Piirtopöytää hommaamassa. Ehkä.

Kuvankäsittelyä, mitä vain
Vastaa Viestiin
Ville^K
Viesti:

Piirtopöytää hommaamassa. Ehkä.

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

Nyt pitäisi taas päästä tyydyttämään materianhimoa ja ajattelin josko sitä hommaisi piirtopöydän. Minkälaisia täällä on porukalla käytössä? Itselläni oli joskus yöpuvun sininen Wacomin A6 -kokoinen tabletti, mutta se on niin muinainen ettei enää löydy ajureita. Intuos Pro M kuumottaa. Olisko hyvä? Aikoinaan taisi olla niin, että jos haluu vähänkään kunnollisen laitteen niin piti ostaa Wacom. Onko tilanne nykyään sama?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Mulla on pöytäkoneessa Wacom Intutos4 A5 W aika monetta vuotta käytössä enkä luopuisi. Tähän läppäriin pitäis kans hommata Wacomi, vaikka kuvia en tällä paljon käsittelekkään, sais heittää tästäkin tuon hiiren menemään.
Viimeksi muokannut Hannu KH, Maalis 03, 2014 11 : 09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
tupica

Viesti Kirjoittaja tupica »

Itse hommasin loppuvuodesta Wacom Intuos Pen & Touch Medium piirtopöydän. Tyytyväinen olen tähän ollut ja photoshopin käyttö otti melkoisen askeleen eteenpäin käytettävyydessään.

Työpöytäkäytössä en pöytää tykkää käyttää ja siinä onkin edelleen hiiri, mutta kuvien käpistelyssä mukava peli.
-Jani-
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Jani- »

Wacom Intuos 5 M ollut käytössä päälle vuoden... Ilman tuota ei osaisi enää olla. Photoshoppailu on huomattavasti sujuvampaa. Muista piirtoalustoista ei ollut aikaisempaa kokemusta mutta tuota voin ainakin suositella.
Hiirellä sohiminen photarissa tuntuu tuon jälkeen vähän siltä kun yrittäisi kirjoittaa näppäimistöllä lasketteluhanskat kädessä ;)
Hannu KH
Viesti:

LR ei ole kovin häävi ohjelma kynällä käytettäväksi, mutta kaikkeen muuhun kynä sopii, en huolisi pöytäkoneeseen hiirtä takaisin millään ja LR:ää en käytä vaikka vitosversio koneella onkin.
mremonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

"If you can't win them, join them..."

Hannulla on nyt niin kova pakkomielle tuohon piirtopöytään, että minäkin nyt päätin antaa sille taas mahdollisuuden. Konffasin pöydän uudelleen ja viritin myös ShuttlePro 2:n tukemaan mun workflow:ta. Josko tää nyt tästä lähtisi... ainakin ensikokeilemalla kyllä tuo Lr-edotointikin tuolla luonnistuu ihan hyvin.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Hannu KH
Viesti:

mremonen kirjoitti:"If you can't win them, join them..."

Hannulla on nyt niin kova pakkomielle tuohon piirtopöytään, että minäkin nyt päätin antaa sille taas mahdollisuuden. Konffasin pöydän uudelleen ja viritin myös ShuttlePro 2:n tukemaan mun workflow:ta. Josko tää nyt tästä lähtisi... ainakin ensikokeilemalla kyllä tuo Lr-edotointikin tuolla luonnistuu ihan hyvin.
Ei mikään pakkomielle...mutta tykkään vaan kauheesti.

