Huonosta kuvasta ei hyvää saa, mutta....

Esittele omia kuviasi! Anna palautetta muiden kuvista!
Kryptos
Viesti:

Huonosta kuvasta ei hyvää saa, mutta....

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

Surkeat kelit eikä materiaalia käpisteltäväksi. Joten vieroitusoireiden takia kaivetaan kuppaiset kuvat esille ja ajankuluksi säädellään Lightroomissa.

Tässä kuvassa ei ole oikeastaan mitään katsottavaa kuvana. Idea puuttuu, katseen kiinnittäjää ei ole. Oikea reuna leikkaantuu typerästi. Ongelmia on vaikka kuinka. No, koirien kanssa kävelyllä otettu pikainen räpsy. Enivei, selitykset pois.

Raakakuvasta saa kuitenkin kummasti irti informaatiota, vaikkei kuva sinällään kummemmaksi muutu. Tässäkin lopulta tykkäsin valosta, ja ajattelin nyt laittaa ennen-jälkeen kuvaparin. Ehkä tästä voi olla jollekin kaltaiselleni amatöörille apua jollakin tavalla, esimerkkimielessä.

Alkuperäinen, käsittelemätön RAW upattu Flickriin.
Kuva
Original, unedited version of Finnish Archipelago, Technical exercise. by ImaginaryTime, on Flickr

Käpistelty.
Kuva
Finnish Archipelago, Technical exercise. by ImaginaryTime, on Flickr
Sapere aude.
---
flickr
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
eetu1978

Viesti Kirjoittaja eetu1978 »

Kyllähän tästä näkee minkä vuoksi kannattaa kuvata raakana. Tästähän voisi luoda vaikka ketjun, jossa voisi kertoa lisäksi mitä kuvalle on tehty?
Tosin HelNis:n aloittama ketju on vähän samanlainen jo.
Kryptos
Viesti:

Pahus, totta, sinnehän tämä olisi pitänyt laittaa. Ajattelin myös avata käsittelyä. Hyvä vinkki, saatanpa siirtää tämän sinne jossakin välissä.
Sapere aude.
---
flickr
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

Ihan kiva säätö, kesä talven keskelle.

Kameran dynamiikka ei tässä kuitenkaan oikein riitä. Olitkin korjannut asiaa kroppaamalla taivaasta siivun pois. Mielestäni olisi ihan ok jos kroppaisi vielä enemmän, niin että aurinko leikkaantuu kuvan ulkopuolelle. Sille ei taida kuitenkaan mahtaa mitään, että taivaalla pilven reunoihin pukkaa kummaa magentaa.

Sivuhuomiona, eka kuvassa horisontti on oppikirjan vastaisesti keskellä kuvaa ;-)
Kryptos
Viesti:

Minulla oli toinen versio, jossa tuo aurinko oli kropattu pois kokonaan, mutta se oli jotenkin epätyydyttävä kun nuo valopylväät tulivat sen seurauksena kuvaan kuin tyhjästä. Kun tämä nyt oli muutenkin tällainen tekniikkaharjoitus, niin ajattelin että jätän osan aurinkoa esiin. Sillä tuli myös tuo horisontti siihen yläkolmanneksen kohdalle eikä keskelle. Kuten sanottu, moniongelmainen kuva, eikä tästä millään käpistelyllä oikein kuvaa tee.

Tässä se pari aukkoa dynamiikkaa lisää olisi kyllä auttanut, vaikka raakakuvassa ei edes huippuvalot ole palaneet, tai mustat ole tukossa.

Kuvassa on tehty yhtä sun toista gradienteilla ja muilla aluesäädöillä, Split Toningilla, HSL-säädöillä ym. Lopputerävöintiä lukuunottamatta kaikki kuitenkin Lightroomissa.

Edit: Tuo magenta tulee osittain siitä, että Split Toningissa toin kyllä tarkoituksella vähän purppuran/magentan sävyä pilviin ja kuvan sävyihin muutenkin. Ei ole varsinaisesti CA:n aiheuttamaa.
Sapere aude.
---
flickr
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

Auringon suhteen saatat olla oikeassa.

Olen joskus huomannut, että harmaan pilven reunasta putkahtaa magentaa Lightroomin exporttaamisen yhteydessä tehtävässä jpg koversiossa ja pakkauksessa. Sitä on voinut vähän lievittää vähentämällä ongema-alueilla pakallisesti saturaatiota. Hankalaa kikkailua kumminkin.

Yleisesti ottaen kuvasta vaistoaa sen kun lähestytään kameran ja softan teknisiä rajoja. Väreihin tulee semmoista kireyttä, kuva voi jossain hieman pikselöityä, tulee värivirheitä pilvenreunoihin jne. Jotakuta tuo ei hirveämmin haittaa, mutta koska itse olen enempi "luomukuvaaja" (vitsi vitsi, oikeasti olen taitamaton hifistelijä) niin yleensä tingin hieman säädöstä. Valintakysymys.
Kryptos
Viesti:

Hyviä huomioita, kiitokset niistä.

Kirjoittelin ja olen viimeistelemässä pientä (no, kymmenen sivua) dokumenttia tämän kuvan käsittelyprosessista esimerkkikuvineen (ennen/jälkeen), ja mietin laittaisinko sen jonnekin jakoon. Harmittaa ainoastaan se, että kuva on lähtökohtaisesti sen verran mitäänsanomaton, että kuvaus jää pelkäksi tekniseksi esimerkiksi. Pitäisi ehkä joskus tehdä vastaava sellaisella kuvalla, jota edes itse pidän kohtuullisena. Voisi tuosta nykyiselläänkin olla jollekin Lightroomin kanssa vasta tuttavuutta tekevälle jotakin esimerkinomaista hyötyä.
Sapere aude.
---
flickr
eetu1978

Viesti Kirjoittaja eetu1978 »

Kryptos kirjoitti:Hyviä huomioita, kiitokset niistä.

Kirjoittelin ja olen viimeistelemässä pientä (no, kymmenen sivua) dokumenttia tämän kuvan käsittelyprosessista esimerkkikuvineen (ennen/jälkeen), ja mietin laittaisinko sen jonnekin jakoon. Harmittaa ainoastaan se, että kuva on lähtökohtaisesti sen verran mitäänsanomaton, että kuvaus jää pelkäksi tekniseksi esimerkiksi. Pitäisi ehkä joskus tehdä vastaava sellaisella kuvalla, jota edes itse pidän kohtuullisena. Voisi tuosta nykyiselläänkin olla jollekin Lightroomin kanssa vasta tuttavuutta tekevälle jotakin esimerkinomaista hyötyä.
En usko sen haittaavan, mutta jos laittaisit jonkun WAU-efektin aiheuttavan kuvan, niin siinä vaan ihmiset ihastelisi itse kuvaa.
Vastaa Viestiin