Uusi tietokone ja keywording lightroomissa

Kuvankäsittelyä, mitä vain
esko74

Uusi tietokone ja keywording lightroomissa

Viesti Kirjoittaja esko74 »

Lightroom versio 5,4 ja uusi pc. Toin kuvat koneen D asemalle ja lightroom on asennettu c asemalle.

Importilla toin D aseman kuvat lightroomiin, mutta mutta. Keywordit eivät seuranneet kuvia.

Mitä me teen?
Elä ja ihastu, ei elämä siitä pahastu.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
kurg

Viesti Kirjoittaja kurg »

Onko mitään muuta kadoksissa kuin keywordit? Luultavasti mitkään asiat (kuten muokkaukset tms.) kuvatiedostojen lisäksi ei ole seuranneet kuvia.

Nyt varmaankin on tapahtunut sillä tavalla, että uuden koneen myötä olet luonut (tai siis Lightroom on luonut asennettaessa) uuden tyhjän katalogin, johon olet tuonut kuvatiedostot. Se mitä olisi pitänyt tehdä, olisi pitänyt tuoda vanhalta koneelta nimenomaan tuo katalogi.

Lightroom on tavallaan eräänlainen tietokantaohjelma, joka tallentaa kaikki kuviin liittyvät asiat tietokantaan (katalogiin/catalog). Lightroom ei millään tavalla muokkaa varsinaisia kuvatiedostoja. Lightroomin yhteydessä onkin tärkeää varmuuskopioida varsinaisten kuvatiedostojen lisäksi myös tämä tietokanta, eli katalogi.

Katalog-tiedostot sijaitsevat itselläni (Windows 7 64bit)
C:\Users\[käyttäjänimi]\Pictures\Lightroom -kansiossa (tiedostonimi "Lightroom 5 Catalog.lrcat").

Jatkossa voit välttää tällaisen tilanteen ottamalla katalogiasetuksista käyttöön seuraan option:
"Automatically write changes into xmp"
http://photographyconcentrate.com/light ... anges-xmp/
Tällöin katalogin sisältämä informaatio on lisäksi kuvatiedoston ohessa ns. sidecar-tiedostona, eli .xmp:nä. Eli jos alkuperäinen kuva on vaikkapa nimeltään kuva0001.raw, niin samasta hakemistosta löytyy jatkossa myös kuva0001.xmp. Tämä xmp-tiedosto sisältää mm. keywordit, jolloin uuteen kataloogiin kuvaa tuotaessa Lightroom osaa päivittää kataloginsa tämän tiedoston perusteella.
esko74

Just näin

Kiitos suuren suuri
esko74

Miten muuten saa yhdistettyä kaksi kataloogia. Siis mulla on vanhassa koneessa catalog ja tässä uudessa on myös oma catalog. Ettei olisi kahta loogia
kurg

Viesti Kirjoittaja kurg »

Ei oo nyt ihan mun alaa, mutta vastaan kunnes joku paremmin tietävä vastaa.

Jos mulla olis toi tilanne, niin varmaan ekana ottaisin varmuuskopiot kummastakin katalogista, jolloin olisi turvallisempi olo "testailla".

Sitten mä ekana kokeilisin tuota File-valikon "Import from Lightroom Catalog"-nappia. En oo sitä koskaan käyttäny, mutta voisin kuvitella, että voit tuoda sillä vanhaan katalogiin ne uudet kuvat, jotka olet ehtinyt uudella koneella tekemään (tai sitten toisinpäin, eli tuot vanhasta katalogista kuvia uuteen katalogiin).
Vastaa Viestiin