Miksi kinokennoinen

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Sahaaja
Viestit: 1497
Liittynyt: Loka 07, 2009 21 : 04

Miksi kinokennoinen

Viesti Kirjoittaja Sahaaja »

Mistä syystä vaihdoit tai aiot vaihtaa "ff" kameraan?

Tai miksi vaihdoit kinarista pienempään formaattiin?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
OskuK
Viestit: 34035
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Re: Miksi kinokennoinen

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Sahaaja kirjoitti: Tai miksi vaihdoit kinarista pienempään formaattiin?


Koska minula ei ollut kinokennoiseen silloin varaa.
Sahaaja kirjoitti:Mistä syystä vaihdoit tai aiot vaihtaa "ff" kameraan?
Koska minulla oli siihen varaa.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Re: Miksi kinokennoinen

Viesti Kirjoittaja nomad »

OskuK kirjoitti:
Sahaaja kirjoitti:Mistä syystä vaihdoit tai aiot vaihtaa "ff" kameraan?
Koska minulla oli siihen varaa.
Nojaa. Moni ilmeisen hyvissä käteisvaroissa ollut on täälläkin myynyt CaNikonin täyskäreitään pois (alihintaan, tietty) perustelulla, että pitää saada lillerikennoinen peilitön tilalle.
onninpoika
Viestit: 1422
Liittynyt: Helmi 26, 2004 13 : 34
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja onninpoika »

Ammattilaisen mietteitä aiheesta dx/fx



As a professional photographer for many years and now partially retired, I am puzzled by the penchant for shallow depth of field. Ansel Adams probably sold more of his photo prints than anybody in the world. Show me any of his photos that illustrate shallow depth of field. I can remember his statements about depth of field said to me, to groups, and printed in his books. Because I see HUGE advantages in size of gear in field settings in favor of DX, cost and practicality, and an edge in terms of GREATER depth of field I see very little advantage in FX compared to DX. If say Nikon DROPPED DX in favor of FX it would be suicidal business wise. HOWEVER I WOULD NOT SAY DX WAS SUPERIOR TO FX! Why, different targets of different shooters. Thank God they both exist now giving us a choice.
Turmio
Viestit: 416
Liittynyt: Loka 19, 2014 10 : 44
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Turmio »

mft --> Nikon FX

-Hämäräkuvaus Suomen pimeydessä.
-Jatkuva tarkennus Suomen pimeydessä.
-Eikä se e-m1 mikään taskukamera enää ole.
-Kuvanlaatu (enkä puhu nyt 10 kuvista)
temama
Viestit: 10684
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Viesti Kirjoittaja temama »

onninpoika kirjoitti:Ammattilaisen mietteitä aiheesta dx/fx



As a professional photographer for many years and now partially retired, I am puzzled by the penchant for shallow depth of field. Ansel Adams probably sold more of his photo prints than anybody in the world. Show me any of his photos that illustrate shallow depth of field..
Hei Hal-loo! Anseli Adamssi on niin mennyttä aikaa. Lähestulkoon sama kun vertaisi saman Anselin aikakauden leffoja nykyleffoihin.

Adamssin & Co aikalaisten kuvat ovat vain ajan kultaamia ikivihreitä, nykymittapuun mukaan ei todellakaan mitään valokuvauksellisia taideteoksia.

Mutta mitä itse asiaan tulee, niin juttu on hyvin yksinkertainen: jos et ymmärrä mitä kino (tai keskariformaatti) voisi tuoda lisää visuaaliseen viestintään verrattuna pienempiin formaatteihin, niin et luultavasti tarvitse kinokameraa! Hommaa ei silloin tarvitse kysellä foorumeilla muuta kuin viihteen vuoksi.
Matti_JH
Viestit: 12118
Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

