High end optiikoita schneideriltä

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
Vastaa Viestiin
KKPhoto

High end optiikoita schneideriltä

Viesti Kirjoittaja KKPhoto »

Noniin,
nyt ei köyhien tarvitse odotella 35mm OTUS:ta. On taitanut toinenkin germaanivalmistaja haistaa tarpeen hyperlaadukkaille hi-res laseille. Mielenkiintoista mihin hinnat asettuu. Ilmeisesti valmistetaan saksassa, joten..

http://www.schneiderkreuznach.com/en/ho ... ews%5D=104
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Munt

Viesti Kirjoittaja Munt »

Saa nähdä millainen värintoisto näissä on. Jos on samaa kuin vanhemmissa, niin maisemakuvaajille voi olla ihan pätevää tavaraa tulossa. Hinta on kyllä ihan arvoitus.

..
KKPhoto

Koska toi 85mm on vain f2.4, on varmaan jotain toivoa että hinta ei olisi ihan pilvissä. Jännä tosiaan nähdä.

Tässä olisi kiinnostava yleistele zeissin 35mm f1.4:n kaveriksi. (Zeissin oma 85mm vaikuttaa vähän kurjalta tarkennettavalta.. on focus shittiä ja field curvaturea. Tietysti niillä olis 100mm makro).

Mitä sanoisit vanhempien schneiderien värintoistosta verraten zeissin ZF2/ZE linjaan? Itse pidän niiden väri/mikrokontrastin toistosta kovasti.
Munt

KKPhoto kirjoitti:Mitä sanoisit vanhempien schneiderien värintoistosta verraten zeissin ZF2/ZE linjaan? Itse pidän niiden väri/mikrokontrastin toistosta kovasti.
Zeissien väreissä on mallikohtaisia eroja kuten muissakin merkeissä ja polte Schneidereihin on syttynyt ehkä Timothy Poultonin kaltaisista kuvaajista, joilla on 50mm TS panoraamakäytössä ja kuvien värit on tietenkin säädetty huolella ja ajan kanssa. Kokonaisuudesta kuitenkin näkee, että värit ovat mukavasti tasapainossa verrattuna moneen muuhun laatumerkkiin. Kuvissa on sekä zeissimäistä lämpöä, että leicamaista kirkkautta ja puhtautta.

http://500px.com/tpoulton001

Osa viehätyksestä on varmaan myös kuvaformaatissa, mutta kyllähän noita TS Schneidereita tekisi mieli kokeilla. En ole itse omistanut yhtään, toistaiseksi.

..
KKPhoto

Munt kirjoitti: Zeissien väreissä on mallikohtaisia eroja kuten muissakin merkeissä ja polte Schneidereihin on syttynyt ehkä Timothy Poultonin kaltaisista kuvaajista, joilla on 50mm TS panoraamakäytössä ja kuvien värit on tietenkin säädetty huolella ja ajan kanssa. Kokonaisuudesta kuitenkin näkee, että värit ovat mukavasti tasapainossa verrattuna moneen muuhun laatumerkkiin. Kuvissa on sekä zeissimäistä lämpöä, että leicamaista kirkkautta ja puhtautta.

http://500px.com/tpoulton001

Osa viehätyksestä on varmaan myös kuvaformaatissa, mutta kyllähän noita TS Schneidereita tekisi mieli kokeilla. En ole itse omistanut yhtään, toistaiseksi.

..
Hienoja tilttipanoraamoja, Kiitos linkistä. Täytyy tutkailla tarkemmin myöhemmin pitäen mielessä mainintasi väritoistosta. :] Itse olen ollut siinä käsityksessä että noi zeissit olis väreiltään aika samaa kamaa kautta (ZF/ZE) linjan. Kontrastissa sitten eroja, ja värivirheissä suurilla aukoilla.. ei ainakaan vielä ole huomannut erityisemmin eroa 35mm f2/ f1.4 lasien välillä (en tosin ole liikoja vertaillut).
Munt

