Moi,
Kun exportaan kuvia Lightroom 5:lla JPEG muotoon niin olen huomannut, että kuvat ovat paljon valjumpia kuin Lightroomissa. En tiedä tarkalleen mitä kuville tapahtuu, mutta yksinkertaistettuna tuntuu, että kuvista lähtee värit. Käsittelen ja kuvaan RAW kuvia ja export asetuksina mulla on:
JPEG, sRGB, quality 60-100%. Lisäksi sharpening for screen high tai standard
Olen kokeillut kaikenlaisia asetuksia, mutta kuvat eivät ainakaan siitä parane.
Exporttaan kuvia katseltavaksi näytöltä, joskus joitain kehitän paperikuviksi ja joskus joitakin lisäilen valokuvablogiini.
Tiedän, että eri käyttötarkotuksiin käytetään eri asetuksia/formaatteja jne mutta minne hemmettiin ne mun kuvien upeat värimaisemat katoaa??[/img]
Lightroom 5 ja exportissa häviävät värit
-
Millä ohjelmalla katselet kuvia? Ongelma on mitä luultavimmin kuvankatseluohjelman värienhallinnassa. Se joko ei ymmärrä profiilia lainkaan tai sitten se syystä tai toisesta ei sovi sille. Minullakin oli kyseinen ongelma noin vuosi sitten, ja ongelmaksi paljastui väärillä asetuksilla tehty kalibrointi, sillä softalle kelpasi vain matrix based -näyttöprofiili.
-
Kiitos kommentista. Katselen IrfanView:lla kuvia. Vilkasin IrfanView:n valikoita ja hirmuinen määrä kaikenlaista. Osaisko joku kertoa mitä täällä kannattaisi kokeilla muuttaa?Dailunch kirjoitti:Millä ohjelmalla katselet kuvia? Ongelma on mitä luultavimmin kuvankatseluohjelman värienhallinnassa. Se joko ei ymmärrä profiilia lainkaan tai sitten se syystä tai toisesta ei sovi sille. Minullakin oli kyseinen ongelma noin vuosi sitten, ja ongelmaksi paljastui väärillä asetuksilla tehty kalibrointi, sillä softalle kelpasi vain matrix based -näyttöprofiili.
-
Löysin tälläsen viestiketjunMKE1 kirjoitti:Kiitos kommentista. Katselen IrfanView:lla kuvia. Vilkasin IrfanView:n valikoita ja hirmuinen määrä kaikenlaista. Osaisko joku kertoa mitä täällä kannattaisi kokeilla muuttaa?Dailunch kirjoitti:Millä ohjelmalla katselet kuvia? Ongelma on mitä luultavimmin kuvankatseluohjelman värienhallinnassa. Se joko ei ymmärrä profiilia lainkaan tai sitten se syystä tai toisesta ei sovi sille. Minullakin oli kyseinen ongelma noin vuosi sitten, ja ongelmaksi paljastui väärillä asetuksilla tehty kalibrointi, sillä softalle kelpasi vain matrix based -näyttöprofiili.
https://forums.adobe.com/thread/914280?start=0&tstart=0
Eli monitorin kalibrointi voinee pienentää eroa tai sitten täytyy katsella kuvia ohjelmalla jossa se värienhallinta onnistuu.
Jos jollakin tulee vielä mieleen joitain jippoja tai parempi ehdotus JPEGien katseluun kun Irfanview niin kertokaa toki. Kaippa sitä voisi LR:lla katsella niitä JPEGejä myös.
-