Ulkoinen salama

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
Kall0

Ulkoinen salama

Viesti Kirjoittaja Kall0 »

Nyt tartttis apua ulkoisen salaman valintaan. Tähän mennessä ollu lainassa sb-900 kameran kengässä, kamerana d300. Nyt tarttis oma ostaa ja vaihtoehtoja tuntuu olevan.

Itse olen kattellyt nissinin tai sigman vaihtoehtoja, koska speedlightit aikas kalliita. Kiva olisi myös harjoitella langatonta salaman käyttöä tulevaisuudessa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
TiRy

Viesti Kirjoittaja TiRy »

Mitäs mieltä oot ollu siitä ysisatasesta? Jos tykkäät, osta itelle sama tai vastaava.

Ysisatasen saa käytettynä 250:llä, kasisatasen 200:lla, kuussatasen 150:llä. Vaikka käyttäisit tämmöistä muutaman vuoden ja möisit sen jälkeen pois, saisit todennäköisesti lähes saman mitä käytetyistä maksoit. Laatumerkkien arvo säilyy, samaa ei aina voi sanoa näistä kolmansien osapuolien tuotteista. Hintasyillä en ainakaan valitsisi muita. Lisäksi luulisi, että nikonin omat salamat tulee parhaiten toimeen saman merkin runkojen kanssa.

Mulla on ollu vuodet kuussatanen ja oon ollu siihen täysin tyytyväinen. Saan sen ammuttua kun se on irti kamerasta pop-up salamalla, mikä on ihan loistavaa. Nyt ostin sen kaveriksi kasisatasen ja pelaan sillä samalla tapaa, kun kuussatasen kanssa. Kiinnostuin samalakuvauksesta heti kun tutustuin tuohon strobistihommaan ja laitoin varjot ja muut kilkkeet. Parilla speedlightillä pystyy jo pieniin ihmeisiin :)
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

TiRy kirjoitti: Mulla on ollu vuodet kuussatanen ja oon ollu siihen täysin tyytyväinen. Saan sen ammuttua kun se on irti kamerasta pop-up salamalla, mikä on ihan loistavaa. Nyt ostin sen kaveriksi kasisatasen ja pelaan sillä samalla tapaa, kun kuussatasen kanssa. Kiinnostuin samalakuvauksesta heti kun tutustuin tuohon strobistihommaan ja laitoin varjot ja muut kilkkeet. Parilla speedlightillä pystyy jo pieniin ihmeisiin :)
SB600 on toimiva peli, mutta sen käytöliittymä on hankalampi kuin Nikonin paremmissa salamissa. Minulla on ollut tuommoinen noin viisi vuotta ja yhäkin takertelen sen kanssa aina toisinaan.

SB700 voisi olla harrastajella aivan riittävä, sitä vaan ei liiku niin hyvin käytettynä kuin 800 ja 900-malleja.
Kall0

Itseänikin juuri strobohommelit ruvennut kiinnostamaan, olisikohan jotain hyvää sivustoa mistä katsella alkeita tai jtn tube kanavaa? Ja en oikein tiedä mitä kaikkea siihen tarvitsee ja miten triggerit esim siihen liitttyvät tai radiolähettimet, vai liittyykö?
Guzmo

Viesti Kirjoittaja Guzmo »

Jos et tarvitse TTL:ää tai CLS:ää, alle satasella saa antiikkista Nikonin speedlight salamaa jolla pääsee strobistelemaan.

strobist.blogspot.com
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Salamakuvaukseen liittyy salamalaite. Usein jopa kamerassa sisäänrakennettuna. Tehokkaampia ja monipulisempia salamalaitteita saa salamakiskoon kiinni. Jos haluaa mitata valotusta objektiivin läpi, pitää salaman olla käytettävän kameraan sopivasti TTL-kykyinen. Jos haluaa mäiskiä etänä, tarvitaan etäkeskusteleva pariskunta, tai jotkin etälaukaisimet: orjakennot, radiolaukaisimet tms.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
whisperd

Viesti Kirjoittaja whisperd »

Kall0 kirjoitti:Itseänikin juuri strobohommelit ruvennut kiinnostamaan, olisikohan jotain hyvää sivustoa mistä katsella alkeita tai jtn tube kanavaa? Ja en oikein tiedä mitä kaikkea siihen tarvitsee ja miten triggerit esim siihen liitttyvät tai radiolähettimet, vai liittyykö?
Strobist lightning 101

Joe McNally

Molemmat hyviä, muitakin toki on.

SB-800&SB900 on siitä hyviä että niihin saa ulkoisen virtalähteen (akun tai patterikelkan) joka lisää nopeutta huomattavasti.
Dailunch

Viesti Kirjoittaja Dailunch »

Itselläni on Nissin Di622 MK2, hyvin on pelannut. Tehoa riittää isoonkin huoneeseen ja plussana sekä optinen ja langaton triggeröinti.
Kall0

Toimiiko kolmannen osapuolen salamat jos käyttää masterina pop-up salamaa? Vai kannataako anyway siirtyä radiolähettimien käyttöön?

