Kuvan katselu ohjelmat
-
Kuvan katselu ohjelmat
Moro,
Millä ohjelmalla katsotte kuvia sen jälkeen kun olette ne exporttina ottanut softasta tai toisesta ulos. Ja mikä ohjelma vastaa parhaiten sitä, miltä kuva näyttää todellisuudessa muilla tai printillä ?
ongelmani on seuraava:
Olen havainnut semmoisen ilmiön, että kun otan kuvan exporttina ulos jpegginä sRGB:nä niin ainakin windowsin valokuvien katselu ohjelma tekee kuvista kuraa. Mustat ja tummat sävyt ylikorostuvat ja kuvista tulee tukkoisia. Myös selaimella katseltaessa kuva näyttää yhtä tukkoiselta. Kun taas samaa kuvaa katsoo Win 8.1 löytyvästä "Valokuvat" ohjelmasta (joka avaa kuvan Metro käyttöliittymän kautta) niin kuva näkyy täysin samana kuin esim lightroomissa tai photoshopissa.
Kuuluuko näissä ohjelmissa olla näin suuret eroavaisuudet vai onko minulla väriprofiilit päin kettua ? Näitäkin olen koittanut saada kohilleen, mutta niiden vaihtelulla ei tunnu olevan mitään vaikutusta.
Millä ohjelmalla katsotte kuvia sen jälkeen kun olette ne exporttina ottanut softasta tai toisesta ulos. Ja mikä ohjelma vastaa parhaiten sitä, miltä kuva näyttää todellisuudessa muilla tai printillä ?
ongelmani on seuraava:
Olen havainnut semmoisen ilmiön, että kun otan kuvan exporttina ulos jpegginä sRGB:nä niin ainakin windowsin valokuvien katselu ohjelma tekee kuvista kuraa. Mustat ja tummat sävyt ylikorostuvat ja kuvista tulee tukkoisia. Myös selaimella katseltaessa kuva näyttää yhtä tukkoiselta. Kun taas samaa kuvaa katsoo Win 8.1 löytyvästä "Valokuvat" ohjelmasta (joka avaa kuvan Metro käyttöliittymän kautta) niin kuva näkyy täysin samana kuin esim lightroomissa tai photoshopissa.
Kuuluuko näissä ohjelmissa olla näin suuret eroavaisuudet vai onko minulla väriprofiilit päin kettua ? Näitäkin olen koittanut saada kohilleen, mutta niiden vaihtelulla ei tunnu olevan mitään vaikutusta.
-
Re: Kuvan katselu ohjelmat
"Kuuluu" -kaikki ohjelmat ei todellakaan ole värihallittuja.KumiMummo kirjoitti:
Kuuluuko näissä ohjelmissa olla näin suuret eroavaisuudet vai onko minulla väriprofiilit päin kettua?
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
- Viesti:
-
Millä alueela. Käynnistysnopeudessa, kuvan avausnopeudessa, kuvan terävyydessä, vakaudessa? Vai missä tämä kirkas voitto saavutetaan? Itselläi oli tuo nikonin tuotos aikoinaan max. viikon, ja se kaatui vain ehkä 47 kertaa ja sotki käyttöjärjestelmän.gunnis kirjoitti:Fastonea olen käyttänyt varmaan niin kauan kuin se on ollut olemassa. Viime viikolla kokeillin View NX:ää ja se vie kirkkaasti voiton Fastonesta.
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
Värinhallinta vaikuttaa paremmalta, minulla Faststone vääntää kuvat hieman liikaa punaiseen. NX käynnistyy ihan yhtä nopeasti kuin FS, eikä ole vielä kaatunut kertaakaan.OskuK kirjoitti:Millä alueela. Käynnistysnopeudessa, kuvan avausnopeudessa, kuvan terävyydessä, vakaudessa? Vai missä tämä kirkas voitto saavutetaan? Itselläi oli tuo nikonin tuotos aikoinaan max. viikon, ja se kaatui vain ehkä 47 kertaa ja sotki käyttöjärjestelmän.gunnis kirjoitti:Fastonea olen käyttänyt varmaan niin kauan kuin se on ollut olemassa. Viime viikolla kokeillin View NX:ää ja se vie kirkkaasti voiton Fastonesta.
NX:ssä hakusanojen ym:n metadatan lisäys joko yksitellen tai presetillä. Kahden näytön käytettävyys, tarkennuspisteen näyttö ym ominaisuuksia jotka FS:stä puuttuu.