Mikä Nikonin täyskenno?
-
Mikä Nikonin täyskenno?
Yritin hakua käytellä mut ei natsannut.
Olen tässä hiljalleen siirtymässä täyskennomaailmaan ja jostain syystä olen tässä katsastellut käytettyjä D700-runkoja.
Nyt aloin miettimään, onko tuo mulle paras vaihtoehto?
Kuvailen liikkuvia objekteja paljon. Hämärässä kuvailen varmaan eniten, eli mahdollisimman vähäinen kohina ISOmmillakin arvoilla plussaa. Noitten lisäksi harrastan vielä perus-maisemakuvausta jonkin verran. Videota en kuvaa.
Sääsuojaus kamerassa saisi olla kohtalainen.
Käytettynä ajattelin kameran hommata ja hintaluokka maksimissaan 1500€.
Mitä Nikonia suosittelette?
Olen tässä hiljalleen siirtymässä täyskennomaailmaan ja jostain syystä olen tässä katsastellut käytettyjä D700-runkoja.
Nyt aloin miettimään, onko tuo mulle paras vaihtoehto?
Kuvailen liikkuvia objekteja paljon. Hämärässä kuvailen varmaan eniten, eli mahdollisimman vähäinen kohina ISOmmillakin arvoilla plussaa. Noitten lisäksi harrastan vielä perus-maisemakuvausta jonkin verran. Videota en kuvaa.
Sääsuojaus kamerassa saisi olla kohtalainen.
Käytettynä ajattelin kameran hommata ja hintaluokka maksimissaan 1500€.
Mitä Nikonia suosittelette?
-
-
Jos sinulla ei ole objektiivivalikoimaa valmiina, niin osta seiskasatanen. 800e hintaan tuo on varmasti järki ostos. Jos taas lasivalikoima on jo olemassa, niin sitten voi mietiskellä arvokkaampaa runkoakin.
Minä en ajatellu omaani vaihtaa kuussataseen, vaikka sellaisen saisi päittäinkin käytettynä. Käytettyä kasisatasta mietin hetken aikaa, mutta arvostan tuota nykyistä 7fps nopeutta ja seiskasatasen kuvanlaatu on minulle ihan riittävä. Joten tällä mennään.
Minä en ajatellu omaani vaihtaa kuussataseen, vaikka sellaisen saisi päittäinkin käytettynä. Käytettyä kasisatasta mietin hetken aikaa, mutta arvostan tuota nykyistä 7fps nopeutta ja seiskasatasen kuvanlaatu on minulle ihan riittävä. Joten tällä mennään.
-
Ok, mites tuo kuussatasen ongelma öljyroiskeiden kanssa?
Onko vain urbaanilegendaa. Sääsuojaustakin on täällä haukuttu.
Mulla on vaan croppilinssejä. Niitä ei varmaankaan kannata jättää täyskennoiselle? D700 ilmeisesti niittenkin kans osaa toimia automaattisesti?
Mulla kävi mielessä, että hommaisin alkuun vain yhden valovoimaisen yleislinssin, täyskennolle siis.
Cropilla tulee kuvattua lähinnä 35mm f1,8:lla, ylläristi.
Kirjoitelkaa lisää mietteitä. Mites vaikka vanhemmat ammattilaismallit?
Mulla on vaan croppilinssejä. Niitä ei varmaankaan kannata jättää täyskennoiselle? D700 ilmeisesti niittenkin kans osaa toimia automaattisesti?
Mulla kävi mielessä, että hommaisin alkuun vain yhden valovoimaisen yleislinssin, täyskennolle siis.
-
Seiskasatanen ja siihen 50/1.8g, tuolla pärjäät pitkään.gator kirjoitti:Ok, mites tuo kuussatasen ongelma öljyroiskeiden kanssa?
Seuraavaksi suoraan 70-200/2.8g, johon ei edes tarvitse paljon enää säästää, jos ajattelit jo 1500e pakettia muutenkin.
-
- Viesti:
D3 menee varmaan budjettiin, mutta enpä osaa verrata mitä eroa käytännössä D700 verrattuna on. Koko/paino ainakin jos D700:sta ilman kahvaa vertaa, isompi akku ja sarjakuvauskin on varmaankin nopeampi.gator kirjoitti:Mites vaikka vanhemmat ammattilaismallit?