Tuossa kokeilin tuolla 900:sta remotena pelleillä ja kyllähän se on helppo ja yksinkertainen ei siitä mihinkään pääse, liian suolainen hinta vain minulle.
Dailunch

Viesti Kirjoittaja Dailunch »

Kall0 kirjoitti:Toimiiko kolmannen osapuolen salamat jos käyttää masterina pop-up salamaa? Vai kannataako anyway siirtyä radiolähettimien käyttöön?
Toimii erinomaisesti vaikka nurkan taakaa. Triggerit tietty parempi ratkaisu.

http://speedlights.net/2010/12/22/nissi ... ii-review/
gator

Viesti Kirjoittaja gator »

Käytetääs samaa ketjua. Mikä salama D600:lle?
Harvoin salamaa käytän ja tarvitsisin sitä ihan yleiskäyttöön.
Mikä olis paras vaihtoehto tän hetken tarjonnasta?
Mitä mieltä olette SB-600:sta muihin, saman hintaluokan salamoihin verrattuna? Mikä tossa salamassa on alkanut käyttäjiä pidemmällä aikavälillä harmittamaan?
Salaman merkillä ei ole väliä.
Guzmo

gator kirjoitti: Mitä mieltä olette SB-600:sta muihin, saman hintaluokan salamoihin verrattuna? Mikä tossa salamassa on alkanut käyttäjiä pidemmällä aikavälillä harmittamaan?
Salaman merkillä ei ole väliä.
Kuussatanen aktiivikäytössä alkoi itselle tökkiä kahdesta syystä:

- siinä on noin aukon verran vähemmän tehoa esim. sb-800:seen verrattuna

- salama ei toimi optisena dummy orjana eikä siinä ole liitäntää radiolähettimelle

Ainoaksi salamaksi se on edelleen hyvä valinta.
Rockford
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

gator kirjoitti:Mitä mieltä olette SB-600:sta muihin, saman hintaluokan salamoihin verrattuna? Mikä tossa salamassa on alkanut käyttäjiä pidemmällä aikavälillä harmittamaan?
Hyvin on toiminut vuosia SB-600 mulla, eipä siinä juuri mikään muu ole harmittanut kuin hankala käyttöliittymä jos tarttee käyttää langattomasti. TTL-piuhan päässä kun käytän niin toimii ihan kivuttomasti. SB-900 löytyy myös, mutta sitä ei tule kovin paljon käytettyä kun on iso kolho. Säädöt on toki paremmat siinä. Oma suosikki ois varmasti SB-700 jos nyt olisin ostamassa. Siinä on vakiona kovat värisuotimet, ei tartte geelien kanssa askarrella.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Munt

Viesti Kirjoittaja Munt »

Kertokaas mulle miten saadaa helpoiten D3200 kanssa toimimaan ulkoinen salama iTTL moodissa ja ilman piuhaa.
Onko nikonilla mitään halpaa lähetintä tai ohjaavaa salamaa, kuten canonilla?

..
Guzmo

Munt kirjoitti:Kertokaas mulle miten saadaa helpoiten D3200 kanssa toimimaan ulkoinen salama iTTL moodissa ja ilman piuhaa.
Onko nikonilla mitään halpaa lähetintä tai ohjaavaa salamaa, kuten canonilla?
Hankit kameran päälle CLS commanderiksi: SU-800, B-800, SB-700, SB-900 tai SB-910
olli R
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

Munt kirjoitti:Kertokaas mulle miten saadaa helpoiten D3200 kanssa toimimaan ulkoinen salama iTTL moodissa ja ilman piuhaa.
Tällä hetkellä YongNuon 622n vastaanottimeksi ja tämä lähettimeksi voi olla yksi parhaista hinta/laatu -suhteista, kunhan noita lähettimiä alkaa saada paremmin:
http://flashhavoc.com/yongnuo-yn-622n-t ... available/

Ja täällä Kenzyn kokemuksia:
http://foto.mekaaninen.fi/blog/2014/02/ ... n-tulokas/
seppot

Viesti Kirjoittaja seppot »

Jos ulkoisia salamoita on vain yksi niin pärjää hyvin kahdella YN-622N:llä. Ei tarvitse TX:ää. Kun salamoita tulee hommattua lisää niin osta sitten sellaisen.
--
Rockford
Viesti:

Tuota TX:ää ei näkynyt eBayn eurooppalaisilla myyjillä olevan. Pitäis siis tilata YN-622N:t vaikka Saksasta ja YN-622N-TX Kiinasta.

Vai tuleeko jollain mieleen järkevämpiä tapoja hommata noi?
Rockford
Viesti:

YN-622N näytti maksavan halvimmillaan reilu 28€/kpl Kiinassa eBay:ssä, joten sieltä ne kai on tilattava kuitenkin. YN-622N-TX:n tilasin jo eilen kun näytti olevan eBayssä vain yksi edulliseen hintaan tuota myyvä kauppias.
Rockford
Viesti:

Rockford kirjoitti:YN-622N-TX:n tilasin jo eilen kun näytti olevan eBayssä vain yksi edulliseen hintaan tuota myyvä kauppias.
Tilasin siis tuon YN-622N-TX:n tältä myyjältä viimeviikon torstaina hintaan $79.99, jolloin myös ilmoittivat lähettäneensä sen minulle. Tänään sitten tulikin ilmoitus, että yllättäen juuri se mulle tulossa ollut YN-622N-TX olikin ollut rikkinäinen ja tehtaan pitää sitä tarkemmin tutkailla. Valitettavasti myös kevätfestivaalin jäljiltä tehtaalla on sekä työntekijät että osat vähissä ja tuotteen hintakin on tässä välissä ehtinyt nousta 3,5-kertaiseksi. Myyjän tämän hetkinen ebay-listaus ko. tuotteelle sanoo kuitenkin "More than 10 available".

Hyvää asiakaspalvelua toki, että tarkastavat lähetämänsä tuotteet lähettämisen jälkeen. Pitäis kai kuitenkin keksiä joku parempi myyjä jostain.
Vastaa Viestiin