Nikon 20mm/2.8D : Himmenninrengas ei toimi

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
Valottaja

Nikon 20mm/2.8D : Himmenninrengas ei toimi

Viesti Kirjoittaja Valottaja »

Nyt kävi kalpaten, kun meni Nikonin laatuputki rikki.
Olisikohan vinkkiä korjaukseen, kun tilanne on siis se, että himmenninrengasta kääntämällä ei mitään tapahdu optiikan sisällä eli aukko ei muutu.
Sama tulos sillä objektiivin takaosassa olevalla 'vivulla'. ( vipu liikkuu vaan aukko ei muutu )
Objektiivi ei myöskään toimi rungossa tai siis toimii, mutta aina vain täydellä aukolla riippumatta kamerasta asetetusta aukkoarvosta.

Kelvanneeko enää muuhun kuin vesilintujen pelotteluun?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
lumistry

Viesti Kirjoittaja lumistry »

Tällä tavalla voi korjata. On siis himmentimen lamellit juuttuneet kiinni toisiinsa.

http://shimonmor.com/TEMP/20mmlensrepair.html

Ja toinenkin ohje Youtubessa -- mutta eri putkelle.

https://www.youtube.com/watch?v=mdZ2b9cceRg
Viimeksi muokannut lumistry, Joulu 25, 2014 23 : 20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Siinä on siis rasvat jumittaneet himmentimen. Tuon objektiivin tyyppivika; rasva lähtee liikumaan lamelleihin. Aluksi hidastaa ja lopulta jumittaa kokonaan liikkeen.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Valottaja

Kiitos vastauksista lumistry ja OskuK.

En taida itse lähteä tuota purkamaan ja korjaamaan, kotioloissa varmaankin onnistuisin tuonne jonkun koirankarvan saamaan sisään.
Joillakin on ilmeisesti myös se lamellit kiinni vetävä jousi mennyt huonoksi/irronnut/katkennut tai jotain.
Minulla nuo lamellit näyttävät liikkuvat jonkin verran joten voipi olla kyse myös tuosta jousesta.

Ei tässä auta kuin kysyä Nikon-huollosta korjausarviota, samalla voivat putsata optiikan.
Olisiko suosituksia muista, mahdollisesti paremmista huoltopaikoista optiikalle kuin tuo merkkihuolto? ( JAStekniikasta jäänyt huono kuva muiden kokemuksia luettuani )
OskuK

Mustonen et Laine mun 20-milliseni kolmesti tuosta vaivasta ehjäsivät. Oliskos tuolloin puhuttu jostain 80e:n hinnasta.

Waldo's Peoplen Waldo:

Valottaja

Kiitos OskuK, laitoin sähköpostikyselyn tuonne.
Kuinkas muuten, kertooko tuo kolmasti korjauksessa enemmän Nikonin kuin M&L-huollon huonoudesta tämän objektiivin kohdalla? ( oletan siis ensimmäistä )
Ja jos vielä kehtaat kertoa kuinka paljon oli aikaa noiden huoltojen välillä?
lumistry

Viesti Kirjoittaja lumistry »

Huomiona vielä että tuota ongelmaa voi yrittää välttää pitämällä objektiivit säilössä etulinssi alaspäin. Jos peräpää on alaspäin voiteluöljy pääsee valumaan ajan myötä himmentimen lamelleihin. Tästä on mainittu tuossa aikaisemman vastaukseni ensimmäisessä linkissä. Mutta mainitaan myös että ongelma ei tälläkään kokonaan poistu - ehkä toisaalta vaiva uusii harvemmin. Minulla on 20mm 4.0 objektiivi ja se on 40 vuotta vanha eikä ole onneksi himmentimen lamellit vielä tahmanneet.
Valottaja

Meikäläisellä varmaan tässä oman ongelmansa on aiheuttanut kyseisen optiikan vähäinen käyttö. Olen enemmän sellainen 'kapeakatseinen' kaveri joten tuo 20mm on saanut aika rauhassa kaapin perällä levätä.
OskuK

Oliskos tuo n. vuoden, parin välein huollossa ollut. En muista. Mutta kyse on tosiaan tuon objektiivin ominaisuudesta.

Waldo's Peoplen Waldo:

Vastaa Viestiin