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
-
Kiitti vinkistä. 35mmf1,8-tyyppistä lasia ajattelinkin.paaton kirjoitti:Seiskasatanen ja siihen 50/1.8g, tuolla pärjäät pitkään.gator kirjoitti:Ok, mites tuo kuussatasen ongelma öljyroiskeiden kanssa?
Seuraavaksi suoraan 70-200/2.8g, johon ei edes tarvitse paljon enää säästää, jos ajattelit jo 1500e pakettia muutenkin.
Mites noi cropin 18-55mm, tai 18-105mm vastaavat zoomit täyskennoiselle? Suunnilleen noista millimääristä jos vertaillaan.
-
Minulla oli tosiaan aika sama tilanne muutama vuosi sitten.
50/1.8g+d700 setillä pärjäsin aika pitkään.
Sen jälkeen ostin 28-70/2.8 tamronin, joita saa n.200e hintaan. Se on laadultaan ihan ok lasi noin halvaksi, mutta minä jäin jumiin kiinteiden kokoon ja laatuun, joten zoomi jäi vaille käyttöä. 50/1.8g on vieläkin valikoimassa, se on ihan hyvä ja nopea tarkentamaan.
Teleksi ostin seuraavaksi 350e hintaisen 180/2.8 nikkorin, joka oli käytössä tähän vuoteen asti. Loistava, kun oppii toimimaan hitaahkon af:n kanssa.
Nyt aika vakiintunut setti on.
35/1.4 sigma, 50/1.8g nikkor, 85/1.8g nikkor ja 70-200/2.8 nikkor.
Laajaanpäähän ostan vielä 12-24 sigman, mutta muuten ajattelin laittaa jarrut päälle uusille ostoksille.
Tuo 70-200/2.8 vr1 on kyllä ostamisen arvoinen lasi seiskasataselle.
Sain omani priima kuntoisena 920e hintaan, enkä usko hinnan tuosta ihan heti laskevan yhtään minnekkään. Köyhä menettää enemmän rahaa, jos ostelee ensin kaikki sigman zoomit halvimmista kalliimpaan.
Sen jälkeen ostin 28-70/2.8 tamronin, joita saa n.200e hintaan. Se on laadultaan ihan ok lasi noin halvaksi, mutta minä jäin jumiin kiinteiden kokoon ja laatuun, joten zoomi jäi vaille käyttöä. 50/1.8g on vieläkin valikoimassa, se on ihan hyvä ja nopea tarkentamaan.
Teleksi ostin seuraavaksi 350e hintaisen 180/2.8 nikkorin, joka oli käytössä tähän vuoteen asti. Loistava, kun oppii toimimaan hitaahkon af:n kanssa.
Laajaanpäähän ostan vielä 12-24 sigman, mutta muuten ajattelin laittaa jarrut päälle uusille ostoksille.
Sain omani priima kuntoisena 920e hintaan, enkä usko hinnan tuosta ihan heti laskevan yhtään minnekkään. Köyhä menettää enemmän rahaa, jos ostelee ensin kaikki sigman zoomit halvimmista kalliimpaan.
-
Tuo 70-200 vaikuttaisi kyllä hyvältä diililtä. Olispa laajempi pää vaan hieman laajempi hmm...paaton kirjoitti:Minulla oli tosiaan aika sama tilanne muutama vuosi sitten.
-
Olisihan se tietty mukavaa, jos tuo alkaisi 50 millin kohdalla, muttei tuo 70mm ole kamalan pitkä FFn kanssa. Ei se kuitenkaan normi primeä korvaa kokonsa vuoksi. Oikein passeli se on potretteihin ja ennenkaikkea kaiken liikkeen kuvaamiseen. Tarkennus on aina kohdillaan, eikä rumputa niinkuin sigmojen vastaavat.gator kirjoitti: Tuo 70-200 vaikuttaisi kyllä hyvältä diililtä. Olispa laajempi pää vaan hieman laajempi hmm...
