tekee silloin mukavaa taustan blurraustakin. Itse löysin sen piirrosta jonkinlaista uniikkia "3D" fiilistäkin. Ja hinnaltaan sellainen (varsinkin käytetty) on niin edukas, että sen vielä kestää vaikka hankkia tuon Sigman rinnalle.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
nomad

Sori, mutta ei Sigmaa tässä voi verrata alkuunkaan Zeissiin. Tämä 28mm/2 on kuuluisa Hollywood Distagon. Sain sellaisen hommattua vajaa pari vuotta sitten enkä vaihtaisi edes viiteen Sigmaan.
aikaarska

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

nomad kirjoitti:Sori, mutta ei Sigmaa tässä voi verrata alkuunkaan Zeissiin. Tämä 28mm/2 on kuuluisa Hollywood Distagon. Sain sellaisen hommattua vajaa pari vuotta sitten enkä vaihtaisi edes viiteen Sigmaan.
Ei varmaankaan, mutta edellä olevassa linkissä joku oli kuitenkin testannut näitä vastakkain.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
nomad

aikaarska kirjoitti:
nomad kirjoitti:Sori, mutta ei Sigmaa tässä voi verrata alkuunkaan Zeissiin. Tämä 28mm/2 on kuuluisa Hollywood Distagon. Sain sellaisen hommattua vajaa pari vuotta sitten enkä vaihtaisi edes viiteen Sigmaan.
Ei varmaankaan, mutta edellä olevassa linkissä joku oli kuitenkin testannut näitä vastakkain.
Niinpä. Ja tässä taas taas haetaan normaalipolttovälin tuntumassa olevaa primeä kroppikameraan jolloin 30mm/1.4 olisi Sigmoista no brainer. Pesee tämän antiikkisarjan 28 millisen mennen tullen.
temama

Viesti Kirjoittaja temama »

ManuP kirjoitti:No jos olen omat rahani tuleen heittänyt, niin en syytä ketään muita. Katsotaan nyt mitä saamani pitää..
Juuh, ei ole tosiaan mitään perusteita syyttää kun kukaan täällä ei sulle tota Sigmaa edes suositellut. Toivotaan nyt ettei mennyt pahasti syteen tai saveen sun valinta. Onhan se melkoinen ruma möhkö tuo Sigma.
Viimeksi muokannut temama, Maalis 11, 2015 23 : 16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
temama

Viesti Kirjoittaja temama »

nomad kirjoitti:
aikaarska kirjoitti:
Niinpä. Ja tässä taas taas haetaan normaalipolttovälin tuntumassa olevaa primeä kroppikameraan jolloin 30mm/1.4 olisi Sigmoista no brainer. Pesee tämän antiikkisarjan 28 millisen mennen tullen.
Pentaxilla olisi ollut oma legendaarinen 31/1.8 Limited kanssa. Eri tason prime kuin suttu sigma 30/1.4, sehän on reunoiltaan ihan karmea, ei terävöidy sieltä vaikka kuinka himmentäisi.
nomad

temama kirjoitti:
nomad kirjoitti:
aikaarska kirjoitti: Ei varmaankaan, mutta edellä olevassa linkissä joku oli kuitenkin testannut näitä vastakkain.
Pentaxilla olisi ollut oma legendaarinen 31/1.8 Limited kanssa. Eri tason prime kuin suttu sigma 30/1.4, sehän on reunoiltaan ihan karmea, ei terävöidy sieltä vaikka kuinka himmentäisi.
Ei kai kukaan ole vanhaa 30mm Sigmaa suositellutkaan. Tästäkin on uusi Art versio joka on varsin hyvä.

http://www.photographyblog.com/reviews/ ... _a_review/
Vastaa Viestiin