Vesileimat kuvissa, menettelytavat?

Mikä tahansa kuvaukseen liittyvä, häät, koulukuvaukset, tekijänoikeudet, kuvaajan/kuvattavan oikeudet jne. jne.
Cuntonen

Vesileimat kuvissa, menettelytavat?

Viesti Kirjoittaja Cuntonen »

Hei!

Voi olla, että tästä asiasta ollaan käyty täällä foorumilla aiemminkin keskustelua, mutta pamautampa asian silti tiskiin.

Miten ns. ammatikseen, eli henkilöt, jotka ottavat rahaa kuvistaan, ovat toimineet näiden kuvien vesileimojen kanssa. Esim. kun luovuttaa asiakkaalle dokumentaristiset hää- ja juhlakuvansa tai potretit?

Poistatteko vesileimanne näistä kuvista, jotka siirtyvät asiakkaan omistukseen? Itse olen tähän mennessä pitänyt kaikissa luovuttamissani kuvissa vesileiman ja ei siitä asiakkaat ole vielä tähän mennessä valittaneet ainakaan minulle suoraan.

Nettiin ns. vapaaseen käyttöön laittaessa peli on ilmeisesti selvä. Mutta jälleenmarkkinoin vuoksi olen sisällyttänyt oman nimeni kaikkiin kuviin joiden takana seison =).
Joka suljintaan säästää, se kameraansa vihaa..
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Ville^K
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

Jos luovutettujen kuvien vesileimat eivät häiritse sinua tai asiakkaita, niin minä jättäisin ne paikalleen.

Itse jätän asiakkaalle toimitetut kuvat leimaamatta. Jos jotakuta kiinnostaa kuka kuvan on ottanut, niin tämän tiedon saa asiakkaalta ja he kyllä kertovat sen aina ilolla :)

Mutta. En elätä itseäni kuvaushommilla vaan tämä on varsin pienimuotoista sivutuloa :)
BasicDude

Viesti Kirjoittaja BasicDude »

En jätä vesileimoja asiakkaille toimitettaviin kuviin. En koe vesileimalla saatavan mitään hyötyä, saattaisi jopa asiakkaita häiritä.
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Vesileima tarkoittaa kuvan päälle tehtävää käyttön estävää esim. "koevedos" sanaa.

Kuvaajan logo tai signeeraus on eri juttu.

Itse tein vuosikaudet kuvan pohjukkeeseen tai paspikseen foliopainokoneella painatuksen, mutta kyllästyin siihen ja digitaalisuuden myötä siirrin logon kuvan alareunaan. Eipä juuri kukaan ole valittanut vuosien mittaan.
mremonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Tais filkka-aikanakin olla kuvaamon logo joko paspiksessa tai kuvan reunassa.

Tosin, jos asiakkaalle toimittaa jonkun kuvakirjan, niin tuskin siinä joka kuvassa tarvitsee lukea 50-pisteen Times Romanilla, että "Ville Valokuvaaja Photography, All Rights Reserved".
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
lippoma
Viesti:

Re: Vesileimat kuvissa, menettelytavat?

Viesti Kirjoittaja lippoma »

Cuntonen kirjoitti: Vesileimasta...
Sitten kun ole kuuluisa valokuvaaja niin minulta pyydetään sisäämään oma nimeni kuvaan, mutta vielä olen antanut asiakkaille puhtaat valokuvat ilman merkintöjä...
Guzmo

Viesti Kirjoittaja Guzmo »

En rumenna asiakaskuvia enkä omien projektien kuvia vesileimoilla tai logoilla. Vedokset on sitten asia erikseen, niihin saatan välillä lätkäistä sopivan leiman kuvan nurkkaan.
Vastaa Viestiin