urheilukuvaus auringonpaisteessa
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: Helmi 21, 2015 21 : 09
urheilukuvaus auringonpaisteessa
Hei!
Yritän hakea vinkkejä urheilukuvaukseen( useimmiten kyse kilpapyöräilijöistä) auringonpaisteessa pilvettömältä taivaalta.
Varjojen tummuuden kanssa usein säätelen (ja siitä seuraa että ylivalottuminen myös haasteena kun varjoja koitan saada pehmeämmiksi ). Minulla ei ole salamaa käytössä (siihen puoleen en ole perehtynyt juurikaan vielä) ja mietin onnistuuko ilman salamaa (tai heijastavia kankaita yms) saada onnistuneita urheilukuvia missä varjot eivät ole liian tummia. Eli enempi millaisilla asetuksilla suosittelisitte kuvaamaan? Tietysti vaikuttaa se millaisia kuvia haluaa saada ( esim. liikkeentuntua suljinajalla) mutta onko taitavammilla antaa mitään neuvoja? Kuvaajan osaamattomuutta.... Salama varmaankin helpottaisi , siitä voi vinkejä antaa. Erityisen mieluusti kuitenkin nyt toivoisin vinkkejä mitkä eivät edellyttäisi lisäkaluston hommaamista :)
Itselläni objektiivina on 24-120mm f4 . Rungon ominaisuuksista ei kuvat jää kiinni :) Eli ISO arvojen ja suljinaikojen kanssa olen koittanut pelata(niin ja myös valotuksen korjausta olen käyttänyt välistä, auringolla miinusta). Tänään löysin myös asetuksen " Aktiivinen D-light(valoalueiden ja varjojen yksityiskohtien säilyttäminen)" jonka pistin päälle . Yhtenä esimerkkinä yhdessä kuvaräpsyssä esim. ISO 200, suljinaika 1/1000 ja se aukko 4 ja valotusasetukset -2 , tällä varjot on aika siedettävät (eli ei liian tummia) mutta ylivalottuneita kohtia löytyy.
Neuvoja otetaan vastaan, kiitos niistä :) !
Yritän hakea vinkkejä urheilukuvaukseen( useimmiten kyse kilpapyöräilijöistä) auringonpaisteessa pilvettömältä taivaalta.
Varjojen tummuuden kanssa usein säätelen (ja siitä seuraa että ylivalottuminen myös haasteena kun varjoja koitan saada pehmeämmiksi ). Minulla ei ole salamaa käytössä (siihen puoleen en ole perehtynyt juurikaan vielä) ja mietin onnistuuko ilman salamaa (tai heijastavia kankaita yms) saada onnistuneita urheilukuvia missä varjot eivät ole liian tummia. Eli enempi millaisilla asetuksilla suosittelisitte kuvaamaan? Tietysti vaikuttaa se millaisia kuvia haluaa saada ( esim. liikkeentuntua suljinajalla) mutta onko taitavammilla antaa mitään neuvoja? Kuvaajan osaamattomuutta.... Salama varmaankin helpottaisi , siitä voi vinkejä antaa. Erityisen mieluusti kuitenkin nyt toivoisin vinkkejä mitkä eivät edellyttäisi lisäkaluston hommaamista :)
Itselläni objektiivina on 24-120mm f4 . Rungon ominaisuuksista ei kuvat jää kiinni :) Eli ISO arvojen ja suljinaikojen kanssa olen koittanut pelata(niin ja myös valotuksen korjausta olen käyttänyt välistä, auringolla miinusta). Tänään löysin myös asetuksen " Aktiivinen D-light(valoalueiden ja varjojen yksityiskohtien säilyttäminen)" jonka pistin päälle . Yhtenä esimerkkinä yhdessä kuvaräpsyssä esim. ISO 200, suljinaika 1/1000 ja se aukko 4 ja valotusasetukset -2 , tällä varjot on aika siedettävät (eli ei liian tummia) mutta ylivalottuneita kohtia löytyy.