Dx - fx, koska parempi. Oli joo, mutta... Sanotaanko, että ymmärrys ja taidot eivät olleet vielä kameran kanssa
tasoissa.
Fx-dx, koska linnut.
Dx-dx, koska parempi kuvanlaatu.
Dx-fx, koska hämärä- ja maisemakuvaus alkoi kiinnostamaan tosissaan. Dx Olisi periaatteessa riittänyt, mutta koska kuten OskuK kertoi, tuli sopivan hintainen jolloin vaihto oli helppo tehdä. Ja kyllähän sitä täyskennon tiedostojen muokkaavuutta tuli ikävä. Samoin kuten kuvanlaatua hämärässä. Niinkään terävyysalueaspektia en vaihdossa ajatellut.
Viimeksi muokannut Matti_JH, Helmi 17, 2015 18 : 31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Rockford
Viestit: 7317
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Miksi kinokennoinen

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Sahaaja kirjoitti:Mistä syystä vaihdoit tai aiot vaihtaa "ff" kameraan?
Täällä sanottiin että se on parempi. Kaikki lasit oli jo valmiiksi sopivia ja edellinen DX-runkokin niin painava että koko järjestelmän painossa tuo ei juuri vaikuttanut mitään.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
murmelt
Viestit: 801
Liittynyt: Marras 02, 2005 23 : 48

Viesti Kirjoittaja murmelt »

Tässä kiva vertailu. Ei FF mutta kuitenkin.
http://www.theverge.com/2014/8/22/60555 ... pro-camera
arn
Viestit: 3945
Liittynyt: Huhti 25, 2003 21 : 45
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Miksi kinokennoinen

Viesti Kirjoittaja arn »

Sahaaja kirjoitti:Mistä syystä vaihdoit tai aiot vaihtaa "ff" kameraan?

Tai miksi vaihdoit kinarista pienempään formaattiin?
Vaihdoin pienempään kinokennoiseen (Sony A7) ja APS-C kennoisiin kameroihin mm. koska peili-FF kamat olivat niin helvetillisiä tiiliskivikasoja, ettei niitä enää huvittanut varsinkaan matkoilla raahailla mukana. Nyt kinokennoinen kamera 35mm f/2.8 objektiivilla (120g) varustettuna painaa 600g akkuineen, kaikkineen. Toiseen peilittömään APS-C kameraan (jota matkoilla olen myös kantanut) oleva erittäin laadukas 180 asteen AF kalansilmä painaa 72g(!) Nyt on kuvailu kivempaa.
OskuK
Viestit: 34035
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Juu, valinnanvaraa on hyvä saada, mutta vielä on matkaa... http://m9.i.pbase.com/o9/94/892094/1/15 ... id_web.jpg

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
arn
Viestit: 3945
Liittynyt: Huhti 25, 2003 21 : 45
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja arn »

Suunta on siis oikea :)
Vasemmalla olevan kaluston objektiivi vaan taitaa olla optiselta suorituskyvyltään vähän toista luokkaa. Vehkeen suorituskyky hämäräkuvauksessa jne myös vähän toisella tasolla. Toki tuossa Pentaxissa on tiettyä munaa.
Maffer
Viestit: 22663
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Koska Zeiss ja T/S laajikset.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Ei minulla ole mitään syytä harkita ykköskamerakseni pikkukennoista peilijärkkäriä. Käytän enimmäkseen 20-100mm polttovälejä ja niissä fx:n edut realisoituvat komeasti.
DorianBlue
Viestit: 1209
Liittynyt: Huhti 24, 2008 11 : 03

Viesti Kirjoittaja DorianBlue »

Kuinka monta kertaa se pitää sanoa? En minä vaihda kalustoa, minä täydennän. On croppi, peilitön ja ff. Ok, kaksi croppia.
Smith & Wesson: the original point-and-shoot interface
surnu
Viestit: 154
Liittynyt: Maalis 04, 2011 14 : 54

Viesti Kirjoittaja surnu »

Kennon tarkoitus on saada objektiivin tekemä kuva talteen. Kaikki objektiivini tekevät äärettömään tarkennettuna vähintään 43mm halkaisijaltaan olevan kuvan. Ostaisin tuon kokoisella pyöreällä kennolla varustetun kameran, jos joku tekisi semmosia. Kinokennolla saa liki 60 % kuvasta talteen, groppirutkulla noin 23 %: Melkoista haaskausta semmonen groppikamera, jos ei ole siihen tehtyjä objektiivejä.
pndragon
Viestit: 104
Liittynyt: Elo 22, 2013 22 : 20

Viesti Kirjoittaja pndragon »

Kyllähän ne isomman kennon edut ovat aika kiistattomat haastavammissa oloissa. Hinta ja käytännöllisyys kuitenkin vaikuttaa siihen että sellaista ole tullut hommattua. Kuitenkin pienempi kenno riittää itselle 90% ja salaman kanssa päästään varmaan 99%:iin ja nykyinen kamera on huomattavasti mukavampi pitää mukana.

