Kevätyön unelma
-
- Viesti:
Kevätyön unelma
Viikonloppuna lähdin pitkästä aikaan yön selkään kuvaamaan.
Paikaksi valikoitui oma suosikki, Pomarkun Isoneva.
Olosuhteet eivät toisaalta suosineet kuvaamista, toisaalta kyllä. Täysikuu häivytti himmeimmät taivaan kohteet näkymättömiin eikä revontulia näkynyt edes häivähdykseltä. Toisaalta tunnelma oli mitä upein; täysi hiljaisuus jota säesti silloin tällöin helmipöllön huhuilu, kuun heittämät varjot, kevätyön raikas tuoksu..
Tuonne tulen ensi kesänä tekemään koko yön kuvausretken, se on nyt varma.
Paikaksi valikoitui oma suosikki, Pomarkun Isoneva.
Olosuhteet eivät toisaalta suosineet kuvaamista, toisaalta kyllä. Täysikuu häivytti himmeimmät taivaan kohteet näkymättömiin eikä revontulia näkynyt edes häivähdykseltä. Toisaalta tunnelma oli mitä upein; täysi hiljaisuus jota säesti silloin tällöin helmipöllön huhuilu, kuun heittämät varjot, kevätyön raikas tuoksu..
Tuonne tulen ensi kesänä tekemään koko yön kuvausretken, se on nyt varma.
-
Komppaan. Huomasin saman omissa touhuiluissani Sodankylässä viime viikonloppuna. (http://try.kuvat.fi/kuvat/Maisemakuvaus ... alossa.jpg)mattimi kirjoitti:Hei!
Minun makuun saisivat olla tummempia. Yöllinen tunnelma ei oikein välity. Jos ei näkyisi tähtiä luulisi, että on otettu päivänvalossa.
Mikko
Croppikameran ja 2.8 zoomin vaihtuminen kinoon ja 1.8:iin toi hulppeasti kyllä valoa lisää, jopa liikaa(??) :D Kuvat tuppaavat jäämään kovin latteiksi, kun kuu valaisee liikaa.
HelNisin otokset ovat kuitenkin laatukamaa. Toisessa kuvassa meni minun tuleva viikon kuva-ideakin sopivasti :P lähes identtistä rankaa olin kaavaillut kuvattavaksi hieman eri kuvakulmasta. Star trailssia ajattelin tehosteeksi, mutta saapa nähdä hautautuuko koko idea nyt, kun se jo noin muikeasti on toteutettu.
OT: Pelottaako teitä koskaan lähteä pimeään yöhön ties minne kuvaamaan? Itsellä on aina pieni pelko persiissä jos joudun jäämään taajaman reunoille suosituille bongauspaikoille esim. revontulia katselemaan kameran kanssa. Eikös Helsingissä joskus kolkattu joku ja viety tonnien vehkeet? Kai sitä on liikaa lukenut murha.infoa ja alibia..
-
- Viesti:
Tällaisia tällä kertaa. Täysikuu kun helotti, niin väkisinkin maasto kylpi valossa. Itse asiassa taivasta on hieman tummennettu ja jätetty maastoa tarkoituksella valoisaksi.mattimi kirjoitti:Hei!
Minun makuun saisivat olla tummempia. Yöllinen tunnelma ei oikein välity. Jos ei näkyisi tähtiä luulisi, että on otettu päivänvalossa.
Mikko
On niitä tumman yön kuviakin tallessa :)
-
- Viesti:
Tosiaan, tuli niitä tummiakin kuvia otettua, mutta tuo villi kontrasti (maisema kuin päivällä ja tähdet taivaalla) innosti tällä kertaa.TiRy kirjoitti:Komppaan. Huomasin saman omissa touhuiluissani Sodankylässä viime viikonloppuna. (http://try.kuvat.fi/kuvat/Maisemakuvaus ... alossa.jpg)mattimi kirjoitti:Hei!
Mikko
Croppikameran ja 2.8 zoomin vaihtuminen kinoon ja 1.8:iin toi hulppeasti kyllä valoa lisää, jopa liikaa(??) :D Kuvat tuppaavat jäämään kovin latteiksi, kun kuu valaisee liikaa.