Neuvoja otetaan vastaan, kiitos niistä :) !
-
- Viestit: 909
- Liittynyt: Marras 22, 2011 11 : 25
Kuvaa raakana, ja sellaisella aukolla että saat pidettyä ISOn alhaalla. Jos runko on esim D800 niin voit suosiolla ylivalottaa aukon, tai käyttää ISO50:a jolloin pikselit valottuu lähemmäs täyttä. Mut toi puoli riippuu rungosta ja halutusta valotusajasta.
Jälkikäsittelyssä sitten nostat varjoja sen verran kuin tarvii ja hyvältä näyttää. Ne d-lighting jutut tekee aikalailla samaa mutta en ole niitä ikinä opetellut kun jpeginä kuvaaminen ei koskaan ole muutenkaan tuntunut järkevältä. Matala ISO antaa dynamiikkaa eli säätövaraa varjoihin.
Akkusalaman käyttö sopivassa paikassa antaa paremman näköisen lopputuloksen, mutta sen kanssa olet sidottu tiettyyn paikkaan. Pyöräilijät saattaa myös pitää tuikkua ikävänä, mene ja tiedä. Sisälajeissa ei monessakaan salaman käyttö oikein ole tyylikästä kun häiritsee urheilijoita. Se saattaa olla kiellettyäkin.
Jälkikäsittelyssä sitten nostat varjoja sen verran kuin tarvii ja hyvältä näyttää. Ne d-lighting jutut tekee aikalailla samaa mutta en ole niitä ikinä opetellut kun jpeginä kuvaaminen ei koskaan ole muutenkaan tuntunut järkevältä. Matala ISO antaa dynamiikkaa eli säätövaraa varjoihin.
Akkusalaman käyttö sopivassa paikassa antaa paremman näköisen lopputuloksen, mutta sen kanssa olet sidottu tiettyyn paikkaan. Pyöräilijät saattaa myös pitää tuikkua ikävänä, mene ja tiedä. Sisälajeissa ei monessakaan salaman käyttö oikein ole tyylikästä kun häiritsee urheilijoita. Se saattaa olla kiellettyäkin.
-
- Viestit: 34035
- Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05
-
- Viestit: 1010
- Liittynyt: Maalis 16, 2003 1 : 27
Nyt mennään selkeästi pahasti taas sille puolelle että mitä kamera tekee, eikä sitä mitä kuvaaja haluaa.
Haluatko blurria taustaa, haluatko "vauhtiviivaa", haluatko täydellistä kuvan pysäyttämistä....
Hirveästi en lajista tiedä mutta kannattaa lähtä ensin miettimään millasen kuvan haluaa, ja sen kautta niitä asetuksia. Hyviä urheilukuvia on otettu iät ja ajat, ei ne laitteista jää kiinni vaan siittä ideasta. Lähde ihan surutta kuvaamaan vain äläkä mieti mitään Aktiivisia D-lighteja vaan aivan valotuksen ja suljinajan perus jutuista.
Valotat aina mielummin ali kuin yli ja tutustut kuvauksen tekniikkaan ja ei missään nimessä ensimmäisenä siihen että mitä lisäkalustoa tulisi hommata. 24-120 f4 (varsinkin jos se on nikkorin FX) niin sillä tekee aivan kaiken mitä tuolla etäisyydellä voi vain haluta, moni ei edes omista noin hyvää lasia.
Jos sulla on aurinkoa, pilvetön taivas ja 24-120 f4 niin et todellakaan missään nimessä tarvitse yhtään mitään lisäkalustoa, vaan kaikki on kiinni tuossa vaiheessa kuvaajasta. Äärimmäisen hyvä esimerkki taas tilanteesta jossa hommataan vain kuvaaja jolla on laitteet mutta ei ideaa / tietoa miten niitä käytetään.
Se, että mitä asetuksia suositellaan käyttämään on aivan mahdotonta sanoa näkemättä valoa, kohdetta jne..
Haluatko blurria taustaa, haluatko "vauhtiviivaa", haluatko täydellistä kuvan pysäyttämistä....
