Last Light
-
- Viesti:
Last Light
Ei linnunrataa, vain auringonlaskun viimeiset rippeet ja tähtien heijastumaa hylätyn kaivoksen syvistä vesistä.
(Edit: rajattu hieman alhaalta. Lisätty versio, jossa kohinanpoisto tehty Dfine2:lla. Voipi vertailla. Ekassa Lr:n luminanssikohinanpoisto.)
Last Light
by ImaginaryTime, on Flickr
Parempi kohinanpoisto (Dfine2):
Last Light (Edit 2)
(Edit: rajattu hieman alhaalta. Lisätty versio, jossa kohinanpoisto tehty Dfine2:lla. Voipi vertailla. Ekassa Lr:n luminanssikohinanpoisto.)
Last Light
Parempi kohinanpoisto (Dfine2):
Last Light (Edit 2)
Viimeksi muokannut Kryptos, Loka 28, 2014 18 : 01. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Sapere aude.
---
flickr
---
flickr
-
- Viesti:
-
- Viesti:
Pitää täysin paikkansa, huomasin itsekin heti kun olin laittanut kuvan. Taidan korjata.moonshine kirjoitti:Alhaalla ois kyl croppivaraa.
Edit: rajasin alhaalta hieman. Kokeilin myös rajata hieman enemmän, mutta kuvasuhde kärsi liikaa. Olisi tietenkin pitänyt sommitella kuvatessa valmiiksi.
Sapere aude.
---
flickr
---
flickr
-
- Viesti:
Kohiseehan tuo jonkin verran. 30s ISO 6400, EOS 6D. Optiikkana Sammyn 14mm. Kenno on 6D:ssä herkkä, mutta valoa ei ollut paljon. Lightroomin luminanssikohinanpoisto tehty. Ajoin uuden Dfine2:n läpi, tuli parempi, tykkään.nomad kirjoitti:Laatukuva, mutta kohiseeko tämä?
Lisäsin alkuperaiseen viestiin tuon Dfine2 versionkin.
Sapere aude.
---
flickr
---
flickr
-
Tuossa 30s valotus ISO6400 arvolla, on kyllä ihme jos kohinaa ei näy.elmar kirjoitti:Käsittelyssä on mennyt joku pieleen, 6D:n ISO 6400:n ei pitäisi kohista nettikuvassa noin paljon.
Kohinanhan saa kyllä poiskin, mutta kuva menee kohinan mukana.
Minusta tuosta flickrn kuvasta on taas poistettu kohinaa jo liiaksikin.
Minä olen lopettanut kohinan poiston kokonaan, kun katselen kuviani vain näytöillä tai max a4 tulosteena.
-
- Viesti:
No niin.
LENR ja korkeat ISO-arvot eivät sovi yhteen. Olin kyllä lukenut tämän joskus, mutta autuaasti unohtanut. Sanotaan ihan manuaalissa (älä käytä > ISO 1600), ja googlaamalla löytyi aiheesta lisää.
Hyvä kun kiinnititte asiaan huomiota (edit: kiitos nomad), ja kiitos kommenteista.
LENR ja korkeat ISO-arvot eivät sovi yhteen. Olin kyllä lukenut tämän joskus, mutta autuaasti unohtanut. Sanotaan ihan manuaalissa (älä käytä > ISO 1600), ja googlaamalla löytyi aiheesta lisää.
Hyvä kun kiinnititte asiaan huomiota (edit: kiitos nomad), ja kiitos kommenteista.
Viimeksi muokannut Kryptos, Loka 28, 2014 20 : 13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sapere aude.
---
flickr
---
flickr
-
Onko tämä long exposure noise reduction sitten eri toiminto, mitä mustan ruudun valotus? Tai pakkohan sen on olla sama, jos kerran vaikuttaa myös rawiin.Kryptos kirjoitti:No niin.
Hyvä kun kiinnititte asiaan huomiota, ja kiitos kommenteista.
Edit: Eli on tosiaan sama toiminto. Tuo oli tosiaan hyvää tietoa, ettei kannata käyttää korkeilla isoilla. Johtuu varmaankin siitä, että peruskohina sotkee kuumien pikseleiden vertailun?
-
-
Tosi fujinisti rapsuttaa vaikka loppuikänsä väärillä asetuksilla, eikä mieti kohinan syytä. Jos lopputulos on pehmeää puuroa, niin sehän on sitä taidetta.temirhan kirjoitti:Tähän on tultu, kohinat "vie" valokuvausta, itse kuvasta ei juurikaan välitetä enää!
Tosin tämähän onkin kalusto foorumi!
Minusta tämä ketju oli oikeinkin valaiseva. Näytetään kuvien kanssa, mitä mustan framen valotus saa aikaan korkeilla isoilla.