Tuo vanhempi 28-75/2.8 tamroni on tosiaan himmennettynä ihan ok lasi. Siinä on oikein nätti taustan piirtokin ja koko on aika kompakti. Keskeltä se on aina hyvä seiskasatasen kanssa.
Siis jos kaipaat sille cropin normi zoomille edullista vastinetta.
http://www.photozone.de/canon_eos_ff/41 ... 5d?start=1
Ottaisin kuitenkin itse paljon mieluummin d700+70-200 setin, kuin uudemman rungon ilman tuota zoomia. Eihän noille jaa kuin parisataa hinta eroa. Siis jos kuussatasen ostaa uutena...
Edit: Maisemia painottava kuvaaja saattaa olla d600 ja d700 eroista aika tavalla eri mieltä :) Esimerkiksi takatelkkarin kautta tarkentaminen on seiskasatasesa "vähän" huono. Samoin tuo kennohan on kuussatasessa selvästi parempi, ennen kaikkea huippuvalojen toistossa.
-
- Viesti:
Tois kuulostais järkevältä hinnalta, mutta olen vain miettinyt että onko se VR2 miten paljon parempi. Hintaa on kuitenkin aika huimasti enemmän ja tarjontaa käytettynä vähän. Jompikumpi pitäis kuitenkin hankkia tuon hyvin palvelleen ruuviversion tilalle.paaton kirjoitti:Tuo 70-200/2.8 vr1 on kyllä ostamisen arvoinen lasi seiskasataselle.
Sain omani priima kuntoisena 920e hintaan...
Itekin kuvaisin useimmiten mieluiten kiinteillä, mutta tuo on vain vähän sellainen välttämätön lasi kuitenkin olla. Ja nimenomaan varmempaa tarkennusta olen hakemassa, en niinkään tuota vakaajaa. Mutta se vakaajaton AF-S -versio ei oikein jaksa kiinnostaa.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
-
Tietääkö kukaan tuosta kuussatasen öljyongelmasta ja sääsuojauksesta jotain, vai onko vain kateellisten panetteluja?paaton kirjoitti:Olisihan se tietty mukavaa, jos tuo alkaisi 50 millin kohdalla, muttei tuo 70mm ole kamalan pitkä FFn kanssa. Ei se kuitenkaan normi primeä korvaa kokonsa vuoksi. Oikein passeli se on potretteihin ja ennenkaikkea kaiken liikkeen kuvaamiseen. Tarkennus on aina kohdillaan, eikä rumputa niinkuin sigmojen vastaavat.gator kirjoitti: Tuo 70-200 vaikuttaisi kyllä hyvältä diililtä. Olispa laajempi pää vaan hieman laajempi hmm...
Tuo vanhempi 28-75/2.8 tamroni on tosiaan himmennettynä ihan ok lasi. Siinä on oikein nätti taustan piirtokin ja koko on aika kompakti. Keskeltä se on aina hyvä seiskasatasen kanssa.
Siis jos kaipaat sille cropin normi zoomille edullista vastinetta.
http://www.photozone.de/canon_eos_ff/41 ... 5d?start=1
Ottaisin kuitenkin itse paljon mieluummin d700+70-200 setin, kuin uudemman rungon ilman tuota zoomia. Eihän noille jaa kuin parisataa hinta eroa. Siis jos kuussatasen ostaa uutena...
Edit: Maisemia painottava kuvaaja saattaa olla d600 ja d700 eroista aika tavalla eri mieltä :) Esimerkiksi takatelkkarin kautta tarkentaminen on seiskasatasesa "vähän" huono. Samoin tuo kennohan on kuussatasessa selvästi parempi, ennen kaikkea huippuvalojen toistossa.
Tuo takatelkkaritarkennus on mulle toissijainen etu."Selvästi parempi kenno" taasen mietityttää.
-
D600:n säikeessä taitaa aika moni tietää asiasta. Ei se ihan tuulestatemmattu ole, joten kannattaa olla tarkkana jos käytettynä ostaa ja kysellä että onko ollut ongelmaa ja vaihettu suljinta. Jos tulee ongelmaa, niin korjaukset yleensä on mennyt takuun tai virhevastuun piikkiin, mutta silloin tietysti pitää olla kamera alunperinhankittu virallisia reittejä pitkin eikä harmaatuotu.
