Mikä ohjelma valokuvien purkuun ja käsittelyyn?
-
Mikä ohjelma valokuvien purkuun ja käsittelyyn?
Eli mitä ohjelmaa suosittelette ja käytätte? Nikonin mukana tuli viewNX 2 ja osa ilmeisesti pikaisen silmäilyn perusteella käyttää adoben lightroomia.
Minkälaista automatiikkaa ohjelmissa on vai käsittelettekö jokaisen kuvan aina yksitellen?
Minkälaista automatiikkaa ohjelmissa on vai käsittelettekö jokaisen kuvan aina yksitellen?
-
Mitä itse olen näitä runkannut nin olen päätynyt siihen, että jos joku automatiikka toimisi, niin se voisi olla jo kamerassa. Eikä mitään softaa siis edes juuri tarvittaisi. Tosin tuo on vain yksi katsantokulma: vaikka mikä automatiikka, olisi se kamerassa tai ohjelmassa, se ei voi tietää mitä haen, joten kuvaa joutuu joka tapauksessa väkertämään.
(mikä toki ei estä kuvan katsojaa toteamasta kuvankäsittelyohjelman automaattinappia runkaten, että kuvani on "väärin valotetu ja väärin käsitelty";-)
Edith:
Kokeile sitä Nikonin softaa ja jos se ei ime niin sitten jotain muuta. Itse käytän Photoshoppia.
Jos ei halua olla tunkemassa rahaa joka tuuttiin niin esim. Gimp on ilmainen ja Faststone on kätevä ja nopea kuvanselailusofta. Itse kuvien sirtoon kamerasta ei kannata mitään softaa käyttää, ja kuvat kannattaa muutenkin siirtää kortinlukijalla.
(mikä toki ei estä kuvan katsojaa toteamasta kuvankäsittelyohjelman automaattinappia runkaten, että kuvani on "väärin valotetu ja väärin käsitelty";-)
Edith:
Kokeile sitä Nikonin softaa ja jos se ei ime niin sitten jotain muuta. Itse käytän Photoshoppia.
Jos ei halua olla tunkemassa rahaa joka tuuttiin niin esim. Gimp on ilmainen ja Faststone on kätevä ja nopea kuvanselailusofta. Itse kuvien sirtoon kamerasta ei kannata mitään softaa käyttää, ja kuvat kannattaa muutenkin siirtää kortinlukijalla.
Viimeksi muokannut OskuK, Tammi 02, 2014 19 : 20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
-
DXO:ssa on hyvät automaattiasetukset jotka useimiten tuottavat ok kuvaa. En ole verrannut kameran JPEG:iin mutta monesti silti tuota käyttänyt kun oon halunnut vaan nopeasti suunnilleen oikein olevia kuvia.
Kameran JPEG+RAW optioon verrattuna hitaampaa ja hankalampaa, mutta en tuota komboa yleensä käytä kun useimiten säätelen niitä kuvia, vähintään pikkusen croppailen, oikaisen ja tallennan parilla resoluutiolla. Plus DXO korjaa vignetoinnin ja vääristymät automaattisesti.
Kameran JPEG+RAW optioon verrattuna hitaampaa ja hankalampaa, mutta en tuota komboa yleensä käytä kun useimiten säätelen niitä kuvia, vähintään pikkusen croppailen, oikaisen ja tallennan parilla resoluutiolla. Plus DXO korjaa vignetoinnin ja vääristymät automaattisesti.
-
- Viesti:
Lightroom sarja, vaikka vähän vanhempikin versio on siitä hyvä että kun kerran opettelee niin tod.näk. uusien versioiden tullessa osaa helposti käyttää niitäkin.
Lightroomilla on myös helppo hallita ja järjestellä isojakin kuvamääriä.
Itsellä on nyt LR4, juuri päivitin kolmosesta vaikka eipä tässä juurikaan mitään uutta tullut. Vitosesta ei ole kokemusta.
Lightroomilla on myös helppo hallita ja järjestellä isojakin kuvamääriä.
Itsellä on nyt LR4, juuri päivitin kolmosesta vaikka eipä tässä juurikaan mitään uutta tullut. Vitosesta ei ole kokemusta.
-
Mulla on käytössä kuvien katseluun, karsimiseen ja lajitteluun ViewNX2, konvertointiin DxO (vanhemmalla kameralla otettujen kuvien osalta myös Capture NX) ja satunnaiseen muuhun työstämiseen Photoshop.
Itse käsittelen kuvat aina yksitellen, mitä nyt samasta tilanteesta otetut voivat mennä samoilla säädöillä.didii kirjoitti:Minkälaista automatiikkaa ohjelmissa on vai käsittelettekö jokaisen kuvan aina yksitellen?
-
- Viesti:
Canonin Digital Photo Professional ainakin on hyvä, en tiedä Nikonin ohjelmasta, mutta jos hurjaksi alkaa, DPP:llä voi käsitellä TIF, Jpeg kuvia Nikonista.
Ja Klimp... siis Gimpille parempia vaihtoehtoja mielestäni ilmaisista ovat Paint.NET http://www.getpaint.net ja Photoshop CS2 https://www.adobe.com/cfusion/entitleme ... Fdownloads Se vaatii Adobe-tilin, mutta sarjanumero annetaan ohjelman kohdalla. Photarin Elements ei myöskään ole suosituksiani, 8-bittisyys ja Curvesin puute yms, Paint.NET ja Gimp ovat parempia, ja hintaakin 0€, siis satasen halvempi.
