Riittääkö nykyinen kamera (E-PL5)?
-
Riittääkö nykyinen kamera (E-PL5)?
Innostuin vähän aikaa sitten ostamaan ikivanhan Canon EOS 400D-järkkärin tilalle uudemman kameran, ja mukaan valikoitui Olympus Pen E-PL5. Nyt kuitenkin olen kuvatessa huomannut tämän peilillisten (tai ainakin tämän kameran) ongelman, että liikkuvia kohteita on todella vaikea kuvata. Varmaan 1-2 kpl 10 otoksesta onnistuu, ja kun kuitenkin tulee esimerkiksi kissoja kuvattua niin harmittaa kun iso osa kuvista on tärähtäneitä. Voiko ongelma johtua vielä kuvaajasta, ja olisiko uudella objektiivilla minkäänlaista merkitystä? Minua on alkaut mietityttää tämä liikkuvan kohteen vaikea kuvaus, ja olen jopa miettinyt pitäisikö vaihtaa kameraa. Jos nyt luovuttaisin tämän E-PL5 kanssa, mitä saman hintaluokan kameraa suosittelisitte? Vai onko edes mahdollista saada suht halvalla sellaista kameraa, jolla voisi kuvata myös nopeita tilanteita? Innostaisi muutenkin sellainen kamera, jota olisi mahdollisuus kehittää ammattilaismaisemmaksi kalliimpien objektiivien jne. kanssa, mutta en tiedä onko tämä runko hyvä vaihtoehto tähän. Tulisiko vaihto eteen kuitenkin jossain vaiheessa?
En tiedä olisiko tämä pitänyt liittää johonkin toiseen keskusteluun, mutta silloin vastauksia varmjaan tulisi vähemmän. Kiitos jos vaivaudutte auttamaan!
En tiedä olisiko tämä pitänyt liittää johonkin toiseen keskusteluun, mutta silloin vastauksia varmjaan tulisi vähemmän. Kiitos jos vaivaudutte auttamaan!
-
Tällaista löytyi netistä
Kameran plussat:
Sama erinomainen kenno kuin OM-D E-M5:ssä
Sisäinen kuvanvakaaja
Muokattava, monipuolinen käyttöliittymä
Hyvä objektiivivalikoima
Full HD -videokuvaus
Todella nopea automaattitarkennus
Muutenkin kamera on hyvin nopeatoiminen
Kameran miinukset:
Valikot ovat monipuoliset, mutta myös varsin sekavat
Automaattitarkennus ei ole erityisen hyvä liikkuvien kohteiden seuraamisessa
Ei sisäänrakennettua etsintä.
Liikkuvan kohteen kuvaaminen on vaativa haaste kuvaajalle ja kameralle, harrastajatasolla nappiotokset ovat kovan työn tuloksia. Kuvaajan on osattava "ennakoida" kohteen liikkeitä ja tarkentaa oikeaan kohtaan hyvin nopeasti. Tai antaa automaattitarkennuksen hoitaa tehtävä. Tuo Olympuksen tarkennus ei ole nopeimpia mutta kyllä sitä hitautta ja tarkennusvaikeutta löytyy kalliistakin rungoista.
Liikkuvan kohteen liikkeen pysäyttämiseksi tarvitaan nopea suljinaika, 1/500s tai lyhyempi. Tämä tarkoittaa herkkyyden nostamista reilusti tuonne ISO 1000:n paikkeille. Sarjakuvaus on hyvä keino saada edes muutama terävä kuva. On myös mahdollista seurata kohdetta kameralla ja laukaista kameran liikkuessa. Salama pysäyttää liikkeen mutta sen valo on aika latteata.
Kortilla on tilaa, mieluummin enemmän otoksia kuin vähemmän.
Itse olen tätä oppia hakenut kuvaamalla vilkasta, kuvausta inhoavaa koiraa sen touhuissa. Muutama asia joita olen oppinut:
- valotus kannattaa säätään etukäteen olosuhteisiin sopivaksi muutamalla koekuvalla (manuaaliasetukset) ja RAW-moodi päälle, jää enemmän pelivaraa jos valotus ei satu kohdalleen.
- rajaus hieman löysäksi, sen voi tehdä koneella
- sarjakuvaus päälle, tosin RAW moodilla kortille kirjoitus hidastuu jonkin verran.
