Yö ja tähtikuvaus
-
- Viestit: 12
- Liittynyt: Touko 25, 2013 18 : 48
- Paikkakunta: Peräeinäjoki
- Viesti:
Yö ja tähtikuvaus
Moi!
Haluaisin oppia kuvaamaan yöllä kaupunkeja jossa on paljon valoja
sekä olen testailut tähtien kuvaamista.Kamerat on Canon 650D, 6D
objektiivit on Sigma 24-70/2.8 Ex Dg Hsm, Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II ja EF 75-300 mm F/4-5,6 III.Tuo valotusaika minua kiinnostaa kun minulla on 10-15 sec,aukko f8,0 iso minulla 100-200.
Otan valokuvia kaupungista jossa on paljon valoja,valot näyttävät isoilta tähdiltä. Mikä on väärin? Kamera on 6d sekä Sigma 24-70/2.8 Ex Dg Hsm. Mitä asetuksia kannattaa kokeilla tähtikuvauksessa?
Haluaisin oppia kuvaamaan yöllä kaupunkeja jossa on paljon valoja
sekä olen testailut tähtien kuvaamista.Kamerat on Canon 650D, 6D
objektiivit on Sigma 24-70/2.8 Ex Dg Hsm, Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II ja EF 75-300 mm F/4-5,6 III.Tuo valotusaika minua kiinnostaa kun minulla on 10-15 sec,aukko f8,0 iso minulla 100-200.
Otan valokuvia kaupungista jossa on paljon valoja,valot näyttävät isoilta tähdiltä. Mikä on väärin? Kamera on 6d sekä Sigma 24-70/2.8 Ex Dg Hsm. Mitä asetuksia kannattaa kokeilla tähtikuvauksessa?
-
- Viestit: 1584
- Liittynyt: Joulu 21, 2013 19 : 03
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Tähtikuvauksessa paras objektiivi on mahdollisimman valovoimainen objektiivi, laajakulmaisuudesta myös selvää hyötyä. Sinulla on pelkkiä zoomeja, joten tuo 24-70mm on paras tähtiin. Aukko on oltava oikeastaan aina täysin auki, 2.8 on jo aika pimeä. Laita ISO800 suunnilleen ja valotusaikoja 5-60sek kokeile, ennen kuin tähdet venähtävät liikaa. Itselaukaisu/kaukolaukaisin välttämätön.
Jesse Kyytinen
jessekyytinen.wordpress.comSamyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
jessekyytinen.wordpress.comSamyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
-
- Viestit: 1180
- Liittynyt: Tammi 04, 2008 11 : 40
Re: Yö ja tähtikuvaus
Jos haluat kuvata tähtitaivasta niin että tähdet eivät muutu viiruiksi, valitse sopivan lyhyt valotusaika (se, mikä on riittävän lyhyt, riippuu polttovälistä ja suunnasta), suurin aukko ja riittävän iso herkkyys. Itselläni on tähtitaivaskuvissa muistaakseni sellaisia arvoja kuin 10 tai 13 sekuntia, f2.8 ja ISO 1600.amiko kirjoitti:Mitä asetuksia kannattaa kokeilla tähtikuvauksessa?
-
- Viestit: 12118
- Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
- Viesti:
-
- Viestit: 1584
- Liittynyt: Joulu 21, 2013 19 : 03
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
ISO on kiinni aika paljon valovoimasta, mutta pitää muistaa, ettei todella korkeilla herkkyyksillä kuvaamisesta ole hyötyä, koska esim. dynamiikka kärsii. http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=4910.0 kun pari viestiä selaat alaspäin, on juttua juuri tuosta herkkyydestä.
Ja ai niin, tarkennus kannattaa sitten tehdä huolella live viewin maksimisuurennuksella, ja kuvanvakin tietenkin pois.
Ja ai niin, tarkennus kannattaa sitten tehdä huolella live viewin maksimisuurennuksella, ja kuvanvakin tietenkin pois.
Jesse Kyytinen
jessekyytinen.wordpress.comSamyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
jessekyytinen.wordpress.comSamyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
-
- Viestit: 909
- Liittynyt: Marras 22, 2011 11 : 25
Ne valot näyttää tähdiltä koska pieni aukko aiheuttaa difraktiota joka tekee ne sakarat sinne, varsinkin jollei ole pyöristetyt himmentimen lehdet. Moni ihan tarkoituksella hakee tuota. Eli isompi aukko kehiin jos haluat vähemmän tähtimäisiä valoja.
Sitten molemmissa hommissa kaivataan lasia jossa on mahdollisimman vähän comaa (eräs vääristymä).
Sitten molemmissa hommissa kaivataan lasia jossa on mahdollisimman vähän comaa (eräs vääristymä).
-
- Viestit: 20313
- Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22
Mutta jos esim linnunrataa haluaa hyvin esiin, niin kyllä ISO6400 on rautaa. Enemmänkin jos kamerassa on vain rahkeita.JKyytinen kirjoitti:ISO on kiinni aika paljon valovoimasta, mutta pitää muistaa, ettei todella korkeilla herkkyyksillä kuvaamisesta ole hyötyä, koska esim. dynamiikka kärsii. http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=4910.0 kun pari viestiä selaat alaspäin, on juttua juuri tuosta herkkyydestä.
Ja ai niin, tarkennus kannattaa sitten tehdä huolella live viewin maksimisuurennuksella, ja kuvanvakin tietenkin pois.
-
- Viestit: 12118
- Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
- Viesti:
-
- Viestit: 1180
- Liittynyt: Tammi 04, 2008 11 : 40
Matalaa herkkyyttä toki kannattanee tavoitella, mutta kovin matalaksi sitä ei aukolla 2.8 saa, jos haluaa pitää tähdet pisteinä. Seurantalaitteilla otetut kuvat ovat sitten asia erikseen.JKyytinen kirjoitti:ISO on kiinni aika paljon valovoimasta, mutta pitää muistaa, ettei todella korkeilla herkkyyksillä kuvaamisesta ole hyötyä, koska esim. dynamiikka kärsii.
Tietysti on vähän makuasia sekin, milloin tähdet ovat vielä pistemäisiä. Mulle Hel_NiSin mainitsema 20-30 sekuntia oli dx-kennon ja 17 millin polttovälin kanssa jo liian pitkä aika, mutta jos ei ole kehittänyt itselleen epätervettä tapaa tuijotella sataprosenttisia kroppeja niin tuo varmaan hyvinkin menettelee.
Jotain infoa tähtikuvauksesta myös tuolla: http://astro.kuvat.fi/tahtivalokuvaus-faq/
-
- Viestit: 12118
- Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
- Viesti:
-
- Viestit: 1924
- Liittynyt: Helmi 06, 2010 20 : 07
- Paikkakunta: Hämmeenlinna
Aika hyviä vinkkejä edellä. Ite kuvaan kropilla, 17mm ja aukkona yleensä f/2.8 - f/3.5, valotusta maksimissaan 25s (yleensä pyrin alle 20s). ISOt aina 400:sta 12800:n. Tässä muutamia esimerkkejä, jos sallinette..
#1
17 mm, f/3.2, 10s ja ISO 800
#2
17 mm, f/2.8, 20s ja ISO 3200 (parempi laatuinen vers. http://laurikoo.kuvat.fi/kuvat/Valon%20 ... /_full.jpg)
#3
17 mm, f/2.8, 10s ja ISO 1600
...ja jos hieman erilaista haluaa, niin aina voi kokeilla..
#4
17mm, f/5.6, 3205s ja ISO 200
#5
17mm, f/8 (omat syynsä), 20s ja ISO 800
#6
17mm, f/2.8, 25s, ja ISO 12800
#7
17mm, f/2.8, 20s ja ISO 3200
#1
17 mm, f/3.2, 10s ja ISO 800
#2
17 mm, f/2.8, 20s ja ISO 3200 (parempi laatuinen vers. http://laurikoo.kuvat.fi/kuvat/Valon%20 ... /_full.jpg)
#3
17 mm, f/2.8, 10s ja ISO 1600
...ja jos hieman erilaista haluaa, niin aina voi kokeilla..
#4
17mm, f/5.6, 3205s ja ISO 200
#5
17mm, f/8 (omat syynsä), 20s ja ISO 800
#6
17mm, f/2.8, 25s, ja ISO 12800
#7
17mm, f/2.8, 20s ja ISO 3200
-
- Viestit: 1584
- Liittynyt: Joulu 21, 2013 19 : 03
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Nykyaikana jos haluaa tähtiviiruja kuvata, paras vaihtoehto on ottaa sarja noin 60sek valotuksia ja pinota ne esim. Startrailsilla.
Jesse Kyytinen
jessekyytinen.wordpress.comSamyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
jessekyytinen.wordpress.comSamyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
-
- Viestit: 1924
- Liittynyt: Helmi 06, 2010 20 : 07
- Paikkakunta: Hämmeenlinna
-
- Viestit: 1497
- Liittynyt: Loka 07, 2009 21 : 04
Ja pitää kuvasarjojen välissä parin minuutin tauon niin tulee vaihtelua kuviin :-)Stickl kirjoitti:Tottakait, mutta käy se toki noinkin. Ainakaan hlö.kohtaisesti en näe ongelmaa tuossa. Tunnin melkein valottelin.JKyytinen kirjoitti:Nykyaikana jos haluaa tähtiviiruja kuvata, paras vaihtoehto on ottaa sarja noin 60sek valotuksia ja pinota ne esim. Startrailsilla.
Ja muikkunen, kiitokset!
Ei mutta onnistuneita kuvia oli äskeiset.