Tuossa muutama mainostoimisto on pyytänyt minulta hinnastoa, jonka luomiseen kaipaisin joitakin simppeliä vinkkejä ja vastauksia tyhmiin kysymyksiin. En kysy, että mitä minä voisin veloittaa vaan, että mitä kaikkea minun pitäisi ottaa huomioon sitä luodessa? Mitä asioita yritykset haluavat tietää hinnastosta? Kuinka te suhtaudutte siihen että yritys haluaa ostaa kaikki oikeudet jatkuvalla käytöllä, koska "näin toimitaan kaikkien kanssa ja se on meille helpoin".
Valokuvaajaksi.fi sivustolla oli tällaista listaa hinnaston sisältöön liittyen: - hinnat eri medioihin
- hinnat suhteessa tekijänoikeuksien luovutuksen laajuuteen
- aikakohtaiset palkkioperusteet (tuntihinta/puolipäivä/päivä)
- kuvakohtaiset palkkioperusteet
Mitä tarkoittaa "eri medioihin"? Miten määritellään puoli -tai koko päivä?
Kiitos avusta! :)
Hinnaston määrittelemisestä
-
-
- Viesti:
Olen itse sitä mieltä, että kuvien käyttöön perustuva hinnoittelu ei ole tätä päivää vaan valokuvaaja palkataan tekemään urakkahomma ja työn lopputulos on tällöin tilaavan osapuolen vapaassa käytössä kuvamanipulaatiota lukuunottamatta. Tämä on myös valokuvaajalle helpompi, koska tällöin kuvakeikan voi unohtaa sitten kun tilaaja on maksanut laskun.
En ymmärrä miksi valokuvaajan palkkauksen pitäisi perustua lopputuloksen käytön laajuuteen. Eihän talonrakentajakaan saa yhtään enempää liksaa jos pystytetyn talon käyttöaste on suuri.
Eli annat kaikki oikeudet jatkuvalla käytöllä ja hinnoittelet työsi niin ettei harmita :)
Muihin kysymiisi asioihin en osaa kommentoida.
En ymmärrä miksi valokuvaajan palkkauksen pitäisi perustua lopputuloksen käytön laajuuteen. Eihän talonrakentajakaan saa yhtään enempää liksaa jos pystytetyn talon käyttöaste on suuri.
Eli annat kaikki oikeudet jatkuvalla käytöllä ja hinnoittelet työsi niin ettei harmita :)
Muihin kysymiisi asioihin en osaa kommentoida.
-
Kiitoksia näkökulmasta Ville^K! :) Niin jotenkin tuon tyyppistä olen itsekin pyöritellyt ja kaipa se jatkuvan käytön ja laajojen oikeuksien myyminen sitten on ihan perustellusti näkyvissä tuossa hinnassa. Mutta mikäli joku osaisi vastata tuohon puoli -ja kokopäivien pituuksiin oisin tosi iloinen! :)