Nikon D610 vs D800?
-
Nikon D610 vs D800?
Moro! Uutta runkoa ostamassa ja vähän vaikeuksia päätöksenteossa... Eli kuvaan lähinnä lintuja ja muita elukoita sekä myös maisemaa. Löytyy Nikon 300 2.8. vr2, Sigma 80-200 2.8 sekä laajakulma 12-24... Täyden koon runkoa olen ajatellut. Aluksi päätös tuntui selvältä; D800 se olla pitää( käytettynä ). Noh, sitten alkoi se pikselimäärä arveluttamaan, samoin sarjakuvausnopeus. Lintukuvauksessa ei nopeasta sarjasta haittaakaan ole... Sitten katselemaan D610:ä! No nii, samalla rahalla uusi peli, siinähän se! Hyvältä näytti, mutta... tarkennuspisteiden määrä 39? No just joo, sama mikä nykyisellä 5200:lla... Ois varmaan hyvä olla se 51? Vai olisko parannettu versio tuosta 5200? No, sitten olisi vielä D750, mutta budjetti ei oikeen anna periks... Eli ehdotuksia otan vastaan... Alkaa yöunet mennä... ; )
-
- Viesti:
-
- Viesti:
D8x0 antaa 1.2x cropilla suunnilleen saman reson (tässä siis pikselimäärä) kuin D6x0.jara65 kirjoitti:Ööö, mitä tarkoitat..?plrbr kirjoitti:D800 on tosiaankin vähän hidas jos tykkää räiskiä, mut toisaalta sillä saa 20% enemmän millejä samoille pikseleille kuin D610. Siitäkään harvemmin on tirppakuvauksessa haittaa.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
-
Aika pieni ero se loppupeleissä on 24mpix-36mpix välillä.. Onko se 40megan 14bit raw-tiedosto liikaa vai ei, se on kuvaajan päätettävissä. Minulla tulee keskityttyä paremmin jokaiseen otokseen D800:n kanssa 12mpix-rungon jälkeen, vaikka tuokin on ehkä turhaa. Ylimääräiset voi poistaa ja kovalevytila on nykysin halpaa. 8 gigaa ostin koneeseen lisää ramia (~50-100e), ja nyt taas LR skulaa kuten ennenkin. Kiitollinen olen joka kuvausreissun jälkeen suuresta pikselimäärästä, jos croppaushommiin on joutunut. Se yksityiskohtien määrä tuolla kennolla on vaan niin nannaa.jara65 kirjoitti:No joo, en tuota hokannukkaa... Hyvä pointti! Mites nuo tiedostokoot, riippuu tietenkii tietokoneesta, mutta näinkö tukottaa ns. normikoneessa?? Sori hölmöt kysymykset...
Ajattelen tuon pikseliasian silleen, että onpa kameran sisällä hyvä dx-runko boonuksena. D610:ä mietin kanssa, mutta kun action/elukkakuvaus ei ole minun pala kakkua, niin D800:iin päädyin, kun sain hyvät vaihtokaupat tehtyä vanhan rungon kanssa. D750 tuntui jotenkin muoviselta, ja arvonlasku olisi ollut paljon nopeampaa, jos sen uutena olisin kahteen tonniin ostanut.
-
-
Kyllä, kyllä... Tosi hyviä pointteja! Alkaa vaaka kallistua 800 puoleen... : )TiRy kirjoitti:Aika pieni ero se loppupeleissä on 24mpix-36mpix välillä.. Onko se 40megan 14bit raw-tiedosto liikaa vai ei, se on kuvaajan päätettävissä. Minulla tulee keskityttyä paremmin jokaiseen otokseen D800:n kanssa 12mpix-rungon jälkeen, vaikka tuokin on ehkä turhaa. Ylimääräiset voi poistaa ja kovalevytila on nykysin halpaa. 8 gigaa ostin koneeseen lisää ramia (~50-100e), ja nyt taas LR skulaa kuten ennenkin. Kiitollinen olen joka kuvausreissun jälkeen suuresta pikselimäärästä, jos croppaushommiin on joutunut. Se yksityiskohtien määrä tuolla kennolla on vaan niin nannaa.jara65 kirjoitti:No joo, en tuota hokannukkaa... Hyvä pointti! Mites nuo tiedostokoot, riippuu tietenkii tietokoneesta, mutta näinkö tukottaa ns. normikoneessa?? Sori hölmöt kysymykset...
Ajattelen tuon pikseliasian silleen, että onpa kameran sisällä hyvä dx-runko boonuksena. D610:ä mietin kanssa, mutta kun action/elukkakuvaus ei ole minun pala kakkua, niin D800:iin päädyin, kun sain hyvät vaihtokaupat tehtyä vanhan rungon kanssa. D750 tuntui jotenkin muoviselta, ja arvonlasku olisi ollut paljon nopeampaa, jos sen uutena olisin kahteen tonniin ostanut.
-
D700 oli itselläkin kiikarissa, mutta videokuvaus puuttuu... Jos sitä joskus tarvis...ruutu kirjoitti:Änkeän tähän ketjuun ja kysäisen samassa kuinka soiva peli D700 on verrattuna vaikkapa d610:en tai D7100e:n? Ajattelin lähinnä tarkennusta. 12 mp riittää meikäläisemn tarpeisiiin. Noita D700:ia näyttää liikkuvan ihan kohtuuhinnalla käytettyinä.
