Uusi objektiivi harrastajalle (laajakulma?) Canoniin
-
Uusi objektiivi harrastajalle (laajakulma?) Canoniin
Moi.
Houkuttaisi uusi lasi kameraan.
Lähtökohtia: Olen harrastelija, digijärkkäri (Canon EOS 500D) ollut vuodesta 2009. (Silloin tällöin tulee myös kuvailtua vanhalla filmijärkkärillä.) Olen kuvaillut satunnaisesti "peruskamaa"; matkoilla, juhlissa, kavereiden häissä jne. En hirveän tarkkaan ole perehtynyt kameran/objektiivien tekniikkaan (vaikka ehkä pitäisi), lähinnä mutu-tuntumalla olen kuvaillut.
Omaan seuraavat lasit:
*se Canonin peruskittilinssi (18-55?), kameran mukana tullut
*Sigma 30mm f/1.4 (tykkään tästä etenkin sisällä ihmisiä kuvatessa ja hämärämmässä, vaikka välillä automaattitarkennuksen kanssa ongelmia, tai en tiedä onko vika kuvaajassa)
*Canon EF 70-300 f/4-5.6 IS (tämä oli vähän heräteostos muutama vuosi sitten, ihan ok valoisalla ulkona esim. häissä kuvatessa tai jotain kaukaisempia kohteita, mutta ei ihan mielettömästi tule käytettyä).
Eniten tulee tota Sigmaa käytettyä.
Kaipailen kuitenkin jotain (tuota kittilinssiä parempaa) "yleisobjektiivia" ja/tai mielellään laajakulmaobjektiivia. (ei kiinteäpolttovälinen.) Esim. maisemakuvaukseen, lähinnä ulkona kuvaaminen (Sigma tyydyttää tällä hetkellä sisäkuvailutarpeeni). Yksi lisälasi tällä hetkellä hakusessa.
Mikä kannattaisi ostaa? Hintaluokasta sen verran, että käytettynä mielellään ostan ja hintaa saisi olla maksimissaan 500 euroa.
Onko esim. tämä mistään kotoisin:
Tokina AT-X 116 PRO DX 11-16mm 2.8
tai tämä:
CANON EF 24-85mm 3.5-45 USM
taikka
Sigma 12-24mm autofocus f 4.5-5.6 EX DG?
Tiedän, että nämä ovat vähän erilaatuisia ja -hintaisia, tärkeää lähinnä olisi että olisi mahdollisimman yleiskäyttöinen esim. reissulla ollessa, jos mahtuu vain yksi objektiivi mukaan.
Kiitos avusta!
Houkuttaisi uusi lasi kameraan.
Lähtökohtia: Olen harrastelija, digijärkkäri (Canon EOS 500D) ollut vuodesta 2009. (Silloin tällöin tulee myös kuvailtua vanhalla filmijärkkärillä.) Olen kuvaillut satunnaisesti "peruskamaa"; matkoilla, juhlissa, kavereiden häissä jne. En hirveän tarkkaan ole perehtynyt kameran/objektiivien tekniikkaan (vaikka ehkä pitäisi), lähinnä mutu-tuntumalla olen kuvaillut.
Omaan seuraavat lasit:
*se Canonin peruskittilinssi (18-55?), kameran mukana tullut
*Sigma 30mm f/1.4 (tykkään tästä etenkin sisällä ihmisiä kuvatessa ja hämärämmässä, vaikka välillä automaattitarkennuksen kanssa ongelmia, tai en tiedä onko vika kuvaajassa)
*Canon EF 70-300 f/4-5.6 IS (tämä oli vähän heräteostos muutama vuosi sitten, ihan ok valoisalla ulkona esim. häissä kuvatessa tai jotain kaukaisempia kohteita, mutta ei ihan mielettömästi tule käytettyä).
Eniten tulee tota Sigmaa käytettyä.
Kaipailen kuitenkin jotain (tuota kittilinssiä parempaa) "yleisobjektiivia" ja/tai mielellään laajakulmaobjektiivia. (ei kiinteäpolttovälinen.) Esim. maisemakuvaukseen, lähinnä ulkona kuvaaminen (Sigma tyydyttää tällä hetkellä sisäkuvailutarpeeni). Yksi lisälasi tällä hetkellä hakusessa.
Mikä kannattaisi ostaa? Hintaluokasta sen verran, että käytettynä mielellään ostan ja hintaa saisi olla maksimissaan 500 euroa.
Onko esim. tämä mistään kotoisin:
Tokina AT-X 116 PRO DX 11-16mm 2.8
tai tämä:
CANON EF 24-85mm 3.5-45 USM
taikka
Sigma 12-24mm autofocus f 4.5-5.6 EX DG?
Tiedän, että nämä ovat vähän erilaatuisia ja -hintaisia, tärkeää lähinnä olisi että olisi mahdollisimman yleiskäyttöinen esim. reissulla ollessa, jos mahtuu vain yksi objektiivi mukaan.
Kiitos avusta!
-
- Viesti:
Tokina ainakin on hyvä. Canon ei ole todellakan laaja, ei edes kunnolla huomaa eroa Sigmaan. Sigma on ehkä vähän pimeähkö. Canonillahan on joku 10-22mm ainakin laajis, Sigmalta on 18-35mm valovoimainen uutuus, tosin tekee 30mm ehkä hyödyttömäksi. Siinä nyt pari juttua.
Jesse Kyytinen
jessekyytinen.wordpress.comSamyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
jessekyytinen.wordpress.comSamyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
-
Oletko miettinyt kittilinssin korvaamista Canonin EF-S 17-55mm f2.8 zoomilla? Käytettynä saa noin viidellä sadalla eurolla. Myyntipalsta on pullollaan näitä.
http://www.the-digital-picture.com/Revi ... eview.aspx
"The Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM Lens, with a fast, fixed f/2.8 aperture, very high image quality, 3-stop Image Stabilization and a very popular focal length range, is one of the best general purpose lenses available."
Olen itse käyttänyt tuollaista muutaman vuoden ja olen ollut todella tyytyväinen. Jokin aika sitten löysin vintiltä vanhan kittilinssin (18-55mm f3.5-4.0 IS) ja eron todella huomasi. Vähän isohko tuo toki on kittilinssiin verrattuna.
"The Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM Lens, with a fast, fixed f/2.8 aperture, very high image quality, 3-stop Image Stabilization and a very popular focal length range, is one of the best general purpose lenses available."
Olen itse käyttänyt tuollaista muutaman vuoden ja olen ollut todella tyytyväinen. Jokin aika sitten löysin vintiltä vanhan kittilinssin (18-55mm f3.5-4.0 IS) ja eron todella huomasi. Vähän isohko tuo toki on kittilinssiin verrattuna.
-
-
- Viesti:
Vähän vielä lisäyksiä vastaukseeni: jos Sigmasi ei ole riittävä, hyvät vaihtoehdot ovat Sigma 18-35mm f1.8, joka vähän on kyllä 30mm syrjäyttävä, tai jonkun valmistajan 17/18-55mm f2.8
Jesse Kyytinen
-
Tokina 11-16 on miellyttävä ja laajakulmaksi ainaki ittelleni erinomasen mukava. Tosin se ei ainakhan itellä ole sellanen, jonka laittaisin kameraan "yleiskuvaukseen", jos vain yhen linssin otan matkhan. Silloin minullaki olisi nykykalustosta Sigman ART 30/1.4.
Nyt tuommoseksi "reissulla-vain-yksi-mukana" -vaihtoehoksi olen ostastelemassa Sigman (tai Canonin) 17-70 tms vakaajallista, jonka saisi uutena/käytettynä 200-350 eurolla. Erinomasesti kiinnostaa tuo Sigman uusi (2013 markkinoille tullu) 17-70/2.8-4 C DC OS HSM, ja siis nimenomhan tuo C-malli, joka on dockilla säädettävissä omalle rungolle sopivaksi (minulla on Canon 600D).
Periaathessa riittäisi myös joku n. 18-55 tms kohtuullisen valovoiman omaava, mutta ainaki oma näkemys semmonen, että jos se hankittava olisi "yksi matkalla mukana", niin ehkä kuitenki tuo 70mm ois hyvä olla.
Mutta herää tietysti aina se kysymys, että kun nyt on jo kohtuullinen ommiin tarkotukshin riittävä, tosin painoa laukussa paljon, niin monestikko sitten ihan oikiasti tullee lähettyä vain sen yhen linssin kans liikhelle...ja jos lähtee, niin miksei käyttäisi sitten sitä jalkazoomia niinkö nytki, jos mukana on tuo 30/1.4.
Nyt tuommoseksi "reissulla-vain-yksi-mukana" -vaihtoehoksi olen ostastelemassa Sigman (tai Canonin) 17-70 tms vakaajallista, jonka saisi uutena/käytettynä 200-350 eurolla. Erinomasesti kiinnostaa tuo Sigman uusi (2013 markkinoille tullu) 17-70/2.8-4 C DC OS HSM, ja siis nimenomhan tuo C-malli, joka on dockilla säädettävissä omalle rungolle sopivaksi (minulla on Canon 600D).
Periaathessa riittäisi myös joku n. 18-55 tms kohtuullisen valovoiman omaava, mutta ainaki oma näkemys semmonen, että jos se hankittava olisi "yksi matkalla mukana", niin ehkä kuitenki tuo 70mm ois hyvä olla.
Mutta herää tietysti aina se kysymys, että kun nyt on jo kohtuullinen ommiin tarkotukshin riittävä, tosin painoa laukussa paljon, niin monestikko sitten ihan oikiasti tullee lähettyä vain sen yhen linssin kans liikhelle...ja jos lähtee, niin miksei käyttäisi sitten sitä jalkazoomia niinkö nytki, jos mukana on tuo 30/1.4.
https://www.flickr.com/photos/127715893@N04
Miehen voi saaha pois Lapista, mutta Lappia ei miehestä
-Lordi-
5D3, 17/3.5, 24-105/4L IS, 50/1.4 USM, 70-200/2.8L
Olympus XZ-1
-Lordi-
Olympus XZ-1
-
- Viesti:
Se on loistava yleisobjektiivi cropilla (ja miksei FullFramellakin), jos ei ole laiska. Kuten DigitalRevTVn videossa:toimeve kirjoitti:osin se ei ainakhan itellä ole sellanen, jonka laittaisin kameraan "yleiskuvaukseen", jos vain yhen linssin otan matkhan. Silloin minullaki olisi nykykalustosta Sigman ART 30/1.4.
Erinomasesti kiinnostaa tuo Sigman uusi (2013 markkinoille tullu) 17-70/2.8-4 C DC OS HSM, ja siis nimenomhan tuo C-malli, joka on dockilla säädettävissä omalle rungolle sopivaksi (minulla on Canon 600D). [/quote]DigitalRevTV kirjoitti:Zooms make you a bit lazy and superzooms make you superlazy
Nuo 17-55mm objektiivit voittavat tuon pidemmän Sigman kiinteällä valovoimalla, ne ovat telepäässäkin 2.8.
Jesse Kyytinen
-
...mutta niitä 2.8 ei saa käytettynäkhän hintahaarukkaani, canoneista 500+ pyynnit, sigmoissa taas kiehtoo nyt sääjettävyys kun tuo dock tuli hommattua, ja ainaki tuon Art 30/1.4 sai sillä hyvin kohilleen. Eli ei ollu kun pakasta otti.
edit: mutta ketjun alottajan budjetilla nuo 2.8 ovat saatavilla.
edit2: ja tuo kattelemani sigma on vähän valovoimasempi laajemmassa päässä, mulla kun oli (ja tietysti vieläki jos sopivasti saa) Canonin vastaava f4 L...joka tosin jonku verran arvokkaampi.
edit: mutta ketjun alottajan budjetilla nuo 2.8 ovat saatavilla.
edit2: ja tuo kattelemani sigma on vähän valovoimasempi laajemmassa päässä, mulla kun oli (ja tietysti vieläki jos sopivasti saa) Canonin vastaava f4 L...joka tosin jonku verran arvokkaampi.
-Lordi-
Olympus XZ-1
-Lordi-
Olympus XZ-1
-
delocke kirjoitti:Oletko miettinyt kittilinssin korvaamista Canonin EF-S 17-55mm f2.8 zoomilla? Käytettynä saa noin viidellä sadalla eurolla. Myyntipalsta on pullollaan näitä.
Hei kiitos vinkistä! Tämä vaikuttaisi passelilta mulle. Tosin en nyt löytänyt äkkiseltään yhtään ainakaan täältä myyntifoorumilta. Pitänee selata vielä tarkemmin.
-
Jaa, että IS mallin saa viidellä sataa?
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
nikon1stories.blogspot.fi
-
Myyntipalstalla on näitä ollut useampiakin, monet nähtävästi jo myytykin (eräillä on tapana poistaa viestin ja otsikon sisältö kauppojen synnyttyä joten on hankala löytää vanhoja ilmoituksia). Olen seurannut tuon 17-55-millisen käytettyjen hintatasoa lähinnä siksi, että houkuttaisi siirtyä täyskennoiseen ja sittenpä tuo menisi myyntiin. 6d:n ja 24-70-millisen lasin hinta vaan nousi vuodenvaihteen jälkeen niin paljon että täytynee odotella uusia tarjouksia ennen kuin laittaa kamat kiertoon.bikess kirjoitti: Hei kiitos vinkistä! Tämä vaikuttaisi passelilta mulle. Tosin en nyt löytänyt äkkiseltään yhtään ainakaan täältä myyntifoorumilta. Pitänee selata vielä tarkemmin.
Viidensadan ja kuudensadan välillä näyttää olevan käytetyn 17-55-millisen käypä hinta myyjästä riippuen. Rajala myy suunnilleen hintaan 695e, mutta sehän on yläkanttiin tietysti. Uskoisin, että foorumilta saa aika lähelle viittäsataa tingittyä.
Tässä olisi myytävänä 520e:
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... t=12716847
Tässä oli muistaakseni 500e:
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... t=12718492
Tässä edelleen myynnissä 550e:
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... t=12718344
edit:
tässä vielä 480e:
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... t=12717209
-