Photoshopista tietävät – Curves
-
Photoshopista tietävät – Curves
Onko Photoshopissa jokin ominaisuus, millä saa eristettyä värikäyrän (curve) käsittelemättömän ja käsitellyn kuvan väliltä? Goolgettamalla en löytänyt, mutta tuntuu hassulta, kun ilmaissoftallakin tämä on mahdollista.
Ja jos joku tietää saako Gimp-käyrät muutettua photarille sopivaan muotoon (toiseen suuntaan kyllä löysin ohjeistusta, mutta en näin päin), niin sekin kiinnostaa.
Kiitoksia!
Ja jos joku tietää saako Gimp-käyrät muutettua photarille sopivaan muotoon (toiseen suuntaan kyllä löysin ohjeistusta, mutta en näin päin), niin sekin kiinnostaa.
Kiitoksia!
-
- Viesti:
-
Siis tarkoitan sitä, että kun on samasta kuvasta käsittelemätön versio ja se jossa värejä on säädetty, niin miten saa selville millainen se käyrä on ollut, joka siihen on tehty. Todellisuudessa varmaan säätöjä on siis tehty muutekin kun käyrällä, mutta pääsee vähän kiinni miten sävytys on tehty, vaikka olisikin tehty jollain muulla tavalla.
-
Jpg:stä et pääse tällaista näkemään.Eeri kirjoitti:Siis tarkoitan sitä, että kun on samasta kuvasta käsittelemätön versio ja se jossa värejä on säädetty, niin miten saa selville millainen se käyrä on ollut, joka siihen on tehty. Todellisuudessa varmaan säätöjä on siis tehty muutekin kun käyrällä, mutta pääsee vähän kiinni miten sävytys on tehty, vaikka olisikin tehty jollain muulla tavalla.
-
Voit vertailla kuvien histogrammeja. Niistä voi päätellä millainen käyrä muuttaisi toisen toiseksi. Jos ei se päättely heti suju, sitä kannattaa harjoitella -- ja kokeilla miten käyrämuutokset vaikuttavat histogrammiin.Eeri kirjoitti:Niin, en sitä todellista, mutta arvauksen / erotuksen kuvien välillä.
Matti Vuori
-
- Viesti:
Jos olet tehnyt sen Curve Layerillä, pääset näkemään sen säädön.Eeri kirjoitti:Siis tarkoitan sitä, että kun on samasta kuvasta käsittelemätön versio ja se jossa värejä on säädetty, niin miten saa selville millainen se käyrä on ollut, joka siihen on tehty. Todellisuudessa varmaan säätöjä on siis tehty muutekin kun käyrällä, mutta pääsee vähän kiinni miten sävytys on tehty, vaikka olisikin tehty jollain muulla tavalla.
E: Ja toimii siis kaikilla säädöillä.
Jesse Kyytinen
jessekyytinen.wordpress.comSamyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
jessekyytinen.wordpress.comSamyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
-
OK. Eli siis sinne tallentuu itse tekemä käyrä. Mutta jos sen onkin tehnyt joskus aiemmin? Ja nyt haluaisi selvittää mikä kuvien ero on.JKyytinen kirjoitti:Jos olet tehnyt sen Curve Layerillä, pääset näkemään sen säädön.Eeri kirjoitti:Siis tarkoitan sitä, että kun on samasta kuvasta käsittelemätön versio ja se jossa värejä on säädetty, niin miten saa selville millainen se käyrä on ollut, joka siihen on tehty. Todellisuudessa varmaan säätöjä on siis tehty muutekin kun käyrällä, mutta pääsee vähän kiinni miten sävytys on tehty, vaikka olisikin tehty jollain muulla tavalla.
-
Kyllä, sinne tallentuu se käyrä. Voit palata siihen ja muuttaa sitä. Edellyttää, että tallennat sen ilman tasojen yhdistämistä. Jos haluat sitten vertailla kuvia eri asetuksilla, niin tallennat eri nimellä ja voit avata ne ruudulle eri kuvina ja vertailla niitä. En ihan ole perillä mitä kysymyksilläsi tarkoitit.Eeri kirjoitti:OK. Eli siis sinne tallentuu itse tekemä käyrä. Mutta jos sen onkin tehnyt joskus aiemmin? Ja nyt haluaisi selvittää mikä kuvien ero on.JKyytinen kirjoitti:Jos olet tehnyt sen Curve Layerillä, pääset näkemään sen säädön.Eeri kirjoitti:Siis tarkoitan sitä, että kun on samasta kuvasta käsittelemätön versio ja se jossa värejä on säädetty, niin miten saa selville millainen se käyrä on ollut, joka siihen on tehty. Todellisuudessa varmaan säätöjä on siis tehty muutekin kun käyrällä, mutta pääsee vähän kiinni miten sävytys on tehty, vaikka olisikin tehty jollain muulla tavalla.
Kapa
-
- Viesti:
Jos se on Klim - siis Gimpillä katsottavissa, eiköhän siihen ole joku lisäosa Photariinkin. Itse en ainakaan tiedä, missä.Eeri kirjoitti:Tarkoitan, että jos minulla ei ole sitä käyrää omasta kuvastani tallennettuna. Tai jos otan vaikka mallia jonkun muun käsittelemistä kuvista, joista on olemassa ennen ja jälkeen kuvat. Pystynkö jälkikäteen arvioimaan näiden välisen käyrän?