HelNisin otokset ovat kuitenkin laatukamaa. Toisessa kuvassa meni minun tuleva viikon kuva-ideakin sopivasti :P lähes identtistä rankaa olin kaavaillut kuvattavaksi hieman eri kuvakulmasta. Star trailssia ajattelin tehosteeksi, mutta saapa nähdä hautautuuko koko idea nyt, kun se jo noin muikeasti on toteutettu.
OT: Pelottaako teitä koskaan lähteä pimeään yöhön ties minne kuvaamaan? Itsellä on aina pieni pelko persiissä jos joudun jäämään taajaman reunoille suosituille bongauspaikoille esim. revontulia katselemaan kameran kanssa. Eikös Helsingissä joskus kolkattu joku ja viety tonnien vehkeet? Kai sitä on liikaa lukenut murha.infoa ja alibia..
Itseä ei pelota öisin oikeastaan muu kuin oma mielikuvitus. Viimeksi syksyllä olin Pöytyällä kuvaamassa keskellä ei mitään, pilkjopimeässä usvaisella suolla. Silloin alkoivat sudet vaanimaan mielen sopukoissa...
-
-
Spege, ei nää ihan nuin huonoja ole. Perushyvää tekemistä, kakosessa jo ideaakin!
Ja tuohon, että pelottaako yöllä mennä kuvaamaan, niin ei muuten mutta oma mielikuvitus rupiaa kyllä joskus laukkaamaan pahemman kerran. Joskus on yksinkertaisesti vaan pitäny poistua paikalta ku ei oo kantti enää kestäny. :D
mutta toisaalta näin kevätöinä ei varsinkaan kuunvalolla oo tuommosta tapahtunu, viimeksi vietin 13.3.14 yhen yön maastossa kun huomasin klo 1:n aikaan taivaalla huikeat tulet. Yö venähti siis aamuun saakka ja sinä aikana tuli nähtyä ja kuultua vaikka mitä: hetki kun kuu laski, aurinko rupes kajastamaan ja revontulet loimus yhtäaikaa. Kaikenlisäksi riekon päkätys läheiseltä suolta sekä ensimmäisten joutsenten äänet toivat kyllä vahvasti kevään mieleen.
Onneksi alkaa olla kelit kohillaan 2kk pilvisyyden jälkeen, yöllä parikymmentä pakkasta ja aamulla huikeat olosuhteet kuvailla joutsenia.
Ja tuohon, että pelottaako yöllä mennä kuvaamaan, niin ei muuten mutta oma mielikuvitus rupiaa kyllä joskus laukkaamaan pahemman kerran. Joskus on yksinkertaisesti vaan pitäny poistua paikalta ku ei oo kantti enää kestäny. :D
mutta toisaalta näin kevätöinä ei varsinkaan kuunvalolla oo tuommosta tapahtunu, viimeksi vietin 13.3.14 yhen yön maastossa kun huomasin klo 1:n aikaan taivaalla huikeat tulet. Yö venähti siis aamuun saakka ja sinä aikana tuli nähtyä ja kuultua vaikka mitä: hetki kun kuu laski, aurinko rupes kajastamaan ja revontulet loimus yhtäaikaa. Kaikenlisäksi riekon päkätys läheiseltä suolta sekä ensimmäisten joutsenten äänet toivat kyllä vahvasti kevään mieleen.
Onneksi alkaa olla kelit kohillaan 2kk pilvisyyden jälkeen, yöllä parikymmentä pakkasta ja aamulla huikeat olosuhteet kuvailla joutsenia.
-
Sama kuva kuin toisessa ketjussa, pahoittelen. Enemmänkin kevätyön painajainen kuin unelma :)
Paikka sijaitsee melko korvessa, lähin ihmisasutus on vajaan kilometrin päässä pienessä mökinröttelössä asuva jonkinlainen erakko ilmeisesti.
Tuolla yksin pimeässä ollessa alkoi mielikuvitus lennellä. Fiiliksen kruunasi se kun alkoi kuulua toistuvaa rysähtelyä metsästä aika läheltä. Rysähtelyn alkaessa katselin ympärilleni tehokkaan käsivalaisimen avulla ja mitään ei näkynyt. En jäänyt odottamaan oliko sieltä jotain tulossa vaan poistuin paikalta, tällainen kaupunkilaisjänishousu kun olen.