Pelkkä piirtopöytä ei välttämättä vielä ole mitään, itse vaihdoin näppiksen pieneksi piirtopöydän viereen sopivaksi. Käytännön photoshoppailu perustuu siihen, että toinen käsi on piirtopöydällä samalla kun toisella näpytellään näppistä johon on tuunattu omat tarpeelliset pikatoiminnot jolloin kaikki säätö tapahtuu lennosta. Piirtopöydän nappulat ovat käytännössä turhia. LR:n käyttö olis sujuvampaa kun sitä käyttäis myöskin pikanääppäimillä, mutta mulla on photarin nappuloissakin senverran muistettavaa että toisin toimiva LR ei ole oikein mieleen.
emerik

Viesti Kirjoittaja emerik »

Itse olen käyttänyt normaalia hiirtä noissa kuvankäsittelyissä. Niin omistan kyllä sen piirtopöydän (Intuos5 Touch M) ja sillä on mukava kyllä piirtää. Valokuvissa se ei vain ole niin iso juttu, että katsoisin tarpeelliseksi. Kuvankäsittelyssä varmasti pärjää ihan sillä pienimmällä koolla. Piirtämiseen sitten kannattaa ottaa isompi koko. Cintiq olisi ehdottomasti paras ratkaisu jälkimmäisessä hommassa. Tai sitten joku tabletti, johon saa kuvankäsittelyyn sopivan ohjelman.
Iletus

Viesti Kirjoittaja Iletus »

Itseä kuumottais myös tuo Intuos5 S touch.
Juuri matkalla kameramessuille, jos sielä olis jonkinlaista tarjousta Wacomin osastolla...
tupica

Viesti Kirjoittaja tupica »

emerik kirjoitti:Valokuvissa se ei vain ole niin iso juttu, että katsoisin tarpeelliseksi. Kuvankäsittelyssä varmasti pärjää ihan sillä pienimmällä koolla.
Kokeilin aluksi A6 pöytää ja se oli kyllä pienen tuntuinen. A5 on jo ok.
Ville^K
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

Sain tässä käyttööni Wacomin Intuos 5:n ja kyllähän tämä maskien tekeminen on aivan luksusta hiireen verrattuna. Mutta kyllä tää silti vielä totuttelua vaatii.

Hyvä systeemi.
Joku Muu

Viesti Kirjoittaja Joku Muu »

Minäkin taivuin nyt piirtopöytään kun sitä on niin hehkutettu. Tai oikeastaan aikaisemmin hankintaa on pidätellyt hinta, kun oletin että se täytyy olla vähintään Intuos Pro M ja kun Intuos Pen&Touch M:kin on pari sataa, en vielä oikein ollut vakuuttunut tarpeesta. Sitten katselin youtubesta muutaman "arvostelun", jossa olikin S-kokoinen käytössä ja koon vakuutettiin olevan kyllin iso. Kun vielä päätin etten tarvitse touch-ominaisuutta, ei S-kokoisen Intuos Pen-pöydän hintakaan enää hirvittänyt ja hain sellaisen Gigantista 69eurolla.

Nyt vaikuttaa siltä, että kuvankäsittelyyn tuo S-koko on aivan riittävä, käden liikkeet pysyvät järkevissä mitoissa. Ja kun kosketusominaisuuttakaan tarvitse ehkä kuin zoomaamiseen, voin todeta että karvalakkiratkaisu oli ihan ok. Onhan tuossa tietty oppimiskäyrä että saa työnkulun ja esim maskauksen sujuvaksi.
JLuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JLuu »

On Intuos Pro Lage käytössä ja tykkään kovasti.
Olen käyttänyt piirtopöytää nyt noin 4 vuotta ja edellinen malli oli Intuos 4...
Tykkään myös että on kosketuspinta niin ei tarvitse erillistä hiirtä kun sormilla toimii hiirenä...
www.jluuri.fi
YouTube Juha Luuri
Hannu KH
Viesti:

Ostin tähän läppäriin Wacon Bamboo Touchpadin kun halusin senkin hiirestä eroon.
Kynä on aikamoinen tikku Intutosin vastaavaan verrattuna, eikä toiminta ole niin hyvää muutenkaan. Eniten hämää se, mun läpyskä loppuu käden alta kesken, kättä ei ole niin hyvä lepuuttaa sen päällä niinkuin pitäisi.
Kuvankäsittelyä en tällä kovin paljon tee, joten asiansa Bomboo hoitelee. Johdottomana on mukava siirrellä.
Vastaa Viestiin