Jesse Kyytinen
-
- Viesti:
Photoshoppiin pystyy tallentamaan käyriä, mutta en oikein ymmärrä mitä hyötyä siitä on.Eeri kirjoitti:Tarkoitan, että jos minulla ei ole sitä käyrää omasta kuvastani tallennettuna. Tai jos otan vaikka mallia jonkun muun käsittelemistä kuvista, joista on olemassa ennen ja jälkeen kuvat. Pystynkö jälkikäteen arvioimaan näiden välisen käyrän?
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
-
Itse olen tottunut käyttämään käyriä kuvien värien säädössä. Ja kun kuvaa samantyypisessä tilanteessa, tulee käytettyä samanlaista käyrää, eikä sitä täten tarvitse aina rakentaa uudelleen.Hannu KH kirjoitti:Photoshoppiin pystyy tallentamaan käyriä, mutta en oikein ymmärrä mitä hyötyä siitä on.Eeri kirjoitti:Tarkoitan, että jos minulla ei ole sitä käyrää omasta kuvastani tallennettuna. Tai jos otan vaikka mallia jonkun muun käsittelemistä kuvista, joista on olemassa ennen ja jälkeen kuvat. Pystynkö jälkikäteen arvioimaan näiden välisen käyrän?
-
Ok. Jos keksit miten, saa huikata. Googlettamalla en löytänyt mitään...JKyytinen kirjoitti:Jos se on Klim - siis Gimpillä katsottavissa, eiköhän siihen ole joku lisäosa Photariinkin. Itse en ainakaan tiedä, missä.Eeri kirjoitti:Tarkoitan, että jos minulla ei ole sitä käyrää omasta kuvastani tallennettuna. Tai jos otan vaikka mallia jonkun muun käsittelemistä kuvista, joista on olemassa ennen ja jälkeen kuvat. Pystynkö jälkikäteen arvioimaan näiden välisen käyrän?
-
Kannattaako asioita tehdä väkisin vaikeimmalla tavalla.Eeri kirjoitti:Ok. Jos keksit miten, saa huikata. Googlettamalla en löytänyt mitään...JKyytinen kirjoitti:Jos se on Klim - siis Gimpillä katsottavissa, eiköhän siihen ole joku lisäosa Photariinkin. Itse en ainakaan tiedä, missä.Eeri kirjoitti:Tarkoitan, että jos minulla ei ole sitä käyrää omasta kuvastani tallennettuna. Tai jos otan vaikka mallia jonkun muun käsittelemistä kuvista, joista on olemassa ennen ja jälkeen kuvat. Pystynkö jälkikäteen arvioimaan näiden välisen käyrän?
Hommaa Lightroom ja opetele käyttämään sitä. LR:ssä on alkuperäinen kuva ja muutokset on tallennettu erikseen. Siinä on riittävästi käyriä ja muita säätötyökaluja.
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
-
Niinpä, siksi kannattaa vaihtaa sellaiseen systeemiin missä se on jatkossa mahdollista eikä jatkaa nykyisellä menetelmällä.jmjh kirjoitti:LR ei taida vaan auttaa kysyjän ongelmassa yhtään.
...kuvia lisätään myöhemmin...
-
Ei se jatkossakaan taida auttaa, kun kyse kuitenkin oli käyrän selvittäminen muiden ottamista esimerkin ottamiseksi.kohan kirjoitti:Niinpä, siksi kannattaa vaihtaa sellaiseen systeemiin missä se on jatkossa mahdollista eikä jatkaa nykyisellä menetelmällä.jmjh kirjoitti:LR ei taida vaan auttaa kysyjän ongelmassa yhtään.
-
- Viesti:
Photoshopissa pystyy tallentamaan käyriä, ja sehän kannattaa aina tehdä säätötasoilla. Säätötason voi kopioida toiseen kuvaan, jolloin homma onnistuu silläkin.Eeri kirjoitti:Itse olen tottunut käyttämään käyriä kuvien värien säädössä. Ja kun kuvaa samantyypisessä tilanteessa, tulee käytettyä samanlaista käyrää, eikä sitä täten tarvitse aina rakentaa uudelleen.Hannu KH kirjoitti:Photoshoppiin pystyy tallentamaan käyriä, mutta en oikein ymmärrä mitä hyötyä siitä on.Eeri kirjoitti:Tarkoitan, että jos minulla ei ole sitä käyrää omasta kuvastani tallennettuna. Tai jos otan vaikka mallia jonkun muun käsittelemistä kuvista, joista on olemassa ennen ja jälkeen kuvat. Pystynkö jälkikäteen arvioimaan näiden välisen käyrän?
Värien säätöön kätevämpi tapa on hoidella se ACR:ssä jossa on monta tapaa kopioida säädöt yhteen tai useampaan kuvaan, niinkuin LR:kin. CC Photoshopissa on toosi hyvä CameraRAw-suodatin jolla voi photarissa auki olevaa kuvaa koska vain.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.