Kuitenkin varmaan jossain vaiheessa se isompikennoinen tulee hommattua ihan harrastusta varten, tosin voi olla että se on sitten keskikoon filmirunko tms. Ei tuo kinokoko kuitenkaan ole se kaiken loppu.
Perry
Viestit: 626
Liittynyt: Helmi 04, 2008 11 : 49

Viesti Kirjoittaja Perry »

onninpoika kirjoitti:Ammattilaisen mietteitä aiheesta dx/fx



As a professional photographer for many years and now partially retired, I am puzzled by the penchant for shallow depth of field. Ansel Adams probably sold more of his photo prints than anybody in the world. Show me any of his photos that illustrate shallow depth of field.
Kuten täällä jo joku sanoikin, Ansel Adams edustaa mennyttä aikaa.

Mutta erityisen ironista tuossa kommentissa on se, että Ansel Adams kuvasi isoilla kameroilla, paljon isoimmilla formaateilla kuin 36x24mm.
VilhoM
Viestit: 99
Liittynyt: Kesä 20, 2013 21 : 15
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja VilhoM »

Vaihdoin 1.6 kropista (1100D) suoraan täyskennoon (6D) ihan pelkästään sen vuoksi että kutonen kestää huomattavasti paremmin kohinaa ja kakkuloissa laajempi kuvakulma. Josta harvoin haittaa on tähtikuvaajalle.

Kakkosrungoksi tuli ostettua jonkin aikaa sitten 1D mark III, itse asiassa tuommoinen 1.3x välimalli on helvetin hyvä jokapaikan höylä. Tietysti ihan superwideissä ottaa vähän takkiin, mutta vaikkapa 70-200mm kanssa on oikein loistava verme. Jopa tykkään enemmän kuvakulman vaihdoksesta vähän tiiviimmäksi.

Vaikka kutonen kulkee usein mukana repussa keveytensä vuoksi niin varsinainen työjuhta on kuitenkin tuo 1D (teen jonkin verran hommia esim. lehtitaloille jne ja harvoin jaksan vääntäytyä toimituksesta romppeita hakemaan).

Miinuksena tietysti se ettei kestä herkkyyksiä niin paljoa kuin ff rungot, 3200 kuitekin on vielä käyttökelpoista kamaa kun vähän Noise Ninjaa antaa. Pikselinrunkkaajat tietysti haukkuvat kyseisen kameran suohon koska se on Canon ja niin vanhakin. Mutta kyllä sillä vain leivän syrjään kiinni pääsee ja se riittää minulle.

-V
6D, 1D3 ja läjä lasitavaraa.
www.villemiettinen.kuvat.fi
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

VilhoM kirjoitti:Vaihdoin 1.6 kropista (1100D) suoraan täyskennoon (6D) ihan pelkästään sen vuoksi että kutonen kestää huomattavasti paremmin kohinaa ja kakkuloissa laajempi kuvakulma. Josta harvoin haittaa on tähtikuvaajalle.

Kakkosrungoksi tuli ostettua jonkin aikaa sitten 1D mark III, itse asiassa tuommoinen 1.3x välimalli on helvetin hyvä jokapaikan höylä. Tietysti ihan superwideissä ottaa vähän takkiin, mutta vaikkapa 70-200mm kanssa on oikein loistava verme. Jopa tykkään enemmän kuvakulman vaihdoksesta vähän tiiviimmäksi.
Toisaalta täyskärin kuvaa voit kropata vastaavasti? Nikonin täyskennoisissa on kroppimoodit on valmiina, sen kun vain valitset, ja etenkin 36mp resolla niistä on jo melko todellista hyötyäkin.
Vastaa Viestiin