Lightroom 5 ja exportissa häviävät värit

Kuvankäsittelyä, mitä vain
MKE1

Lightroom 5 ja exportissa häviävät värit

Viesti Kirjoittaja MKE1 »

Moi,

Kun exportaan kuvia Lightroom 5:lla JPEG muotoon niin olen huomannut, että kuvat ovat paljon valjumpia kuin Lightroomissa. En tiedä tarkalleen mitä kuville tapahtuu, mutta yksinkertaistettuna tuntuu, että kuvista lähtee värit. Käsittelen ja kuvaan RAW kuvia ja export asetuksina mulla on:

JPEG, sRGB, quality 60-100%. Lisäksi sharpening for screen high tai standard

Olen kokeillut kaikenlaisia asetuksia, mutta kuvat eivät ainakaan siitä parane.

Exporttaan kuvia katseltavaksi näytöltä, joskus joitain kehitän paperikuviksi ja joskus joitakin lisäilen valokuvablogiini.

Tiedän, että eri käyttötarkotuksiin käytetään eri asetuksia/formaatteja jne mutta minne hemmettiin ne mun kuvien upeat värimaisemat katoaa??[/img]
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Dailunch

Viesti Kirjoittaja Dailunch »

Millä ohjelmalla katselet kuvia? Ongelma on mitä luultavimmin kuvankatseluohjelman värienhallinnassa. Se joko ei ymmärrä profiilia lainkaan tai sitten se syystä tai toisesta ei sovi sille. Minullakin oli kyseinen ongelma noin vuosi sitten, ja ongelmaksi paljastui väärillä asetuksilla tehty kalibrointi, sillä softalle kelpasi vain matrix based -näyttöprofiili.
MKE1

Dailunch kirjoitti:Millä ohjelmalla katselet kuvia? Ongelma on mitä luultavimmin kuvankatseluohjelman värienhallinnassa. Se joko ei ymmärrä profiilia lainkaan tai sitten se syystä tai toisesta ei sovi sille. Minullakin oli kyseinen ongelma noin vuosi sitten, ja ongelmaksi paljastui väärillä asetuksilla tehty kalibrointi, sillä softalle kelpasi vain matrix based -näyttöprofiili.
Kiitos kommentista. Katselen IrfanView:lla kuvia. Vilkasin IrfanView:n valikoita ja hirmuinen määrä kaikenlaista. Osaisko joku kertoa mitä täällä kannattaisi kokeilla muuttaa?
MKE1

MKE1 kirjoitti:
Dailunch kirjoitti:Millä ohjelmalla katselet kuvia? Ongelma on mitä luultavimmin kuvankatseluohjelman värienhallinnassa. Se joko ei ymmärrä profiilia lainkaan tai sitten se syystä tai toisesta ei sovi sille. Minullakin oli kyseinen ongelma noin vuosi sitten, ja ongelmaksi paljastui väärillä asetuksilla tehty kalibrointi, sillä softalle kelpasi vain matrix based -näyttöprofiili.
Kiitos kommentista. Katselen IrfanView:lla kuvia. Vilkasin IrfanView:n valikoita ja hirmuinen määrä kaikenlaista. Osaisko joku kertoa mitä täällä kannattaisi kokeilla muuttaa?
Löysin tälläsen viestiketjun

https://forums.adobe.com/thread/914280?start=0&tstart=0

Eli monitorin kalibrointi voinee pienentää eroa tai sitten täytyy katsella kuvia ohjelmalla jossa se värienhallinta onnistuu.

Jos jollakin tulee vielä mieleen joitain jippoja tai parempi ehdotus JPEGien katseluun kun Irfanview niin kertokaa toki. Kaippa sitä voisi LR:lla katsella niitä JPEGejä myös.
Dailunch

Viesti Kirjoittaja Dailunch »

Ihan Windows Photo Viewer on paras tähän, jos siis Windowsia käytät. Minulla ainakin pelaa täydellisesti, kunhan muistaa tehdä ICC v2 matrix based -profiilin.
kohan

Viesti Kirjoittaja kohan »

Kalibroi ja profiloi näyttösi ensin.
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
Vastaa Viestiin