D800 / D800E - kennopöly
-
- Viesti:
D800 / D800E - kennopöly
Meitsillä on E:n kenno ihan sotkussa. Tietty kameraa on käytetty suunnilleen kuussa ja takaisin ilman sen kummempia avaruuspukuja, mutta pöly ei irtoa pumpulla puhaltamalla. Eikä paineilmalla puhaltamalla.
Kysymykseni on, vaivaako D800-sarjaa sama öljykennosyndrooma, mikä tuntuu olevan vallalla muissakin uusissa FF-nikoneissa?
Kysymykseni on, vaivaako D800-sarjaa sama öljykennosyndrooma, mikä tuntuu olevan vallalla muissakin uusissa FF-nikoneissa?
-
-
Mulla kertyi edellisen D800:n kennon nurkkaan skeidaa, joutui puhdistamaan ~30000 ruudun välein, kun pisteitä oli sen verran ettei hermo kestänyt photarissa korjailua. Tuolla uudella on nyt kuvattu 10000 laakia ja bongasin juuri ensimmäiset pisteet.
Molemmissa ilmestyivät samaan paikkaan, kuvien vasempaan yläkulmaan.
Molemmissa ilmestyivät samaan paikkaan, kuvien vasempaan yläkulmaan.
-
Joo ei se puhalluspumppu varmaan auta tuossa.. oma D80 / D90 on niin halpoja laitteita että olen uskaltanut käyttää tuota 'sensorclearpen' tyyppistä vehjettä jossa kaikkia suosituksia vasten kosketetaan kennoa -hui- samaan tyyliin kuin LensPenillä linssipintoja puhdistettaessa ( sama valmistaja - en muista nyt tarkempaa kaupallista nimeä- se 'originaali' kuitenkin )..
En kaikesta huolimatta ole kennoa onnistunut tuolla tuhoamaan kummastakaan vehkeestä joten.. vastuu kuulijalla ja sen lompakolla ;)
Häiritsevät testikuvissa näkyneet likaspotit olen kyllä tuolla pois saanut kuitenkin..
En kaikesta huolimatta ole kennoa onnistunut tuolla tuhoamaan kummastakaan vehkeestä joten.. vastuu kuulijalla ja sen lompakolla ;)
Häiritsevät testikuvissa näkyneet likaspotit olen kyllä tuolla pois saanut kuitenkin..
Nikon D700 + Nikon 1 V1 & V2
-
Mun D800 on aika varhaista tuotantoa (ajalta ennen Suomen myynnin alkua). Siihen ilmestyi kesällä 2012 spotteja kennolle jotka eivät poistuneet puhaltamalla. Menin vetäisemään swapilla ja huonolla putsaus aineella kerran ja silloin näkyi värikäs öljyinen kalvo ;)
Lähdin samantien JAS:n jossa kaverit teki pitkän duunin ja kommentoivat että "p*skasin Nikonin kenno mitä on vähään aikaan näkynyt". Koska öljyt kasisatasen kennolla oli tuolloin tuntematon asia, virallista kommenttia siitä mitä se oli, ei sen enempää tullut. Todettiin että seurataan tilannetta. Tuo ei ole toistunut sen jälkeen, mutta en ole kyllä itse enää kennoja putsaillutkaan tämän tapauksen jälkeen.
Lähdin samantien JAS:n jossa kaverit teki pitkän duunin ja kommentoivat että "p*skasin Nikonin kenno mitä on vähään aikaan näkynyt". Koska öljyt kasisatasen kennolla oli tuolloin tuntematon asia, virallista kommenttia siitä mitä se oli, ei sen enempää tullut. Todettiin että seurataan tilannetta. Tuo ei ole toistunut sen jälkeen, mutta en ole kyllä itse enää kennoja putsaillutkaan tämän tapauksen jälkeen.
-
- Viesti:
Nyt parin vuoden kuvailun jälkeen on kennolla pari sitkeämpää pistettä, jotka näkyy aivan kuvan yläreunassa, ovat siis kennon alareunassa. Niinpä epäilen noidenkin olevan jotain irtohiukkasia jotka on vain valuneet kennon täristimen vaikutuksesta alas.
Keskellä kennoa on vain joku melko huomaamaton parin pienen pisteen ja niitä yhdistävän ohuen langan muodostama juttu. Tuskin sekään öljyä on.
Keskellä kennoa on vain joku melko huomaamaton parin pienen pisteen ja niitä yhdistävän ohuen langan muodostama juttu. Tuskin sekään öljyä on.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
-
Vajaa kaksi vuotta vanha D 800, objektiiveja käytössä useita, eli vaihtoja paljon. Kennolla roskaa hyvin vähän, ei kertaakaan puhdistettu. En jaksa uskoa kameran likaavan itse itseään, eli roiskivan öljyä kennolle.
Aloittajan mukaan tuo öljyn roiskuminen kennolle olisi yleistä kaikissa uusissa Nikonin täyskennoisissa. Onko näin, vai onko syndrooma vain kysyjän päässä?
