Lightroom kadotti kaikki kuvakirjastot!

Kuvankäsittelyä, mitä vain
ukkram

Lightroom kadotti kaikki kuvakirjastot!

Viesti Kirjoittaja ukkram »

Avatessani Lightroom 5.3:seni oli jokin bitti mennyt poikittain: ohjelma ilmoitti jotain, johon en sen enempää kiinnittänyt huomiota, -olisi ehkä pitänyt!

Ohjelma avautui täysin normaalisti, mutta: LR ei enää tunnistanut yhtään yli 400:sta LR:iin vuosien varrella lataamistani kuvakirjastoista, vaan pyysi lataamaan ensimmäisen kuvakirjaston, kuten juuri hankittu uusi ohjelma tekisi. Kaikki vanhat LR:n kuvakirjastot voi toki avata uudelleen import-toiminnolla, mutta koska LR olettaa ladattavan uusia kuvia, jäävät kaikki LR:ssa vuosien varrella tekemäni editoinnit pois. "Import from antoter catalog" toiminto ei sekään näytä sopivan tähän ollenkaan, koska LR ei jostain syystä enää tunnista noita kuvakirjastoja enää LR:n catalogeiksi. Myöskään vanhemman LR:n version, eli nelosen käyttö ei näytä ratkaisevan tilannetta.

Kun raw-kuvia on yhteensä yli 70000 kpl, niin niissä muutamassa prosentissa on myös LR:n editointeja, jotka mielellään säilyttäisi.
Neuvosta kiitollisena ja ystävällisin terveisin:

Markku Järvenpää
pixelglamour@gmail.com
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Juppe_85

Viesti Kirjoittaja Juppe_85 »

Oma aavistus on että, cataloogi on korruptoitunut ja ilmoitti siitä käynnistyessään. Ettet olisi vahingossa aloittanut uutta cataloogia? Ota valikoista joku back up cataloogi käyttöön.
harrin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja harrin »

Sinulla on siis 400 katalogia? Olisi outoa jos kaikki olisivat saman aikaisesti korruptoituneet. Onko ne kaikki samalla kiintolevyllä?
paaton

Viesti Kirjoittaja paaton »

Varmuuskopioitu kataloogi vain käyttöön. Toivottavasti se löytyy.

Itse tosiaan tallennan vielä ihan kaikenvaralta editoinnint xmp tiedostoihin, juurikin sen varalta jos onnistun sössimään kaikki kataloogit solmuun. Tämän linkin takaa löytyy kaikki, mitä xmp tai dng tiedostoon kirjoitetaan ja mitä sinne ei kirjoiteta.

http://www.lightroomfanatic.com/export/ ... xmp-files/

Myöhäistähän tuo nyt on kertoa, mutta osa käyttää automaaattista xmp kirjoitusta. Se tosiaan kirjoittaa jokaisen muutoksen xmp tiedostoon.

http://thelightroomlab.com/2009/05/the- ... mp-switch/

Itse en tätä käytä, koska turhaa varmuuskopiointia tulee moninkertaisesti. Painan mieluummin ctrl+s kansion päällä, kun se on aika arkistoida lopullisesti.
ukkram

Viesti Kirjoittaja ukkram »

Kuvien varmuuskopiot ovat parillakin ulkoisella kovalevyllä, joten kuvat ovat kyllä tallella. Virhe on varmaan siinä, että olen itse siirtänyt varmuuskopiot tiedostohallinnan kautta noille ulkoisille levyille olettaen, että kaikki, siis myös niihin tehdyt editoinnit siirtyvät mukana. No, näin on varmaan tapahtunutkin, jos koko catalogin siirtää, mutta eri asia taitaa olla se, miten LR:n saa tunnistamaan ei LR:n omassa catalogissa olevat kuvat LR:n kuviksi, kun esim. "find all missing photos" ei pelaa, syystä että LR: mielestä ei hukassa olevia kuvia ole lainkaan. Täytyy vielä vähän funtsailla...
paaton

ukkram kirjoitti:Kuvien varmuuskopiot ovat parillakin ulkoisella kovalevyllä, joten kuvat ovat kyllä tallella. Virhe on varmaan siinä, että olen itse siirtänyt varmuuskopiot tiedostohallinnan kautta noille ulkoisille levyille olettaen, että kaikki, siis myös niihin tehdyt editoinnit siirtyvät mukana. No, näin on varmaan tapahtunutkin, jos koko catalogin siirtää, mutta eri asia taitaa olla se, miten LR:n saa tunnistamaan ei LR:n omassa catalogissa olevat kuvat LR:n kuviksi, kun esim. "find all missing photos" ei pelaa, syystä että LR: mielestä ei hukassa olevia kuvia ole lainkaan. Täytyy vielä vähän funtsailla...
Noin minäkin ne siirrään ja varmuuskopioin. Mutta muista laittaa myös se lightroomin kansio varmuuskopioinnin piiriin, silloin saat sen katalooginkin varmistettua. Ja/tai kaytä tuota xmp tallennusta.

Se find missing photos etsii vaan puuttuvat kuvat, jos kataloogi on kunnossa. Eli voit osoittoo toisessa paikassa olevat orginaalit.
Jarski-74

Viesti Kirjoittaja Jarski-74 »

LR 5.3 ja täällä bitti on kans tosi pahasti poikittain, ei nimittäin aukea koko ohjelma vaan jää lataamaa jotain mikä ei sitten koskaan valmistu.
Olen korjannut, palauttanut ja koittanu vaikka mitä mutta mikään ei taas tunnu auttavan.
LR 3 pelaa kuin unelma.
Jääköhän ainoaksi vaihtoehdoksi poistaa koko ohjelma koneelta ja asentaa uudelleen?
paaton

Jarski-74 kirjoitti:LR 5.3 ja täällä bitti on kans tosi pahasti poikittain, ei nimittäin aukea koko ohjelma vaan jää lataamaa jotain mikä ei sitten koskaan valmistu.
Olen korjannut, palauttanut ja koittanu vaikka mitä mutta mikään ei taas tunnu auttavan.
LR 3 pelaa kuin unelma.
Jääköhän ainoaksi vaihtoehdoksi poistaa koko ohjelma koneelta ja asentaa uudelleen?
Oletko poistanut kaikki usb laitteet? Minulla LR jumi joskus usb lukian vuoksi importti taisi jäädä jotenkin jumiin. Samoin nokian usb ajurit saivat kerran koko koneen jumiin, sekin taisi johtua samasta import ongelmasta.
Jarski-74

Viesti Kirjoittaja Jarski-74 »

Juu kaikki on poistettu, tämä on reistaillut aikaisemminkin mutta nyt jumi on kyllä lopullinen.
Koitetaan jos uusi asennus auttaisi.
Vastaa Viestiin