-
Toi on hyvä homma. Menee sit toikin kamera harkintaan.jmjh kirjoitti:D600:n säikeessä taitaa aika moni tietää asiasta. Ei se ihan tuulestatemmattu ole, joten kannattaa olla tarkkana jos käytettynä ostaa ja kysellä että onko ollut ongelmaa ja vaihettu suljinta. Jos tulee ongelmaa, niin korjaukset yleensä on mennyt takuun tai virhevastuun piikkiin, mutta silloin tietysti pitää olla kamera alunperinhankittu virallisia reittejä pitkin eikä harmaatuotu.
-
Kenno ongelmahan on ihan todellinen, mutta takuuseen se menee. En jännittäisi siitä liikaa. Sääsuojaus on riittävä kuussatasessakin. Ainakin nomad on tuolla naputellut aika reippaassa vesisateessa ympäri skotlantia.
Selvästi parempi kenno koskee juurikin tuota maisemakuvausta ja dynamiikkaa matalilla herkkyyksillä. Niissä d600n loistaa. Mutta jos kuvaat pääasiassa liikettä, niin ero kaventuu. Seiskasatasen af on ok kaikilla pisteillä. Käytän itse paljon niitä reunimmaisiakin, joiden kohdalla kuussatasessa on vain tyhjää.
Tuo runko on vaan valinta, joka sinun pitää itse tehdä. Minä tykkään enemmän seiskasatasen käytettävyydestä, tarkennuksesta ja hinnasta, kuin kuussatasen paremmasta kuvanlaadusta. Tietty molemmat olisi paremmat, eli osta käytetty kasisatanen, eipä jää kaivelemaan mikään. Paitsi se, että lompakko on tyhjä, eikä sinulla ole edelleenkään niitä kunnollisia laseja siihen uuteen kameraan :)
Selvästi parempi kenno koskee juurikin tuota maisemakuvausta ja dynamiikkaa matalilla herkkyyksillä. Niissä d600n loistaa. Mutta jos kuvaat pääasiassa liikettä, niin ero kaventuu. Seiskasatasen af on ok kaikilla pisteillä. Käytän itse paljon niitä reunimmaisiakin, joiden kohdalla kuussatasessa on vain tyhjää.
Tuo runko on vaan valinta, joka sinun pitää itse tehdä. Minä tykkään enemmän seiskasatasen käytettävyydestä, tarkennuksesta ja hinnasta, kuin kuussatasen paremmasta kuvanlaadusta. Tietty molemmat olisi paremmat, eli osta käytetty kasisatanen, eipä jää kaivelemaan mikään. Paitsi se, että lompakko on tyhjä, eikä sinulla ole edelleenkään niitä kunnollisia laseja siihen uuteen kameraan :)
-
Näistä mitään ymmärrä mutta onko tuo nyt paha hinta uudesta 70-200/2.8 VR 1:stä -1499
http://www.optotek.fi/1/index.php?page= ... ot&pid=390
-
Itse jos olisin hankkimassa, niin joko säästäisin muutaman satkun enemmän VR2:seen tai yritäisin löytää hyvän yksilön käytettynä.Sahaaja kirjoitti:Näistä mitään ymmärrä mutta onko tuo nyt paha hinta uudesta 70-200/2.8 VR 1:stä -1499
-
Taitaa kallistua mullakin tuon seiskasatasen puolelle. Pitää nyt vielä hieman haarukoida nettiä. Luulen että tuo kuvanlaadun ero ei ole niin iso, että mulle kääntäis vaakakuppia 600:n suuntaan.paaton kirjoitti:Kenno ongelmahan on ihan todellinen, mutta takuuseen se menee. En jännittäisi siitä liikaa. Sääsuojaus on riittävä kuussatasessakin. Ainakin nomad on tuolla naputellut aika reippaassa vesisateessa ympäri skotlantia.