Kameran plussat:
Sama erinomainen kenno kuin OM-D E-M5:ssä
Sisäinen kuvanvakaaja
Muokattava, monipuolinen käyttöliittymä
Hyvä objektiivivalikoima
Full HD -videokuvaus
Todella nopea automaattitarkennus
Muutenkin kamera on hyvin nopeatoiminen
Kameran miinukset:
Valikot ovat monipuoliset, mutta myös varsin sekavat
Automaattitarkennus ei ole erityisen hyvä liikkuvien kohteiden seuraamisessa
Ei sisäänrakennettua etsintä.
Liikkuvan kohteen kuvaaminen on vaativa haaste kuvaajalle ja kameralle, harrastajatasolla nappiotokset ovat kovan työn tuloksia. Kuvaajan on osattava "ennakoida" kohteen liikkeitä ja tarkentaa oikeaan kohtaan hyvin nopeasti. Tai antaa automaattitarkennuksen hoitaa tehtävä. Tuo Olympuksen tarkennus ei ole nopeimpia mutta kyllä sitä hitautta ja tarkennusvaikeutta löytyy kalliistakin rungoista.
Liikkuvan kohteen liikkeen pysäyttämiseksi tarvitaan nopea suljinaika, 1/500s tai lyhyempi. Tämä tarkoittaa herkkyyden nostamista reilusti tuonne ISO 1000:n paikkeille. Sarjakuvaus on hyvä keino saada edes muutama terävä kuva. On myös mahdollista seurata kohdetta kameralla ja laukaista kameran liikkuessa. Salama pysäyttää liikkeen mutta sen valo on aika latteata.
Kortilla on tilaa, mieluummin enemmän otoksia kuin vähemmän.
Itse olen tätä oppia hakenut kuvaamalla vilkasta, kuvausta inhoavaa koiraa sen touhuissa. Muutama asia joita olen oppinut:
- valotus kannattaa säätään etukäteen olosuhteisiin sopivaksi muutamalla koekuvalla (manuaaliasetukset) ja RAW-moodi päälle, jää enemmän pelivaraa jos valotus ei satu kohdalleen.
- rajaus hieman löysäksi, sen voi tehdä koneella
- sarjakuvaus päälle, tosin RAW moodilla kortille kirjoitus hidastuu jonkin verran.
-
Laita säädöt kohdalleen
Käytä suljinajan esivalintaa ja autoISOa, suljinaika riittävän lyhyeksi riippuen liikkeen nopeudesta. Sisällä riittänee 1/100 ja ulkona 1/250 kissojen kuvaamiseen. Muistaakseni tuossa voi säätää autoISOn alarajaakin ja kun sen säätää ISO 200 niin ulkona ainakin tulee himmennettyäkin.
-
Kannattaa katsoa, onko se kuvanvakain päällä vai ei, jos sen saa pois päältä kytkettyä edes. Suljinaikaa kannattaa opetella ksn säätämään :) Tähän löytyy pienellä googlauksella paljon hyviä neuvoja. Yksi vaihtoehto on tietenkin koittaa ottaa kuvia esiasetetuilla kuvausmoodeilla, jotka kamera säätää itse, näistä saattaa löytyä ns. "sportti"-moodi.
Helposti, jos lähdet kameraa tämän takia vaihtamaan, niin uudella kameralla on ihan sama ongelma edessä. Eli tuskinpa kannattaa :)
Helposti, jos lähdet kameraa tämän takia vaihtamaan, niin uudella kameralla on ihan sama ongelma edessä. Eli tuskinpa kannattaa :)
-
- Viesti:
-
- Viesti:
Re: Riittääkö nykyinen kamera (E-PL5)?
Missä peili?hardly kirjoitti:valikoitui Olympus Pen E-PL5. Nyt kuitenkin olen kuvatessa huomannut tämän peilillisten (tai ainakin tämän kameran) ongelman, että liikkuvia kohteita on todella vaikea kuvata.
-
Tuossa ensimmäisessä vastauksessa (tany) olikin mielestäni jo oleellisin kerrottu. Ihan automaattiasetuksilla kamera kasvattaa suljinaikaa helposti niin pitkäksi, että vähänkään hämärässä kuvista tulee epäteräviä ilman jalustaa.
E-PL5:n tarkennus on mielestäni varsin nopea, jopa laukaistaessa kamera sitä takanäyttöä koskettamalla. Tarkennuksen seurantaa liikkuvan kohteen kanssa en itse käytä, koska se ei ole vakuuttanut, mutta pienellä ennakoinnilla ja kertatarkennuksella laukaisimesta olen saanut ihan hyviä kuvia. Mielestäni suurin puute kamerassa on optisen etsimen puuttuminen. Jos tuo ei haittaa, niin en suosittele vaihtamaan runkoa.
E-PL5:n tarkennus on mielestäni varsin nopea, jopa laukaistaessa kamera sitä takanäyttöä koskettamalla. Tarkennuksen seurantaa liikkuvan kohteen kanssa en itse käytä, koska se ei ole vakuuttanut, mutta pienellä ennakoinnilla ja kertatarkennuksella laukaisimesta olen saanut ihan hyviä kuvia. Mielestäni suurin puute kamerassa on optisen etsimen puuttuminen. Jos tuo ei haittaa, niin en suosittele vaihtamaan runkoa.
-
- Viesti:
-
Tuhannet kiitokset vastaajille, etenkin Tanylle ja fieromanille - ohjeista oli apua! Säädöt oli tosiaan hieman miten sattuu, ja nyt jo luonnistuu paremmin. Tarkennus on vielä tökkivää ja aika monta hutikuvaa tulee, mutta harjoittelu tekee mestarin. Edellinen kamera tuntui tarkentavan liikkuvaan kohteeseen paremmin, mutta saattaa myös olla että aika on kullannut muistot :-D Adapteri, tuli näemmä ajatusvirhe kirjottaesa, peilitön tietenkin. Tiesin jo alussa, että peilillinen olisi liikkuvaan kuvaukseen parempi, mutta pieni koko sai silti ostamaan tämän. Aluksi olin suht kauhuissani kun ei onnistunut, mutta nyt kuvat alkavat jo olla parempia.
Voisin samassa keskustelussa nyt vielä kysyä mielipidettänne siitä, mikä olisi peruskuvaajalle hyvä muutaman objektiivin valikoima tälle kameralle. Tällä hetkellä objektiivina on 12-50mm f/3.5-6.3 (http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... jektiivi-h). Varmaa on ainakin se, että tulen ostamaan Olympus M.ZUIKO DIGITAL 45 mm f/1.8 -objektiivin, kun sitä on suht paljon kehuttu. Tässä kuitenkin muutama kysymys, joka on pyörinyt päässä:
- Kannattaisiko näiden lisäksi ostaa vielä Olympus M.ZUIKO DIGITAL 17mm f/2.8 Pancake (http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... RRWidgetID), vai ajaako kitti periaatteessa saman asian? Onko tämä paljonkin valovoimaisempi kuin tuo kittilinssi?
- Onko 12-50mm ja 14-42 mm Pancakessa (http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... escription) suuria eroavaisuuksia? Tuossa Pancakessa minua innostuttaisi pienempi koko, mutta tuleeko suru puseroon jos myyn tämän nykyisen?
- Mikä olisi hyvä zoomiobjektiivi kameraan? Onko 40-150mm f/4.0-5.6 (http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... lezoomobje)mielestänne hyvä? Onko muita suht halpoja vaihtoehtoja zoomiobjektiiviksi vai ovatko kaikki alle 300€ zoomiobjektiivit ns. turha ostos?
- Kannattaisiko vaihtaa nykyinen objektiivi 14-150mm objektiiviin (http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... o-Four-Thi) ja ostaa sen lisäksi se 45mm, vai onko tämän valovoimaisuus ja suttuisuus liiallista?
Jos ostaisit tähän kameraan muutaman suht halvan objektiivin, mitkä ne olisivat? Kaikkia en tietenkään saa hankittua heti, mutta olisi hyvä heti alusta asti saada ostettua hyvänlainen setti, jossa jokaisella objektiivilla olisi oma paikkansa.
Voisin samassa keskustelussa nyt vielä kysyä mielipidettänne siitä, mikä olisi peruskuvaajalle hyvä muutaman objektiivin valikoima tälle kameralle. Tällä hetkellä objektiivina on 12-50mm f/3.5-6.3 (http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... jektiivi-h). Varmaa on ainakin se, että tulen ostamaan Olympus M.ZUIKO DIGITAL 45 mm f/1.8 -objektiivin, kun sitä on suht paljon kehuttu. Tässä kuitenkin muutama kysymys, joka on pyörinyt päässä:
- Kannattaisiko näiden lisäksi ostaa vielä Olympus M.ZUIKO DIGITAL 17mm f/2.8 Pancake (http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... RRWidgetID), vai ajaako kitti periaatteessa saman asian? Onko tämä paljonkin valovoimaisempi kuin tuo kittilinssi?
