Kuvan katselu ohjelmat

Kuvankäsittelyä, mitä vain
Vastaa Viestiin
KumiMummo

Kuvan katselu ohjelmat

Viesti Kirjoittaja KumiMummo »

Moro,

Millä ohjelmalla katsotte kuvia sen jälkeen kun olette ne exporttina ottanut softasta tai toisesta ulos. Ja mikä ohjelma vastaa parhaiten sitä, miltä kuva näyttää todellisuudessa muilla tai printillä ?

ongelmani on seuraava:
Olen havainnut semmoisen ilmiön, että kun otan kuvan exporttina ulos jpegginä sRGB:nä niin ainakin windowsin valokuvien katselu ohjelma tekee kuvista kuraa. Mustat ja tummat sävyt ylikorostuvat ja kuvista tulee tukkoisia. Myös selaimella katseltaessa kuva näyttää yhtä tukkoiselta. Kun taas samaa kuvaa katsoo Win 8.1 löytyvästä "Valokuvat" ohjelmasta (joka avaa kuvan Metro käyttöliittymän kautta) niin kuva näkyy täysin samana kuin esim lightroomissa tai photoshopissa.

Kuuluuko näissä ohjelmissa olla näin suuret eroavaisuudet vai onko minulla väriprofiilit päin kettua ? Näitäkin olen koittanut saada kohilleen, mutta niiden vaihtelulla ei tunnu olevan mitään vaikutusta.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
rnyholm

Viesti Kirjoittaja rnyholm »

Käytän Lightroomia nykyään kun tuli ilmaiseksi tulostimen myötä. Enkä exporttaa kuvia minnekään Lightroomista jos en siirrä niitä jonnekin esimerkiksi fejsbokiin. Katselen niitä lightroomissa.
Harppa S

Viesti Kirjoittaja Harppa S »

Faststone
OskuK

Re: Kuvan katselu ohjelmat

Viesti Kirjoittaja OskuK »

KumiMummo kirjoitti:
Kuuluuko näissä ohjelmissa olla näin suuret eroavaisuudet vai onko minulla väriprofiilit päin kettua?
"Kuuluu" -kaikki ohjelmat ei todellakaan ole värihallittuja.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
eetu1978

Viesti Kirjoittaja eetu1978 »

Harppa S kirjoitti:Faststone
Tämä on se paras ilmainen vaihtoehto, jos ei raaski ostaa Lightroomia. Faststonen kanssa pystyy myös erittäinen helposti nimeämään useampia kuvia kerralla.
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Yleensä Adoben Bridgellä vaikka LR on ollut sen esiversiosta lähtien käytössä.
KumiMummo

Viesti Kirjoittaja KumiMummo »

Täytyypä kurkata tuota faststonea. Mietityttää vain, että miten ne kuvat sitten muilla näkyy, jos feisbuukkiin lisäilee tai tänne postailee.
Rockford
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Faststonea käyttänyt jo vuosia, sitä ennen oli ACDSee.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
gunnis

Viesti Kirjoittaja gunnis »

Fastonea olen käyttänyt varmaan niin kauan kuin se on ollut olemassa. Viime viikolla kokeillin View NX:ää ja se vie kirkkaasti voiton Fastonesta.
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

gunnis kirjoitti:Fastonea olen käyttänyt varmaan niin kauan kuin se on ollut olemassa. Viime viikolla kokeillin View NX:ää ja se vie kirkkaasti voiton Fastonesta.
Millä alueela. Käynnistysnopeudessa, kuvan avausnopeudessa, kuvan terävyydessä, vakaudessa? Vai missä tämä kirkas voitto saavutetaan? Itselläi oli tuo nikonin tuotos aikoinaan max. viikon, ja se kaatui vain ehkä 47 kertaa ja sotki käyttöjärjestelmän.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
gunnis

Viesti Kirjoittaja gunnis »

OskuK kirjoitti:
gunnis kirjoitti:Fastonea olen käyttänyt varmaan niin kauan kuin se on ollut olemassa. Viime viikolla kokeillin View NX:ää ja se vie kirkkaasti voiton Fastonesta.
Millä alueela. Käynnistysnopeudessa, kuvan avausnopeudessa, kuvan terävyydessä, vakaudessa? Vai missä tämä kirkas voitto saavutetaan? Itselläi oli tuo nikonin tuotos aikoinaan max. viikon, ja se kaatui vain ehkä 47 kertaa ja sotki käyttöjärjestelmän.
Värinhallinta vaikuttaa paremmalta, minulla Faststone vääntää kuvat hieman liikaa punaiseen. NX käynnistyy ihan yhtä nopeasti kuin FS, eikä ole vielä kaatunut kertaakaan.

NX:ssä hakusanojen ym:n metadatan lisäys joko yksitellen tai presetillä. Kahden näytön käytettävyys, tarkennuspisteen näyttö ym ominaisuuksia jotka FS:stä puuttuu.
Vastaa Viestiin