Objektiivi hirvien kuvaukseen
-
Objektiivi hirvien kuvaukseen
Minulla on kamerana Nikonin D60. Tulevana syksynä minua kiinnostaisi kuvata hirviä koiran haukusta. Minkälaisella polttovälillä objektiivin tulisi olla jos hirviä kuvaa esim. 100 metrin päästä?
-
-
Re: Objektiivi hirvien kuvaukseen
Tämä putki lienee ainoa järkevä vaihtoehto tarpeisiisi.Janatuiska kirjoitti:Minulla on kamerana Nikonin D60. Tulevana syksynä minua kiinnostaisi kuvata hirviä koiran haukusta. Minkälaisella polttovälillä objektiivin tulisi olla jos hirviä kuvaa esim. 100 metrin päästä?
http://www.rajalacamera.fi/nikkor-af-s- ... tiivi.html
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
-
-
Tamronin 150-600 taitaa olla ainoa halvempi vaihtoehto, reilu tonnin tarvii tähän laittaa ropoja.Janatuiska kirjoitti:Kuulostaa siltä ettei ole varaa joten tyydyn valokuvamuistiin ja googlen kuvahakuun.
http://www.rajalacamera.fi/tamron-af-15 ... nikon.html
Taikka Sigman 150-500, jota saa 500€:n pintaan.
http://www.rajalacamera.fi/sigma-naf-15 ... s-hsm.html
Kuvanlaatu on sitten mitä on, mutta eihän tuolla sun rungolla muutenkaan mihinkään ihmeisiin pystytä.
-
-
Tuli upea fiilis tuosta otsikosta. Tosi kallis kysymys. Harvoin näin kalliita kysytään palstalla, kun on tämä laskusuhdanne. Oikein korvia kuumotti, mutta hiukan liian hätäisesti kysyjä kyllä luovutti tässä tapauksessa. Kyllä nyt vähintään pitää päästä rajalaan asti kopeloimaan 800 millistä ällää ja tosissaan miettimään pitäisikö sittenkin laittaa koiralle gopro pantaan vai raahata muussinuijaa pitkin ryteikköä? :)
..
..
Viimeksi muokannut Munt, Helmi 26, 2015 21 : 00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Syksyisessä metsässä pärjäät vain 2.8 tai valovoimaisemmilla putkilla ja silloinkin isoja joutuu nostamaan 2000 tai ylikin.
Jos kuvaat ampumaetäisyydeltä riittänee 200mm jos haluat vielä koirankin kuvaan, 300mm voi kuvata jo hieman kauempaa.
Metsässä 100 metrin etäisyydeltä on jo aika hankala kuvata, hirven haukkuun pääsee lähemmäskin.
Jos kuvaat ampumaetäisyydeltä riittänee 200mm jos haluat vielä koirankin kuvaan, 300mm voi kuvata jo hieman kauempaa.
Metsässä 100 metrin etäisyydeltä on jo aika hankala kuvata, hirven haukkuun pääsee lähemmäskin.
-
Miten lähikuvaa tarkoitus saada?
Mikäli myös metsästystilanteita tarkotus kuvata, eli syksyllä ja aika varmasti hämärässä niin itse ottaisin vaikka 85-135mm f/1.4-2 valolla olevan kakkulan.
Tai vähintään f/2.8 vakaajalla.
Pellolla tulee sitten maisemaakin väkisin mukaan, mutta onko sitten huono asia?
Mikäli myös metsästystilanteita tarkotus kuvata, eli syksyllä ja aika varmasti hämärässä niin itse ottaisin vaikka 85-135mm f/1.4-2 valolla olevan kakkulan.
Tai vähintään f/2.8 vakaajalla.
Pellolla tulee sitten maisemaakin väkisin mukaan, mutta onko sitten huono asia?
-
- Viesti:
Miun valinta kallistuisi valovoiman puoleen, eli esimerkiksi 300mm f/2.8. Tällaisella olen valtaosan nisäkäskuvistani kuvaillut.