Ja Klimp... siis Gimpille parempia vaihtoehtoja mielestäni ilmaisista ovat Paint.NET http://www.getpaint.net ja Photoshop CS2 https://www.adobe.com/cfusion/entitleme ... Fdownloads Se vaatii Adobe-tilin, mutta sarjanumero annetaan ohjelman kohdalla. Photarin Elements ei myöskään ole suosituksiani, 8-bittisyys ja Curvesin puute yms, Paint.NET ja Gimp ovat parempia, ja hintaakin 0€, siis satasen halvempi.
Jesse Kyytinen
jessekyytinen.wordpress.comSamyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
jessekyytinen.wordpress.comSamyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
-
Cs2 ei ole laillisesti ilmainen.Siihen pitää olla lisenssi.JKyytinen kirjoitti:Canonin Digital Photo Professional ainakin on hyvä, en tiedä Nikonin ohjelmasta, mutta jos hurjaksi alkaa, DPP:llä voi käsitellä TIF, Jpeg kuvia Nikonista.
Digikam - Darktable - Gimp on oma työkaluketju.
-
Kannattaa huomata, että tämän alan maksullisistakin softista on yllättävän hyvin saatavilla ilmaisia trial-versioita jopa kuukauden koeajalla.
DxO taitaa toimia jopa tuon kuukauden jälkeenkin, se vain lisää sitten kuviin vesileiman.
DxO eroaa muista softista sikäli, että ko. firma on lähinnä laboratorio joka on erikoistunut erilaisten linssi-runkoyhdistelmien virheiden tuntemiseen ja jälkikorjaamiseen.
Mulla siirtyy ko. softaan tutustuminen neljällä viikolla joka kuukausi, lisenssin ostin itselleni joululahjaksi.
Hei, tuli sata viestiä täyteen!!!!
DxO taitaa toimia jopa tuon kuukauden jälkeenkin, se vain lisää sitten kuviin vesileiman.
DxO eroaa muista softista sikäli, että ko. firma on lähinnä laboratorio joka on erikoistunut erilaisten linssi-runkoyhdistelmien virheiden tuntemiseen ja jälkikorjaamiseen.
Mulla siirtyy ko. softaan tutustuminen neljällä viikolla joka kuukausi, lisenssin ostin itselleni joululahjaksi.
Hei, tuli sata viestiä täyteen!!!!
Kamerankäyttäjä, koska lahjat eivät riitä valokuvaajaksi.
-
Miksi kuvia ei kannata siirtää USB:lla kamerasta? Itse teen aina näin.OskuK kirjoitti:Mitä itse olen näitä runkannut nin olen päätynyt siihen, että jos joku automatiikka toimisi, niin se voisi olla jo kamerassa. Eikä mitään softaa siis edes juuri tarvittaisi. Tosin tuo on vain yksi katsantokulma: vaikka mikä automatiikka, olisi se kamerassa tai ohjelmassa, se ei voi tietää mitä haen, joten kuvaa joutuu joka tapauksessa väkertämään.
Edith:
Onko siitä jotain haittaa kameralle pitkällä tähtäimellä tjms...?
-
- Viesti:
Pitäisi olla lisenssi, mutta Adobe jostain syystä laittoi koodit jakoon.tvap kirjoitti:Cs2 ei ole laillisesti ilmainen.Siihen pitää olla lisenssi.JKyytinen kirjoitti:Canonin Digital Photo Professional ainakin on hyvä, en tiedä Nikonin ohjelmasta, mutta jos hurjaksi alkaa, DPP:llä voi käsitellä TIF, Jpeg kuvia Nikonista.
Jesse Kyytinen
-
Adobe veti lisenssiservereistä töpselin irti ja ystävällisesti mahdollisti ohjelmiston käytön jatkamisen lisenssinhaltijoille laittamalla tuon version jakoon. Eihän se, että sen saa ladattua, tee siitä laillista. :-)JKyytinen kirjoitti:Pitäisi olla lisenssi, mutta Adobe jostain syystä laittoi koodit jakoon.tvap kirjoitti:
Cs2 ei ole laillisesti ilmainen.Siihen pitää olla lisenssi.
Lainaus wikipediasta:
Koodi: Valitse kaikki
In January 2013, Adobe offered existing CS2 users the opportunity to download a version of CS2 that no longer required Adobe server authorization.[12] Due to Adobe's closing of the CS2 activation servers on December 15, 2012, this release allowed existing users of CS2 to reinstall their licensed copies without needing authorization from the now-closed servers.[13] Though Adobe was careful to note that the CS2 serial number provided with the download was only for people who had "legitimately purchased CS2",[14] many users ignored this warning and began treating CS2 as freeware.[15]
tepa
-
- Viesti:
Kumpiko kuulostaisi uskottavammalta: CS6 download.ru:sta 100€, vai ikivanha CS2 Adoben sivuilta? No, joka tapauksessa Adobe on ollut todella hölmö laittaessaan CS2:n noin jakoon.tvap kirjoitti:Eihän se, että sen saa ladattua, tee siitä laillista. :-)
tepa
Jesse Kyytinen
-
Niinpä. Tänään viimeksi oli facebookissa joku joka oli toisen kuvan lahjoittanut Facebookille suu auki: "mitä, se oli netissä, sieltä hain" ;-)tvap kirjoitti: Eihän se, että sen saa ladattua, tee siitä laillista. :-)
tepa
Vähän kuin sanoisi että "se polkupyörä oli ihan siis kadun reunassa, ei ollut missään kaupassa!" ;-D
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"