Hirveästi en lajista tiedä mutta kannattaa lähtä ensin miettimään millasen kuvan haluaa, ja sen kautta niitä asetuksia. Hyviä urheilukuvia on otettu iät ja ajat, ei ne laitteista jää kiinni vaan siittä ideasta. Lähde ihan surutta kuvaamaan vain äläkä mieti mitään Aktiivisia D-lighteja vaan aivan valotuksen ja suljinajan perus jutuista.
Valotat aina mielummin ali kuin yli ja tutustut kuvauksen tekniikkaan ja ei missään nimessä ensimmäisenä siihen että mitä lisäkalustoa tulisi hommata. 24-120 f4 (varsinkin jos se on nikkorin FX) niin sillä tekee aivan kaiken mitä tuolla etäisyydellä voi vain haluta, moni ei edes omista noin hyvää lasia.
Jos sulla on aurinkoa, pilvetön taivas ja 24-120 f4 niin et todellakaan missään nimessä tarvitse yhtään mitään lisäkalustoa, vaan kaikki on kiinni tuossa vaiheessa kuvaajasta. Äärimmäisen hyvä esimerkki taas tilanteesta jossa hommataan vain kuvaaja jolla on laitteet mutta ei ideaa / tietoa miten niitä käytetään.
Se, että mitä asetuksia suositellaan käyttämään on aivan mahdotonta sanoa näkemättä valoa, kohdetta jne..
"If your pictures aren't good enough, you're not close enough." - Robert Capa
-
- Viestit: 7317
- Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Jos kuvaat suoraan JPEG:iksi niin tuo varmasti voi auttaakin. Silti miettisin myös tätä:varjovalo kirjoitti:Tänään löysin myös asetuksen " Aktiivinen D-light(valoalueiden ja varjojen yksityiskohtien säilyttäminen)" jonka pistin päälle.
jiihaa2 kirjoitti:Kuvaa raakana, ja sellaisella aukolla että saat pidettyä ISOn alhaalla. ... Jälkikäsittelyssä sitten nostat varjoja sen verran kuin tarvii ja hyvältä näyttää. ... Matala ISO antaa dynamiikkaa eli säätövaraa varjoihin.
Tämä on erittäin totta. Yksittäisiä valotusparametreja on kenenkään turha luetella, tärkeintä on ymmärtää miten ne kovat varjot saa parhaiten auki jos ainoa mahdollisuus on kuvata siten, että niitä tulee.villeh kirjoitti:Se, että mitä asetuksia suositellaan käyttämään on aivan mahdotonta sanoa näkemättä valoa, kohdetta jne..
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
-
- Viestit: 4808
- Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
- Viesti:
Tuossa viitattiinkin kuvauspaikan valintaan. Varjoja on usein auringonpaisteessa helpointa avata heijastuvalla valolla. Iso vaalea seinä, josta valo heijastuu varjon puolelle, olisi yksi parhaista.
Salama tosiaan saattaa ärsyttää urheilijoita, mutta miten olisi iso heijastin. Lakanakangasta roikkumaan, näyttää pahalta, mutta toimii siinä missä kaupallinenkin tuote.
D-lighting on tietty yksi ratkaisu, mutta jätät siinä homman kameran arvaukseen. Raw:lla pystyy tekemään sen minkä kamerakin, mutta hallinta on sinulla.
Sama koskee valotuksen mittaustakin, kamera arvaa hyvin, mutta pienet valoisat läikät ovat vaikeita. Jos aurinko paistaa tasaisesti, niin sinulla on vakioidut olosuhteet. Voit kuvata myös manuaalimoodissa hakemalla ensin sen ajan/aukon, jolla valkeakaan paita ei pala puhki ja sitten kuvaamalla sillä samalla kaiken.
Salama tosiaan saattaa ärsyttää urheilijoita, mutta miten olisi iso heijastin. Lakanakangasta roikkumaan, näyttää pahalta, mutta toimii siinä missä kaupallinenkin tuote.
