Canon 6d raw kuvat ei toimi lightroom 5.3, missä vika?

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.
Vastaa Viestiin
wompsku

Canon 6d raw kuvat ei toimi lightroom 5.3, missä vika?

Viesti Kirjoittaja wompsku »

Nyt pitää kysyä aupua kun itse ei osaa eikä tajua...
Lightroom 5.3 ei pysty lukemaan canon 6d raw kuvia, missä vika?
Onko väärä versio vai joku asetus säätö?
Olen viettänyt aikaa googlessa ja saanut sen käsityksen että 5.3 version pitäisi ymmärtää 6d kuvia, mutta kun importtaa kuvat niin ei onnistu ja tulee teksti että tiedostoja ei voitu lukea.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
tupica

Viesti Kirjoittaja tupica »

Pika googletus. Olisko tuosta apua?

"When LR tells you the file cannot be read, what it really means is that the file cannot be written to the folder that you specified for your Copy or Move operation on import. (Yeah, it's a stupid message.)

Generally, this means that the folder you're writing to is set so that your user ID doesn't have permission to write there.

Try repairing permissions and make sure you have write access."
wompsku

Nopealla kokeilulla kansion luku ja kirjoitus oikeuksien muuttaminen ei poistanut ongelmaa. Täytyy vielä tarkemmin tutkia ja testailla...
tässä vielä kuva ilmoituksesta
Kuva
Näyttökuva by -JuusO-, on Flickr
veeinski

Viesti Kirjoittaja veeinski »

Häikkä pitäisi silti olla kirjoittamisessa. Tietääkseni tiedostojen tunnistamiseen liittyvissä ongelmissa viesti olisi muotoa "the file is not recognized".
mattimi

Viesti Kirjoittaja mattimi »

Hei!

Noilla tiedoilla et saa apua, vain erilaisia arvauksia. Jos todella haluat apua, tilanne, jossa saat virheilmoituksen, tulee kuvata tarkkaan. Yleensä virheilmoitukset ovat aika summittaisia ja usein harhaanjohtavia, niiden perusteella ei paljoa voi päätellä. Tietotekniikassa asiat ovat aina pienestä kiinni.

Mikko
musti

Viesti Kirjoittaja musti »

Otappa tyhjä muistikortti
ota muutama koekuva siihen
yritä siirtää ne tietokoneelle tyhjään kansioon
yritä importata ne lightroomiin

miten kävi ?
Mikael K.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael K. »

Ongelman määritys on hankalaa, kun vika voi olla melkein missä vaan. Itse korjaisin Levytyökalulla levyn oikeudet. Sen jälkeen ottaisin kortin, jonka formatoisin ensiksi kamerassa ja ottaisin koekuvan. Jos nämä eivät auttaisi niin sitten nevoa pitäisi kysyä Maccifoorumilta.
veeinski

Viesti Kirjoittaja veeinski »

Joissan vastaavissa toiminnan kannalta epämääräisissä tapauksissa on dokumentoitu sekaisin menneestä Lightroomin Preferences-tiedostosta.
wompsku

musti kirjoitti:Otappa tyhjä muistikortti
ota muutama koekuva siihen
yritä siirtää ne tietokoneelle tyhjään kansioon
yritä importata ne lightroomiin

miten kävi ?
Tämä testaus toimi, eli kuvat pystyy importtaamaan työpöydältä mutta ei muistikortilta. Muistikortti on kyllä tyhjennetty levytyökalulla ja alustettua 6dssä.
Sitten vika on ilmeisesti jossain asetuksessa tai preferences tiedostossa?
Kiitos paljon avuista tähän asti ja jos tulee jotain asetus vinkkejä mieleen niin otan milelläni niitä vastaan.
Täytyy illalla vielä syventyä oikeuksiin mutta näin äkkiseltään kaikki pitäisi olla siltä osin kunnossa.
hb81

Viesti Kirjoittaja hb81 »

Mä löysin ongelman heti tuon kuva postauksen jälkeen.
Laite missä säädetään on omena. ;)
Pan

Viesti Kirjoittaja Pan »

Tarkista Edit/Preferences/File Handling/Compability kohdasta Camera RAW versio. Siellä pitää olla 7.3 versio tai uudempi
(*edit* versio)
wompsku

Pan kirjoitti:Tarkista Edit/Preferences/File Handling/Compability kohdasta Camera RAW versio. Siellä pitää olla 7.3 versio tai uudempi
(*edit* versio)
Siellä se vika pillee koska mulla on verisio 7.1. Eli kylä se vika taisi sittenkin oli niin että ligthroom ei ymmärä mun kameraa, tai siis camera raw ei ymmärrä.
Ja sen verran vielä että kuvien tuonti ei onnistu kamerasta johdolla eikä tietokoneen muistikortinlukijalla. Nyt vaan opettelemaan ja ihmettelemmään miten tuo camera raw päivtetään lightroomiin....
Ei oo enään helppoa tämä valokuvaaminen ja tietokoneiden kanssa säätäminen kun on kiireinen työ ja kotona kaksi alle 2,5v poikaa... Joskus olis kiva että nämä atk asiat hoituisi helposti ja nopeasti mutta nykyään tuntuu että säätämistä riittää. :)
Kiitos vinkeistä!
janman

Viesti Kirjoittaja janman »

Höh, mulla siellä lukee 7.1 and newer..

Ja hienosti handlaa 6D:n rawit.

Ot: eilen sain säädettyä jopa ad hoc-yhteyden koneen ja kameran välille, suljin kun räpsähtää niin muutaman sekunnin kuluttua kuva on importattu LR:ään, ja originaali siirretty oikeaan kansioon :)
Ei kuvaustoimintaa tällä hetkellä
Pan

Viesti Kirjoittaja Pan »

janman kirjoitti:Höh, mulla siellä lukee 7.1 and newer..
Jos koneessasi on uudempi ladattuna, niin se tietysti hakee sen uudemman. Joskus tuo asetus on tarpeen, jos uusimmassa ACR:ssä ei enää olekaan vanhan kamera tukea. LR ehkä osaa hakea kameran mukaisen version, koska siellä lukee tuo and newer.

Joten kannattaa ladata useampi versio.
wompsku

Nyt toimii !!!
Kiitos kaikille jeesaajille!
Älkää kysykö mitä tein ja miten sain toimimaan kun en oikein tiedä... :)
Tarkistin lightroomin päivitykset ja latasin "Adobe DNG Converterin" mutta en tiedä vaikuttiko se tähän. Nyt siellä lukee se 7.1 and later.
Nefertiti

Viesti Kirjoittaja Nefertiti »

hb81 kirjoitti:Mä löysin ongelman heti tuon kuva postauksen jälkeen.
Höpö höpö. Päästään tähän iänikuiseen keskusteluun käyttöjärjestelmistä ja niiden muka-helppoudesta. Yleisesti ottaen, rahalla saa ja hevosella pääsee. Jos ei ole rahaa, niin pitää ottaa aivot käyttöön.
mattimi

Viesti Kirjoittaja mattimi »

Nefertiti kirjoitti:
hb81 kirjoitti:Mä löysin ongelman heti tuon kuva postauksen jälkeen.
Höpö höpö. Päästään tähän iänikuiseen keskusteluun käyttöjärjestelmistä ja niiden muka-helppoudesta. Yleisesti ottaen, rahalla saa ja hevosella pääsee. Jos ei ole rahaa, niin pitää ottaa aivot käyttöön.
Aivoja on kyllä hyvä käyttää vaikka on rahaakin. Aivojen käyttö tiettävästi ehkäisee dementiaakin.

Mikko
Vastaa Viestiin