-
Kohtuu pimeissä sisähalleissa D700 naulas kyllä 90% tilanteista 70-200 2.8:n kanssa, siinäkin ainakin minun tapauksessa varmaan sieltä kennon toiselta puolelta löytyy se rajoittavampi tekijä :) hämärässäkin se tarkennus on varmasti suurimpaan osaan tilanteista täysin riittävä. D800:n tarkennus on vieläkin parempi, sen huomaa kun ollaan jo niin pimeissä olosuhteissa, että ei tee mieli edes suljinta räpsäyttää. D750:ssä on tästäkin 1 EV:n parempi. D700:n kuvanlaatu taasen jää D800:sta jälkeen. D800 on ylivoimainen dynamiikan suhteen, enkä nyt puhu vain laboratorio-olosuhteissa havaittavista, vaan käytännön tilanteista itse koetuista eroista. Ja en voi vieläkään liikaa arvostaa sitä erottelukyvyn määrää kasisatasen kanssa, varsinkin jos pitää vähäänkään jälkikäteen rajata.jara65 kirjoitti:D700 oli itselläkin kiikarissa, mutta videokuvaus puuttuu... Jos sitä joskus tarvis...ruutu kirjoitti:Änkeän tähän ketjuun ja kysäisen samassa kuinka soiva peli D700 on verrattuna vaikkapa d610:en tai D7100e:n? Ajattelin lähinnä tarkennusta. 12 mp riittää meikäläisemn tarpeisiiin. Noita D700:ia näyttää liikkuvan ihan kohtuuhinnalla käytettyinä.
Kaikki nuo on soivia pelejä, en usko että minkään kanssa voi mennä metsään. Jokaiselle on kuvaajansa.
-
Toivottavasti vois vähä metsälläkii käydä...( ehe, ehe). Taitaa se 800 sit meikälle olla SE oikea... Alkaa helpottaa!! Erittäin asiallisia vastauksia täällä!!TiRy kirjoitti:Kohtuu pimeissä sisähalleissa D700 naulas kyllä 90% tilanteista 70-200 2.8:n kanssa, siinäkin ainakin minun tapauksessa varmaan sieltä kennon toiselta puolelta löytyy se rajoittavampi tekijä :) hämärässäkin se tarkennus on varmasti suurimpaan osaan tilanteista täysin riittävä. D800:n tarkennus on vieläkin parempi, sen huomaa kun ollaan jo niin pimeissä olosuhteissa, että ei tee mieli edes suljinta räpsäyttää. D750:ssä on tästäkin 1 EV:n parempi. D700:n kuvanlaatu taasen jää D800:sta jälkeen. D800 on ylivoimainen dynamiikan suhteen, enkä nyt puhu vain laboratorio-olosuhteissa havaittavista, vaan käytännön tilanteista itse koetuista eroista. Ja en voi vieläkään liikaa arvostaa sitä erottelukyvyn määrää kasisatasen kanssa, varsinkin jos pitää vähäänkään jälkikäteen rajata.jara65 kirjoitti:D700 oli itselläkin kiikarissa, mutta videokuvaus puuttuu... Jos sitä joskus tarvis...ruutu kirjoitti:Änkeän tähän ketjuun ja kysäisen samassa kuinka soiva peli D700 on verrattuna vaikkapa d610:en tai D7100e:n? Ajattelin lähinnä tarkennusta. 12 mp riittää meikäläisemn tarpeisiiin. Noita D700:ia näyttää liikkuvan ihan kohtuuhinnalla käytettyinä.
Kaikki nuo on soivia pelejä, en usko että minkään kanssa voi mennä metsään. Jokaiselle on kuvaajansa.
-
En tiedä meneekö D7000 aloittelijamallien kategoriaan, mutta 4,5 vuotta vanha se ainakin on. D610 käyttää samaa tarkennusjärjestelmää, kuin D7000. Tosin D610:ssä sitä on ilmeisesti viilattu hippusen paremmaksi. En usko, että näiden tarkennusjärjestelmät hirveän kauaksi jää parhaistakaan. D7000:n tarkennukseen ainakin olin hyvin tyytyväinen, kuten koko kameraan aikoinaan.Sahaaja kirjoitti:D610 af niinkö kuuluu sitten samaan kastiin kuin 5v vanhat aloitteljamallin aps-c kamerat(ko)??
-
- Viesti:
Jep, kyllä tuolla lentäviin pääskyihin osuu. Tottakai parempi on parempi.TiRy kirjoitti:En tiedä meneekö D7000 aloittelijamallien kategoriaan, mutta 4,5 vuotta vanha se ainakin on. D610 käyttää samaa tarkennusjärjestelmää, kuin D7000. Tosin D610:ssä sitä on ilmeisesti viilattu hippusen paremmaksi. En usko, että näiden tarkennusjärjestelmät hirveän kauaksi jää parhaistakaan. D7000:n tarkennukseen ainakin olin hyvin tyytyväinen, kuten koko kameraan aikoinaan.Sahaaja kirjoitti:D610 af niinkö kuuluu sitten samaan kastiin kuin 5v vanhat aloitteljamallin aps-c kamerat(ko)??
-