KKPhoto kirjoitti:
Munt kirjoitti: Zeissien väreissä on mallikohtaisia eroja kuten muissakin merkeissä
..
Itse olen ollut siinä käsityksessä että noi zeissit olis väreiltään aika samaa kamaa kautta (ZF/ZE) linjan. Kontrastissa sitten eroja, ja värivirheissä suurilla aukoilla.. ei ainakaan vielä ole huomannut erityisemmin eroa 35mm f2/ f1.4 lasien välillä (en tosin ole liikoja vertaillut).
Zeissin laseissa on kyllä eroja, mutta kattavat arviot kamera/objektiiviyhdistelmien eroista on mahdotonta kasata eri aukoilla. Noin näppituntumalla esim 35mm 1.4 ja 28mm f2 distagonit on hiukan erilaisia, kun 28mm on tosi syvät värit ja lämpimät ruskeat ja 35mm selvästi hillitympi. CA erot on myös suuret.
Itsellä on zeissiä monelta vuosikymmeneltä ja onhan näissä eroja suntaan jos toiseen. Osa johtuu ihan optisesta suunnittelusta ja osa pelkistä pinnoitteiden päivityksistä. Myös lasilaatujen erot ja esim lyijylasista luopuminen näkyy objektiivien väreissä, kun aletaan oikein tutkia tarkemmin. Hyvänä esimerkkinä on 85mm 1.4 Planar, jossa on AE malleissa (West-Germany) useita erilaisia pinnoitteita (punainen, vihreä, blue jade) ja lasilaatuja ja sitten siirtyminen MM mallista ZE malleihin, jotka ovat jokseenkin erilaisia myös muuten, kuin vain väreiltään. Jo pelkän bokeh CA:n ja aukon muodon (6 kulma, ninja star, pyöristetty) vaikutus kuvan fiilikseen eri malleissa on erilainen, joten aika loputon suo näiden kattava tutkiminen on.

..
KKPhoto

Munt kirjoitti:
KKPhoto kirjoitti:
Munt kirjoitti: Zeissien väreissä on mallikohtaisia eroja kuten muissakin merkeissä
..
Itse olen ollut siinä käsityksessä että noi zeissit olis väreiltään aika samaa kamaa kautta (ZF/ZE) linjan. Kontrastissa sitten eroja, ja värivirheissä suurilla aukoilla.. ei ainakaan vielä ole huomannut erityisemmin eroa 35mm f2/ f1.4 lasien välillä (en tosin ole liikoja vertaillut).
Zeissin laseissa on kyllä eroja, mutta kattavat arviot kamera/objektiiviyhdistelmien eroista on mahdotonta kasata eri aukoilla. Noin näppituntumalla esim 35mm 1.4 ja 28mm f2 distagonit on hiukan erilaisia, kun 28mm on tosi syvät värit ja lämpimät ruskeat ja 35mm selvästi hillitympi. CA erot on myös suuret.
Itsellä on zeissiä monelta vuosikymmeneltä ja onhan näissä eroja suntaan jos toiseen. Osa johtuu ihan optisesta suunnittelusta ja osa pelkistä pinnoitteiden päivityksistä. Myös lasilaatujen erot ja esim lyijylasista luopuminen näkyy objektiivien väreissä, kun aletaan oikein tutkia tarkemmin. Hyvänä esimerkkinä on 85mm 1.4 Planar, jossa on AE malleissa (West-Germany) useita erilaisia pinnoitteita (punainen, vihreä, blue jade) ja lasilaatuja ja sitten siirtyminen MM mallista ZE malleihin, jotka ovat jokseenkin erilaisia myös muuten, kuin vain väreiltään. Jo pelkän bokeh CA:n ja aukon muodon (6 kulma, ninja star, pyöristetty) vaikutus kuvan fiilikseen eri malleissa on erilainen, joten aika loputon suo näiden kattava tutkiminen on.

..
Lasien vertailu noin ylipäänsä vain valokuvien perusteella on jonninverran haastavaa, kun vertailukelpoisia kuvia löytyy vähän.. kaltaistesi käyttäjien havainnot ovat tärkeitä, kiitos niistä.
janne.

Viesti Kirjoittaja janne. »

Värit tarjoaa photoshop.
Gold member of Sigma 14mm f/1.8 & 100-300mm f/4 fun club.
Munt

janne. kirjoitti:
Värit tarjoaa photoshop.
Mielummin Photoshop kuin Samyang.

..
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Munt kirjoitti:
janne. kirjoitti:
Värit tarjoaa photoshop.
Mielummin Photoshop kuin Samyang.

..
Mitäs me Samyangista, jos kuitenkin käytämme Zeissin tarjoamaa

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
KKPhoto

Painukaas tuubanjauhajat ketjusta pois, ellei ole mitään järkevää sanottavaa. HUS HUS!
Vastaa Viestiin