D-lighting on tietty yksi ratkaisu, mutta jätät siinä homman kameran arvaukseen. Raw:lla pystyy tekemään sen minkä kamerakin, mutta hallinta on sinulla.
Sama koskee valotuksen mittaustakin, kamera arvaa hyvin, mutta pienet valoisat läikät ovat vaikeita. Jos aurinko paistaa tasaisesti, niin sinulla on vakioidut olosuhteet. Voit kuvata myös manuaalimoodissa hakemalla ensin sen ajan/aukon, jolla valkeakaan paita ei pala puhki ja sitten kuvaamalla sillä samalla kaiken.
olli Rinne http://www.digifaq.info/
-
- Viestit: 1186
- Liittynyt: Tammi 09, 2011 21 : 14
Mittaustapana voisi toimia huippuvalopainoitteinen mittaus?olli R kirjoitti:Tuossa viitattiinkin kuvauspaikan valintaan. Varjoja on usein auringonpaisteessa helpointa avata heijastuvalla valolla. Iso vaalea seinä, josta valo heijastuu varjon puolelle, olisi yksi parhaista.
Salama tosiaan saattaa ärsyttää urheilijoita, mutta miten olisi iso heijastin. Lakanakangasta roikkumaan, näyttää pahalta, mutta toimii siinä missä kaupallinenkin tuote.
D-lighting on tietty yksi ratkaisu, mutta jätät siinä homman kameran arvaukseen. Raw:lla pystyy tekemään sen minkä kamerakin, mutta hallinta on sinulla.
Sama koskee valotuksen mittaustakin, kamera arvaa hyvin, mutta pienet valoisat läikät ovat vaikeita. Jos aurinko paistaa tasaisesti, niin sinulla on vakioidut olosuhteet. Voit kuvata myös manuaalimoodissa hakemalla ensin sen ajan/aukon, jolla valkeakaan paita ei pala puhki ja sitten kuvaamalla sillä samalla kaiken.
Itse ainakin ihastunut tähän mittaustapaan, kun valoa tulee vähän mistä sattuu.
-
- Viestit: 6280
- Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
- Paikkakunta: Helsinki
Helppo ratkaisu kysymyksen perusteella on raw kuvaus ja esimerkiksi lihgtroomin opiskelu. Jpg ja tuo dynamic hässäkkä onnistuu ehkä joskus. En käyttäisi urheilua kuvatessa. Ja tosiaan se valotuksen lukitus tai mieluummin täysi manuaali moodi.
Edit: Ja rawin kanssa dynamic lighting pois, se sotkee valotuksen. D-lighting valottaa muistaakseni aina vähän ali ja nipistää näin dynamiikkaa käyttöönsä.
Edit: Ja rawin kanssa dynamic lighting pois, se sotkee valotuksen. D-lighting valottaa muistaakseni aina vähän ali ja nipistää näin dynamiikkaa käyttöönsä.
-
- Viestit: 1186
- Liittynyt: Tammi 09, 2011 21 : 14
Vaikuttaako muka d-lightning jos kuvaa raakana?paaton kirjoitti:Helppo ratkaisu kysymyksen perusteella on raw kuvaus ja esimerkiksi lihgtroomin opiskelu. Jpg ja tuo dynamic hässäkkä onnistuu ehkä joskus. En käyttäisi urheilua kuvatessa. Ja tosiaan se valotuksen lukitus tai mieluummin täysi manuaali moodi.
Edit: Ja rawin kanssa dynamic lighting pois, se sotkee valotuksen. D-lighting valottaa muistaakseni aina vähän ali ja nipistää näin dynamiikkaa käyttöönsä.
