Nyt se sitten melkein onnistui...

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
Vastaa Viestiin
mremonen
Viesti:

Nyt se sitten melkein onnistui...

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Meinaan kuvista eroon pääseminen :)

Olen rakentamassa uutta konetta ja se jo onkin kasassa, kuten blokistakin voi lukea. Mullahan on ja on ollut datat aina RAID-pakassa, jossa on 4 levyä (RAID10). Tämä on tarinan kannalta oleellinen tieto...

Enivei, kokosin siis uuden koneen, asensin levyt ja käyttiksen, partitioin datalevyn ja siirsin vanhasta koneesta data uuteen. Nyt mulla oli datat (ja siis kuvat + LR kataloogit, ym) kolmessa paikassa: uudessa koneessa, vanhassa koneessa ja NAS-asemassa (joka on RAID5). Ei mitään hätää. Henkselit ja vyö.

Sitten aloin päivittämään varmistusasemaa, siis tuota NASsia. Vaihdoin 1TB levyt 2TB-levyiksi. Mutta NAS ei käynnistynytkään. Selvittelin hieman asiaa ja kävi ilmi, että Lacien 5Big Network2:ssa (levyllisessä versiossa) ei ole erillistä muistipiiriä, vaan firmis makaa niillä levyillä. No, eihän niillä uusilla levyillä mitään firmistä ollut. Hetken puhistuani ajattelin, että mitäs tapahtuu jos jätän yhden vanhan levyn NASsiin, vaihdan neljä ja alustan ne. Tämä toimikin: alustus siirtää firmiksen uusiin levyihin. Alustuksessa meni yksi päivä ja minulla oli sen jälkeen edelleen kaikki data tallessa kahdessa paikkaa: uudessa koneessa ja vanhassa. No problemo.

Kun NAS näytti toimivan, vaihdoin siihen vielä sen viimeisenkin levyn, jotta siellä olisi 5 x 2TB, kuten suunniteltu. Laitoin tämän uuden levyn (ja koko RAID-pakan) uudelleengeneroitumaan. Tämä tapahtui siis eilen puolelta päivin ja pakan generoituminen kestää n. vuorokauden eikä mulla ollut vielä ajettu sinne mitään.

Siinä sitten mun poika tuli kyselemään vanhan koneen perään, kun oli sovittu, että hän ottaa siitä käyttislevyt (2xSSD) ja osan datalevyistä omaan koneeseensa. Mulla kaikki ok, joten annoin vanhan koneen pois (virhe #1). Hetken mietittyään poika päättikin ottaa mun vanhasta koneesta myös emon ja näyttiksen ja siirtää ne omaan koteloonsa. Siis käytännössä vaihtaa osat päikseen kotelosta toiseen. Mun vanha kotelo ei ollut cool-enough. Ilmeisesti.

Ei siinä mitään. Sanoin, että sen kun alkaa hommiin, mutta saa kasata myös sen toisenkin koneen, ettei mulle jää taas läjää osia kasattavaksi.

Kaikki hyvin tähän asti.

Sitten päätin kokeilla, kestäkö uusi kone muistin kellottamista kuinka hyvin (virhe #2). Prossu oli kellotettu jo 3.4 -> 4.3GHz. Nostin muistin taajuuden normin mukaiseksi (2400MHz) ja boottasin koneen. Kaikki meni hyvin kunnes windows ei käynnistynyt vaan boottasi. Menin biosiin ja palautin asetukset alkuperäisiksi (last safe configuration) ja boottasin koneen. Ja PAM: RAID-pakasta oli kaksi levyä tilassa "inactive" ja koko pakka myös "inactive". Jos datat olisivat olleet ns. normaalilevyillä, ongelmaa ei olisi ollut. Tämä on RAID-pakan huono puoli, mutta ei mulla koskaan kellotus ole pakkaa sotkenut, vaikka kone onkin silloin tällöin kaatunut.

Joka tapauksessa nyt siis mulla ei ollut enää pelastettavissa olevaa dataa omassa koneessa, ei varmistuksia ja vanha kone osina pojan huoneen lattialla.

Hetken vedin henkeä sisään hitaasti. Sitten päätin, että vanha kone on palautettava entiselleen ja katsottava mitä siitä seuraa.

No huh-huh, se onnistui ja RAID-pakka vanhassa koneessa nousi pystyyn...

Tarinan opetus: muutoshallinta ja muutoksen suunnittelu...

Toisaalta, kuten olen joskus sanonut, jos ne auringonlaskukuvat olisi hävinneet, niin ei se elämä siihen lopu. Afrikan kuvat olisi hieman harmittaneet, mutta ehkä siitä olisi saanut hyvän syyn lähteä kuvaamaan ne uudelleen. Perhealbumikuvat mulla on kolmessa-neljässä paikassa, joten niitä ei tarvinnut surra.

---
Asensin koneeseen W8.1:n, josta voisi raivota paljonkin. Mutta ei mitään niin huonoa, ettei jotain hyvääkin: M$:n pojat ovat koodanneet normaalin copy-komennon uusiksi. Kun siirsin dataa vanhasta uuteen, 1Gbps -verkko saturoitui: isoilla tiedostoilla datansiirto oli koko ajan sen gigabitin sekunnissa (n. 100GB/s).
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Rockford
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Huh-huh, kylmä hiki tulee jo melkein lukiessa... Ostitko kerralla 9 kpl 2TB levyjä?

Omat varmuuskopioinnitkin on mitä on, mutta tämä kyllä muistuttaa hyvin sen tärkeydestä että olisi hyvä olla enemmänkin kuin yksi varmuuskopio.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
mremonen
Viesti:

Rockford kirjoitti:Ostitko kerralla 9 kpl 2TB levyjä?
Joo kyl. 4 x WD Black ja 5 x WD Red.
Rockford kirjoitti:Omat varmuuskopioinnitkin on mitä on, mutta tämä kyllä muistuttaa hyvin sen tärkeydestä että olisi hyvä olla enemmänkin kuin yksi varmuuskopio.
Periaatteessa se yksi varmuuskopio on riittävästi, mutta kun mulla tuossa oli juuri se parin tunnin jakso, ettei ollut mitään ja silloin sain oman koneen sekaisin. Ihan oma moka: ei olisi pitänyt lähteä leikkimään kellotuksella, kun ainoa data oli siinä koneessa. Tosin ei mulla koskaan ole kellotus RAID-pakkaa sekoittanut.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
baader

Viesti Kirjoittaja baader »

Kai kuvat on jossain muuallakin kuin kaikki samassa tilassa? Tulipalossa ei paljoa raidit auta..

Mulla on kuvista vain yksi varmuuskopio, mutta se on sentään työpaikalla.
-Clubs are for seals-
mremonen
Viesti:

baader kirjoitti:Kai kuvat on jossain muuallakin kuin kaikki samassa tilassa? Tulipalossa ei paljoa raidit auta..
Eipä ole ei. Kuten olen joskus todennut, että jos koko talo palaa, niin valokuvat on aika viimeisellä sijalla asioita, jotka harmittaa.

Jos lapset palaa mukana, tuskin niitä kuvia jaksaa enää katsella. Jos ei pala, otetaan uudet.

Tämä näin karrikoiden.

Jos lähtisin tulipalon takia hajasijoittamaan omaisuuttani/tärkeitä asioita, edelleen valokuvat tulisivat aika peräpäässä.
---
blogi
Avokid

Viesti Kirjoittaja Avokid »

Ite päivitin kuukausi sitten kahden levyn raid-nassin neljän levyn versioon. Olin jo alustavasti selvittänyt, että kahden vanhan levyn heittäminen uuteen ei vaadi kuvien uudelleen kopiointia. No juuri firmiksen kanssa tuli ongelmia ja lopulta vedin sileeksi kaikki levyt ja lähdin nollasta.

Mutta mielenkiintoinen tuo sinun kommenttisi tulipalosta. Juuri tuossa viikolla oli asiasta puhetta ja mulla olisi vanhat kansioissa olevat valokuvat ehkä juuri niitä mitkä pelastaisin omaisuudesta ensimmäisenä muutamien perintökalleuksien jälkeen. Digikuvista on riittävät versiot pilvessä.
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
baader

Viesti Kirjoittaja baader »

mremonen kirjoitti: Eipä ole ei. Kuten olen joskus todennut, että jos koko talo palaa, niin valokuvat on aika viimeisellä sijalla asioita, jotka harmittaa.
.
Ai, mulla on ihmisten jälkeen valokuvat toiseks tärkeimmät, kaiken muun saa kyllä rahalla takaisin.
-Clubs are for seals-
mremonen
Viesti:

Niin, tästähän on väännetty jo yhdessä toisessakin ketjussa. En tiedä, ehkä se olen vain minä, mutta en jaksa noiden auringonlaskujen ja kukkien perään pitkään itkeä. Kenian safarin kuvien menetys voisi harmittaa puoli päivää, mutta sinne(kin) pääsee rahalla takaisin.

Lasten kuvat on aika monessa paikassa, kuten parissa valokuvakirjassa isovanhemmilla. Sieltä ne sitten joskus tulee takaisin muun perintömateriaalin kanssa. Mun albumeissa olevat lapsuudenkuvat siinä toki palaisi, kuten myös vaimon. Mutta kun ottaa huomioon, että tuossa ne albumit kerää pölyä kirjahyllyssä, niin ei ne kai sitten kovin tärkeitä ole.

Ja jos nekin kuvat sitten menis, niin sitten menis. So not. Mulla on yksi sukulainen jolla ei ole valokuvia käytännössä ollenkaan. Ja oma lapsi haudattuna 16-vuoden iässä. Eikä missään tapauksessa halunnut lapsen kuvia, kun kysyttiin.

Kuka säilyttää muistot missäkin. Toinen albumissa, toinen sydämessä.
---
blogi
veeinski

Re: Nyt se sitten melkein onnistui...

Viesti Kirjoittaja veeinski »

mremonen kirjoitti:Tämä on RAID-pakan huono puoli, mutta ei mulla koskaan kellotus ole pakkaa sotkenut, vaikka kone onkin silloin tällöin kaatunut.
Yhdistävä tekijä voi olla koneen virtalähde. Ottaisin virtalähteen tarkasteluun riittävän tehon ja mahdollisen viallisuuden osalta.
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

veeinski kirjoitti: Ottaisin virtalähteen tarkasteluun riittävän tehon ja mahdollisen viallisuuden osalta.
Mites tätä asiaa tarkastellaan?

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
veeinski

OskuK kirjoitti:
veeinski kirjoitti: Ottaisin virtalähteen tarkasteluun riittävän tehon ja mahdollisen viallisuuden osalta.
Mites tätä asiaa tarkastellaan?
Tehon osalta tyypillisesti hankkimalla kokemusperäistä tietoa tai sitten hankkimalla riittävän tehokas (tehokkain mahdollinen) virtalähde.

Faktuaalisesti mittaamalla virtalähteen lähtöjä. Yleensä käynistäessä tehontarve on suurin. Omassa koneessani joskus viallinen virtalähde selvisi mittauksella. Jännitteet tippui käynnityksessä. Ennen vian paikallistamista kone oirehti juurikin korruptoimalla kiintolevyn osiointitaulukkoa.
veeinski

veeinski kirjoitti:Ennen vian paikallistamista kone oirehti juurikin korruptoimalla kiintolevyn osiointitaulukkoa.
OT: Siihen aikaan kiintolevyt olivat yleisesti epäluotettavia. Se oli sitä aikaa, kun koneissa oli fiksua käyttää PCToolsia ja sen ylläpitämää osiointitaulukon kopiota, jolla kiintolevyn sai taas toimimaan.
mremonen
Viesti:

veeinski kirjoitti:Yhdistävä tekijä voi olla koneen virtalähde.
Voi olla. Täytyy seurailla mitä tuossa tapahtuu, konehan kippasi vasta mennessään windowsiin. Eli veikkaan, että tuli muistivirhe. Siinä yhteydessä se on saattanut kirjoittaa levyohjaimen muistin päälle. Sehän ei sinänsä sotkenut noita levyjä, vaan ennemmin sen RAID-pakan tiedot. Levyt eivät enää tienneet olevansa RAID-pakassa ja koska siitä putosi kaksi levyä (eikä ollut RAID6), niin koko pakka kuoli. Jos vain yksi levy olisi pudonnut "linjalta", se olisi ollut helppo nostaa takaisin.

Kyllähän nuo jännitteet saa tuolta talteen Asuksen ROG-connectilla, jossa koneeseen saa kiinni toisen PC:n, jolla voi koko ajan mitata ties mitä vaikka kohdekone olisi juntturassa.

Eikä tuo muistin kellottaminen mulle mikään pakko ole. Ei tuosta ole tarkoitus hakea niitä viimeisiä tehonrippeitä ulos. Ensimmäisenä tulee vakaus ja hiljaisuus.

Powerihan on tämä:
http://www.bequiet.com/en/powersupply/302

No, nyt sain vihoin myös tuon NASsin tulille uusilla levyillä. Kunhan 106 000 tiedostoa on kopioitunut, niin mulla alkaa taas olemaan olo hieman turvatumpi :)
---
blogi
Vastaa Viestiin