Rajaatko eli croppaatko kuviasi?

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
LeGant
Viesti:

Rajaatko eli croppaatko kuviasi?

Viesti Kirjoittaja LeGant »

Minulle valokuvaus on sekä tärkeiden asioiden ikuistamista että itse valokuvauksen opettelemista. Jos otan kuvia ihmisistä tai asioista, en koskaan croppaa niitä ennen näytille asettamista (prosessoin kyllä muuten). Jos kuva on huonosti rajattu, se on huonosti rajattu. Yritän jatkossa rajata paremmin.

Rajaamattomuuden etuja on mm. se, että korkealla ISO-arvolla rakeisuus ei tule esille. Ja muutenkin kuva on tarkempi.

On kuitenkin aivan asia erikseen, jos tekee vaikka hääkuvausta tai kuvaa markkinointiviestintää varten. Niissä kuva on huippuunsa hiottu tuote. Ainakin markkinoinnissa tietty keinotekoisuuskaan tai yliprosessointi ei ole huono asia.

Miten muilla?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Guzmo

Viesti Kirjoittaja Guzmo »

Rajaan tarvittaessa tai halutessa tehdä esim. 16:9 tai 1:1 kuvasuhteen kuvia mitä kaikki kamerat ei natiivina taltioi. Nykyrunkojen pikselimäärillä kuvia voi croppailla aika rajustikin ilman mervittävää hävikkiä loppukuvan kokoon.

Joskus rajaan kuvan ennen käsittelyn aloittamista, välillä taas vasta ihan lopussa. Jälkimmäisessä tavassa tulee välillä tehtyä turhaa käsittelyä jos mankeloi kuvasta alueita mitkä saksii lopussa kokonaan pois.
Viimeksi muokannut Guzmo, Helmi 01, 2015 14 : 47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
LeGant
Viesti:

Käytän siis tietysti pienikennoista kameraa.

Nyt kun on samalla päässyt myös filmikuvauksen makuun, nämä kuvan ominaisuudet "suoraan kamerasta" ovat jotenkin entistä varjellumpia.
Matti_JH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

Rajaan jos siltä tuntuu.
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Diaa en rajaa, mutta formaateilla joissa se on mahdollista, käytän sitä jos tarvitsee, kumpikaan ei ole yksiselitteisesti hyvä tai oikein.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Rockford
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Kyllä rajaan. On tietysti myös kuvia joissa ei tälle ole tarvetta, mutta hyvin usein tuntuu että voin parantaa kuvaa rajaamalla, enkä koe tätä minkään asteiseksi ongelmaksi.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Naranek

Viesti Kirjoittaja Naranek »

Kuva rajataan aina, joko jo kuvatessa tai sitten jälkikäsittelyssä, koska valokuva on poissulkeva taidemuoto. En tiedä millaisella muinaislaitteella kuvaat ja mikä on kuviesi esitysmuoto (nettikuva, postikortti, kehystetty a2, juliste jne.) mutta kyllä kuvien pikseleissä on ollut jo kauan varaa melko rajuunkin croppaamiseen ilmanettä pikselit alkavat näkyä. Eikä kohinatkaan ole enää mikään suuri ongelma suurissakaan printeissä. Jos kamerasi kenno kohisee normaalisti käytetyillä herkkyyksillä niin paljon että et voi cropata yhtään, joko mietit valaistusta, valovoimaisempaa optiikkaa tai rungon päivitystä. Itse en ole kokenut asiaa ongelmaksi moniin vuosiin.
Matti_JH
Viesti:

Välillä olen aistivani näissä "valmista suoraan kamerasta" -kirjoituksissa pientä ylimielisyyttä. Eli joko kuva on rajattu valmiiksi kuvanottohetkellä tai sitten kuva otetaan uudestaan. Jälkirajaus on niille, jotka eivät osaa tai haluavat yliprosessoitua tai keinotekoista.

Eikö lopputulos ole tärkeintä?
Viimeksi muokannut Matti_JH, Helmi 01, 2015 15 : 47. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Guzmo

Viesti Kirjoittaja Guzmo »

Kohina-allergiastakin voi huhujen mukaan parantua ja lopulta alkaa lisäämään kuviin kohinaa.
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Se onkin taitolaji kun digi on siinäkin kamala. Kuten huippuvaloissakin.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Gamma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Gamma »

Oikeat valokuvaajat ei croppaa ;-)
Minä rajailen jälkikäsittelyssä melkein aina, joskus rajusti.
LeGant
Viesti:

Hyviä vastauksia. :D Minulla on käytössä uusi Canon EOS 700D, jatkoin vanhaa valokuvausharrastusta ihan puhtaalta pöydältä kuukausi sitten.

Rajattujen kuvien ongelma on minusta siitä, että niistä näkee heti että ne ovat rajattuja. Minustakaan itse hifistely siitä, ovatko kuvat kuinka puhtaasti ja taidokkaasti otettuja, ei ole tärkeä. Mutta kuten sanoin, kuvaus on sekä ikuistamista että oppimista. RAW-kuvissa myös huonon valaistuksen korjaaminen noin välillä -0,5 tai +0,5 näyttäisi olevan ihan mahdollista.