-
Melkein ainoa asia missä D700 voittaa D600:n on tankkimainen rakenne - jos sitä voi pitää etuna.gator kirjoitti:Taitaa kallistua mullakin tuon seiskasatasen puolelle. Pitää nyt vielä hieman haarukoida nettiä. Luulen että tuo kuvanlaadun ero ei ole niin iso, että mulle kääntäis vaakakuppia 600:n suuntaan.paaton kirjoitti:Kenno ongelmahan on ihan todellinen, mutta takuuseen se menee. En jännittäisi siitä liikaa. Sääsuojaus on riittävä kuussatasessakin. Ainakin nomad on tuolla naputellut aika reippaassa vesisateessa ympäri skotlantia.
D600:n kuvanlaatu on tosiaan matalilla herkkyyksillä huomattavasti parempi. Jos kuvaat maisemia niin pidät eroa valtavana. Jossain ISO1600 kohdalla ero ei ole niin selvä, mutta sitten kun D700 romahtaa ISO3200 tienoilla, niin D600 tuottaa käyttökelpoista kuvaa ISO6400-12800 asti.
Ergonomialtaan D600 on niin monessa asiassa hieman parempi, etten viitsi tähän edes luetella. Paljon puhuttu af:n ero menee niin, että D700:n pisteet ovat reunoja myöten suht tasaisia. D600 tarkentaa herkemmin ja nopeammin keskimmäisillä pisteillä, mutta heikossa reunapisteet kannattaa unohtaa.
Lisäksi D600:n etuina ovat kätevät 2 sd-korttia, moderulla ja käyttäjämoodit, oikeasti käyttökelpoinen livevjuu, 100% etsin sekä toimivuus nykyisten tarvikkeiden, vaikkapa wifi, kanssa. Nuo nyt ainakin. Mielestäni myös akun kesto on parempi.
Jos loytyy käytetty D600 jossa suljin on huollettu, niin se on ehdottoman hyvä ostos. ja eikös jopa uusi D610 mahdu 1500e budjettiin
-
Siinäpä tuli taas asiaa, kiitti. Tuo D600:n pienempi kokokaan ei ainakaan haittaa, jos vaan ergonomia pysyy hyvänä.nomad kirjoitti:Melkein ainoa asia missä D700 voittaa D600:n on tankkimainen rakenne - jos sitä voi pitää etuna.gator kirjoitti:Taitaa kallistua mullakin tuon seiskasatasen puolelle. Pitää nyt vielä hieman haarukoida nettiä. Luulen että tuo kuvanlaadun ero ei ole niin iso, että mulle kääntäis vaakakuppia 600:n suuntaan.paaton kirjoitti:Kenno ongelmahan on ihan todellinen, mutta takuuseen se menee. En jännittäisi siitä liikaa. Sääsuojaus on riittävä kuussatasessakin. Ainakin nomad on tuolla naputellut aika reippaassa vesisateessa ympäri skotlantia.
D600:n kuvanlaatu on tosiaan matalilla herkkyyksillä huomattavasti parempi. Jos kuvaat maisemia niin pidät eroa valtavana. Jossain ISO1600 kohdalla ero ei ole niin selvä, mutta sitten kun D700 romahtaa ISO3200 tienoilla, niin D600 tuottaa käyttökelpoista kuvaa ISO6400-12800 asti.
Ergonomialtaan D600 on niin monessa asiassa hieman parempi, etten viitsi tähän edes luetella. Paljon puhuttu af:n ero menee niin, että D700:n pisteet ovat reunoja myöten suht tasaisia. D600 tarkentaa herkemmin ja nopeammin keskimmäisillä pisteillä, mutta heikossa reunapisteet kannattaa unohtaa.
Lisäksi D600:n etuina ovat kätevät 2 sd-korttia, moderulla ja käyttäjämoodit, oikeasti käyttökelpoinen livevjuu, 100% etsin sekä toimivuus nykyisten tarvikkeiden, vaikkapa wifi, kanssa. Nuo nyt ainakin. Mielestäni myös akun kesto on parempi.
Jos loytyy käytetty D600 jossa suljin on huollettu, niin se on ehdottoman hyvä ostos. ja eikös jopa uusi D610 mahdu 1500e budjettiin
Pitänee kattoo, millä hinnalla noita liikkuu.
Toi öljyhomma ja säänkestävyys mulla periaatteessa oli pahimmat kynnyskysymykset ton kuussatasen kanssa, mut eipä noita varmaankaan tartte sit pahemmin murehtia.