-
Juu, tollasissa kuvissa kaikki automatiikat pois päältä, esim. ne "autom. valotuksen optimoinnit" ja "ensisijainen huippuvalontoistot" vain sotkee asioita.Kryptos kirjoitti:LENR ja korkeat ISO-arvot eivät sovi yhteen. Olin kyllä lukenut tämän joskus, mutta autuaasti unohtanut. Sanotaan ihan manuaalissa (älä käytä > ISO 1600), ja googlaamalla löytyi aiheesta lisää.
-
-
- Viesti:
Joo, eli LENR = Long Exposure Noise Reduction, ja se ottaa yhtä pitkällä valotuksella "pimeän" ruudun, jonka vähentää raakakuvasta. Toiminto on ainakin Canonissa tarkoitettu säännöllisen kohinan poistamiseen, mutta tekee ilmeisesti muitakin temppuja joita Canon ei avaa tarkemmin.
Mikäli olen googlatessani asiaa oikein ymmärtänyt - ja on olemassa erittäin hyvä mahdollisuus, että en ole ymmärtänyt - ongelmana on, että LENR myös vähentää raakakuvasta satunnaistakin kohinaa, eli efektiivisesti lisää kohinaa kuvaan sqrt(2) kertaisesti, eli noin 41% kun kuvia on vain kaksi (varsinainen valotus ja vain yksi LENR dark frame). Kun vähentää kohinaa satunnaisesti, lisää kohinaa.
Parempaan signaali-kohinasuhteeseen pääseminen edellyttäisi ymmärtääkseni useiden dark framejen ottamista, niiden pinoamista ja pinon vähentämistä itse kuvasta signaali-kohinasuhteen parantamiseksi. Tämähän on astrofotaajille arkipäivää.
Otan LENR:in pois päältä, mutta otan seuraavaksi myös vertailukuvat.
Tuossa yksi selitys aiheesta:
http://www.dpreview.com/forums/post/40343832
Tämäkin oli hyödyllinen:
http://graphics.stanford.edu/courses/cs ... 8apr11.pdf
Mikäli olen googlatessani asiaa oikein ymmärtänyt - ja on olemassa erittäin hyvä mahdollisuus, että en ole ymmärtänyt - ongelmana on, että LENR myös vähentää raakakuvasta satunnaistakin kohinaa, eli efektiivisesti lisää kohinaa kuvaan sqrt(2) kertaisesti, eli noin 41% kun kuvia on vain kaksi (varsinainen valotus ja vain yksi LENR dark frame). Kun vähentää kohinaa satunnaisesti, lisää kohinaa.
Parempaan signaali-kohinasuhteeseen pääseminen edellyttäisi ymmärtääkseni useiden dark framejen ottamista, niiden pinoamista ja pinon vähentämistä itse kuvasta signaali-kohinasuhteen parantamiseksi. Tämähän on astrofotaajille arkipäivää.
Otan LENR:in pois päältä, mutta otan seuraavaksi myös vertailukuvat.
Tuossa yksi selitys aiheesta:
http://www.dpreview.com/forums/post/40343832
Tämäkin oli hyödyllinen:
http://graphics.stanford.edu/courses/cs ... 8apr11.pdf
Sapere aude.
---
flickr
---
flickr
-
- Viesti:
Sehän on selvä, että LENR luo itsessään myös kohinaa. Se, että onko lopputuloksessa sitten enemmän vai vähemmän, riippunee enemmänkin tuurista ja kennon kohinaprofiilista.
Lisäksi LENR menee täysin pieleen, jos olosuhteet muuttuvat. Tästähän on Mafferilla omakohtaisia kokemuksia.
Olisi hyvä, jos LENRiä käyttäessä saisi myös sen alkuperäisen framen sellaisenaan talteen. Voisi sitten itse päättää kumpaa käyttää.
Lisäksi LENR menee täysin pieleen, jos olosuhteet muuttuvat. Tästähän on Mafferilla omakohtaisia kokemuksia.
Olisi hyvä, jos LENRiä käyttäessä saisi myös sen alkuperäisen framen sellaisenaan talteen. Voisi sitten itse päättää kumpaa käyttää.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
---
blogi
-
- Viesti:
En mä kyllä mitään haittaa ole huomannut sonyn kennoilla että LENR olisi päällä vaikka ISO onkin suuri. Jos se päin vastoin ei ole päällä niin sinne ne kuumat pikselit ilmestyy möllöttämään.
Ja sit jos se alkuperäinen valotus on pakkasessa tunti niin pimeän ruudun ottamiseen pitää varata samankaltaiset olosuhteet lämpötilan osalta. Muuten lopputulos = putumm! Eli otat -30C kuvaa tunnin ja nakkaan autoon kameran jossa se paluumatkan aikana lämpeää ittekseen penkillä tai missälie - sormille menee.
Ja sit jos se alkuperäinen valotus on pakkasessa tunti niin pimeän ruudun ottamiseen pitää varata samankaltaiset olosuhteet lämpötilan osalta. Muuten lopputulos = putumm! Eli otat -30C kuvaa tunnin ja nakkaan autoon kameran jossa se paluumatkan aikana lämpeää ittekseen penkillä tai missälie - sormille menee.
-
- Viesti: