Monopod mietintää
-
Monopod mietintää
Olisi etsinnässä nykyisen (Manfrotto 681B) tilalle lähinnä kuljetuspituudeltaan lyhkäisempi monopod. Paino ei niinkään häiritsevää, joten ei pakko olla hiilikuituinen. Max käyttökorkeus ei saisi paljoa nykyisestä lyhentyä ja täytyisi kannatella tukevasti tilttipää + 1D + 300/2.8.
-
...jatketaanpas tähän "monopodpohdintaa", vaikka mithän neuvoa tms vaihtoehtoja en alottajalle voi antaa. Mutta josko saman otsikon alle yleensäkin näitä monopodpohdintoja sallithan, niin tässäpä omalta osaltani:
ostin joku aika sitten Velbon RUP-L43 II -mallisen värkin. Kriteereinä mulla oli: pitää olla riittävän pitkä (+150cm), helppo käyttää, kohtuullisen lyhyt (kuljetusasennossa siis) ja kevyt. Ja halpa, koska en ollu monopodia käyttäny, ja jos testatessa ois tullu ajatus että ei ole minun apuväline, niin eipä tulis isoa vahinkoa. Tässä oli vielä plussana tuo "kuulapää", jonka käythön muutamasta puutteesta huolimatta olen tykästyny (alla kuva tuotteesta, tarkemmin yksityiskohista, sekä speksit):
RUP-L43 II
Max Height: 166.5cm
Folded Size: 52.5cm
Tripod Weight: 468grams
Maximum Loading Weight: 2kg
Leg Width: 26mm
Leg Sections: 4
Head screw: UNC 1/4
Huomiot/kommentointianne varten:
- toimii tarkotukseensa minulla tällä hetkellä erinomasen hyvin
- mitäs sanotte painonkestävyythen: runko (600D) akkukahvoineen ja 70-200/2.8L painavat yli "maximum loading weightin" (2kg), mutta aina kuvatessani piän putkesta kiinni, joten paino ei ole pelekästhän kiinnikkeessä
- yllä olevaan "painorajan ylitykseen" liittyvät riskit: voiko tuo kiinnityssysteemi eli pallo "räjähtää" käsiin, en usko että itte jalaka menis poikki tms?
- kuvatessa/hakiessa kuvakulmia löysään vasemmalla käjellä tuota pallukan kiristystä ja kun on kohilhan, niin väännän kiinni (tykkään että saa ylös-alas-sivuille tarvittaessa liikutella)
- oisko tuohon joku parempi ratkasu, niin että painoa ei tulis puolta kiloa pikakiinnityspään kans lissää...?
- miinuspuolena on esille tullu kylmillä pakkaskeleillä se, että kameran/putken irrottaminen tuosta kuulapäästä on kohomeisilla sormilla joltisenki haasteellista, kun tuo kiristyssysteemi on melko "loiva-aaltoinen" ja syvällä, ainaki tämmösille nakkisormille
- monopod noin yleensäkin on minulle iso apu, koska helekutin huono kivääriampuja vappaalta käeltä kun olen, niin eipä se tämän kameran kans sen helepompaa ole...
Kun kuvauksissa otan tuon mukkaan, niin laitan sen yleensä jo valmiiksi joko putkeen (70-200) tai kameran runkoon kiinni ja annan olla siinä "kasattuna". Olkahihna on mulla semmonen, että kamera roikkuu oikialla lonkalla, ja monesti huomaan, että tullee piettyä tuosta monopodista vielä kiinni, eli ettei heilu tms kävellessä (mallikuva kliks --> http://www.ephotozine.com/article/op-te ... sion-13842 )
Mitä saisin enemmän, jos sijoittaisin tukevamphan monopodiin ja kiinnikepäähän-mikä-lie-sitten-virallinen-nimitys-onkhan esim 150 euroa tämän vaijaan 40 euron sijasta?
ostin joku aika sitten Velbon RUP-L43 II -mallisen värkin. Kriteereinä mulla oli: pitää olla riittävän pitkä (+150cm), helppo käyttää, kohtuullisen lyhyt (kuljetusasennossa siis) ja kevyt. Ja halpa, koska en ollu monopodia käyttäny, ja jos testatessa ois tullu ajatus että ei ole minun apuväline, niin eipä tulis isoa vahinkoa. Tässä oli vielä plussana tuo "kuulapää", jonka käythön muutamasta puutteesta huolimatta olen tykästyny (alla kuva tuotteesta, tarkemmin yksityiskohista, sekä speksit):
RUP-L43 II
Max Height: 166.5cm
Folded Size: 52.5cm
Tripod Weight: 468grams
Maximum Loading Weight: 2kg
Leg Width: 26mm
Leg Sections: 4
Head screw: UNC 1/4
Huomiot/kommentointianne varten:
- toimii tarkotukseensa minulla tällä hetkellä erinomasen hyvin
- mitäs sanotte painonkestävyythen: runko (600D) akkukahvoineen ja 70-200/2.8L painavat yli "maximum loading weightin" (2kg), mutta aina kuvatessani piän putkesta kiinni, joten paino ei ole pelekästhän kiinnikkeessä
- yllä olevaan "painorajan ylitykseen" liittyvät riskit: voiko tuo kiinnityssysteemi eli pallo "räjähtää" käsiin, en usko että itte jalaka menis poikki tms?
- kuvatessa/hakiessa kuvakulmia löysään vasemmalla käjellä tuota pallukan kiristystä ja kun on kohilhan, niin väännän kiinni (tykkään että saa ylös-alas-sivuille tarvittaessa liikutella)
- oisko tuohon joku parempi ratkasu, niin että painoa ei tulis puolta kiloa pikakiinnityspään kans lissää...?
- miinuspuolena on esille tullu kylmillä pakkaskeleillä se, että kameran/putken irrottaminen tuosta kuulapäästä on kohomeisilla sormilla joltisenki haasteellista, kun tuo kiristyssysteemi on melko "loiva-aaltoinen" ja syvällä, ainaki tämmösille nakkisormille
- monopod noin yleensäkin on minulle iso apu, koska helekutin huono kivääriampuja vappaalta käeltä kun olen, niin eipä se tämän kameran kans sen helepompaa ole...
Kun kuvauksissa otan tuon mukkaan, niin laitan sen yleensä jo valmiiksi joko putkeen (70-200) tai kameran runkoon kiinni ja annan olla siinä "kasattuna". Olkahihna on mulla semmonen, että kamera roikkuu oikialla lonkalla, ja monesti huomaan, että tullee piettyä tuosta monopodista vielä kiinni, eli ettei heilu tms kävellessä (mallikuva kliks --> http://www.ephotozine.com/article/op-te ... sion-13842 )
Mitä saisin enemmän, jos sijoittaisin tukevamphan monopodiin ja kiinnikepäähän-mikä-lie-sitten-virallinen-nimitys-onkhan esim 150 euroa tämän vaijaan 40 euron sijasta?
https://www.flickr.com/photos/127715893@N04
Miehen voi saaha pois Lapista, mutta Lappia ei miehestä
-Lordi-
5D3, 17/3.5, 24-105/4L IS, 50/1.4 USM, 70-200/2.8L
Olympus XZ-1
https://www.flickr.com/photos/127715893@N04
Miehen voi saaha pois Lapista, mutta Lappia ei miehestä
-Lordi-
5D3, 17/3.5, 24-105/4L IS, 50/1.4 USM, 70-200/2.8L
Olympus XZ-1
-
Mulla on velbon neo pod 6 http://www.digitarvike.fi/velbon_neo_po ... er_monopod
Ostin vuosi sitten jolloin oli poistomyynnissä alle 50€
Päässä on manfrotto 234 tilttipää johon on pultattu Arca-Swiss yhteensopiva kiinnitysalusta.Jolloin kokonaispituus on min 56cm max 160 cm. Muuta huonoa en äkkisiltään keksi kuin että ei saa jääpiikkiä suoraan kiinni.Pitääkin tutkia saisiko tuohon jonkin patentin kehiteltyä.
Päässä on manfrotto 234 tilttipää johon on pultattu Arca-Swiss yhteensopiva kiinnitysalusta.Jolloin kokonaispituus on min 56cm max 160 cm. Muuta huonoa en äkkisiltään keksi kuin että ei saa jääpiikkiä suoraan kiinni.Pitääkin tutkia saisiko tuohon jonkin patentin kehiteltyä.
-
Minulla 681B:ssä tuo jääpiikki toteutettu niin että alapäästä oma kumisuojus pois, kaveri sorvasi muovista (pommi) putken sisään menevän olallisen holkin jossa kierre ja siinä Gitzon jääpiikki ja sen oma kumisuojus.KTH kirjoitti:Mulla on velbon neo pod 6 http://www.digitarvike.fi/velbon_neo_po ... er_monopod
681B kyllä muuten hyvä ja ennen kaikkea tukeva monopodi, mutta kuljetus pituus kömpelö. Repussa kiinni ollessa varma tapa saada oksien seassa liikkuessa kaikki lumet niskaansa. Lisäksi mulla Sirui:n p-306 monopodi, siinä kyllä kuljetuspituus näppärä mutta en oikein luota sen kestävyyteen yllä mainitulla paketilla ja kokonais pituus rajoilla.
-
- Viesti:
Itseltäni löytyy myös tuo Sirui. Ilman päätä on liian lyhyt jopa tällaiselle 178 senttiselle keskenkasvuiselle miehelle. K-10X kuulalla pituus piisaa.ruuvaaja kirjoitti:Minulla 681B:ssä tuo jääpiikki toteutettu niin että alapäästä oma kumisuojus pois, kaveri sorvasi muovista (pommi) putken sisään menevän olallisen holkin jossa kierre ja siinä Gitzon jääpiikki ja sen oma kumisuojus.KTH kirjoitti:Mulla on velbon neo pod 6 http://www.digitarvike.fi/velbon_neo_po ... er_monopod
681B kyllä muuten hyvä ja ennen kaikkea tukeva monopodi, mutta kuljetus pituus kömpelö. Repussa kiinni ollessa varma tapa saada oksien seassa liikkuessa kaikki lumet niskaansa. Lisäksi mulla Sirui:n p-306 monopodi, siinä kyllä kuljetuspituus näppärä mutta en oikein luota sen kestävyyteen yllä mainitulla paketilla ja kokonais pituus rajoilla.
Lukothan tuossa on hyvät ja pitävät vaikka 85kg siihen nojaa. Johtuen lyhyestä kuljetuspituudesta (=monta liitoskohtaa) tuo on aika fleksu värkki.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
-
- Viesti:
-
Onko kokemuksia Benro C38T, Benro C48T tai Sirui P-324, Sirui P-424 monopodeista? Noissa ainakin kuljetuspituus vähän 681B lyhyempi ja maksimi korkeus myös paremmin tällaiselle 187cm pitkälle kaverille.
Viimeksi muokannut ruuvaaja, Helmi 03, 2014 11 : 20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Itsellä on ostoslistalla Vanguardin AP-324. Näyttäisi olevan hyvä perus-monopodi, missä on sviwel footti, millä voisi saada jämptin otteen - kunhan ei iske jalassa olevaa piikkiä parkettilattiaan :)
Vanguardin malli Ebayssa:
http://www.ebay.com/itm/Vanguard-Tracke ... 1280&rt=nc
Vanguardin malli Ebayssa:
http://www.ebay.com/itm/Vanguard-Tracke ... 1280&rt=nc