Tosin jos budjetti on tiukka niin joku tuollainen, Tamron 150-600 voisi olla ihan ok, mutta kovin hämärässä kuvailuun tuo ei taivu hevin.
Tosin jos budjetti on tiukka niin joku tuollainen, Tamron 150-600 voisi olla ihan ok, mutta kovin hämärässä kuvailuun tuo ei taivu hevin.
*etelä-karjalan VALOKUVAPRIKAATIKENRAALI spegen armollisella ylennyksellä*
http://tonskulus.kuvat.fi/
http://tonskulus.kuvat.fi/
-
- Viesti:
-
- Viesti:
Sattumalta kohtaamani hirvet olen kuvannu 200/2.8 tai 300/4 telellä.Kaikilla kerroilla on ollu telejatke 1.4x ja kroppirunko. Kovin montaa kuvauakertaa ei ole tullu kymmenessä vuodessa ;)
http://jarkko.1g.fi/kuvat/05+Muut+el%C3 ... iot/Hirvi/
http://jarkko.1g.fi/kuvat/05+Muut+el%C3 ... iot/Hirvi/
-
Re: Objektiivi hirvien kuvaukseen
Jos olet koiran ohjaaja tai liikut ohjaajan vieressä, niin ilmeisesti pääset paljon alle 100m etäisyydelle. Itse kuvaan kroppirungolla ja Sigman 50-150mm 2.8 on lasi jolla homma hoituu. Se on niin pieni, että sitä viitsii raahata metsästystarvikkeiden kanssa lisäpainona. Itsellä käytössä iso vyölaukku jossa kamera kulkee olematta tiellä metsästyksessä.Janatuiska kirjoitti:Minulla on kamerana Nikonin D60. Tulevana syksynä minua kiinnostaisi kuvata hirviä koiran haukusta.
-
- Viesti:
Sattukos tähän lajiin muuten olemaan kellään minkäänlaista kaupallista kojua tai niksipirkkaa mistä muuten tavoittaisi?
Itselläni on ollut mielessä hirvien kuvaaminen mutta tyhjän päältä on vaikea lähteä liikenteeseen kun ei maastossakaan ole näkynyt merkkejä selkeästi runsaammasta hirvipopulaatiosta.
-V
Itselläni on ollut mielessä hirvien kuvaaminen mutta tyhjän päältä on vaikea lähteä liikenteeseen kun ei maastossakaan ole näkynyt merkkejä selkeästi runsaammasta hirvipopulaatiosta.
-V
6D, 1D3 ja läjä lasitavaraa.
www.villemiettinen.kuvat.fi
www.villemiettinen.kuvat.fi
-
Hankkiudu jotain kautta tekemisiin hirviporukan kanssa. Kerro heille, että haluaisit osallistua jahtiin kamerasi kanssa. Kuopiosta itään/kaakkoon löytyy hienoja maisemia joissa hirvimiehet kokoontuvat syksyisin.VilhoM kirjoitti:Sattukos tähän lajiin muuten olemaan kellään minkäänlaista kaupallista kojua tai niksipirkkaa mistä muuten tavoittaisi?
-V
Itse olen töröttänyt passissa paljonkin ja eteen on tullut hirviä, metsäpeuroja, poroja, ahma, supikoiria, minkkejä ja lähes kaikki lintulajit. Karhukin tullut kerran kävellessä vastaan.
Varmin hirvikuva elävästä ja kohta kuolevasta hirvestä on tarjolla jos pääset koiramiehen jäljillä kävelemään.
Oranssi lakki ja -liivi ovat varusteet joita tuohon hommaan tarvitset.
-
Ei muuta kuin reppu selkään ja metsään kyllä niitä hirviä sieltä löytyy kun tarpeeksi tarpoo.VilhoM kirjoitti:Sattukos tähän lajiin muuten olemaan kellään minkäänlaista kaupallista kojua tai niksipirkkaa mistä muuten tavoittaisi?
-V
-
- Viesti: