Antiikkia, antiikkia
-
- Viesti:
Antiikkia, antiikkia
No antiikki oli ehkä hieman liioittelua, mutta anopin laatikoista löytyi vanhahkoja kameroita pari kappaletta. Nyt pitäisi saada vastausta onko noista joku keräilijä mahdollisesti kiinnostunut ja onko niillä muuta arvoa kuin pölyn kerääminen. Myös kaikka muut faktat noista kiinnostaa.
Ensimmäinen on Yashica 35, ostettu vuonna 1962. Mukana nahkakotelo, hihna, vastavalosuoja ja suomenkieliset käyttöohjeet.
Toinen on Olympus OM-1 järkkäri + Olympus OM-System F.Zuiko Auto-S f=50mm 1:1.8 optiikka.
Ensimmäinen on Yashica 35, ostettu vuonna 1962. Mukana nahkakotelo, hihna, vastavalosuoja ja suomenkieliset käyttöohjeet.
Toinen on Olympus OM-1 järkkäri + Olympus OM-System F.Zuiko Auto-S f=50mm 1:1.8 optiikka.
-
- Viesti:
-
Om-1 on miltei legenda
Om-1 on hyvä kamera ja aikanaan loistavassa maineessa mutta tosiasiassa noilla ei juuri arvoa ole. Vain jos joltakulta keräilijältä sattuu puuttumaan jompikumpi niin jonkun euron voi saada. Kameroita on tehty niin mahdottoman paljon että keräilyarvoa taitaa olla lähinnä Leicalla.
-
- Viesti:
-
Juu, kamerat hyllyssä ovat mukava keskusteluaihe, ja voihan niillä rullan -pari ottaakin. Käyttöarvoa kameroilla siis on aika tavalla enemmän kuin rahallista. Mutta voi sitäkin olla, jos kamera on oikein hyväkuntoinen. Jännää on että siisti käyttohje, tai valmiuslaukku voi olla paljon kalliimpi kuin itse kamera.
Mitä noista voisi sitten keskustella? No, esim. runkojen rakenne, tukevuus voisi olla puheenaihe, laatu, myös itse mittaetsin on monille aivan fomaa, ja nykyään jopa slr:n tarkennusavut jne. Myös Olyn kiinnostavat ratkaisut, kuten himenninkierän paikka, aikavalitsijan sijainti helalla ja myös Asa-rullan olemus, joka vastaa hölmöydessään mukavasti nykyistä pasma-rullaa ;-)
Jassikan ohje kiinnostuneille löyty muuten tuolta:
http://www.butkus.org/chinon/yashica/ya ... _35_yk.htm
Mitä noista voisi sitten keskustella? No, esim. runkojen rakenne, tukevuus voisi olla puheenaihe, laatu, myös itse mittaetsin on monille aivan fomaa, ja nykyään jopa slr:n tarkennusavut jne. Myös Olyn kiinnostavat ratkaisut, kuten himenninkierän paikka, aikavalitsijan sijainti helalla ja myös Asa-rullan olemus, joka vastaa hölmöydessään mukavasti nykyistä pasma-rullaa ;-)
Jassikan ohje kiinnostuneille löyty muuten tuolta:
http://www.butkus.org/chinon/yashica/ya ... _35_yk.htm
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
- Viesti:
Samasta kaapunnista ollaan. Minulla on samanmoinen minttikuntoinen ja varsin manio kamera on kyseessä. Jotta valotusmittari näyttäisi oikein Wein Cell MRB625 1,35 V on ratkaisu. Älä viritä diodijuttuja LR44:n kanssa, koska valotusmittari näyttää väärin. Tällaisella Olylla aloitin Olympusvaelluksen kauan sitten.kojape kirjoitti:Kiitoksia vastauksista. Tilanne on siis sellainen kuin oletinkin.