-
- Viestit: 6280
- Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
- Paikkakunta: Helsinki
En muista muuttuiko tämä uudemmissa rungoissa, mutta ainakin seiskasatasella vaikuttaa. D-lighting valottaa ali, joskus enemmän ja joakua vähemmän.eetu1978 kirjoitti:Vaikuttaako muka d-lightning jos kuvaa raakana?paaton kirjoitti:Helppo ratkaisu kysymyksen perusteella on raw kuvaus ja esimerkiksi lihgtroomin opiskelu. Jpg ja tuo dynamic hässäkkä onnistuu ehkä joskus. En käyttäisi urheilua kuvatessa. Ja tosiaan se valotuksen lukitus tai mieluummin täysi manuaali moodi.
Edit: Ja rawin kanssa dynamic lighting pois, se sotkee valotuksen. D-lighting valottaa muistaakseni aina vähän ali ja nipistää näin dynamiikkaa käyttöönsä.
-
- Viestit: 1186
- Liittynyt: Tammi 09, 2011 21 : 14
Okei. Pitääpä testata vaikuttaako. D750:sen kanssa saa raakana kuvatessa valottaa hieman yli, ainakin noissa pimeissä halleissa.paaton kirjoitti:En muista muuttuiko tämä uudemmissa rungoissa, mutta ainakin seiskasatasella vaikuttaa. D-lighting valottaa ali, joskus enemmän ja joakua vähemmän.eetu1978 kirjoitti:Vaikuttaako muka d-lightning jos kuvaa raakana?paaton kirjoitti:Helppo ratkaisu kysymyksen perusteella on raw kuvaus ja esimerkiksi lihgtroomin opiskelu. Jpg ja tuo dynamic hässäkkä onnistuu ehkä joskus. En käyttäisi urheilua kuvatessa. Ja tosiaan se valotuksen lukitus tai mieluummin täysi manuaali moodi.
Edit: Ja rawin kanssa dynamic lighting pois, se sotkee valotuksen. D-lighting valottaa muistaakseni aina vähän ali ja nipistää näin dynamiikkaa käyttöönsä.
Jos luottaa liikaa kameran valotusmittariin, niin saa nostaa jälkikäsittelyn yhteydessä suht paljon.
-
- Viestit: 6280
- Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
- Paikkakunta: Helsinki
-
- Viestit: 4538
- Liittynyt: Marras 12, 2004 19 : 48
Ei vaikuta RAW-kuvaan. NEFin jos avaa Capture NX2:ssa, niin se osaa lukea tuon ja tekee säädön (jos on ruksattu). ACR tas ei osaa lukea tuota, joten jos avaat sillä tai Lightroomissa, niin ei vaikutusta.paaton kirjoitti:En muista muuttuiko tämä uudemmissa rungoissa, mutta ainakin seiskasatasella vaikuttaa. D-lighting valottaa ali, joskus enemmän ja joakua vähemmän.eetu1978 kirjoitti:Vaikuttaako muka d-lightning jos kuvaa raakana?paaton kirjoitti:Helppo ratkaisu kysymyksen perusteella on raw kuvaus ja esimerkiksi lihgtroomin opiskelu. Jpg ja tuo dynamic hässäkkä onnistuu ehkä joskus. En käyttäisi urheilua kuvatessa. Ja tosiaan se valotuksen lukitus tai mieluummin täysi manuaali moodi.
Edit: Ja rawin kanssa dynamic lighting pois, se sotkee valotuksen. D-lighting valottaa muistaakseni aina vähän ali ja nipistää näin dynamiikkaa käyttöönsä.
Kapa
-
- Viestit: 6280
- Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
- Paikkakunta: Helsinki
Oletko kokeillut? Tähtää kamera sisällä vaikkapa kirkkaaseen ikkunaan. D-light säätää valotusta alas ainakin d700 rungolla. Eli ehdottomasti pois rawin kanssa.kapama-7 kirjoitti:
Ei vaikuta RAW-kuvaan. NEFin jos avaa Capture NX2:ssa, niin se osaa lukea tuon ja tekee säädön (jos on ruksattu). ACR tas ei osaa lukea tuota, joten jos avaat sillä tai Lightroomissa, niin ei vaikutusta.
