Nykyajan televisio kuvankäsittelyssä
-
Nykyajan televisio kuvankäsittelyssä
Alkais olla aika uusia telkkari. Kun ei ole tilojen puolesta mahdollisuutta hankkia erillistä näyttöä tietokonekäyttöön, niin miten hyvin nykyajan telkkarit toimivat (kevyessä) kuvankäsittelyssä?
Väritoisto on kait edelleen se ongelma? LG mainostaa laajennettua väriavaruutta jossain malleissaan mutta kuin kapea tai muutoin persillään se silti on verrattuna monitoreihin?
Kokoluokka tulisi olemaan jotain 4x tuumaa. Reunahuomauksena todettakoon, että monitori + digiboksi ei tule kyseeseen.
Väritoisto on kait edelleen se ongelma? LG mainostaa laajennettua väriavaruutta jossain malleissaan mutta kuin kapea tai muutoin persillään se silti on verrattuna monitoreihin?
Kokoluokka tulisi olemaan jotain 4x tuumaa. Reunahuomauksena todettakoon, että monitori + digiboksi ei tule kyseeseen.
-
Kukaan muu vaivautunut vastaamaan niin vastataan nyt kysyjälle.
Yksinkertaisesti: Ei toimi.
Älä edes haaveile.
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... -4K-naytto
Tuo soveltuu TV käyttöön edes jotenkin, nyky mittapuulla aika pieni tv.
Yksinkertaisesti: Ei toimi.
Älä edes haaveile.
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... -4K-naytto
Tuo soveltuu TV käyttöön edes jotenkin, nyky mittapuulla aika pieni tv.
-
- Viesti:
Minulla on joku 4x tuumainen televisio ja tietokone (yksi niistä, sellainen kämmeneen mahtuva pöytäkone i5-prosulla) sen takana. Televisiosta on ihan mukava katsoa valokuvia tuttujen kanssa. Siinä on kuitenkin ongelmansa.
Ensimmäinen on resoluutio. Se on liian iso. Kuvaa joutuu katsomaan kohtuullisen kaukaa, jotta koko kuvan näkee. Siltä etäisyydeltä kuitenkin tekstit ja ohjelmien napit ovat liian pieniä. Joku värin valinta tai liukusäätimen käyttö on hankalaa. Siinä joutuu menemään lähemmäs kuvaa katsomaan tarkemmin, mihin kohtaan se osuu. Minä joudun joskus kirjoittamaan tekstiä, jossa tausta-aineistona on esimerkiksi 4-7 pdf-dokumenttia. Luulin saavani ne nätisti 4x-tuumaiselle ruudulle monta näkyviin yhtä aikaa, mutta se etäisyyssäätö on hankala. Dokumentit ovat ihan selvälukuisia, vaikka ne näyttävät pieneltä, mutta se kuvan laajuus edellyttää jatkuvaa siirtymistä sekä sivusuunnassa että etäisyyssuunnassa. Käytän mieluummin työpöydän kahta 27 tuuman monitoria rinnakkain.
Toinen on tietysti ne värit. Teeveessä ja tietokoneessa on riittävän monta värin säätömahdollisuutta minun käyttööni. Kun suurta osaa kuvia katsotaan joko juuri siitä televisiosta ja esitystilassa tykiltä, värit ovat siihen käyttöön juuri oikeat televisiossa säädettynä. Tulosteissa (en kalibroi tulostimiani) ne näyttävät hiukan epäluonnollisilta. Onneksi niitä tulosteita en tarvitse.
Ensimmäinen on resoluutio. Se on liian iso. Kuvaa joutuu katsomaan kohtuullisen kaukaa, jotta koko kuvan näkee. Siltä etäisyydeltä kuitenkin tekstit ja ohjelmien napit ovat liian pieniä. Joku värin valinta tai liukusäätimen käyttö on hankalaa. Siinä joutuu menemään lähemmäs kuvaa katsomaan tarkemmin, mihin kohtaan se osuu. Minä joudun joskus kirjoittamaan tekstiä, jossa tausta-aineistona on esimerkiksi 4-7 pdf-dokumenttia. Luulin saavani ne nätisti 4x-tuumaiselle ruudulle monta näkyviin yhtä aikaa, mutta se etäisyyssäätö on hankala. Dokumentit ovat ihan selvälukuisia, vaikka ne näyttävät pieneltä, mutta se kuvan laajuus edellyttää jatkuvaa siirtymistä sekä sivusuunnassa että etäisyyssuunnassa. Käytän mieluummin työpöydän kahta 27 tuuman monitoria rinnakkain.
Toinen on tietysti ne värit. Teeveessä ja tietokoneessa on riittävän monta värin säätömahdollisuutta minun käyttööni. Kun suurta osaa kuvia katsotaan joko juuri siitä televisiosta ja esitystilassa tykiltä, värit ovat siihen käyttöön juuri oikeat televisiossa säädettynä. Tulosteissa (en kalibroi tulostimiani) ne näyttävät hiukan epäluonnollisilta. Onneksi niitä tulosteita en tarvitse.
-
- Viesti:
Mulla on läppäriin yhdistettynä LG:n 42-tuumainen edullinen telkkari, jonka värejä ja kirkkautta pystyy säätämään melko hyvin. Mallia en nyt yhtäkkiä muista (en nyt ehdi etsiä kun olen just lähdössä pikkureissuun), ei ole enää markkinoilla. Jossain Tekniikan maailman nettisivulla oli ohjeet, mihin kohtaan nuo kannattaa säätää.
Ainakin minulle tuo riittää kuvankäsittelyyn, koska kuvavalmistamossa teettämissäni kuvissa värit toistuvat haluamina. Ainakin jos muistan, että kun kuva telkkarissa on pikkuisen liian kirkas, tuloste on sopiva. En ole kirkkautta säätänyt muuksi, koska telkkarikäytössä se on tarpeen.
Tässä mallissa voi myös valita useita eri näyttömoodeja katselukohteesta riippuen, mutta laiskuuttani pysyttelen yhdessä kuvankäsittelyn kannalta optimaalisessa.
Joku tarkkasilmäisempi varmaan näkisi mun telkkarinäytössäni isoja puutteita, mutta tällaiselle puusilmälle ja köyhälle eläkeläisamatöörikuvaajalle se riittää.
Ainakin minulle tuo riittää kuvankäsittelyyn, koska kuvavalmistamossa teettämissäni kuvissa värit toistuvat haluamina. Ainakin jos muistan, että kun kuva telkkarissa on pikkuisen liian kirkas, tuloste on sopiva. En ole kirkkautta säätänyt muuksi, koska telkkarikäytössä se on tarpeen.
Tässä mallissa voi myös valita useita eri näyttömoodeja katselukohteesta riippuen, mutta laiskuuttani pysyttelen yhdessä kuvankäsittelyn kannalta optimaalisessa.
Joku tarkkasilmäisempi varmaan näkisi mun telkkarinäytössäni isoja puutteita, mutta tällaiselle puusilmälle ja köyhälle eläkeläisamatöörikuvaajalle se riittää.
"Stay on the bus. Stay on the f**king bus."
Arno Rafael Minkkinen
Arno Rafael Minkkinen
-
- Viesti:
Jos kuviaan haluaa jakaa eteenpäin näytettäväksi ja olettaa niiden näyttävän jotakuinkin säädyllisiltä muillakin näytöillä, kuin sillä omallaan, niin silloin pitäisi kyllä kalibroinnin olla edes sinnepäin.Hota kirjoitti:Se mikä omaan silmään näyttää hyvältä on paras.
On se sitten töllö taikka tietokoneen näyttö.
Sapere aude.
---
flickr
---
flickr
-
Tai päinvastoin: kuka keskimäärin katsoo niitä sun kuvia kalibroidulta näytöltä, tai edes jotakuinkin säädylliseltä näytöltä? Ehkä 3 tuhannesta? Miksi emme panostaisi siis? Jokainen tonni on aina kotiinpäin!Kryptos kirjoitti: Jos kuviaan haluaa jakaa eteenpäin näytettäväksi ja olettaa niiden näyttävän jotakuinkin säädyllisiltä muillakin näytöillä, kuin sillä omallaan, niin silloin pitäisi kyllä kalibroinnin olla edes sinnepäin.
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
- Viesti:
Siksi pitää käydä kalibroimassa aina kaverienkin näytöt.Kryptos kirjoitti:Jos kuviaan haluaa jakaa eteenpäin näytettäväksi ja olettaa niiden näyttävän jotakuinkin säädyllisiltä muillakin näytöillä, kuin sillä omallaan, niin silloin pitäisi kyllä kalibroinnin olla edes sinnepäin.Hota kirjoitti:Se mikä omaan silmään näyttää hyvältä on paras.
On se sitten töllö taikka tietokoneen näyttö.
-
- Viesti:
-
- Viesti:
-
Vakavasti, ja englanniksi asiaan panostavat löytäisivätkin osion asiasta:)
http://www.digicamera.net/keskus/viewforum.php?f=26
http://www.digicamera.net/keskus/viewforum.php?f=26
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"