- Onko 12-50mm ja 14-42 mm Pancakessa (http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... escription) suuria eroavaisuuksia? Tuossa Pancakessa minua innostuttaisi pienempi koko, mutta tuleeko suru puseroon jos myyn tämän nykyisen?
- Mikä olisi hyvä zoomiobjektiivi kameraan? Onko 40-150mm f/4.0-5.6 (http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... lezoomobje)mielestänne hyvä? Onko muita suht halpoja vaihtoehtoja zoomiobjektiiviksi vai ovatko kaikki alle 300€ zoomiobjektiivit ns. turha ostos?
- Kannattaisiko vaihtaa nykyinen objektiivi 14-150mm objektiiviin (http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... o-Four-Thi) ja ostaa sen lisäksi se 45mm, vai onko tämän valovoimaisuus ja suttuisuus liiallista?
Jos ostaisit tähän kameraan muutaman suht halvan objektiivin, mitkä ne olisivat? Kaikkia en tietenkään saa hankittua heti, mutta olisi hyvä heti alusta asti saada ostettua hyvänlainen setti, jossa jokaisella objektiivilla olisi oma paikkansa.
-
Onpas mukavan edullisia nuo m4/3-järjestelmän objektiivit! Pääset tosi pitkälle tuolla 17-millisellä pannukakkulinssillä ja 45-millisellä potrettilinssillä. Kummallakin saat lyhennettyä valotusaikoja todella paljon eli kuvattua hämärämmässä kuin tuolla nykyisellä kittilinssilläsi. Panasonic Leica 25 mm f/1.4 on kehuttu (ja hieman kalliimpi) objektiivi myös, mutta ehkä se ei polttoväliltään ole välttämättömän tarpeellinen jos nuo kaksi muuta jo löytyy.
Noista halvoista tele/superzoomeista pysyisin kaukana, noista yksilöistä ei ole kokemusta mutta yleensä noiden kanssa saa just vaan sen verran mistä maksaakin.
Noista halvoista tele/superzoomeista pysyisin kaukana, noista yksilöistä ei ole kokemusta mutta yleensä noiden kanssa saa just vaan sen verran mistä maksaakin.
-
Minulla oli sama ongelma uuden D5200 kanssa. Kuvat tosin tärähtivät liian usein normaalikohteissakin. Syy ei ollut peilin tms. vaan ongelmaksi osoittautui harjaantumaton sormeni kameramallin laukaisunapilla ja sen erilaisella liikeradalla. Harjoittelukaan ei oikein auttanut kunnolla, vaan apua tuli vasta hankkimalla kameraan kiinalaiset akkukahvan, jossa on sormilleni sopivampi näppäin.
-
Ihan vain noita objektiivien specsejä katsoen nakkaisin tuolla kittilinssillä lintua tai naapuria. Valovoima on melko olematon, etkä hämärässä ilman jalustaa tee sillä mitään. Pancaken ostaessasi menetät muutaman millin, mutta kuvanlaatu oletettavasti paranee (ainakin hämärässä), en piirto ominaisuuksista osaa sanoa. Tuolla 45mm korvaa hyvin tuon kitin pitkän pään. Zoomia ajatellen kannattaa katsella sellaista, jossa on sama valovoima kaikilla polttoväleillä. Ei luultavasti tule hirveän halvaksi, mutta on huomattavasti käytännöllisempi kuin esim 1:4.0-5.6.
-
Minulla on
PL-1 ja siihen kittizoomi 14-42 ja 40-150mm sen lisäksi umpisurkea peilitele 500mm. Vaikka nuo zoomit ovat heikkovalovoimaisia niin käyttökelpoisia ne mielestäni kuitenkin on. Kameran ostin kun Top-gear suomi tapahtumaan ei saanut järjestelmäkameraa viedä, tuo meni 40-150 linssin kanssa pokkarista.
Siellä tapahtumassa suht hämärässä kuvat onnistuivat kuitenkin melkolailla hyvin ja myöhemminkin olen ollut kuvanlaatuun
tyytyväinen. Luonnokuvaukseen en sitä käytä vaan siihen on 5dmark3 ja 50d kanuunat mutta kevyenä se on muualla aika usein mukana.
Siellä tapahtumassa suht hämärässä kuvat onnistuivat kuitenkin melkolailla hyvin ja myöhemminkin olen ollut kuvanlaatuun
tyytyväinen. Luonnokuvaukseen en sitä käytä vaan siihen on 5dmark3 ja 50d kanuunat mutta kevyenä se on muualla aika usein mukana.