Kipinä tähän ketjun aloittamiseen tuli siitä, kuin näin erään ystäväni ottaman kuvan, jossa oli kalansilmälinssillä otettua toimintakuvaa rajattu niin, että kuvan muoto ei ollut enää pyöreä.

Pidän korkearesoluutioisista kuvista, joita voi käyttää moneen tarkoitukseen. Tapani kuvata on sellainen, että kuva ei pienenä thumbnail-kuvana näytä yhtä hyvältä kuin isolla näytöllä full screeninä katsottuna tai isona printtinä. Eli siis hieman "taulumainen" tapa kuvata.

Itse kuitenkin aina lopulta päädyn rajaamaan, koska minulla on silmälasit. Etsimestä katsottuna rajauksesta siis saattaa kaiken toiminnan keskellä jäädä näkemästä vajaa 10%.
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Kuvatessa pitää jättää rajausvaraa, koska lopputuotteen kuvasuhteet vaihtelee.
4:3 olis aika hyvä iompromissi, 30x40 cm kuva on aika paljon käytetty, mutta toisaalta 40x50 ja 50x60 cm rajauskin pitää ottaa huomioon.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
LeGant
Viesti:

Valokuva on poissulkeva taidemuoto... se on kyllä hyvä argumentti.
LeGant
Viesti:

Hannu KH kirjoitti:Kuvatessa pitää jättää rajausvaraa, koska lopputuotteen kuvasuhteet vaihtelee.
4:3 olis aika hyvä iompromissi, 30x40 cm kuva on aika paljon käytetty, mutta toisaalta 40x50 ja 50x60 cm rajauskin pitää ottaa huomioon.
Minulla käy myös lähes aina niin, että päädyn rajaamaan pystykuvia (jos ne eivät ole kokokuvia ihmisistä). Pystykuva on yksinkertaisesti leveyssuunnassa liian kapea minun makuuni. Joskus päädyn jopa ottamaan perspektiivikuvia maisemista pystykuvina. Silloin on jo pakko leikata.
Rockford
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

LeGant kirjoitti:Rajattujen kuvien ongelma on minusta siitä, että niistä näkee heti että ne ovat rajattuja.
Miksi näin? Ei mun kuvista ainakaan näe. :-)
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

LeGant kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti:Kuvatessa pitää jättää rajausvaraa, koska lopputuotteen kuvasuhteet vaihtelee.
Minulla käy myös lähes aina niin, että päädyn rajaamaan pystykuvia (jos ne eivät ole kokokuvia ihmisistä). Pystykuva on yksinkertaisesti leveyssuunnassa liian kapea minun makuuni. Joskus päädyn jopa ottamaan perspektiivikuvia maisemista pystykuvina. Silloin on jo pakko leikata.
Jos ottaa esim. 2 istuvasta ihmisestä kuvia niin 3:2 kuvasuhteella tulee helposti tiukka rajaus sivusuunnassa tai sitten ylhäällä ja alhaalla on ihan turhaa kuva-alaa. Samoin vaakakuviin sopii paremmmin joku muu kuin kökkö kino.
4:5 olis varmaan kaikkein mieluisin formaatti.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
Matti_JH
Viesti:

Rajattujen kuvien ongelma on minusta siitä, että niistä näkee heti että ne ovat rajattuja.

Mitäs tässä näkee että on rajattu?

Kuva

Entä tässä?

Kuva
Naranek

Viesti Kirjoittaja Naranek »

LeGant kirjoitti: Rajattujen kuvien ongelma on minusta siitä, että niistä näkee heti että ne ovat rajattuja.
Miten sen näkee? Ainoa mistä sen voisi nähdä on se ettei sivusuhde noudata mitään olemassa olevaa "suoraan kamerasta" sisvusuhdetta, mutta kun niitäkin on aika monta erilaista, ei asiasta voi olla varma.

Toisaalta, kyse on kuvasta, sen sivusuhteiden tulisi ollakin osa kuvan kerrontaa eikä pakotettuja johonkin valmiiseen muottiin jonka sen juuri sinulla olevan kameran kenno sattuu tuottamaan.

Jos historiaan haluat vedota, niin harva vedos 6x6 kameroista oli neliö, ja toisaalta 645 ruuduista voitiin tehdä neliö kuva jos se sopi aiheeseen. Vain aloittelijat tekivät labrassaan sen muotoisia kuvia joita sai suoraan paketista otetuilla papereilla.
OlyT 75

Viesti Kirjoittaja OlyT 75 »

Pyrin toki sommittelemaan mahdollisiman paljon jo kuvausvaiheessa. Mutta kuvasuhteen muutoksissa, linssivääristymäkorjauksissa yms. kuvaa on tietenkin pakko rajata. Ja aina tulee virheitä, horisontti voi olla kaikesta huolimatta vinossa, jotain ärsyttävää jäänyt kuvan laidoille, tai kuvaustilanteessa ei vain ole hoksottimet toimineet toivotulla tavalla.

Vaikka yritys itsellä huolelliseen sommitteluun olisikin, se ei läheskään aina vaan onnistu. Ei edes joka kerta.
Vastaa Viestiin