Nikkor AF 85 mm 1.8 vai AF-S 85 1.8

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
Vastaa Viestiin
Tellu74

Nikkor AF 85 mm 1.8 vai AF-S 85 1.8

Viesti Kirjoittaja Tellu74 »

Hankinnassa olisi Nikon D90 kameraan kiinteä tele henkilökuvaukseen. Nämä sopisi budjettiin: Nikkor AF 85 mm f/1.8 tai AF-S 85 f/1.8. Hintaeroa ei huimasti ole n. 80€. Onko kokemuksia eroista. Vanhemmasta puuttuu tarkennusmoottori putkesta, mutta koska kamerasta se löytyy, ei siitä tarvinne putkessa enää maksaa. Mutta onko muuten piirrossa tai muuten laadussa tai käytössä eroja. Eli kannattaako maksaa uudemmasta enemmän, jos ainoa ero on tuo tarkennusmoottori?

Ensi viikolla olisi kauppoja tarkoitus mennä jommasta kummasta tekemään, niin kokemukset kiinnostaa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

Osta nyt ihmeessä se AF-S malli jos järkihinnalla saat. Se on aivan eri objektiivi joka suhteessa.

Ainoa peruste ostaa vanha malli on, että kuvaat myös vanhemmilla filmikameroilla jotka tarvitsevat objektiivin himmenninkierän.
Rockford
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Minusta kannattaa maksaa tuo pieni hintaero uudemmasta.

Nikkor AF 85 mm f/1.8 oli mulla käytössä vuodesta 1999, ja pitkän aikaa selvästi paras lasi mitä omasta laukusta löytyi. Niin vain kehitys on kehittynyt että kun 2013 keväällä päivitin AF-S -malliin niin ei tarvinnut pitkään miettiä paraniko piirto. Tarkennusmoottori ei todellakaan ole näiden ainoa ero.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Tellu74

Asia tällä selvä. AF-S siis mulle. Etenkin kun löytyipaikka josta hintaeroa jäi enää 40€, eipä siinä taida enää jäädä perusteluja vanhemman ostamiselle. Kiitos kommenteista.
eskolius
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eskolius »

Missä ero jää noin pieneksi? Oliko jokin yksittäinen käytetty lasi? En ole nähnyt G-sarjalaisia alle kolmensadan euron.
Tellu74

Ei varmasti halvin paikka noin maaillman laajuisesti ajatellen. Itse kun nykyään yritän suosia kotimaisia mieluiten kivijalkakauppoja tai vähintään suomalaisia verkkokauppoja, jotta jäisi jotain euroja omaankin maahan. Mutta ei niistä syistä sen enempää...

Eli etsin vain suomalaiista kaupoista ,ja verkkokaupassa AF 85 D maksoi n. 416€ (Noudettuna)ja superkuvasta sai AF-S 85 postikuluineen 458€. Näillä vaihtoehdoilla n. 40 jäi eroa. Jos ei tuo kotimainen myyjä olisi ollut tärkeä, olisi löytynyt ehkä halvemmallakin. Mutta itse olen valmis siihen vähän sijoittamaan.

Että superkuvasta siis.
Ville^K
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

Uutena hintaero on mitätön. Käytettynä toi 85/1.8D alkaa pyöriä jo jossain 250€ tuntumassa. Sillon sitä eroa alkaa olla jo hiukan enemmän.

Mun kokemuksen mukaan toi 85/1.8D on kuvanlaadultaan viimisen päälle lukuunottamatta joissain tilanteissa rujoa epäterävän alueen piirtoa.

Se myös tarkentaa tosi sähäkästi ja muistelisin sen osuneen myös aika hyvin kohdilleen. Samaa ei voi sanoa nykyisin käyttämästäni AF-S 85/1.4G:stä (joka on toki kuvanlaadultaan todella muikea). Ilmeisesti tuo 1.8G ei myöskään ole mikään erityisen nopea tarkentaja.
paaton

Viesti Kirjoittaja paaton »

Ville^K kirjoitti:Ilmeisesti tuo 1.8G ei myöskään ole mikään erityisen nopea tarkentaja.
Kamppailee kovasti hitaimman nikkorin valtikasta 50/1.4geen kanssa.
En oikein tajua, miksi uusi kasivitonen on säädetty niin hitaaksi. 50/1.8g on nopeudeltaan ihan eri luokkaa, enkä ole huomannut mitään eroa osumis tarkkuudessa.

Uudemman kasivitosen ca on myös välillä aika reilua, mutta ehkäpä tuo pitää antaa anteeksi, koska kuvanlaatu on muuten oikein hyvä.
eskolius
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eskolius »

En arvannutkaan, että D-sarjalaista saa edelleen ostettua uutenakin. Se on tosiaan hyvä lasi, kunhan huomaa tarkistaa tarvitaanko CA-korjausta Lightroomissa. G on nettitestikuvien perusteella tässä vähän parempi.
Rockford
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Ville^K kirjoitti:Ilmeisesti tuo 1.8G ei myöskään ole mikään erityisen nopea tarkentaja.
Ei se todellakaan nopealta tunnu jos vaikka 24-70G:hen vertaa, mutta käytännössä olen kyllä ehtinyt silläkin niin hyvin että en osaa varsinaisesti hitaudesta valittaa.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
kribe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

Rockford kirjoitti:
Ei se todellakaan nopealta tunnu jos vaikka 24-70G:hen vertaa, mutta käytännössä olen kyllä ehtinyt silläkin niin hyvin että en osaa varsinaisesti hitaudesta valittaa.
Ei ole myöskään nopea jos vertaa edeltäjään, eli D-malliin. Se vanhus on varsin sähäkkä tarkentamaan.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
vilpertt
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vilpertt »

Uudessa parempaa:
-boke
-piirto heti täydeltä aukolta(joskaan ei se vanhakaan huono ole tässä suhteessa)
-vastavalon sieto
-sietää paremmin kovia kontrasteja täydellä aukolla(kts. ed.)
-parempi kontrasti(kts. ed.)
-nykyisin yleisempi 67mm filtterikierre
-hiljainen

Vanhassa parempaa:
-Koko
-Aukkorengas, jos sille tarvetta
-nopeampi tarkennus
Blogi
Portfolio
Naamakirja
Hää -ja muita kuvauksia kaakkois-Suomessa
Vastaa Viestiin