Kapa
Edit: Pikaisella googlauksella noin se toimii uusillakin rungoilla. Se valottaa aina ali, jotta kuva ei vaan palaisi puhki. Taysin typerä toiminto.
-
- Viestit: 6280
- Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
- Paikkakunta: Helsinki
-
- Viestit: 1186
- Liittynyt: Tammi 09, 2011 21 : 14
Testasin myös omalla (D750) pariin eri kohteeseen. 1/160 f2.8 ja auto-iso päällä, ilman d-lightningia ISO 2500 ja Hi d-lightning antoi ISO 2800. Toinen kohde antoi ISO 2800 ja ISO 3200.
Eli tämän kanssa ainakin syö ISOa.
Samalla testasin kohinaa korkeilla herkkyyksillä, niin Hi 0,3-1,0 antoi silmämääräisesti suht samaa laatua, Hi 2,0 taasen kohisi selvästi enemmän.
Eli tämän kanssa ainakin syö ISOa.
Samalla testasin kohinaa korkeilla herkkyyksillä, niin Hi 0,3-1,0 antoi silmämääräisesti suht samaa laatua, Hi 2,0 taasen kohisi selvästi enemmän.
-
- Viestit: 302
- Liittynyt: Joulu 02, 2008 21 : 13
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Saman lajin ja pulman kanssa pähkin itsekin. Vaikka kokonaisuutena valotus olisi kohdillaan, jää useimmiten jotain toivottavaa: esimerkiksi tässä naama on hämärä ja liike jäätynyt:
Seuraavassa pari esimerkkiä miten olen koittanut taklata valotuksen pulmia.
Usein haen kuvakulman niin, että tausta oli tumma ja saan valotettua oikein kasvojen ja asun osalta: https://lh4.googleusercontent.com/-wBbz ... C_4857.jpg ja https://lh5.googleusercontent.com/-iajT ... C_8435.jpg
Myös lumi ja mustat asut tuottavat hankaluuksia: https://lh6.googleusercontent.com/-JoaJ ... C_7246.jpg ja https://lh3.googleusercontent.com/-zFtB ... C_7101.jpg
Pari "taidekuvaa" salamalla: https://lh4.googleusercontent.com/-4OGY ... C_2923.jpg ja https://lh4.googleusercontent.com/-Z6gN ... C_2850.jpg
Kohtalaisella sävykorjailuilla ja vinjetoinnilla noissa päästään siedettävään tulokseen. Joskus kuvassa on niin ristiriitaisia värejä tai sävyjä, että parempi lopputulos (mielestäni) tulee pelkistämällä mustavalkoiseksi: https://lh4.googleusercontent.com/-52K0 ... 7930bw.jpg
Onneksi ainakaan Suomessa ei aina ole tuota aurinkoisen kelin ongelmaa:
Seuraavassa pari esimerkkiä miten olen koittanut taklata valotuksen pulmia.
Usein haen kuvakulman niin, että tausta oli tumma ja saan valotettua oikein kasvojen ja asun osalta: https://lh4.googleusercontent.com/-wBbz ... C_4857.jpg ja https://lh5.googleusercontent.com/-iajT ... C_8435.jpg
Myös lumi ja mustat asut tuottavat hankaluuksia: https://lh6.googleusercontent.com/-JoaJ ... C_7246.jpg ja https://lh3.googleusercontent.com/-zFtB ... C_7101.jpg
Pari "taidekuvaa" salamalla: https://lh4.googleusercontent.com/-4OGY ... C_2923.jpg ja https://lh4.googleusercontent.com/-Z6gN ... C_2850.jpg
Kohtalaisella sävykorjailuilla ja vinjetoinnilla noissa päästään siedettävään tulokseen. Joskus kuvassa on niin ristiriitaisia värejä tai sävyjä, että parempi lopputulos (mielestäni) tulee pelkistämällä mustavalkoiseksi: https://lh4.googleusercontent.com/-52K0 ... 7930bw.jpg
Onneksi ainakaan Suomessa ei aina ole tuota aurinkoisen kelin ongelmaa: