Sigman telejatke + Canon optiikka, kokemuksia?

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
terolah
Viesti:

Sigman telejatke + Canon optiikka, kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja terolah »

Olisiko jollain kokemuksia Sigman telejatkeen yhdistämisestä Canonin optiikkaan? Onko ollut ongelmia esim. kontaktipintojen tms. kanssa?

Suunnitelmissa olisi naittaa keskenään Sigman 1.4x telejatke ja Canon EF 300/f4 IS USM -objektiivi.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
toimeve

Viesti Kirjoittaja toimeve »

...no ainaki minulla "toimii" 2x DG EX ja 70-200/2.8L sähköjen, tarkennusmoottorin yms osalta. Teknisesti siis.

Kuva onkin sitten ihan eri asia; kovin on pehmiää isolta osalta, huteja tullee tarkennuksen kanssa...tosin olen isoimmalla aukolla ampunu, kun on sattunu suttukelit testatessani.

Toishaalta myös etsimestä kun kattelee, niin jo siinä huomaa kuvan "rakeisuuen"...tiiä sitten onko tuo viallinen tms kun käytettynä ostin.

Kun nyt tuli puhheeksi, niin pitänee kaivaa laukusta näkösille ja kävästä testaamassa kun on nyt kirkhammat kelit kuin aiemmin talvella.
https://www.flickr.com/photos/127715893@N04

Miehen voi saaha pois Lapista, mutta Lappia ei miehestä
-Lordi-

5D3, 17/3.5, 24-105/4L IS, 50/1.4 USM, 70-200/2.8L
Olympus XZ-1
tonskulus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tonskulus »

toimeve kirjoitti:...no ainaki minulla "toimii" 2x DG EX ja 70-200/2.8L sähköjen, tarkennusmoottorin yms osalta. Teknisesti siis.

Kuva onkin sitten ihan eri asia; kovin on pehmiää isolta osalta, huteja tullee tarkennuksen kanssa...tosin olen isoimmalla aukolla ampunu, kun on sattunu suttukelit testatessani.

Toishaalta myös etsimestä kun kattelee, niin jo siinä huomaa kuvan "rakeisuuen"...tiiä sitten onko tuo viallinen tms kun käytettynä ostin.

Kun nyt tuli puhheeksi, niin pitänee kaivaa laukusta näkösille ja kävästä testaamassa kun on nyt kirkhammat kelit kuin aiemmin talvella.
Etsimessä ei vielä epäterävyys pitäisi näkyä mutta tuon rakeisuusilmiön olen huomannut myös itsekin, Canon 300mm f4 + ef 2x II jatkeen kanssa. Syytä tuohon "rakeisuuteen" en ole oikein keksinyt.. ikäänkuin tähyslasin mattapinta korostuisi. Mietin olisiko pienellä aukolla jotain tekemistä asian kanssa, yhtälaillahan silloin tulee kennon roskatki esiin selvemmin.
Kuvanlaatu kuitenkin on erinomaisen terävää eikä mitään ihmeen rakeusuutta kuvissa ole, paitsi toki korkeilla herkkyyksillä kennon kohina :)

Varsinaiseen kysymykseen en osaa oikein sanoa, optisesti tuon yhdistelmän luulisi pelaavan. Toimiihan tuo objektiivi kenkon ym. jatkeillakin oikein hyvin.
*etelä-karjalan VALOKUVAPRIKAATIKENRAALI spegen armollisella ylennyksellä*
http://tonskulus.kuvat.fi/
terolah
Viesti:

Viesti Kirjoittaja terolah »

Jonkilainen terävyyden katoaminen on varmaan ihan odotettavissa, eritoten 2x jatkeella, se on selvä.

Lähinnä mietin kysymykselläni sitä, onko kahden eri valmistajan laitteiden toiminta keskenään ongelmatonta? Onko Canonin optiikan kanssa Canonin jatkeesta selvää hyötyä, verrattuna Canon-Sigma yhdistelmään?

Olen nimittäin kuullut, että Sigman telejatkeella olisi ongelmia Canon-putkien kanssa ja nämä ongelmat (kontakti errorit, tarkennusongelmat) olisivat poistuneet kun tilalle on vaihdettu Canonin oma jatke.

Urbaania legendaa vai todellinen ongelma?
tonskulus
Viesti:

Joo 2x telejatke sopii järkevästi vain joihinkin teräväpiirtoisimpiin objektiiveihin. Omassa 300 4L:ssä en tosin terävyydessä ole huomannut eroa 2x jatkeella, kontrasti ihan aavistuksen latistuu.

Telejatke sinällään, eihän se ole kuin pakka linssejä ja läpiviennit sähköille. Ei siellä mitään elektroniikkaa ole. Varman päälle jos haluaa pelata niin canoniin canonia. Mutta Kenkoista olen kuullut ihan hyvää palautetta.
viita

Viesti Kirjoittaja viita »

En ole putiikin mainosmies, mutta laitan suoran lainauksen Digitarvikkeen sivulta, jos tästä olisi apua:

Nyrkkisääntö on että alle 500€ objektiiviin tätä ei kannata edes harkita.

Suositellaan käytettäväksi ainoastaan EX-tason valovoimaisille f/2.8 tai f/4 objektiiveille. Telekonvertterin kanssa objektiivin laatu korostuu. Mitä parempi on objektiivin piirto keskeltä kuvaa, sitä paremmin yhdistelmä toimii. Tästä syystä esim. 70-300 tai 75-300 teleputkissa ei kannata käyttää konvertteria, koska niiden valovoima on heikko ja piirto on täydellä aukolla pehmeä telepäässä. Huono kuva ei suurentamalla muutu yhtään paremmaksi.

Sigman telejatke toimii kaikissa Canon kameroissa täysin samoin kuin Canonin oma vastaava jatke. Sigman jatke muuntaa rungolle valovoiman ja polttovälin uudet arvon samoin kuten Canonin oma jatke. Kenkon, Tamronin yms. muut jatkeet välittävät rungolle pelkät sähköt, jolloin kamera luulee että polttoväli on yhä sama ja että valovoima ei ole heikentynyt. SIGMA objektiivien yhteensopivuuden voit tarkastaa linkistä:
http://www.sigmaphoto.com/teleconverter-compatibility

Huom tarkista telekonvertterin yhteensopivuus sivulta:
http://www.sigma-photo.co.jp/english/acc/condaitr.htm
fuel

Viesti Kirjoittaja fuel »

tonskulus kirjoitti: Telejatke sinällään, eihän se ole kuin pakka linssejä ja läpiviennit sähköille. Ei siellä mitään elektroniikkaa ole. Varman päälle jos haluaa pelata niin canoniin canonia. Mutta Kenkoista olen kuullut ihan hyvää palautetta.
Kyllä siellä elektroniikkaa on, ainakin sen verran että jatke kertoo kameralle aukon koon pienemmäksi mitä linssi sanoo.
VilhoM
Viesti:

Viesti Kirjoittaja VilhoM »

Itselläni on 70-200mm f/4L ja Sigman 1.4x jatkopätkä toiminut moitteetta.

Hyvin pieni ero terävyydessä näkyy 100% cropilla, mutta jos vähänkään zoomaa ulospäin niin eroa ei käytännössä huomaa.

Ainut miinus on sääsuojauksen puute, mutta on tuo kaatosateessakin ollut ilman ongelmia.

-Ville M
6D, 1D3 ja läjä lasitavaraa.
www.villemiettinen.kuvat.fi
tonskulus
Viesti:

fuel kirjoitti:
tonskulus kirjoitti: Telejatke sinällään, eihän se ole kuin pakka linssejä ja läpiviennit sähköille. Ei siellä mitään elektroniikkaa ole. Varman päälle jos haluaa pelata niin canoniin canonia. Mutta Kenkoista olen kuullut ihan hyvää palautetta.
Kyllä siellä elektroniikkaa on, ainakin sen verran että jatke kertoo kameralle aukon koon pienemmäksi mitä linssi sanoo.
Jaa ei ainakaan noissa osaluetteloissa näy minkään valtakunnan elektroniikkaa.. no itse en ole vielä jatkeita purkanut. Olisiko tuo tunnistaminen tapahtunut jotenkin ristikytkennällä tms, canonin kohdalla siis. Tai sitten chippi on piilotettu bajonetin liittimen sisään :)
Vastaa Viestiin