Aloittajan mukaan tuo öljyn roiskuminen kennolle olisi yleistä kaikissa uusissa Nikonin täyskennoisissa. Onko näin, vai onko syndrooma vain kysyjän päässä?
-
Omasta kokemuksesta voin sanoa, että D200, D700 ja D600 ovat sutanneet kennoa eriasteisesti ja etenkin uutena. Df on vielä arvioinnissa, mutta enköhän tuonkin kennoa vielä joskus saa putsata. Aikanaan keveri sanoi D3:n öljyävän kennoa aika runsaasti.kunijo-1 kirjoitti:Vajaa kaksi vuotta vanha D 800, objektiiveja käytössä useita, eli vaihtoja paljon. Kennolla roskaa hyvin vähän, ei kertaakaan puhdistettu. En jaksa uskoa kameran likaavan itse itseään, eli roiskivan öljyä kennolle.
Sanoisin, että olet onnekas jos minkäänmoista kennon öljyyntymistä et ole havainnut. On sitten hieman eri asia jos öljyyntyminen on tolkuttoman runsasta kuten D600:n tapauksessa. Tai jos 30 000 tai 50 000 kuvaa lauottu kamera yhäkin suttaa kennoa.
-
- Viesti:
Kiitos asiallisesta palautteesta! Epäluuloni tosiaan heräävät siitä, että oman kameran kennolla tomu on keskittynyt yhteen kulmaan samaan malliin kuin D600 ja D610 -malleissa, missä ongelma on julkisesti tunnustettu. Pitää selvittää ongelma.rtfm kirjoitti:Mun D800 on aika varhaista tuotantoa (ajalta ennen Suomen myynnin alkua). Siihen ilmestyi kesällä 2012 spotteja kennolle jotka eivät poistuneet puhaltamalla. Menin vetäisemään swapilla ja huonolla putsaus aineella kerran ja silloin näkyi värikäs öljyinen kalvo ;)
Lähdin samantien JAS:n jossa kaverit teki pitkän duunin ja kommentoivat että "p*skasin Nikonin kenno mitä on vähään aikaan näkynyt". Koska öljyt kasisatasen kennolla oli tuolloin tuntematon asia, virallista kommenttia siitä mitä se oli, ei sen enempää tullut...
-
Ostin D800 rungon 2012 aikalailla heti, kun niitä alkoi saada. Samaan aikaan ostin myös D3s rungon. D800 roiski alussa öljyä kennolle melko runsaasti -puhdistus oli todella tarpeen jo noin 10 000 kuvan jälkeen. Aika selkeästi oli öljystä kyse, koska pisteet vain levisivät ensimmäisillä pyyhkäisyillä ohuiksi viiruiksi. N. 30 000 kuvan jälkeen ei juurikaan ole enää öljyä lennellyt. Kahdessa D3s rungossa ei ole öljyä kennolla näkynyt. Pölyä olen kyllä niistäkin siirrellyt kennon laidasta toiseen :-)
-
Se öljymäinen aine ei välttämättä ole kotoisin suljinmekanismista, sillä ilmassa leijuu paikasta riippuen erilaisia hiukkasia joista osa on öljymäistä töhkää. On aivan paikallisista ilmansaasteista riippuvaista miten ongelmallista moskaa kennolle saa. Itselleni ovat muutamat suurkaupungit, etenkin Aasiassa, olleet pahimpia. Mutta samaa töhkää tulee paikoin muuallakin.
Olen jo aikaa sitten oppinut että mukana kulkee aina kameralle sopiva puhdistussetti liuoksineen. Illalla aina koekuvat ja mahdollinen puhdistus (ja jos sitä öljymäistä töhkää on, niin harvoin selviää yhdellä puhdistuksella, pahin on ollut kymmenisen kertaa sutimista ja koekuvia ennenkuin tuli puhdasta) ennen illalliselle lähtöä. (illallisen jälkeen ei kannata sorhata kameran sisuksia.... ;-) )
Olen jo aikaa sitten oppinut että mukana kulkee aina kameralle sopiva puhdistussetti liuoksineen. Illalla aina koekuvat ja mahdollinen puhdistus (ja jos sitä öljymäistä töhkää on, niin harvoin selviää yhdellä puhdistuksella, pahin on ollut kymmenisen kertaa sutimista ja koekuvia ennenkuin tuli puhdasta) ennen illalliselle lähtöä. (illallisen jälkeen ei kannata sorhata kameran sisuksia.... ;-) )
-
Olen käyttänyt http://photographylife.com/product/sensor-gel-stick tuotetta sekä pölyyn että öljyyn ja toimii. Ensimmäisen kerran näin gel-stick käytettävän Leican kameratehtaan viimeistely käsittelyssä ja vakuutuin tuotteen toimivuudesta. Ostin tuotteen amazon.de verkkokaupasta. Pentaxilla on myös vastaavanlainen tuote 39357 Pentax imagesensor cleaning kit.
P.S. URL ohje ei toimi.
P.S. URL ohje ei toimi.