Mitä luulette, kuuluiko rysähtely läheisen puron jäistä, puista (pakkanen oli kiristymässä) vai oliko siellä jokin isompi eläin tai ihminen joka oli astelemassa puron yli? Puiden pauke pakkasessa tuottaa mielestäni terävämpiä yksittäisiä paukahduksia, tämä rysähtely kuulosti enemmän siltä kuin jokin olisi kävellyt hangen tai rikkoutuvan jään päällä... Karhuja täälläpäin liikkuu aika paljon.
Paikka sijaitsee melko korvessa, lähin ihmisasutus on vajaan kilometrin päässä pienessä mökinröttelössä asuva jonkinlainen erakko ilmeisesti.
Tuolla yksin pimeässä ollessa alkoi mielikuvitus lennellä. Fiiliksen kruunasi se kun alkoi kuulua toistuvaa rysähtelyä metsästä aika läheltä. Rysähtelyn alkaessa katselin ympärilleni tehokkaan käsivalaisimen avulla ja mitään ei näkynyt. En jäänyt odottamaan oliko sieltä jotain tulossa vaan poistuin paikalta, tällainen kaupunkilaisjänishousu kun olen.
Mitä luulette, kuuluiko rysähtely läheisen puron jäistä, puista (pakkanen oli kiristymässä) vai oliko siellä jokin isompi eläin tai ihminen joka oli astelemassa puron yli? Puiden pauke pakkasessa tuottaa mielestäni terävämpiä yksittäisiä paukahduksia, tämä rysähtely kuulosti enemmän siltä kuin jokin olisi kävellyt hangen tai rikkoutuvan jään päällä... Karhuja täälläpäin liikkuu aika paljon.
Viimeksi muokannut Arza22, Maalis 22, 2014 14 : 51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viesti:
Kiitos kommenteista, luonnollisesti myös spegelle. Eipä nämä mitään tajuntaa räjäyttäviä ole, mutta itse olen tyytyväinen.
Ethän pahastu, jos kuitenkin sivuutan nuo juttusi sommitteluista..
Ethän pahastu, jos kuitenkin sivuutan nuo juttusi sommitteluista..
-
-
- Viesti:
Ei välity ei, sen huomasin itsekin. Kuten sanoin, tällainen päivä yöllä -käsittely vaan miellytti silmääni tällä kertaa :)puuhapete kirjoitti:Pakko yhtyä Spegen kommentiin tuon valoisuuden osalta. Ei oikein välity yön fiilikset. Itse olisin alaosaa tummentanut jälkikäsittelyssä, mutta makuasioita...
edit: ei tietenkään koske 2. kuvaa..
Mutta olkaatten huoleti, kyllä niitä tummiakin kuvia vielä tulee...
-
Minusta ok jos on haettukin ei-niin-yömäistä tunnelmaa, en ymmärrä miksi silloin avaudutaan kun ei ole tarpeeksi pimeää? Joskus tuo kontrasti kirkkaasta maisemasta ja tähdistä yhtäaikaa toimii, tässä ei ihan parasta, mitä olen nähnyt, mutta en ole itsekään paremmin koskaan onnistunut. Spegen osalta yhdyn vain tuohon vasemman laidan epätarkkuuteen, asia kannattanee tarkistaa?
Luonnossa vietetty aika on parasta, oli sitten kameran kanssa tai ei.
Tuo usvainen yökuva suolta, minkä jälkikäteen laitoit on taas aivan kelpo.
Luonnossa vietetty aika on parasta, oli sitten kameran kanssa tai ei.
Tuo usvainen yökuva suolta, minkä jälkikäteen laitoit on taas aivan kelpo.
-
- Viesti:
-
- Viesti:
-
- Viesti:
9 1/2 jos olis edes yksi sorsa.spege kirjoitti:Keskinkertaisia, osin aloittelijamaisia sommitelmia. Liian kirkkaita yökuviksi. Tähtitaivaasta plussaa. Kouluarvosana koko setille 7+.
Joo, ei uskoisi tähän aikaan vuodesta otetuiksi. Tulee mieleen enemmän joku kesäkuu... valoisuuden takia.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
---
blogi
-
Tämä käsittely miellyttää omaa silmää ehdottomasti paremmin, mutta niinkuin sanoin, makuasioita, makuasioita...Hel_NiS kirjoitti:Tuli sitä tehtyä myös perinteinen "tilanne omin silmin" -versiokin, jos kiinnostaa...
Tottakai tuo on enemmän yötä ja yön tunnelmaa, mutta tuo päivä yöllä -idea kiinnosti tälläkertaa enemmän.